[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MargrietJonk

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:28

De schimmel doet t alleen bij de poetsplek. Maar ze staat wel dag en nacht met die ontzettende lelijke luchtzuigers band om. Ook als ze naar buiten gaat, staat ze een paar keer te zuigen. Ook met band om. Als ze een paar keer gezogen heeft, dan is t genoeg. Zal ik gewoon de band aflaten?

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:43

Ik vind een band niet een oplossing en lijkt me niet fijn voor het paard.
En dan de verhalen over gekneusde kelen houden mij ook tegen.
Ik laat maar lekker doen, het is toch zo verslavend voor ze dat ze zelfs met zo'n band blijven proberen.( wat je zelf ook al schrijft)
Maar ik ga een ander niet voorschrijven hoe ze het aan moeten pakken en wat voor de een werkt kan voor de ander helemaal niets zijn ;)

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:28

Anya schreef:
Ik heb niet gereageerd omdat ik het echt niet herken. Ik merk geen verschil in rijden van mijn luchtzuiger en mijn niet luchtzuiger, anders dan dat het andere karakters zijn.

Ik bedoelde dit topic: [MD] Supplementen tegen luchtzuigen/verhoogde maagzuurconcentrati en daar had jij wel gereageerd toch?

Het is zo jammer dat daar niemand heeft gereageerd, we zouden er veel aan kunnen hebben met zn allen. Mijn kruiden van Steffi werkten in het begin echt super, je zag een gigantisch grote verbetering. Helaas is er nu een virus bij ons op stal dus denk dat hij daar ook wat van mee heeft gepikt en daar ook last van heeft, want nu zuigt hij weer gewoon meer (al wel minder als voordat ik met de kruiden stopte) en heeft hij vorige week weer een lichte gaskoliek gehad. Ik ga morgen even colosan halen.

Hij krijgt die kruiden nu nog tot woensdag en dan is de kuur afgelopen, ben benieuwd hoe hij dan verder gaat.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:02

Helaas ben ik er achter gekomen dat één van de veulens bij ons op stal ook luchtzuigt ;(
Ik verzorg haar alleen, dus ik kan alleen tegen de eigenaar vertellen wat ik ervan vind, verder liggen de keuzes natuurlijk bij hem.

Ik heb nu tegen de eigenaar gezegd dat het kan komen door irritatie van de maag en dat ze geen brok meer moet hebben maar juist veel hooi. En wat kan ik nog verder doorgeven aan hem? Ik denk niet dat hij er een DA bij wil halen, dus dat hoef ik al niet te proberen. Ik hoop dat jullie nog wat tips en adviezen hebben :)

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:56

coydog schreef:
Ik vind een band niet een oplossing en lijkt me niet fijn voor het paard.
En dan de verhalen over gekneusde kelen houden mij ook tegen.
Ik laat maar lekker doen, het is toch zo verslavend voor ze dat ze zelfs met zo'n band blijven proberen.( wat je zelf ook al schrijft)
Maar ik ga een ander niet voorschrijven hoe ze het aan moeten pakken en wat voor de een werkt kan voor de ander helemaal niets zijn ;)

Ik ga t gewoon proberen. Ns kijken hoe ze zich eronder houdt.
Na t lezen van deze topic ben ik wel wat wijzer geworden over t luchtzuigen. Als je onwetend bent is natuurlijk t eerste wat je doet zo'n stomme band om doen bij het luchtzuigende paard......

Wist ik veel dat je daar de hele keel mee kunt verzieken!

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:32

Dr band heb ik af gedaan. Ze stond wel direct buiten in de speelbak lucht te zuigen aan de bakrand..... Maargoed ik denk als ze dr 'shot' heeft gehad ze wel met de andere paarden gaat bemoeien.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:24

@Margriet: ik heb voor aankoop van mijn paard em in dit topic eerst verdiept en op basis van de ervaringen hier ook mijn luchtzuiger gekocht. Na me eerst nog wat te hebben aangetrokken van de meningen van anderen heb ik een jaar geleden de band afgedaan. Toen hij de band nog om had begon hij vanaf het moment dat de band afging om bv te gaan rijden. Vervolgens hem verplaatst naar een rustigere stal en de band afgedaan. Het was vrij snel beperkt tot eten. Hij doet het zo ook nog wel eens maar dan is het ook aandacht, onzekerheid, stress etc. Maar asl je dei band dus af doet zal ie eerst zijn ei kwijt moeten en wat meer zuigen. Als hij dan naar eigen behoefte kan zuigen zal hij vanzelf minderen. Mijn paard heeft het hele jaar nergens last van gehad!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 11:40

Iemand hier al ervaring mee? Ik ga het maar eens proberen denk ik.

