[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 12:15

ohw ja absoluut!

daarom moet iemand met een beginnend headsahker ook eerst harnachement gaan nakijken, de rijstijl heeel kritisch onder de loep nemen etc...
pas als dat echt zeker weten goed is kun je gaan denken aan hooikoorts.zonlichtovergevoeligheid, etc...

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 17:38

ik heb vandaag weer met de net reliefff gereden wat een uitkomst is dat zeg...kon weer fijn rijden,heel af en toe nog jeuk aan de neus gehad,maar geen geproest meer gehad in het bos,rijdt ik zonder neusnetje begint het weer..

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:53

Het stukje engelse tekst vertaald:

Gevallenanalyse: Ongunstige gevolgen voor gezondheid door een lange tijd een paard onnatuurlijk voer te voeren.

Het onderzoek behandelt het langdurige tijd voeden van spoorelement en vitamine aangevuld paardenvoer aan paarden. Zeven paarden van verschillend leeftijd en ras werden waargenomen over een periode van ongeveer 4 jaren. Afhankelijk van het paard en zijn individuele gevoeligheden, werd de ontwikkeling of de verslechtering van symptomen van verschillende wanorde of ziekten waargenomen, maar er was een kenmerkende chronologie in de ontwikkeling van de symptomen. Na een half jaar van het voeden schenen alle paarden zich beter in de meeste opzichten te voelen. Na een ongeveer jaar waren de eerste minder belangrijke negatieve veranderingen waarneembaar slechts door de eigenaars, die hun paarden goed kennen (vooral verhoging of ontwikkeling van jeuk of/en hoofd-schudden). Na twee jaar van het voeden van aangevuld paardenvoer waren de symptomen duidelijk voor iedereen geworden. Na ongeveer twee en een half jaren werd het voeden van aangevuld paardenvoer tegengehouden en het voeden veranderd in zuivere haver, hooi, gras, stro, wortelen en vruchten. Bij alle zeven paarden waren de eerste waarnemingen van verbetering van gezondheid ondertekent na 1 tot 5 maanden, karakteristiek 3-4 maanden en verbetering daarna voortdurend in vergelijking tot de zelfde tijd van het voordien jaar. Na ongeveer een jaar van het voeden van slechts natuurlijk voedsel, waren de symptomen van ziekte in elk paard of verdwenen of sterk verbeterd. Het onderzoek toont duidelijk langtijdige schadelijke gevolgen voor de gezondheid van paarden door aangevuld paardenvoer van de beschreven samenstelling te voeden. De chemische samenstellingen in de supplementen schijnen ongeschikt voor de paarden hun spijsvertering te zijn. Dr. Stefan Brosig

(verkort)

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:25

Wel een intressant stukje vind ik, zet je wel weer aan het denken..

Ik heb sinds begin Augustus een haflinger merrie.
Ze kreeg altijd hooi/kuil en 1 kg basisbrok per dag. Ze stond veel buiten, in de winter op stal en ze waren net begonnen haar te beleren. Ik ben er vrij vaak geweest voor aankoop, daar kon ik echter niets ontdekken wat ik na 2 weken na aankoop merkte. Ze is ook klinisch goedgekeurt voor aankoop.
Ze stond op 20 km afstand van waar ze nu staat.
Ben toen ik haar had vrijwel hetzelfde gaan voeren, 3x daags hooi, 2x daags 0,5 kg basisbrok. Ze had erge slechte hoeven dus ben op aanraden van de smit wat biotin bij gaan voeren (kruidenbiotin) een een vitaminesupplement van pavo ter versterking van de biotin.

Na 2 weken begon ze wat te hoesten, op een aparte manier met haar hoofd te schudden (zoals wat iemand al zij net of ze haar haar achter haar oor gooit) en te 'niezen'.
Hoofdschudden op het land en tijdens longeren, niet tijdens het rijden.
Hoesten deed ze alleen tijdens het rijden in de binnenbak.
Niezen ook alleen tijdens longeren.

