[INFO] Mok

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:34

Hier is de mok ook bijna weg *\o/*
Het ene been dat nog dik was en plekken had is nu bijna niet meer dik en de korsten zijn droog en trekken langzaam weg. Andere benen is niet meer noemenswaardig. Nog wat kleine korstjes in de sokken, maar geen plekjes te voelen.

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:18

Hoi bokkers,

Ook bij mijn paard is sinds vorige week mok ontstaan. Heb haar al bijna 10 jaar en in al die jaren dat ze zelfs in de winter in een modder bak buiten liepen kreeg ze geen mok.

Nu staat ze vaak tijdens de de uitlaat dienst in een droge paddock met tegels of betonnen plaat en dat 1 tot 2 uurtjes per dag. Bij mij komt ze nog extra buiten op het zand en natuurlijk krijgt ze elke dag haar beweging. Ze is in die 10 jaar niet verhuisd van stal en in de afgelopen 2 jaar niet verhuisd van box. Elke dag gaat ze volledig door mijn handen en check ik zo'n beetje alle lede maten :P

Vorige week ontdekte ik een plekje aan het linkerbeen op de bal van haar voet. Aangetikt dacht ik nog en heb het schoon gemaakt en ontsmet. Volgende dag zag het er nog het zelfde uit en op aanbevelen van vriendin tea tree olie erop gedaan en dat om de dag. Van het weekend ontdekte ik dat ze meerdere korstjes in de kootholte kreeg. Niet aan gepulkt maar wat tea tree olie erop gedruppeld en dacht heh bah het word toch mok :(:) arm meisje.

Gisteren avond zou ik lessen en was dus iets later op stal dan normaal en had de staldienst haar avond voer gehalveerd zodat ze niet met een te volle buik de les in zou gaan. Echter met voeten uit krabben ontdekte ik dat haar vetlok aan haar linkerbeen helemaal viezig en kleverig was. Terwijl mevrouw niet buiten was geweest in de sneeuw of in een vieze box staat. Andere 3 benen helemaal schoon.

Met vriendin tevens homeopaat overlegd er niet aan te pulken maar toch weer extra te ontsmetten met een calendula tinctuur weet niet meer de exacte naam. Paard onderging dit allemaal braaf. En ik draai me om zodat ik de spullen uit mijn kast kan pakken en loop terug. Staat ze heel zielig met haar linker been in de lucht te wiebelen. En ik zeg "oowh gosh meis doet het pijn?" En vraag vervolgens of dat spul bijt aan de vriendin. Dus ik pak haar been aan en voel dat ie eigenlijk ontzettend dik en warm is ;( stom dat ik dat net niet gezien had }:0 Gelijk temperatuur op genomen. Was iets aan de hoge kant 37.9 terwijl ze meestal rond 37.4 graden zit. Maar niet schrikbarend.

Vandaag zou de VA toch al komen om mijn 2 paarden in te enten dus hij heeft direct naar haar been gekeken. En inderdaad het is mok en dat is een beetje aan het ontsteken. Moest het vandaag goed schoon maken met biotex laten drogen en er een aantal dagen clindacutin op smeren. Verder mag ik er niet aan pulken. Maar dat deed ik zo ie zo al niet en moet ik haar weerstand op zien te krikken.

Best lastig want ze ziet eruit als een goud haantje en ik ben niet zo iemand die zomaar ff een supplement koopt en dat het dan maar goed moet zijn voor haar en het door haar voer strooi.

Ze krijgt 4x per dag een flinke portie nat hooi. s ochtends anderhalve plak, s middags 1 plak en s avonds 1 plak en voordat ik weg ga nog 1 plak. Geen kleine frutjes in ieder geval. Tussen door nog een plak stro om in te prutsen. En s avonds krijgt ze 3 kwart equiral muesli, 3 boterhammen, 2 roggebrood plakken 1 appel en wat peentjes.
Naar mijn idee netjes voor een paard dat elke dag 3 kwartier tot anderhalf uur loopt puur om conditie op peil te houden en haar lekker in haar vel te laten zitten. Niet extreem dressuur oefeningen van uren achtereen of lange longeer sessies. Ze staat sinds vorige maand onder een gevoerde regen deken en het afgelopen weekend heb ik dat verhoogd tot een 200 grams regen deken. Echt koud lijkt ze het niet te hebben. En kijkt voor alsnog happy uit haar ogen en is lekker fris.

Wat zou ik nog kunnen doen om haar weerstand op te vijzelen?

Sorry heel verhaal maar ben niet bekend met mok..

