[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kiara

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 07:17

mammaslamma ik maakte allemaal losse vlechten onder de deken, dat ging prima!
Wat jij omschrijft lijkt op een voedselintolerantie. Vermoedelijk geactiveerd door UVstraling? Lastig, net als eczeem....

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 07:23

mammaslamma, je kunt de manen ook vast maken. kleine vlechtjes maken allemaal. dan gaan de manen minder snel er uit door de deken.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 09:11

Boh, ik heb een hoop pagina's gelezen maar nog lang niet allemaal haha.

Ik heb sinds gister dus een paard gekocht.

Hij heeft vroeger geschuurt, al zien z'n manen en staart er nu goed uit.
Nu het eczeemseizoen weer begint, wil ik liever voorkomen als genezen!

Hij gaat vandaag voor het eerst even een uurtje de wei op.
Ik ga z'n staart en manen wassen met betadineshampoo, en eventueel insmeren met azijn.

Als het nou niet werkt, wil ik zo'n eczeemdeken kopen, alleen werken die nou echt Nagelbijten / Gniffelen ?
En als het nou 30+ graden word, is dat niet heel warm?

Iemand verder nog tips? Hij is al wel aan z'n staart begonnen.
Bovenop zit niet veel haar, maar de rest van z'n staart is gelukkig prachtig!!

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 09:19

Dendie schreef:
Ik heb gister uit wanhoop Den op stal gezet. Hij werd gek van een zwerm zwarte beestjes rond zijn koker. Het enige onbedekte deel van zijn lichaam, veel vliegenspray hielp niet. Zijn koker is sinds gister ook helemaal opgezwollen en rood (zelfde als paard bij jou KindnessM?) Hopelijk komt het dus niet door het eczeem dat hij zo onrustig is maar door deze rare beestjes. Hebben jullie ze ooit gezien? Kleine puntige zwarte mini-kevertjes die prikken? Lijken haast baby-dazen... (of miss is het de Culicoïde maar kon ze duidelijk zien). Op stal was de jeuk gelukig over. Ben blij dat er iig IETS helpt Lachen
En heeft iemand ervaring met de eczeemdeken Everline? Is volgens mij pas sinds dit jaar te koop en zit te twijfelen of ik m zal kopen. Is prijsgunstig... Maar helaas wel blauw... http://www.ijslandershop.nl/ij-artikel. ... 27.140.135

Ik werd gister ook continu geprikt door van die gekke krengen. Super irritant. Maar heeel veel paarden hebben er last van, is niet handig. De hele wei wiebelt haha.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 09:23

ap gaat gewoon op stal sávonds...
gaan er gelukkig meer naar binnen toe dus hij staat niet alleen.
voordeel is dat ie smorgens dus pas na 9 uur buiten komt en sávonds rond half 9 weer naar binnen.
gras is er niet dus schuurt hij ook nog niet.
ap heeft volgens mij echt iets met gras. als hij daarvan een bepaalde hoeveelheid eet krijgt ie jeuk Knipoog
hij staat gewoon kaal, ik smeer nog nergens mee ,wel krijgt hij dus dagelijks pro biotica door zijn voer.

maar t gaat nog steeds goed Haha!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 09:25

Mik_ schreef:

Ik ga z'n staart en manen wassen met betadineshampoo, en eventueel insmeren met azijn.

Als het nou niet werkt, wil ik zo'n eczeemdeken kopen, alleen werken die nou echt Nagelbijten / Gniffelen ?

die dekens helpen echt ja. maar indiana loopt er inderdaad wel onder te zweten. je kunt eczeem het beste ook van binnen uit aanpakken. waar ligt de oorzaak? te veel suikers? (let op met voeding). te veel afvalstoffen in het lichaam, en die niet kunnen verwerken? (drainage kuur/groene leem o.i.d.)

weet je wel zeker dat hij zomereczeem heeft en niet een allergie voor gras ofzo? daar schijnen ze ook van te kunnen gaan schuren, en dat is makkelijker op te lossen. kun je a.d.h.v. een bloedonderzoek laten testen volgens mij.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 09:44

Ik weet de oorzaak dus niet.