Nouja even een week aangekeken, maar geen verandering/verbetering dus de DA erbij gehaald. DA heeft naar haar longen geluisterd maar hoorde niets bijzonders, daarna nog hoest opgewekt maar ze hoesste niet. De stal waar ze destijds in stond was binnen en erg stoffig. De paarden stonden al veel binnen dus de conclusie van de DA was overgevoelig/allergie voor stof en schreef een ventipulmin kuur voor van 14 dagen. Ze moest 24/7 buiten en van hooi naar kuil.

Dat gedaan, na 14 dagen niet echt verbetering. Hoesten was weg, niezen en schudden bleef. Weer DA erbij en weer ventipulmin kuur van 7 dagen. Als het hierna niet zou werken zou het geen stof zijn volgens DA en moesten we verder kijken. Nou na 7 dagen nog geen verbetering.
Ze stond intussen al weer binnen, er stond geen paard meer buiten op het land. Dat was voor mij de reden om naar een andere stal te zoeken. Moeilijker dan gedacht want alles zat vol, na een dag of 10 had ik iets gevonden en ben meteen weggegaan. Ze staat nu in een buitenstal en vooral veel op het land, lekker buiten.

Inmiddels had ik veel gelezen over luchtwegproblemen bij paarden en al niet te veel vertrouwen meer in de DA. Ook gelezen over een soort van 'ruis' tijdens het ademhalen, wat ik bij haar ook hoorde. De ene dag erger dan de ander. Dit duidde op een allergie voor iets wat word ingeademd wat de luchtwegen vernauwd en zo krijgt lucht minder ruimte om door de luchtwegen te stromen wat deze ruis veroorzaakt. Hoesten was inmiddels helemaal weg, niezen bleef, hoofdschudden bleef.

Toen heb ik een allergietest laten doen op pollen, stof etc. bij www.natuurlijkinbalans.nl
Hier kwam uit dat ze allergisch was voor verschillende pollen van bomen en grassen.
Ook kwam uit dat ze niet allergisch is voor stof, hooi, stro.
Ik kreeg drainage compositum (dit reinigd het lichaam en help alle slechte stoffen eruit te halen) ik kreeg pro bioforte (dit werkt immuunsysteem opbouwend en weestandopbouwend) en bioresonantiedruppels tegen de dingen waar ze allergisch voor is. Dit krijgt ze allemaal 2 weken nu.

Toen ben ik gaan kijken naar haar voeding, zou het toch de biotin zijn dan? de kruiden in die biotin misschien? Deze heb ik toen uit haar voerschema gehaald. Dit is al weer 1,5 week geleden, nog merk ik geen verbetering.

Heb inmiddels niet meer gereden, wil eerst weten wat het is en dan kijken we verder.
Heb wel een aantal keren gelongeerd om te kijken of er al verbetering merkbaar was, omdat ze de symptomen vooral vertoonde tijdens inspanning. Het hoofdschudden en niezen alleen tijdens inspanning, het ruisje hoor je voordurend, behalve tijdens inspanning. (snappen jullie het nog? Bloos )
Nu heb ik van die netjes besteld voor tijdens het rijden, voor aan het hoofdstel die de pollen moet tegenhouden. Deze heb ik binnen en ga ik vanmiddag proberen.

Ze krijgt nog steeds dat vitamine supplement van pavo door haar voer dagelijks, na aanleiding van dat stukje dat ik net vertaald heb, ga ik dat eens weghalen. Kijken wat dat uithaalt.

Erg vervelend dit, maarja...

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:05

Bedankt voor het vertalen!

