Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
[***] schreef:Even een jeukborstelvraagje ...
Zijn er mensen die de borstels ergens op een paal in het midden van de weide hebben? De pensioneigenaresse stelde dat voor (zo'n dikke treinbils en die helemaal bedekken met borstels) maar ik vraag me af of dat werkt. Zullen ze vanuit hun stal (waar het hooi is) die paal echt gaan opzoeken? Of zullen ze het makkelijk houden en gewoon aan de stal schuren bij jeuk, want daar staan ze immers al?
yvonnedv schreef:Ik heb een manier gevonden om derfen makkelijker smeerbaar te maken.
Bij de action hebben ze deze creme met aloe vera
[ Afbeelding ]
kosten iets van 1,50 en dat gebruik ik al een hele tijd voor de wondjes op zijn hoofd. Ik heb er een flinke dot van in een glazenschaaltje laten smelten in de magnetron, het wordt dan helemaal vloeibaar, derfen er door roeren en weer af laten koelen. Zo krijg je een goed smeerbare substantie.
Afanaisa91 schreef:yvonnedv schreef:Ik heb een manier gevonden om derfen makkelijker smeerbaar te maken.
Bij de action hebben ze deze creme met aloe vera
[ Afbeelding ]
kosten iets van 1,50 en dat gebruik ik al een hele tijd voor de wondjes op zijn hoofd. Ik heb er een flinke dot van in een glazenschaaltje laten smelten in de magnetron, het wordt dan helemaal vloeibaar, derfen er door roeren en weer af laten koelen. Zo krijg je een goed smeerbare substantie.
wauw wat een goede tip!
Maar, ik neem aan dat je wel vaker moet smeren omdat de derfen dan verdund is?
[***] schreef:Even een jeukborstelvraagje ...
Zijn er mensen die de borstels ergens op een paal in het midden van de weide hebben? De pensioneigenaresse stelde dat voor (zo'n dikke treinbils en die helemaal bedekken met borstels) maar ik vraag me af of dat werkt. Zullen ze vanuit hun stal (waar het hooi is) die paal echt gaan opzoeken? Of zullen ze het makkelijk houden en gewoon aan de stal schuren bij jeuk, want daar staan ze immers al?
Urielle schreef:Graag even advies: Ik heb hier een paard staan wat normaal rond november steevast een maand schuurt. Goed op te lossen door in de maand november de manen en staart goed vet te houden eigenlijk dus ik zag er zelf niet zo'n probleem in en heb ook niet echt een idee van de oorzaak. Aangezien het echt zo periodiek is lijkt het me niet aan het voer te liggen, en voor zomereczeem vind ik de periode wel wat laat vallen
Nu voor het eerste jaar ineens de manen en staartwortel geschuurd sinds juli. Gezien mijn zwangerschap wordt ze dit jaar ook wel anders gehouden, zo goed als 24/24 buiten, geen arbeid, niet wassen (normaal steevast na het werk onder de spuit). Ik smeer de manen en staart en er komen dan ook de volgende ochtend weer schilfers af. Verder geen bultjes of wondjes en op de rest van het lijf ook niks te zien. De manenkam begint nu op het kale stuk wel wat te verdikken maar nog niet de typische zomereczeemribbels (die ze trouwens wel had toen ik haar jaren geleden op stal kreeg en toen ook nonstop buiten stond). Ze staat niet onder een eczeemdeken, ten eerste had ik dit echt niet verwacht en ten tweede vermoed ik dat die buiten met zijn tweeen niet goed heel gaat blijven.
Ik was benieuwd of jullie een idee hebben van de oorzaak?