[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

car0linee

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 11:11

Hier heb ik een regenliner van horseware onder mijn eczeemdeken. Deze is uvw werend en echt heel erg koel dus met zonnetje ook niet snel te warm.
En ook doe ik met veel buien een ongevoerde regendeken over haar eczeemdeken heen.

Hebben jullie ook ervaring met immunotherapie bij eczemers? Kan er niet heel veel over terug vinden en op mijn nieuwe stal zijn er wel succes verhalen mee.
Ben me er een beetje in aan het verdiepen, een paard met minder jeuk zou toch zo fijn zijn.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 12:05

Dus al volop jeuk hier? Ik voor het eerst sinds jaren niet. Paard volledig van het gras af en dagelijk sprayen met dat nieuwe product - zodra de temperatuur weer boven de 15 graden is, gaat wel de eczeemdeken weer op, maar tot nu toe lijkt de huid rustiger dan dat ik 'm de afgelopen 5 jaar in mei heb gezien *\%/*

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 20:58

Ik begin hier toch ook te twijfelen over gras. Heb het idee dat dat de jeuk echt verergerd heeft. Ondanks een vliegenkap met dichte oren op, heeft hij zn oren toch helemaal kapot geschuurd tot flink bloedens aan toe. Zo sneu ;(

Ik heb voor vannacht een regenliner onder de deken gedaan, ze voorspellen hier zo onwijs veel regen dat ik dat zonder liner een beetje sneu vind.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 21:09

moeilijk is dat dan weer he.
blok waar die van mij nu staat heeft heel veel kruiden,paardebloem,vogelmuur,weegbree, veel witte en gele klaver ook…en weinig gras
de jeuk was vandaag al prima te doen eigenlijk!
ze lopen er nu 24/7 in.
deken op, ik smeer staartwortel en hals nu even in met sweet itch .
en er gaan wat dieetmix in met een schepje glucobalance .
en ook al is hij 29.
zadeltje er op en lekker wat gaan stappen in de bak.
beweging is heel belangrijk bij hem in de ondersteuning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 21:17

Vorig jaar heb ik de deken telkens af gedaan met nat weer. Maar toen heeft ie zich vreselijk kapot geschuurd.
Nu opgelaten met regen. Heb een extra voor als ie zeiknat is, maar tot nu toe eigenlijk vrij snel opgedroogd door zon/wind. Even een uurtje luchten tussendoor.. alleen zn hoofd/oren schuurt ie heel erg. Die zijn kaal. Heb gelukkig nu een kap gevonden die die tot nu toe heel houdt _/-\o_
Verder ben ik begonnen met cbd pasta en geef ik hem nu balancer zonder luzerne.
T blijft een zoektocht :j .

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 22:31

Hier gaat het best aardig, ze heeft jeuk maar met kap en deken blijft alles heel gelukkig.

Ze had alleen een rare zwelling op haar hals met een windje, was ook aan geschuurd.
Of het een insectenbeet is en daarna kapot geschuurd of wat anders is, geen idee.
Afbeelding

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 23:13

Een teek gehad?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:34

Caily schreef:
Een teek gehad?

Ze had er donderdag avond nog niets zitten, dan zou die er in 24 uur aan gezeten moeten hebben en ook weer af geschuurd.
Geen idee of dat kan, vind het wel een plausibele verklaring.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:39

Kan niet meer wijzigen maar net even wezen controleren en op wat ruwe haren na is alles weer rustig.
Had er gisteren spray op gedaan en verder af gebleven. Gelukkig voldoende.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 16:32

Ik heb het topic wat doorgelezen en ben benieuwd of jullie tips hebben. Het gaat om een fries paard. Welke soms schuurt en dan het eerste gedeelte vanaf de schoft. Ik heb al vanalles geprobeerd en wordt er moedeloos van :(

Vannacht was het ook weer zover. Volgens de da is het geen zomerexceem. Ze krijgt hooi en een handje vitamine muesli. Ze heeft ook een exceem deken op gehad maar dan schuren alle manen stuk. Heb al verschillende brokken en zalfjes geprobeerd. Iemand hier ervaring mee?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 18:20

Dennenboom schreef:
Ik heb het topic wat doorgelezen en ben benieuwd of jullie tips hebben. Het gaat om een fries paard. Welke soms schuurt en dan het eerste gedeelte vanaf de schoft. Ik heb al vanalles geprobeerd en wordt er moedeloos van :(

Vannacht was het ook weer zover. Volgens de da is het geen zomerexceem. Ze krijgt hooi en een handje vitamine muesli. Ze heeft ook een exceem deken op gehad maar dan schuren alle manen stuk. Heb al verschillende brokken en zalfjes geprobeerd. Iemand hier ervaring mee?

Veel Friezen zijn gevoelig voor eczeem.
Voeding zo zuiver mogelijk houden is ook wel belangrijk. Voer je echt hooi of voordroog? Weet je of daar veel suiker in zit?
Is ze op gewicht? Graast ze ook?

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 18:21

Vlechten in de manen scheelt voor het schuren van de manen onder de deken

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 20:23

Ninx schreef:
Dennenboom schreef:

Veel Friezen zijn gevoelig voor eczeem.
Voeding zo zuiver mogelijk houden is ook wel belangrijk. Voer je echt hooi of voordroog? Weet je of daar veel suiker in zit?
Is ze op gewicht? Graast ze ook?