Ik heb ook een allergie test laten doen bij 'www.natuurlijkinbalans.nl'.
Mijn paard was getest als allergiesch voor stof van stro, hooi en huismijt en graspollen.
Dat ruis waarover jij schrijft hoor ik ook bij mijn paard .
Zij heeft ook (meestal) dikke keelklieren (speekselklier). Door DA zijn hart, longen en hoofd lymfeklieren gecontroleerd -was alles goed en normaal. Geen slijm in de longen, hart perfect, lymfe normaal.
Dat ruis -dacht ik- komt van de verdikte slijmvliezen in de luchtpijp. Door de allergische reactie. Maar intussen is haar hooikorts opgelost. Laatste zomer was ze klachten vrij. En de zomer is voorbij en geen pollen in de lucht.
Maar de ruis blijft, soms bijna niet te horen, in de slechtere dagen blijft ze nog een beetje persen. Je hoor het bij het uitademen.
Dus ik heb me verder in de allergie verdiept. Het schijnt dat bij een verkeerde vertering van de voedsel in de blinde darm, diverse stoffen vrijkomen of worden geproduceerd - waaronder alcohol - en die tast de darmwand (slijmvlies van de darmwand) aan en dan komen de kleine stukjes van de niet verteerde eiwiten door die gaatjes binnen in de bloedbaan en veroorzaken ze de 'intestinale auto-intoxicatie' = 'zelfvergiftiging vanuit de darm'.

Ik ben dus met alle kunstmatige en suiker/mellase houdende voer/biks gestopt. Ook met vitaminen en mineralen toevoegingen.
Ze zijn chemisch gemaakt, wat moeilijker verteerbaar blijkt te zijn voor het paard dan de natuurlijke form.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:00

vandaag heeft my way in het bos weer erg geschudt en gebriest,wat staat er eingelijk nou met zo'n mooie dag als vandaag nog in bloei?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:52

Geen idee wat er nu in bloei staat Verward .
Gisteravond liep Ino ook te schudden, en het motregende nota bene. Maar ik had ook zijn field relief niet opgedaan, mischien vond hij de motregen op zijn gezicht niet fijn. Vandaag tijdens de eerste keer rijden na ongeveer 8 weken heeft hij zijn bolletje wel rustig gehouden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:03

ja appie schudde vandaag ook hoor, er maakte al iemand een grapje dat hij stond te ja-knikken Tong uitsteken
heb hem aan de longeerlijn gezet en daar deed hij het niet.
alleen in de weide dus.

het was wel erg vochtig in de lucht en ze hebben bij ons de aardeppels van het land gehaald dus misschien dat er daarvan nog wat in de lucht hing?

even over dat stuk over vitamines voeren bij paarden.
ik ben zelf geen voorstander van continue voeren van supplementen.
is naar mijn mening helemaal niet nodg.
laat ze gerust een week of 5 of langer zonder in de zomer als er zat gras staat , even goed voor het lijf om dan zelf aan het werk te moeten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:09

nou,ben ik de enige met een nog schuddend dier??

ik heb een klein filmpje van vanmiddag gemaakt:
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 1929&hl=nl

hij staat er bij als een oud opaatje hoor,maar had daarvoor even gereden en toen begon hij dus weer te schudden.
de zon scheen erg fel en stond vrij laag dus dat is de boosdoener

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:23

Ino schud nu af en toe ook nog wel een beetje, maar niet noemenswaardig.
Vervelend dat Appie nog wel veel last heeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:36

zo af en toe nog dat hij van die dagen er bij heeft.
terwijl het wel veel beter dan andere jaren is hoor!!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:15

die van mij heeft alleen nog jeuk aan de neus verders niet meer!!hoe kan dat zolang eingelijk?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:17

hoe bedoel je zolang?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:20

Met Ino gaat het, gelukkig, ook beter dan andere jaren.

Emaartje heeft die van jouw voortdurend jeuk aan de neus dan?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:21

Inoterry schreef:
Met Ino gaat het, gelukkig, ook beter dan andere jaren.