Citaat:
Maagzweren bij sportpaarden
Maagzweren bij paarden. Veel mensen denken dat dit alleen voorkomt in de draf en rensport door de hoge arbeidsdruk, jonge leeftijd en krachtvoerrijke menu's. Dat maagzweren ook bij normale sportpaarden voorkomen bewijzen diverse internationale studies. 58% van de sportpaarden lijden aan deze aandoening. Omdat maagzweren niet zo snel herkend worden, komt de behandeling vaak pas laat op gang.

De oorzaak van maagzweren
Een paard heeft een relatief kleine maag. Om het aangeboden voer te verteren produceert de maagwand een krachtig zuur. Oók als er geen voedsel in de maag zit. Een slijmlaag beschermt de maagwand. Maagzweren ontstaan op het moment dat de slijmlaag te dun wordt of wanneer er sprake is van een overmaat van zuur. In de natuur wordt het maagzuur geneutraliseerd doordat het paard de hele dag kleine hoeveelheden voedsel eet. Hierbij wordt veel speeksel aangemaakt. Speeksel neutraliseert het maagzuur. Paarden die op stal staan eten natuurlijk niet de hele dag door, ze worden een paar keer per dag gevoerd en krijgen relatief veel krachtvoer en weinig ruwvoer. Er wordt dus veel minder speeksel aangemaakt waardoor het maagzuur makkelijker de kans krijgt om de maagwand de beschadigen.

De meest gekende risicofactor van maagzweren is arbeidsintensiteit en stress. Daarnaast speelt het rantsoen een belangrijke rol, evenals medicatie. Als een paard chronische stress ervaart kunnen maagzweren het gevolg zijn. De spijsvertering van een paard kan alleen functioneren als het paard bijvoorbeeld 60-75% van de dag laagwaardig ruwvoer eet en gedurende de dag 5-10 km loopt.

Opvallend is dat er een relatie lijkt tussen kribbebijten en maagzweren. Er zijn sterke aanwijzingen dat zowel kribbebijten als maagzweren het gevolg zijn van inadequaat (voer)management.

Symptomen en oplossingen
De meerderheid van de sportpaarden in Nederland heeft in meer of mindere mate last van maagzweren, ze vertonen echter zelden symptomen. Een paard heeft wat vage klachten, zoals lichte koliek, eet en drinkt slecht en de vacht wordt dof. Alhoewel er medicijnen zijn, bv maagzuurremmers, ligt de oplossing in het weghalen van de oorzaak. Houd rekening met de natuurlijke behoefte van het paard en geef de hele dag kleine hoeveelheden ruwvoer. Hierdoor wordt er veel speeksel aangemaakt. Beoordeel of je paard last van stress heeft en verander zo nodig de omgevingsfactoren.

Pavo DailyPlus, hét recept voor een tevreden paard!
Om kauwen te stimuleren tijdens de krachtvoermaaltijd is Pavo DailyPlus ontwikkeld: een uitgebalanceerd ruwvoer dat je mengt met krachtvoer.
Uit praktijktesten met paardenhouders blijkt dat een paard met Pavo DailyPlus 2 tot 3 keer zo lang over zijn krachtvoermaaltijd doet. Hij kauwt beter en produceert veel meer speeksel. Met minder maagzweren en minder verveling tot gevolg. Hét recept voor een tevreden paard!

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:42

Ik heb het ook gezien, maar ik vind er vrij veel suiker inzitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:44

Is een mooi voer Anya! Absoluut! Maar IMO vooral een meerwaarde voor paarden die minder ruwvoer krijgen en/of geen ruwvoer voorafgaand aan hun krachtvoer.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:56

Lijkt me een beetje hetzelfde principe als luzerne door je voer heen mengen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 12:13

ah oke, dat krijgt Lan wel, dus dan is het niet zinvol.
Thanks Skippy :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:28

Het verlengd de kauwtijd, maar als de paarden voorafgaand aan t krachtvoer al hooi oid op hebben, hebben ze al veel gekauwd en dus maagsap verdunning. ;) T kan natuurlijk nooit kwaad, maar t spul is ook niet gratis. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:51

