[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Orchidee96

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:53

@ZusJacobs, ik heb zon deken. Een kennis van ons hebben die ontworpen. Die mensen hebben zelf ijslanders die exceem hebben. De deken is dus uit ervaring gemaakt. De dekens zijn duur, maar de stof is van zeer goede kwaliteit. Wij hebben eerst een pagonydeken gehad, die ging steeds stuk en het paard was niet helemaal ingepakt en het lastige was dat je de deken over het hoofd moest doen. Deze fly-free deken doe je gewoon op zoals een normale deken, makkelijk te bevestigen en àlles is ingepakt (op de benen na dan).
Ook hebben wij die groene dazendeken. Geweldige deken om mee door het bos te gaan. Ik rijd regelmatig buiten. Ik heb dan zo'n deken op en mijn paard heeft nergens last van, en de andere die meerijden worden lek gestoken. De deken is ook zeer luchtig, dus het paard krijgt het niet warmer door de deken.

Rowan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:12

Hallo, ik meld me hier ook maar.
Paardlief kreeg op zijn 3e last van eczeem en dat wordt elk jaar erger,
En het begint steeds eerder.
Hij is nu 9 en ik weet niet meer wat ik met zijn eczeem aan moet.
Ik heb alles geprobeerd, dekens, zalfjes, crèmes noem het maar op.
Wat tot nu toe het beste helpt is derfen, maar de jeuk is nog steeds verschrikkelijk.
Hij heeft zichzelf zo lenig gemaakt dat hij met gemak in z'n staart kan bijten en krabt met zijn achterbeen over zijn hele manenkam.
Ook gaat hij zitten en draait dan rondjes op zijn kont, grappig gezicht als je de jeuk wegdenkt, maar hij moet wel zo'n jeuk hebben dat ie dit doet.
Ik heb geen idee meer wat ik hiermee aan moet...
Misschien vind ik hier nog wat nieuwe tips.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 16:08

Lastig om je een passend advies te geven Rowan.

Wat bij mijn paard goed werkt, werkt bij de pony van mijn dochter onvoldoende. Er is helaas niet één standaard behandeling voor ZE.

Paard, Famke behandel ik ca. 1x per 4 dagen met Derfen en krijgt dagelijks 150 gram TWM horsemix. Met die combinatie kan ik haar zonder deken 24/7 in de wei laten lopen, maar ik moet niet een dag later zijn met de Derfen, dan is er meteen flinke jeuk.

Pony, Blacky, loopt 24/7 in de wei met RSIH deken, krijgt om de dag Derfen op de delen die niet bedekt zijn, dagelijks 100 gram TWM horsemix, maar heeft kapotte randen aan zijn oren, veel jeuk aan zijn hoofd en ook zijn liezen en koker zijn aangetast.
Vorige week zat zijn staart niet door het elastiekje van de staartflap, meteen kapotte plekken en jeuk.
De oplossing daarvoor heb ik niet, het blijft proberen...
Nu gaan we hem reinigen met Puur Drainage, een zien of dat verlichting gaat brengen.

Veder ben ik vandaag uren met hem bezig geweest. Staart helemaal uitgeplozen de hele staartwortel zat onder de losse korstjes, die heb ik er met de hand allemaal uit gehaald. Benen gewassen, hij heeft wat mok plekjes die heb ik na het drogen met Derfen creme ingesmeerd.
Uitgebreide borstelbeurt gegeven en alles ingesmeerd met Derfen. Schone deken erop en lekker zijn TWM-muesli-pap gegeven.
Zo was hij weer helemaal het heertje en ging hij met plezier de wei weer op.

suzanne461

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 16:38

@Rowan ik zou het ook echt niet weten.. Misschien dat de zee/zeelucht iets kan helpen?
@tiwi69 dat is wel lekker weer helemaal schoon en ingesmeerd de wei op!

Ik heb nog een vraagje: Ik wil graag een exceem deken kopen voor mn haflinger maar door al deze dekens die ik hier vind zie ik door de bomen het bos niet meer;) Heeft iemand dus een idee voor een goed, degelijk, niet al te duur exceemdeken?

Rowan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 18:13

Tja zee is lastig hier, woon bij Utrecht.
Ga hem straks helemaal wassen en insmeren.
Heeft iemand ervaring met cortison zalf/spuit?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 18:36

@ Suzanne461: op de pagina's hiervoor is veel over verschillende dekens gesproken, als je even terug leest heb je vast al veel informatie.

@ Rowan: niet te veel wassen, dat haalt de natuurlijke bescherming/huidvet uit de vacht, goed borstelen maakt ze ook schoon en laat de vetlaag intact.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 20:50

Rowan ik heb mijn paard van 4 jaar bijna klachten vrij kunnen krijgen door combi van ZE deken, opstallen tussen 6 en 10 uur in avond en voldoende vitamines en evt olie door het voer. Ik heb ook dit jaar Cavalesse gebruikt. Vooral opstallen 's avonds is de oplossing. Hij heeft zelf tot juli zonder deken gekund. Augustus is de maand dat je alles uit de kast moet trekken om je paard te beschermen. Explosie van mugjes. Veel beweging draagt bij aan paard wat goed is qua gewicht. Vervetting is zeer slecht voor excemers. Het is een totaalplaatje. Stress verergert zomerexceem! Stress kan ook inenting zijn of bijv castratie, scheiden moeder en veulen etc.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 20:56

