[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 08:48

ellepel schreef:
haha,dreft is niet lekker :P
wij maakten vroeger ook wel zoiets,maar dan met kruidnagel er in.
verafjord:
zet alles eens naast elkaar wat er nu anders is dan aan de plek waar je eerst stond?
bodemsamenstelling, bomen rondom wei ,of niet.slootje sen ander open water.
het gras zelf, hoe word het bemest.
vaak kun je er dan toch wel redelijk goed achetr komen wat dan misschien de oorzaak is en dan kun je er rekening mee houden.

ze schuurt al zolang ik haar heb, heb haar in november 2005 gekocht en in juni/juli 2006 ontdekte ik dat ze schuurde. Dit is elk jaar terug gekomen, verandering of geen verandering. Wij zijn eind april 2010 verhuisd, maar het schuren is niet anders als voorgaande jaren. Dus ik snap niet wat het met de verhuizing te maken heeft, zou ze idd na de verhuizing zijn gaan schuren dan moet ik het daarin gaan zoeken, maar ze doet dit elke zomer.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 10:13

MirandaFuego schreef:
Je kunt natuurlijk wel zelf wat proberen, maar vroeg of laat kom je erachter dat je net zo goed gelijk het advies had kunnen opvolgen!

Als ze duidelijk zomereczeem zou hebben, ja, dan zou het inderdaad (bijna) misdadig zijn haar zonder deken te zetten. Vooral omdat de jeuk dan vaak het hele lichaam betreft.
Maar bij Beauty is het nu enkel het stukje manen dat ze wegkrabt.
Trouwens gister heb ik haar nauwelijks zien krabben. Ben vanaf 16.00 tot 23.00 uur bij de paardjes geweest, maar het was opvallend rustig met stampen en ook geen gerol.
Maar wellicht was het gisteren geen 'mugjes' weer (hoewel het wel windstil was).

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 10:23

Ik vind een deken ook echt een must hoor bij een eczemer :j
Sinds mijn paard met deken op loopt heb ik gelukkig weer een blij paard in de wei staan, zonder dat hij helemaal radeloos van de jeuk wordt.. :(:) en aangezien jeuk erger is dan pijn, is een deken imo de eerste prioriteit bij een eczemer.

Hebben jullie paarden allemaal ook een hoofdkap op bij hun eczeemdeken?
Bij mijn paard zijn de plekjes op zijn hoofd sinds ik Derfen smeer zo goed als weg, maar zijn hoofd zit wel vol vliegen (die trekken zich helaas weinig aan van de derfen :? ). Zit eraan te denken om nog een bijpassend masker bij mijn eczeemdeken te kopen, al is het maar om die irritante vliegen weg te houden.

Rianne_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 10:30

Kytha, ik heb de mijne gewoon een vliegenmasker op. Ook omdat ze allemaal kale plekjes op d'r hoofd heeft en de vliegen maar blijven komen. :roll: Helaas houd ze wat plekjes onder het masker, maar het scheelt altijd!

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 11:14

maXcomX schreef:
Wij hebben de veearts maar weer eens laten komen. Een van onze paarden had een bult van dik 10 x 4 cm op z'n buik. Voelde heel hard aan en groeide nog steeds (2 dagen). Het bleek een muggensteek te zijn waarop hij schijnbaar heel erg fel op reageerde. Om de reactie tegen te gaan zat er niets anders op dan hem een anti-biotica spuit te laten geven en een Anti-histaminica injectie om de allergische reactie in te dammen.
Daarnaast een klei-zalf om de zwelling tegen te gaan. Volgens de DA is het de laatste jaren vaak raak met vee, omdat ze in contact komen met insecten die voorheen hier niet voorkwamen (muggen en dazen soorten) Hij verwacht dat het nog wel erger zal worden, totdat er een mate van resistentie wordt opgebouwd, maar dat zou nog jaren duren. Ik moet zeggen dat ik een muggenbult van zo'n omvang nog nooit gezien had, ook niet in de tropen. Wat voor beest moet dat dan wel niet geweest zijn? Gelukkig was de bult na 1 dag volledig weg, maar het zag er toch wel bizar uit.