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 09:44

Ik geef de mijne nu pro bio forte bij, mede omdat zijn mest na zijn castratie heel wisselend is en nu dus ook aan 3 benen mok heeft. Ik weet nog niet of het helpt, maar zo ondersteun je je paard iig in zijn darmflora en dus zijn weerstand.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 10:15

Ik zit ook nog steeds met mok bij mijn paard. Word er helemaal moedeloos van. Zo moedeloos dat ik er maar even niets meer aan doe.
Dat is sinds een week. Mok lijkt heel langzaam ietsje beter te worden, het ziet er in ieder geval rustiger uit.

Maar echt weg gaat het niet en haar been is iedere ochtend nog dik.

De dierenarts weet het niet, daar was de enige behandeling eigenlijk ook hydrocortison (wat even geholpen heeft) en cubarmix (wat niets lijkt te doen). Toen ze het niet meer wist zei ze even met rust laten en met dermiel behandelen (wondspray met honing). Daar werd het rustig van maar niet echt beter. Omdat het maar dik bleek en ook bij beweging nauwelijks dunner werd heb ik een poedertje daartegen gekregen. Dat hielp tegen de dikke benen maar was erg duur, 5 euro per zakje.

Heb daarna de grote fout gemaakt om er zinkzalf op te doen. De volgende dag stond ze meteen weer met een superdik been :( .

Ik was het toen helemaal zat en heb nu een week niets gedaan. Zoals gezegd wordt het niet echt slechter maar ook niet beter. Het zit rondom bij de koot en aan de binnenkant bij de kogel.

Weet niet meer goed wat te doen. Zoveel middeltjes kan je er op smeren, helemaal gek word je er van.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:16

Ik kreeg de tip om groene leem erop te smeren. Ik met mn stomme kop luister natuurlijk naar een ander, want 2 weten meer dan 1. Nou, tip: doe dat nooit! Ik had het niet eens op de mokplekken gesmeerd, maar alleen op de opgelopen dikke gedeeltes op de benen, maar de dag daarna schrok mn staleigenaresse zich rot, zo dik als zijn been was.

De Vetramil die ik eerst smeerde, deed ook wel zijn werk, maar niet afdoende, dus gisteren moest ik toch richting kliniek.
Mijn DA heeft gisteren een kweek genomen, krijg ik vrijdag de uitslag van. Verder heb ik van de DA speciale shampoo gekregen, wat ik moet afwisselen met betadine shampoo en een zelfgemaakte mokzalf met antibiotica erin. Verder krijgt hij dat probiotica, zodat hij van binnen en buiten af ondersteund wordt.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:40

Hier ook 1 met mok. En heftig ook op dit moment helaas.. Ben begonnen met wassen met een shampoo die ik nog had staan. Maar vind het nu toch te koud om te wassen eigenlijk..

Had gehoopt dat hie iemand een wondermiddel ertegen had maar zo te lezen zitten we allemaal met hetzelfde probleem.. Helaas schijnen er vershillende oorzaken en dus ook vershillende middeltjes te helpen bij verschillende paarden..

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:51

Heb ook een bericht hierover geplaatst, las op marktplaats over het middel "Derfen". Heb ik nog nooit van gehoord maar wie weet.....het niet zo duur en je hoeft het maar om de dag er op te doen staat er. Beter dan hydrocortison dat in de ochtend en avond gesmeerd moet worden >;)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:20

ik heb ook een mokpaardje
inmiddels 3 benen genezen

gebruik zwavelpoeder 10 theelepels met kop erop
op een half pot uiercreme en half pot sudocreme ;)
het helpt in ieder geval bij mijn tinkie ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:55

Waar halen jullie dat zwavelpoeder dan?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:23

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 09:45

Nou, ik heb vorige week er sudocreme opgesmeerd, meteen een dik been volgende dag :( . Zal wel teveel afsluiten ofzo.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:40

Odessa1: "derfen" heb ik besteld, nu 4 dagen het gebruik hiervan (volgens mij is het iets van berkenteerolie, stinkt het wel naar) stond ze dus met einschus met DA bezoek tot gevolg en noodgedwongen antibiotica en vochtafdrijvers. Korsten smeer ik nu nog dagelijks met vetramil en ze nu 1 dag van van de antibiotica af. Ga wel beginnen met drainage composticum en probiotica.

Ils_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:08

Hoi ik kom ook even binnenvallen. :wave:
maar heb even een vraagje, Ilse heeft al een lange tijd wat mok bij haar achterbeentjes, s'winters is het er, en in de zomer is het weg, nu is het er weer maar word het steeds kleine beetjes erger.
Heb al veel spulletjes en troep geprobeerd, maar tervergeefs. (mokcréme, hydrocortiderm(?)(op advies van de da) en sinds kort ook sudocréme.)
het word niet kleiner, maar ook niet groter maar krijg het echt niet weg.
jullie een idee wat ik hiermee het beste kan doen?