Dierenarts heeft haar onderzocht en gaf aan dat het geen exceem is. Ze doet het op 1 plek en af en toe. Ze krijgt echt paardenhooi en graast op weide wat niet wordt bemest. Ze is niet veel te dik maar kans iets vanaf.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 20:24

__Suzanne__ schreef:
Vlechten in de manen scheelt voor het schuren van de manen onder de deken

Dankje!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 22:00

Dennenboom schreef:
Dierenarts heeft haar onderzocht en gaf aan dat het geen exceem is. Ze doet het op 1 plek en af en toe. Ze krijgt echt paardenhooi en graast op weide wat niet wordt bemest. Ze is niet veel te dik maar kans iets vanaf.

Heb je een foto van haar?

Of het wel of geen eczeem is.... jeuk = jeuk, en heel vervelend.
9 uit 10 keer is het toch voeding en/of afvalstoffen gerelateerd. Je ziet het bij de meeste paarden immers ook verergeren zodra ze het gras op gaan.

Een fries is best een sober paard.... ik denk dat er misschien in dit topic ook wel wat voedingstips terug te vinden zijn.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 22:43

Ninx schreef:
Dennenboom schreef:

Heb je een foto van haar?

Of het wel of geen eczeem is.... jeuk = jeuk, en heel vervelend.
9 uit 10 keer is het toch voeding en/of afvalstoffen gerelateerd. Je ziet het bij de meeste paarden immers ook verergeren zodra ze het gras op gaan.

Een fries is best een sober paard.... ik denk dat er misschien in dit topic ook wel wat voedingstips terug te vinden zijn.

Wat @Ninx zegt inderdaad :j
En ook sobere paarden hebben natuurlijk wél genoeg vitamines nodig. Vitaminemuesli zegt mij niet veel: welke krijgt ze en hoeveel daarvan. Ook van onder de aanbevolen hoeveelheid voeren, kun je problemen krijgen :j dus ga vooral eens kijken naar je muesli. De meeste hier krijgen een vitaminekorrel. En bij sommige triggert Luzerne de jeuk, dus ga vooral een starten met een luzernevrije vitaminebrok in de aanbevolen hoeveelheid, kan óók al schelen :j
De aangedane plek kun je insmeren met een jeukstillend product evt, want als iets eenmaal jeukt, blijft dat vaak een soort vicieuze cirkel helaas, die wil je doorbreken, via het wegnemen van de oorzaak indien mogelijk, maar wat ondersteuning van buitenaf kan geen kwaad ;)

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 10:19

Ik ben erg blij met mijn regenliner onder mijn sweetitch, ideaal voor regen op dagen dat het een twijfel geval is of het te warm is voor een regendeken.
En als het echt snertweer is inderdaad een ongevoerde regendeken met hals

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 15:26

In dit topic [MD] Zijn er al meer paarden nu met symptomen van pollenallergie? lees ik dat er mensen zijn die ceterizine of andere hooikoortstabletten geven aan hun paard tegen pollenallergie.

Nu heeft mijn eczeemgevoelige paardje voor het eerst haar neus kaal geschuurd, dus ik meende dat het een verdere ontwikkeling was van zomereczeem. Maar nu twijfel ik of het misschien niet ook een voorbode is van pollenallergie. Voor de rest geen hoesten , natte ogen/neus, dus kan toch ook gewoon eczeem zijn, maar ik weet het niet.

Ik kan mij herinneren dat mijn man ooit een hele heftige allergische reactie heeft gehad op beestjes die hem hadden gestoken. Zijn hand zwol helemaal op. We hebben hem toen ceterizine gegeven en de zwelling nam meteen af. Eenzelfde meegemaakt met de buurman die mee ging hooi van het land halen. Hij had last van hooikoorts (wisten wij niet) en nadat we klaar waren kreeg hij allemaal blaren op zijn armen (waar het hooi waarschijnlijk in zijn arm had gestoken). Pilletje ceterizine erin en het was weer heel snel weg.

Nu vroeg ik me dus af: als eczeem ook een allergische reactie is op de knutten, kun je dan niet ook in dit geval (en niet alleen bij pollenallergie) gebruiken? Is er iemand die het toevallig al geprobeerd heeft en er goed resultaat mee heeft behaald?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 15:45

Die van mij krijgt in het hoogseizoen loratadine voor het rijden (cetrizine doet hier niets).
Merk geen verschil qua jeuk van de eczeem, wel schuurt ze minder haar neus en schud ze minder.

Maar ik geef geen dagelijkse hoeveelheid, alleen voor het rijden. Misschien maakt dat nog verschil.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 18:14

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 20:17

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 23:05

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 10:34

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:10

Ik meld mij ook even hier. Mijn shetlander met eczeem kan geen enkele deken heel houden. Hij staat samen met mijn 4 jarige ruin en ze slopen elkaars dekens. Dit is nu al de 6e sinds maart. Ik heb nu de shires highlander en helaas is deze ook verscheurd. Ik heb anti bijt spray maar dit werkt niet voldoende. Ik zoek echt een stevige eczeemdeken die niet verder scheurt en wat kan hebben.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 19:58

Vandaag twee deken opgehaald, nouja drie waarvan twee dezelfde in een andere maat. Ben benieuwd welke jullie zouden kiezen. Let op, voor het passen en schoon houden ligt er nog een eczeem deken onder.

Dit is de Waldhausen vliegen eczeem deken. Voorste gedeelte tot de schoft is eczeem stof en daarachter is vliegendeken stof.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dit is de nieuwe QHP eczeem deken. Is een pyjama model, maar dan met sluitingen dus hoeft niet over het hoofd. 185 zat veel te strak bij de borst en op deze foto is 195.

Afbeelding
Afbeelding

Welke vinden jullie het best liggen ?