wel even off topic nu maar mij zoontje van 4 reageerd ook ze heftig op die muggen 1 steek in zijn gezicht en hij kan zijn ogen amper openhouden die kant van t gezicht zwelt dan echt helemaal op.
echt zielig, kan me voorstellen als het bij een paard net zo`n plek veroorzaakt.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 11:38

zijn er hier nogmeer mensen die dus een "gewone" vliegendeken ophebben en zoja watvoor?
ik heb dus een ouwetje opliggen nu en dat doet het prima, maar heb er zelf bilkoorden enz aangemaakt maar tijdens mijn vac wil ik mn backup hier niet mee opzadelen en een goeie deken kopen
maar nu twijfel ik welke.
bij Ooteman hebben ze de Vantaggio Vliegendeken Buzz-Off Motion
maar ik hoorde ook wat over de Amigo Bug Rug (oid)
ik zoek dus een betere kwaliteit vliegendeken zonder hals en hoop dat jullie wat tips hebben.
mn pony moet waarschijnlijk een 185 of 195 hebben
(afhankelijk of de deken groot of klein valt)
hij is 153 en heeft een brede nek en boeg

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:26

Bucas rambo en amigo hebben kwalitatief goede dekens kosten wel wat.
Wat je in elk geval niet moet doen van die goedkope van 25 of 50 euro die zijn uiteindelijk ( goedkoop=duurkoop) en vaak verdraaien die snel wat evaarlijk kan zijn UITZONDERINGEN DAARGELATEN NATUURLIJK
Zeker als je niet veel in de buurt van je paard bent.
Heb verleden jaar 2x meegemaakt 1x met een goedkopere vliegendeken paard hing zicht letterlijk op voorbijganger heeft hem gered deken was verdraait, waardoor hij bijna stikte.

en met de exceemdeken heb ik voor mijn tinker hetzelfde meegemaakt die bleef ook niet op zijn plek liggen nu kan dat eraan liggen dat hij mischien breder gebouwd is aar toch een fries zou het ook op moieten kunnen.
die schoof na 1 rolbeurt al van zijn plek waardoor mijn paard div malen verstrikt heeft gestaan op de wei,
uiteindelijk ook ondanks de 100 euro die hij kostte niet lang meegegaan doo het schuiven in no time kappot.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:50

maar als er goede singels en bilkoorden aanzitten kan t toch niet draaien eigenlijk???

schaopli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 13:24

Ik kom even binnenvallen met een vraag.
Heb geen zomereczemer hoor, maar wel een paardje wat door steken van diverse insekten nu bultjes en harde korsten onder de buik (voor en rondom de uiers) en binnenkant bovenbenen heeft.

Is niet echt kapot, ook geen overdreven jeuk, maar ik wil het wel graag behandelen met iets wat verzacht.

Weten jullie een goede creme of olie, die juist op die plek te gebruiken is?

alvast dank.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 13:48

fluffyfox schreef:
maar als er goede singels en bilkoorden aanzitten kan t toch niet draaien eigenlijk???

bij de exceemdeken die ik had ond ik dat het schuifsysteem om de koorden 9 elastieken) te vergroten/verkleinen veel te makkelijk groter schoven.

bij de andere ondanks goed vastgezet schoof de deken helemaal nu rolde mijn tinker wel heeeeeeel erg vaak moet ik zeggen en gin op zijn kont zitten om te schuren.

Gelukkig is hij van zijn jeukpobleem geholpen en kan hij nu zonder deken op wei

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 20:45

Ik ben inmiddels ook een enthousiaste Derfen gebruiker! Ik ben inmiddels met een grote fles begonnen. Klaartje had eerste flinke plekken op haar hoofd en die zijn bijna weg. De huid is op haar hoofd mooi rustig.
Ze schuurt haar manen ook niet meer. Ze breken alleen echt zo erg af door de deken. Op zeker 10 cm vanaf de schoft heeft ze ook geen haren meer. De manen komen ook flink wild onder de deken vandaan. Ook vlechten heeft geen zin. Vindt dit wel heel erg vervelend. Hopelijk kan ze straks zonder deken dankzij derfen! :)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 22:43

ik kan bij mijn pony nog steeds de deken af doen overdag, maar legde hem vanavond om half 8 weer snel op...pony rende als een bezetene de wei door,met deken weer rustig.
wel mijn fout, normaal doe ik de deken om 5 uur weer op :o
manen weer wat ingekort, kan ik er met derfen goed bij.
ben er nog steeds tevreden over

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 05:49

indrasjacks schreef:
en met de exceemdeken heb ik voor mijn tinker hetzelfde meegemaakt die bleef ook niet op zijn plek liggen nu kan dat eraan liggen dat hij mischien breder gebouwd is aar toch een fries zou het ook op moieten kunnen.
die schoof na 1 rolbeurt al van zijn plek waardoor mijn paard div malen verstrikt heeft gestaan op de wei,
uiteindelijk ook ondanks de 100 euro die hij kostte niet lang meegegaan doo het schuiven in no time kappot.