@Anya: Jep daar hebben wij zeker ervaring mee :j Mijn paard krijgt sinds dat we haar voerbeleid hebben aangepast naar veel hooi en geen bix, altijd 3x per dag een schepje Dailyplus door haar muesli. Zoals skippy1 al aangeeft wil ik het graag door het voer hebben om het kauwen alsnog te stimuleren, ook al krijgt ze (ook voor het eten) veel hooi. Ze vind het heerlijk en doet het er heel goed op, ze is altijd erg kieskeurig en 'gewone' luzerne eet madame dan ook niet. De zakken zijn ook niet zo duur als je vergelijkt hoe lang je ermee doet. Ik koop voor ongeveer €9 een zak en doe er een maand mee (zijn erg grote zakken). Ik vind het zeker een aanrader!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:36

die Pavo Dailyplus ga ik thuis zeker eens voorstellen! Ons paard krijgt namelijk altijd na haar krachtvoer hooi...

bedankt voor de tip! +:)+

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:28

Dus als ik het goed begrijp is de samenstelling verder geen probleem voor het paard volgens jullie?
Is dat dan omdat je er zo weinig van nodig hebt?
Hoeveel geeft je dan, echt een handje erdoor of meer?
Zelf heb ik bv een tinker staan die bij een beetje melasse al jeuk krijgt.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 18:30

Ik heb er ook zo een staan en ik koop Hartog compactgras, daar zit geen melasse in. Ik heb het in een hele grote ton en dan het plastic enzo eraf geknipt, hij krijgt een volle schep aangestampt bij zijn voer. Hij vindt het heerlijk!

Van subli heb je ook lucerne zonder melasse erdoor maar dat is stofvrij gemaakt door olie en dat vond mijn paard niet echt lekker :9

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:06

we zijn meteen een zak gaan halen, en ze moest idd langer kauwen, dus da's al goed :)

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:30

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:00

ik heb vanaf ik mijn luchtzuigertje heb pavo daily plus gevoerd....maakt dus geen moer uit. Hij zuigt nog net zo erg met voeren: hapje eten, een zuigje....hpje eten...een zuigje....etc etc...of het nou brokjes, hooi, pavo daily plus, wortels of weet ik veel is... hij gaat gewoon door.
Inmiddels hoor of zie ik het niet meer.... in mei gaat de wei open, dan staan ze alleen 's nachts in de buitenbak / stal...scheelt weer eenm paar zuigjes...

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:12

Ik vraag me eigenlijk af of dat nu zo belangrijk is om allerlei voer uit te proberen. Bij de meeste luchtzuigers zijn die maagproblemen waardoor ze begonnen vaak al lang opgelost.
Ik vroeg em wel af of julie nog iets speciaals met de voerbakken hebben gedaan? extra verstevigd (wordt toch wel hard aan getrokken) of rubberen voerbakken? En hebben jullie daar foto;s van?

annenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 00:34

Ik heb ook een luchtzuiger en voer ook dailyplus door zijn krachtvoer, hij doet er echt langer over en kauwt dus ook echt meer! Ook voer ik compact gras van harot, in die speciale voetbox, zo kan hij iedere moment eten alleen niet heel snel alles achter elkaar, vind t zelf wel fijn werken!

Verder staat mijn voetbak op de grond, natuurlijkere manier van eten en kan hij er ook niet op luchtzuigen!

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 12:02

annenna schreef:
Ik heb ook een luchtzuiger en voer ook dailyplus door zijn krachtvoer, hij doet er echt langer over en kauwt dus ook echt meer! Ook voer ik compact gras van harot, in die speciale voetbox, zo kan hij iedere moment eten alleen niet heel snel alles achter elkaar, vind t zelf wel fijn werken!

Verder staat mijn voetbak op de grond, natuurlijkere manier van eten en kan hij er ook niet op luchtzuigen!

Ben je niet bang dat je paard in de bak gaat staan?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:11

Ik heb voor de luchtzuiger bij ons op stal een flexibele emmer/tub gekocht bij de Action (2,95 euro) en met een halstertouw vastgemaakt aan de tralies zodat hij net op de grond staat maar het paard er niet mee aan de haal kan.
Werkt erg goed.

annenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 17:35

touchofpink schreef:
annenna schreef:

Ben je niet bang dat je paard in de bak gaat staan?

Kan me voortsellen dat dat niet bij ieder paard kan maar mijn paard is wat dat betreft wel heel makkelijk en heel voorzichtig, hij gaat er niet op staan of mee spelen!