Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 00:46

Fleda schreef:
Ja, ik ben haar nu 0.5 mg pergolide aan het geven, kan altijd nog opbouwen!

Vandaag de uitslag gekregen, ze heeft geen suikerziekte/insulineresistent, maar ze raadde mij wel aan om haar zo weinig mogelijk suikers te geven. Ze is al zo dik en wat niet is kan misschien nog komen. Ik heb ook even naar de waardes gevraagd van het bloed en de cortisonen. Dit was 121. Zegt dat jullie wat? Ik weet niet precies wat voor test er gedaan is, er is iig alleen bloed afgenomen 's ochtends, voor haar ochtendvoer en zonder stress!

Dat onregelmatig zijn, ik dacht al dat het misschien erbij kon horen. Ik wil ook niet gelijk laten onderzoeken, eerst maar even een paar weken medicijnen en nog fitter worden hopelijk!

Vaak wordt dat dik zijn ook beter als ze aan de pergolide zijn hoor, dat is immers wel een gevolg van het ziektebeeld en de overproductie van cortisol. Hopelijk komt ze snel beter op orde en blijft daardoor haar suiker ook in orde. Fijn dat dat nu in ieder geval ook nog niet speelt.
En wat betreft die onregelmatigheid, normaliter en in alle redelijkheid zou dit als het een gevolg is van de cushing ook weer beter moeten worden, zorg je wel voor beweging (die je paard aan kan op dit moment) om conditie en bespiering vast te houden die ze nu heeft?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 00:47

kevje06 schreef:
waar hebben jullie jullie msn vandaan?
ik heb het bij de paardendrogist vandaan maar ging nou googlen en zag het goedkoper bij andere...

Het is MSM (haha, ik herken de verspreking). Ik kocht het vroeger ook bij de paarden drogist maar bestel het nu bij Van Gorp Diervoeders, die sturen het op of je kunt ook kijken of er een leverancier in de buurt zit waar zij aan leveren, dat zijn er best veel in Nederland. Ze hebben een site en ze hebben een goede prijs voor de MSM met en zonder glucosamine.

kevje06

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 00:57

raden jullie met of zonder glucosamine aan?

vandaag weer drama t binnen te krijgen, ondanks slobber en muesli...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 01:07

Ligt er aan of jouw paard ook slijtage heeft of erg stijvig is in zijn gewrichten, de glucosamine helpt bij het smeren van de gewrichten. Dus voor veel paarden is het met glucosamine/chondroitine, maar als jouw paard daar helemaal geen last van heeft dan hoef je dat natuurlijk niet te geven.

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 08:49

kevje06 schreef:

kan je het niet tussen 2 lepels verpoederen en dan door de slobber ?
Of anders verpoedert door de appelstroop in een spuit, hop de mond in ? ;)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 10:33

acacia schreef:
kevje06 schreef:

kan je het niet tussen 2 lepels verpoederen en dan door de slobber ?
Of anders verpoedert door de appelstroop in een spuit, hop de mond in ? ;)

acacia: Het gaat hier om MSM poeder dat dus al poeder is en niet om de pergolide pil ;-)

Kev: je zou het inderdaad met een beetje appelmoes of gewoon met een beetje water met een grote injectiespuit (zonder naald uiteraard) naar binnen kunnen werken, zo doen wij het met poeders die niet naar binnen gaan. Hoeveel geef je aan je shet? Als je het eerst halveert en langzamerhand opbouwt zodat het niet te veel is en te sterk smaakt? Lastig hoor!

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:16

oww sorry, dacht glucosamine pillen :D
Nouja, als het al poeder is, kan je het ook door de appelstroop in een spuit doen, toch ? ;)

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 22:28

Ik doe het msm poeder door zijn eten en maak het een beetje nat zodat het er niet uit wordt geblazen, hij is er niet gek op maar eet uiteindelijk zijn bak leeg.
Ik geef hem nu denk 3 weken msm en provarium breeding, heb echt het idee dat het een stuk beter met hem gaat.
Wat mij de laatste paar dagen opvalt is dat hij volgens mij minder plast.
Eerst sopte je echt in zijn stal zoveel urine, maar dat valt nu echt mee.
Neem aan dat het een goed teken is?
Even een vraagje voor de eigenaren van de geschoren paardjes in dit topic;
Hoeveel grams hebben ze nu op met deze kou?
Mijn paard staat nog onder 300 grams, hij voelt wel goed aan heb niet het idee dat hij het koud heeft, maar zit toch te denken om er 200 bij te gooien nu met de vrieskou.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 22:40

idd gaat om msm.
morgen maar eens in een spuit doen.
doe ik met antibiotica en pijnstillers wel maar dat is voor paar dgn en dit niet.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:02

fargo schreef:
Vaak wordt dat dik zijn ook beter als ze aan de pergolide zijn hoor, dat is immers wel een gevolg van het ziektebeeld en de overproductie van cortisol. Hopelijk komt ze snel beter op orde en blijft daardoor haar suiker ook in orde. Fijn dat dat nu in ieder geval ook nog niet speelt.
En wat betreft die onregelmatigheid, normaliter en in alle redelijkheid zou dit als het een gevolg is van de cushing ook weer beter moeten worden, zorg je wel voor beweging (die je paard aan kan op dit moment) om conditie en bespiering vast te houden die ze nu heeft?