De dierenarts zei dat hij allergisch was voor een beestje idd, dus dat ie eczeem heeft.
M'n vroegere instructeur zei dat ik 't beste ff kon wassen met betadine en dan even aankijken hoe of wat. Om de oorzaak te achterhalen idd.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 10:50

@Iwan_Luver: hoe is het eigenlijk gegaan met de mensen van het Laarakkers onderzoek?
Ze kwamen toch langs vorige week of zo?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 10:55

Die van mij heeft ook de Ivanhoe halsdeken... prima ding... maar hij draait zo.... heeft iemand daar een tip voor?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 10:57

Enne dat van die druppels... er staat op het flesje van de puur cullico en de puur allergie dat ze beide een half uur voor of er na gegeven moeten worden en dat ze allebei op een broodje kunnen. Ook geve nze aan dat beide druppels prima samen gegeven kunnen worden. Dus ik snap niet zo goed waarom je ze niet tegelijk ka negeven?

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 11:57

Ze kunnen wel tegelijk gegegeven worden, dat doe ik ook. Op verpakking bedoelen ze in combinatie. Allergie& Culico samen werkt alleen maar beter! Maar op het broodje mogen ze niet met elkaar in aanraking komen, dus gewoon 2 stukjes doen en die één voor één geven. Ik ben wéér aan de drainage en probiotica begonnen bij Den. Eens zien of het dan beter gaat en hij na de kuur miss toch op het land kan blijven 's nachts.... Ik vind het nu wel heel warm in zijn stal 's avonds en vd zomer wordt dat alleen maar erger. Ach gut

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 12:02

Mik_ schreef:

ik zou als ik jou was snel een deken halen , ik was vorig jaar ook te laat met het deken op doen (hij schuurde al weer ) en heb eigenlijk de helle zomer er wel wat last mee gehad dat hij bleef schuren ook al had hij zijn deken op.
nu heb ik hem al lekker vroeg opgedaan en mijn paard heeft nog niet geschuurt ! Haha!
zo deken helpt dus echt Knipoog het zal mischien met 30 graden wel wat warm zijn , maar ze hebben geen last van de vliegen en de jeuk Lachen

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:54

mijn paard begint nu ook te schuren, in iedergeval zijn staart en heeft plekken bij zijn manen en hals, ik heb nu spul om erop te doen en hem mee te wassen dat de jeuk weghaalt, maar zou een deken ook helpen? Ik wil niet dat mijn paardje gek wordt van de jeuk.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 14:37

Op stal zei iemand dat als je handcrème koopt, heel naturel natuurlijk, die er insmeers zodat je het vet houd, het ook niet jeukt. Ergens zit er wat in, als ik een pukkeltje heb doe ik er ook altijd zalf op zodat ik niet ga krabben.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 15:24

Mijn paardje heeft ook alweer last van eczeem. Ze staat met een Pagony Eczema deken op. Dat helpt (tot nu toe) vrij goed. Maar ze heeft nog wel last van eczeem rondom haar ogen. Een kap verdraagt ze niet, ze wordt er helemaal gek van. Iemand nog tips voor goede smeersels voor rondom haar ogen?

Iemand ervaring met het middel MCQ? Daar heb ik wel al wat goede verhalen over gehoord.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 16:05

Mik_ schreef:
Op stal zei iemand dat als je handcrème koopt, heel naturel natuurlijk, die er insmeers zodat je het vet houd, het ook niet jeukt. Ergens zit er wat in, als ik een pukkeltje heb doe ik er ook altijd zalf op zodat ik niet ga krabben.

Ik gebruik uierzalf of vaseline om de huid zacht te houden, maar of het de jeuk weghaalt...................???
Ik probeer ook de manen naar 1 kant te krijgen als bescherming voor de huid zodat de muggetjes er moeilijker bij kunnen.
Ook wil ik deze zomer het gras door laten schieten zodat er minder in zit.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 16:56

Franka_Vosje schreef:
@Iwan_Luver: hoe is het eigenlijk gegaan met de mensen van het Laarakkers onderzoek?
Ze kwamen toch langs vorige week of zo?

Ja ze zijn vorige week langs geweest, maar ik kan er nog niets zinnigs over zeggen.

Ze hebben de manenkam van beide paarden opgemeten, qua dikte en beide op de foto gezet. Vragen gesteld over het schuurgedrag en huisvesting. Elke week moet ik een formulier opsturen met schuurgedrag, veranderingen in huisvesting/ weidegang, wormkuren, inenting etc.