Emaartje heeft die van jouw voortdurend jeuk aan de neus dan?

niet voortdurend maar toch wel af en toe met rijden of longeren,je zou toch denken het nu december is het over moet zijn Knipoog

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:24

Met rijden of longeren is het niet vreemd dat ze wat jeuk krijgen hoor. Ze gaan wat zweten, of krijgen een beetje een snotneus. Er zijn ook niet headshakers die graag tijdens rijden of longeren jeuk aan hun neus krijgen.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:26

Inoterry schreef:
Met rijden of longeren is het niet vreemd dat ze wat jeuk krijgen hoor. Ze gaan wat zweten, of krijgen een beetje een snotneus. Er zijn ook niet headshakers die graag tijdens rijden of longeren jeuk aan hun neus krijgen.

maar ben dan net begonnen met longeren en stopt hij al om met de neus tegen de benen tew jeuken Vork

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:30

Longeer je met neusnetje?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 00:28

Inoterry schreef:
Longeer je met neusnetje?

ja longeer ook met neusnetje Haha!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 00:34

En dat haalt Ino er zo snel mogelijk vanaf als ik hem de kans geef.
Ik laat hem dus gewoon doorlopen. Hij mag pas schuren als we klaar zijn, en zijn hoofdstel is af.

Binar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 10:11

Is alweer tijdje geleden dat ik in dit topic ben geweest Bloos sorry, heb niet alles bijgelezen.... Bloos

Biz heeft ook nog steeds last van zijn neus en lichtjes kopschudden/klepperen van de lippen (vooral met buitenrijden) Ik rij ook met het neusnetje en ik merk echt heel veel verschil!
Ik wil nu toch zo'n test laten doen om te kijken waar Biz precies allergisch voor is.
Hebben jullie ook een test laten doen? En zo ja waar??

Biz heeft tot nu toe nooit zo lang last gehad, kan me idd nu niet voorstellen dat er veel pollen of iets in de lucht zitten... maar idd pas bij miezer/regen had hij wel meer last Ach gut

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:58

Binar schreef:
Ik wil nu toch zo'n test laten doen om te kijken waar Biz precies allergisch voor is.
Hebben jullie ook een test laten doen? En zo ja waar?? Ach gut

Ik heb via Arthur Asveld van Dierenkliniek Den Ham mijn paard zijn bloed laten testen bij de universiteit in België (zijn ook de enige die dit kunnen op een goede manier). Koste toen der tijd (2 jaar geleden) €240 geloof ik en spuit nu mijn paard vanaf die tijd elke maand in met een injectie net onder de huid. Je moet even geduld hebben maar na verloop van tijd heeft je paard nergens last meer van! Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:01

ik heb via josefien hier van bokt laten testen,geen bloed,maar haar en bij hem klopte het precies Lachen

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 09:15

opaal schreef:
Ik heb via Arthur Asveld van Dierenkliniek Den Ham mijn paard zijn bloed laten testen bij de universiteit in België (zijn ook de enige die dit kunnen op een goede manier). Koste toen der tijd (2 jaar geleden) €240 geloof ik en spuit nu mijn paard vanaf die tijd elke maand in met een injectie net onder de huid. Je moet even geduld hebben maar na verloop van tijd heeft je paard nergens last meer van! Knipoog

Geef geen hoop. Bij mijn paard heeft het helaas niet gewerkt.

Tender_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:49

Ik had een paard gekocht die ook enorm met zijn hoofd schudde, zelfs in de wei etc! Hij sleepte ook met zijn linkerachterbeen en ging constant in staking tijdens het rijden. je kon er echt niets meer mee aanvangen.. Een topdressuurruiter van in de buurt zei dat hij klaar was om naar het slacht te gaan..

Ik wou hem natuurlijk nog niet opgeven en heb er eerst de shiatsu therapeute erbij laten komen en die zei dat hij echt veel spanning had in zijn nek en rug.. Hij wou dus letterlijk zijn rug loschudden.
Die vrouw heeft me er ook op gewezen dat mijn paard scheef was en heeft me doorverwezen naar Kirsten Lauwers, een leerling van Antoine De Bodt.

Tender heeft er anderhalve maand gestaan, schudt niet meer met zijn hoofd, ontspant tijdens het rijden, sleept niet meer met zijn linkerachterbeen en gaat NIET meer in staking!
Als ik op de juiste manier blijf rijden natuurlijk..

Ik ben echt zo blij dat ik deze rijstijl heb leren kennen want men paard is er veel gelukkiger mee!
Hoop dat jullie er iets aan hebben