Ik merk nu inderdaad al aan haar, dat ze wat minder opgeblazen is. Haar nek wordt ook iets minder hard. Ik geef haar nu ook magnesium, daar heeft ze ook wel baat bij denk ik.

En qua beweging, ze staat overdag een aantal uur in de paddock, ze loopt 1x per dag een half uurtje in de stapmolen en verder wandel ik nu heel veel met haar buiten. Ik vind het te koud om erop te zitten, hihi. Ze wordt steeds fitter en doet zelfs een beetje wild, haha. Meer wil ik nu niet met haar doen, weet natuurlijk niet waar die kreupelheid vandaan komt. Qua bespiering is ze nog niet slap, ze stapt goed door en zet ook kracht op alle 4 haar benen.

Ze heeft sinds een paar dagen 2 dikke bulten onder haar buik. Ze lopen vanaf iets achter de singel tot voor haar navel. Ik kan er een putje in drukken en het is een beetje warm. Haar uier is niet opgezet. Ik heb er even een foto van gemaakt.

Afbeelding

En op haar kaak heeft ze aan beide kanten een zwelling zitten. Ik kan het heen en weer bewegen en ze lijkt er geen last van te hebben. Van de zijkant zie je het niet echt, maar van voren lijkt het net een hamstertje! Je ziet het niet op de foto, maar het zit ong bij de rode cirkel. Zijn dit misschien klieren die iets opgezet zijn?
Afbeelding

Ik bel morgen even naar het telefonisch spreekuur van de dierenarts, kan altijd even vragen!

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:33

zijn t geen oedemen? shet van onze buurman heeft dat ook. geen pijn aan, leeft er al jaren mee, maar moest wel met vervroegd pensioen omdat t lopen bemoeilijkt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:17

Rare vochtophopingen dan wel vetverdelingen kan een beetje bij cushing horen, maar ik heb het zo nog niet gezien onder de buik maar goed wie ben ik. Op het gezicht kan een weerstandsprobleem zijn, geef je al echinacea druppels? Dat kan enorm helpen bij het wisselen in temperatuur - nu het ineens zo koud is hebben paarden vaak last qua weerstand om dat ineens allemaal bij te houden. Het boosten van de weerstand met echinacea wil dan nog wel eens helpen.
Magnesium geef je al dat helpt ook bij de vetophopingen.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:27

De DA wist t ook niet, moet even haar temperatuur in de gaten houden en haar eetlust! Echinacea ga ik morgen gelijk halen, baat t niet dan schaadt t niet toch? Bedankt weer voor de adviezen! Weet t allemaal niet meet soms, maar wil haar zo goed mogelijk helpen!

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:16

Het lijkt wel op oedeem. Mijn Fries heeft het vaker gehad nav allergische reacties op antibiotica. Ze kreeg dan vochtafdrijvers van de Da.Toen ze drachtig was had ze het ook heel erg, toen hing er een zak van vocht tussen de voorbenen.
Maar waarom heeft Fleur het dan? Heb je iets veranderd aan haar voer of krijgt ze anders iets wat ze eerder niet kreeg? Of is ze net ingeënt? Als het een allergische reaktie is, moet je het dus in die richting zoeken. Misschien kan ze niet tegen magnesium of de hulpstoffen die vaak in supplementen zitten.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 23:11

Fleda; als je de bult (onder de buik) een tijdje indrukt met een vinger en er blijft een kuiltje achter dan is het oedeem. Als het kuiltje gelijk weer wegtrekt is het vet.
De bulten aan weerszijden van het hoofd kunnen ook vocht zijn.
Is je paard wel eens hoefbevangen geweest?

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:52

ik gebruik nu 2 maanden pergolide en zie eigenlijk geen resultaat.
Mn paard is traag, heel traag....moet overal erg over nadenken en het lijkt wel of hij een soort van dement wordt.... ;(
Ook eet hij zn bak niet meer leeg en hooi eet hij maar een paar hapjes.

Ik maak me best zorgen en denk dan; kan het dat zo'n tumor bij de hypofyse groeit en zo dus dit trage gedrag veroorzaakt ?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:14

Acacia: hoeveel krijgt je paard nu? En hoe geef je het?? Het slechte eten kan door de pergolide komen.
Geef je de pergolide verdeeld over de dag? En geef je het vlak voor het eten of erna? De misselijkheid die door pergolide kan ontstaan, begint meestal ongeveer een uurtje erna. Dus ervoor zorgen dat je paard dan zijn eten snel krijgt dan wel eerst eet en dan pas de pergolide geven.