:wave:

(heb het zo goed mogelijk proberen uitteleggen. :') )
dislexie

daisy_tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:43

wie heeft er nog raadt voor mij?
mijn paard heeft 21 oktober zijn been opengetikt in de paddock, wonden genazen goed en toen zat er opeens mok( droog de benen altijd super goed) alleen op het bovenbeen,
na 1,5 week behandelen knapte het gelukkig op, maar hij kreeg een dik been, en savonds dat we hem uit stal haalde zijn hele kootholte vol met mok, zo erg dat hij soms van de pijn niet meer lopen wil.

pony heeft ondertussen 2x een anti biotica kuur gehad, peterselie( werkt vocht afdrijvend) vistolpot, dat helpt wel maar tis zo hardnekkig! diverse zalfjes, en een speolzalf gemenkt met water wat ook hielp.

maar het zit er nog steeds, en zijn been is nog steeds dik! laatste anti biotica is er donderdag ingegaan.
dit weekend laten we het even van binnen en buiten met rust, om te kijken of het gaat uitbereiden..

wie heeft de tip?

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:17

Mijn paard heeft sinds vanavond weer blauwe benen! *D Oftewel we hebben weer gesprayed!
Dit keer hadden we haar in de box gelaten & ik stond er voor, maar ze dramde gewoon door me heen & rende zo de stal uit waardoor ze ook nog op der plaat ging...
Tsja, waarom dan weer dat spul erop?
Omdat de kootholtes nu mok vrij zijn & we de vorige keer niet bij de zijkanten konden vanwege de pijn bij haar, hebben we nu de buitenkanten gedaan in de hoop dat dit ook wegtrekt! :) Na een paar minuutjes was de pijn al over en stond ze al weer vrolijk met de oren naar voren.

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 02:07

Ik gebruik Helson, bij de Welkoop verkrijgbaar, enorm goed spul.
Eros had het ook heel erg (je weet het Lianne), heb het eerst goed gewassen met betadine shampoo en daarna 2 á 3 keer dat spul er goed opgesmeerd (korstjes eraf proberen te krijgen!) en binnen een paar dagen was het weg! :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:01

Helosan zul je wel bedoelen!

Hmm die spray helpt dus wel..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:08

Zijn ervaringen met de volgende producten?

- Ecostyle Violet spray
- Ecostyle Calendula spray
- Zinkoxide spray

Die laatste 2 klinken wel de moeite waard.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:08

Hier ook eentje zo goed als mokvrij. Na de verhuizing is het laatste restje weg getrokken. Met borstellen komt er soms nog een korstje/schilvertje los maar de beentjes zijn weer helemaal mooi. En dat gewoon met betadine shampoo en uierzalf.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 13:01

Hannanas: ik ken de sprays niet :n

Gister weer gekeken bij de blauwe voetjes, zagen er prima uit en ze heeft er geen last van :) Na 14 dagen hoop ik dat alle mok weg is.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 13:46

Hier ook mokellende, iedere keer als ik denk het ene been onder controle te hebben, zit er ineens op het andere been weer een flinke mokplek met een opgelopen been...Wordt er echt hopeloos van...
Heb al zoveel geprobeerd zowel in-als uitwendig:
Inwendig:
Pro biotica
Drainage comp
Kleefkruid en goudsbloem
Echinadruppels
Mokkruiden
Cubarmix

Uitwendig:
hydrocortiderm
Vetramill
Zink zwavel van groene os
Sudocreme
Uierzalf
Zink levertraancreme
Derfen
Een of ander modderachtig goedje met goudsbloem, sulfer/zwavel

Echt tot nu werkt het amper.......
Vanmiddag komt de veearts omdat dr been nu ook opgelopen is.....
Iemand toevallig ervaring met trekzalf op mok?

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:05

Fairytail schreef:
Hier ook eentje zo goed als mokvrij. Na de verhuizing is het laatste restje weg getrokken. Met borstellen komt er soms nog een korstje/schilvertje los maar de beentjes zijn weer helemaal mooi. En dat gewoon met betadine shampoo en uierzalf.

Smeer je er uierzalf op dan joh? Maar het moet toch blijven ademen? Zo gaat het toch alleen maar broeien?

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:09

Uierzalf houdt toch het vocht buiten en houdt het soepel?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:25

Staan jullie paarden trouwens op stro of vlas?
Ik twijfel of ik wellicht mijn paard op vlas moet gaan zetten omdat ze nu op stro echt zo'n vieze natte smeerboel van dr stal maakt....wellicht dat de stal met vlas wat droger blijft.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:46

Mirka: Je hebt verschillen erin zitten (creme en zalf). Je hebt uierzalf/creme op vette basis en zonder de vette basis. Ik heb een zalf zonder vet waardoor het dus in de huid trekt in plaats van een vette laag erop. Het was binnen 1 a 2 weken over.

Bogena bijvoorbeeld is echt heel vet.