Hier hetzelfde, bij mijn tinker ligt ie na een het rollen ook helemaal scheef :\
het schuifsysteem schuift ook steeds weer wat groter, en er zitten zelfs al gaatjes in de deken na een maand!
Volgend jaar komt er dus gewoon een rambo sweet itch.. dan maar wat duurder..

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 07:49

schaopli schreef:
Ik kom even binnenvallen met een vraag.
Heb geen zomereczemer hoor, maar wel een paardje wat door steken van diverse insekten nu bultjes en harde korsten onder de buik (voor en rondom de uiers) en binnenkant bovenbenen heeft.

Is niet echt kapot, ook geen overdreven jeuk, maar ik wil het wel graag behandelen met iets wat verzacht.

Weten jullie een goede creme of olie, die juist op die plek te gebruiken is?

alvast dank.

Je kunt Bio Huidolie van Leovet eens proberen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:31

Iemand een idee hoe de vliegenkap op te houden?
Vera heeft gister dr halve hoofd kapot geschuurd, maar schuurt ook net zo hard dr vliegenkap/halster eraf. Heb alle varianten van kap/frontjes al geprobeerd......

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:18

Bij Bregh blijft ie ook alleen maar zitten als ik haar halster eroverheen aan doe, anders ligt ie er in no time af, al dan niet in stukken.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:22

Esther28 schreef:
Iemand een idee hoe de vliegenkap op te houden?
Vera heeft gister dr halve hoofd kapot geschuurd, maar schuurt ook net zo hard dr vliegenkap/halster eraf. Heb alle varianten van kap/frontjes al geprobeerd......

Halster er overheen. Verder de plekken op het hoofd (en oren) goed behandelen zodat er geen reden meer is om flink te moeten schuren.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:57

Dat doe ik al, maar het lijkt ook wel een soort van tic geworden te zijn, ze doet het ook alleen maar links. Maar krijgt het voor elkaar om vliegenkap, incl. halster eraf te krijgen, ook als ik het halster eroverheen doe...ook schieten de oren van de SIH er af....

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 11:07

Ik val effe binnen :P ....

Ik ben vorige week 5 dagen weg geweest (reis), met gekruiste vingers, zonder m'n pony 5 dagen in te smeren: haar manen stonden perfect <3 Ik was zo tevreden. Ik dacht "onee,nu gaan we het zien,heel die manenkam opengekrabt" ; niets,nada, noppes :)

Nu hout vasthouden en hopen dat het zo blijft hé :)

(Dat eventjes terzijde ;) )

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 11:31

Ik ga de Derfen ook bestellen....

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 11:42

Kytha schreef:
indrasjacks schreef:

Hier hetzelfde, bij mijn tinker ligt ie na een het rollen ook helemaal scheef :\
het schuifsysteem schuift ook steeds weer wat groter, en er zitten zelfs al gaatjes in de deken na een maand!
Volgend jaar komt er dus gewoon een rambo sweet itch.. dan maar wat duurder..

Jahoor, hebben wij nu ook gedaan van het voorjaar en de rsi zit perfect, is nog nooit scheef gaan zitten!

Isapaardje, ik dacht dat het erger was, dat ze gek werd van de vliegjes en constant naar haar buik trapte, dan kun je alleen maar zo snel mogelijk iets doen.

@Esther28. heb je een kap met hals?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 11:44

mijn paard staat tijdelijk ergens anders ivm vakantie. daar zijn een hoop vliegen en dazen, EN bomen in de wei. Ze heeft al ondervonden dat ze met haar hoofd lekker tegen de bomen aan kan schuren. Ik ben benieuwd hoe lang haar deken heel blijft...

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 11:56

Ik heb een rshi, dat is met een vaste hals, ik heb dus een losse kap

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:10

Auke staat inmiddels al twee weken zonder deken en het gaat GOED! :D
Oh man, wat ben ik blij. Had dit nooit durven hopen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:19

En wat gebruik/smeer/voer je?