Het slome en trage kan zijn doordat de pergolide ofwel nog niet echt aanslaat en de hormonen nog erg in de war zijn, maar zou ook kunnen dat je paard nu op dit moment te veel krijgt (weet je dosis zo niet uit het hoofd natuurlijk) en daar juist nog erg dizzy en van slag van is. Moeilijk om zo even in te schatten. Zou je iets meer moeten vertellen!!

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:26

Hij krijgt 1 mg ( 1 pilletje) per dag, gewoon door zn muesli.
Voor het eten krijgen ze altijd hooi, heel de dag onbeperkt.
Hij staat gewoon veel apart.

Een stukje appel gaat er altijd wel in, dus hij heeft volgens mij wel eetlust.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:52

acacia schreef:
Hij krijgt 1 mg ( 1 pilletje) per dag, gewoon door zn muesli.
Voor het eten krijgen ze altijd hooi, heel de dag onbeperkt.
Hij staat gewoon veel apart.

Een stukje appel gaat er altijd wel in, dus hij heeft volgens mij wel eetlust.

Even gezocht op jouw posten. Jij had die lieve shire dat is waar. Hoe zwaar is hij??? Want dan kan het zijn dat hij nog niet genoeg heeft aan de 1 mg. Een paard van 750 kg zou volgens vuistregel 1,5 pilletje mogen. Je zit nu echt 2 maanden op 1 mg of is het toch nog wat minder lang. Als het echt 2 maanden is, dan zou je verschil moeten zien in de positieve zin. Als dat nog niet zo is, dan zou je mogen verhogen (en in jouw geval zit je nog niet op de vuistregel hoeveelheid, dus heb je zeker die mogelijkheid). Je kunt altijd even overleggen met je DA natuurlijk wat die ervan vindt.

Edit: is het zweten al wat verbeterd of zie je echt nog niets veranderen aan hem? Het is nog een overweging om de pergolide in 2 dosissen te geven over de dag verdeeld, dan zijn ze vaak ook minder misselijk of duizelig hierdoor.
De overproductie van cortisol kan een paard zich heel naar laten voelen, je bent dit nu aan het aanpakken door de pergolide te geven. In principe zou je na 8 weken al wel wijzigingen moeten zien.

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:26

dankjewel, jeetje wat weet jij er een hoop van !!

Het is vaak juist met Shires zo dat ze wel groot zijn, maar vaak niet de medicijnen naar hun gewicht moeten krijgen.
Het pakt allemaal extreem.
Zo kan je bv tranquigel nooit geven volgens de gebruiksaanwijzing, dan ligt je paard in coma...

Dus misschien is dit al teveel voor hem ?
Maar ik zal het even overleggen met de veearts.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 11:21

acacia schreef:
dankjewel, jeetje wat weet jij er een hoop van !!

Het is vaak juist met Shires zo dat ze wel groot zijn, maar vaak niet de medicijnen naar hun gewicht moeten krijgen.
Het pakt allemaal extreem.
Zo kan je bv tranquigel nooit geven volgens de gebruiksaanwijzing, dan ligt je paard in coma...

Dus misschien is dit al teveel voor hem ?
Maar ik zal het even overleggen met de veearts.

aaah dus in dat opzicht zijn ze vergelijkbaar met shetjes en zo? Die hebben dat ook vlgs mij.
Je zou het in eerste instantie dan in 2 porties kunnen gaan geven als je dat nog niet doet? Zodat de dosis verdeeld binenn komt.
Of even een stapje terug als je echt denkt dat hij te veel krijgt, naar bijv 0,75mg ofzo. Ik denk dat ik in eerste instantie zou proberen de dosis te verdelen over de dag. DAT hebben wij met Willy ook heel lang gedaan omdat hij ook slechter ging eten en eerst wat duf was.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 11:32

acacia,

ik denk dat de dosis te hoog is voor jouw paard. Mijn shet had precies deze4lfde verschijnselen. Zich afzonderen. slecht eten en sloom. Ik heb toen de dosis geminderd en binnen een week zag ik haar opknappen.

Mijn shet krijgt 0,25 pergolide. Op basis van haar gewicht zou ze 0,5 moeten krijgen.

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:33

dan ga ik dat zeker doen ! Hoe verdelen jullie zo'n pilletje ?

Bedankt hoor voor het advies !!

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:47

Ik heb pilletjes van 1 mg en die verdeel ik in vieren. Eerst door de helft en dan met een mesje nog een door de helft. Is wat pielwerk en ze zijn niet 100% gelijk maar ik merk niet dat dit negatief uitpakt bij mijn shet. Je kunt ook pilletjes van 0,25 kopen maar dan ben je een stukje duurder uit.

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:34

ok, ik ga nu eerst is de helft geven.
Ik hoop dat hij dan wta opknapt, alhoewel ik van het medicijn zelf dus nog geen goede resultaten merk....je zou bijna gaan verhogen :+ , maar dan krijgt hij helemaal bijwerkingen.....moeilijk om de juiste dosering te vinden zeg....

bedankt weer ! ;)