Vandaag mochten wij pas beginnen met de supplement, want dan kon ik nog een formulier invullen hoe het gaat zonder supplement.
Vandaag zijn wij voor het eerst van start gegaan. Ze moeten 2 keer per dag het hebben en de een krijgt een placebo en de ander het echte. Wij weten niet welk paard wat krijgt. In juni/ juli komen ze weer en maken ze weer een foto en meten de manenkam.

Afwachten dus. Ben benieuwd.

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 17:55

Ben benieuwd wat er uit het onderzoek komt dan Iwanluver!
Vanita staat sinds 3 weken met de Everline exceem deken. Ik ben zelf niet zo heel tevreden over de deken. Vorig jaar had ik de echte boett deken en daar was de pasvorm een stuk beter van. Ook heb ik het idee dat de stof anders is en iets dunner.

gijsje59

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:09

Pfffff na het wassen met de betadine heeft Gijs niet meer geschuurd. Cool Gisteren mocht hij even in de groenstrook. Zijn eigen wei is echt heel kaal... Maar op de 1 of andere manier werd hij helemaal gek. Hij was heen en weer aan het rennen niet normaal meer. Ik vond dat met die hitte en zijn pyama aan na een tijdje niet meer verantwoord en heb hem weer in de wei gezet. Hij was zo bezweet dat ik zijn boetthoofdkap af heb gedaan. Daarna knapte hij ziender ogen op en werd weer rustig. Na een tijdje stond hij weer rustig tussen de ponies te grazen (nou ja grassprietjes proberen te trekken Knipoog ) Ik heb hem s'avonds voor het eerst lekker buiten laten staan, met zn Boettje aan. Vanochtend stond hij nog altijd lekker in de wei. Vanavond even de pyama uit doen en kijken of hij niet toch geschuurd heeft. Maar zo aan de Boett te zien niet... Pffff blijft toch iedere dag weer spannend hoor of hij gaat schuren of niet. De Boetthoofdkap heb ik vandaag afgelaten. Heb toch het idee dat dat te warm voor hem is of dat er misschien toch een vlieg of zo in is gekomen waardoor hij zo gek werd. Ik heb hem vanochtend dus weer zijn oude vliegenmasker opgedaan.. Daar krijgt hij ook niet zo'n jeuk van... Misschien dat ik de boettkap toch meer moet laten ventileren of zo. Orenflap er toch afhalen... Moeilijk hoor maar toch wel leuk om er mee te experimenteren...

Volg trouwens met spanning ook de uitkomst van het onderzoek van Iwanluver... Laat je ons ook weten wanneer je verschil merkt??? Ik kan me voorstellen dat je heel erg let op verschillende gedragingen van beide paardjes...

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:41

Rianne1987, ik heb ook de everline-eczeemdeken. Ik heb geen ervaring met andere eczeemdekens maar vind deze ook niet top zitten. De elastieken band bij de hals zegmaar, vind ik vrij strak. En bij de borst had ik ook liever iets meer ruimte gewild. Een maat groter word echt een soepjurk. Verder is de buikflap (bv in vergelijking met de Pagony) vrij groot wat ik weer erg fijn vind omdat mijn pony haast alleen jeuk bij de buik heeft.

Vraagje: Als een weiland wel bemest wordt en niet gemaaid kan ik mijn pony daar dan op zetten? Er staat dus erg veel gras en vanaf wanneer zal het het 'veiligst' zijn. Is dat bv. over 2 of 3 maanden of beter helemaal niet?

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 11:02

ik zou dat niet doen... is vragen om problemen en nooit veilig ook ivm bevangenheid. Beter eerst een stukje maaien en als het kaal is steeds een heel klein stukje erbij nemen. Bijvoorbeeld met van die verplaatsbare paaltjes met schriklint. En niet teveel bemesten

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:37

Wanneer bevat het gras dan minder voedingsstoffen? En vers gras is toch heel schadelijk? Ik hoopte dat dit lang uitgegroeide dan minder 'erg' was? Dan had ik haar van de zomer lekker dicht bij huis kunnen zetten.
Het is niet mogelijk om haar hier met schrikdraadjes te zetten. En het bemesten kan ik niks tegen doen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:47

zweetvos, het blijft een gok, ook als het uitgegroeid gras betreft. Helaas kun je niet zeggen dat wanneer je je paard op zulk gras zet het nooit weer hoefbevangen wordt.

CriiStiina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:54

Primeval omgega 3-6-9 werkt bij een pony van ons heel goed hij heeft nog steeds niet geschuurd.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 13:23

die van mij ook nog steeds niet:)