Wel of geen gras heeft lang niet altijd invloed. In gras zit nl ook giga veel vitamines en olieen die juist vachtherstellend zijn. Mijn paard wordt overigens slechter van rijke kuil. Hij kan er niet goed tegen wat klachten ZE verergert. Hoe dan ook ZE komt door het mugje, voeding is trigger maar veel te vaak wordt voeding als oorzaak aangewezen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 21:27

http://www.zomereczeem.info/index.php

hier staat veel info

deken op!
goed smeren met jeukstillende enhelende zalevn.
uit het gras halen en goed vitamines bijvoeren.
dat zijn wel zo'n beetje de belangrijkste dingen.
maar die deken moet wel op anders helpt niks

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 21:56

Even een jeukborstelvraagje ...
Zijn er mensen die de borstels ergens op een paal in het midden van de weide hebben? De pensioneigenaresse stelde dat voor (zo'n dikke treinbils en die helemaal bedekken met borstels) maar ik vraag me af of dat werkt. Zullen ze vanuit hun stal (waar het hooi is) die paal echt gaan opzoeken? Of zullen ze het makkelijk houden en gewoon aan de stal schuren bij jeuk, want daar staan ze immers al?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 22:06

[***] schreef:
Zijn er mensen die de borstels ergens op een paal in het midden van de weide hebben? De pensioneigenaresse stelde dat voor (zo'n dikke treinbils en die helemaal bedekken met borstels) maar ik vraag me af of dat werkt. Zullen ze vanuit hun stal (waar het hooi is) die paal echt gaan opzoeken? Of zullen ze het makkelijk houden en gewoon aan de stal schuren bij jeuk, want daar staan ze immers al?

Ik denk dat ze het op stal gaan doen, kun je ze niet in de stal bevestigen?

Ik heb de fly-free winkel een mailtje gestuurd, ben benieuwd! Zou graag meerdere ervaringen willen horen maar blijkbaar zijn er nog niet veel met deze deken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 22:12

Kan wel :j Pensioneigenaresse denkt dat ze wel naar die paal gaan trekken omdat het een hele paal vol borstels is waar ze ook rond kunnen lopen enzo. Maar ik weet het dus niet zo, ik heb het gevoel als ze op stal staat te eten dat ze het zich lekker makkelijk gaan maken :+

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 22:17

Tja paarden zullen heel waarschijnlijk niet denken, goh ik heb zo'n jeuk laat ik eens naar die plek lopen waar ik aan borstels kan schuren als het net zo lekker aan de stal kan :P

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 22:24

Die gaan echt in de stal schuren
Zal daar de borstels maken
Je kunt daarbij ook een paal met borstels in het land maken, voor als ze daar zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 22:47

Kan, maar nu lopen ze ook vanuit het land naar de stal om te schuren, dus dan is het makkelijker als ik het gewoon (enkel) daar doe :+ Staan 24/7 buiten trouwens, is dus een schuilstal ;)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 16:18

hallo,
ik wil appelazijn gaan gebruiken,
kan ik dat ook uitwendig gebruiken, dus op de manen en staart?

alvast bedankt

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 18:27

Heb je weleens azijn in een wondje gegoten? Ik zou zeggen probeer het eerst eens op jezelf ;)

Niet smeren op eczeem, dat bijt enorm!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 19:24

Ik heb een manier gevonden om derfen makkelijker smeerbaar te maken.

Bij de action hebben ze deze creme met aloe vera
Afbeelding
kosten iets van 1,50 en dat gebruik ik al een hele tijd voor de wondjes op zijn hoofd. Ik heb er een flinke dot van in een glazenschaaltje laten smelten in de magnetron, het wordt dan helemaal vloeibaar, derfen er door roeren en weer af laten koelen. Zo krijg je een goed smeerbare substantie.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 20:04

tiwi1969 schreef:
Heb je weleens azijn in een wondje gegoten? Ik zou zeggen probeer het eerst eens op jezelf ;)

Niet smeren op eczeem, dat bijt enorm!

maar bij mee is het nog niet wond alleen afgeschuurd ( had een dik pak mamen )

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:22

yvonnedv schreef:

[ Afbeelding ]
kosten iets van 1,50 en dat gebruik ik al een hele tijd voor de wondjes op zijn hoofd. Ik heb er een flinke dot van in een glazenschaaltje laten smelten in de magnetron, het wordt dan helemaal vloeibaar, derfen er door roeren en weer af laten koelen. Zo krijg je een goed smeerbare substantie.

wauw wat een goede tip!

Maar, ik neem aan dat je wel vaker moet smeren omdat de derfen dan verdund is?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 22:29

Afanaisa91 schreef:
yvonnedv schreef:

[ Afbeelding ]

wauw wat een goede tip!

Maar, ik neem aan dat je wel vaker moet smeren omdat de derfen dan verdund is?

geen idee, ik smeer de derfen nooit onverdund omdat wij een schimmel hebben die in de sport loopt, Ik mengde het altijd al met vaseline maar dat kreeg ik niet vloeibaar en was een heel geklieder om het te mengen, dit is na verwarmen nog vloeibaarder als derfen dus even roeren en het is gemengd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 05:29

Graag even advies: Ik heb hier een paard staan wat normaal rond november steevast een maand schuurt. Goed op te lossen door in de maand november de manen en staart goed vet te houden eigenlijk dus ik zag er zelf niet zo'n probleem in en heb ook niet echt een idee van de oorzaak. Aangezien het echt zo periodiek is lijkt het me niet aan het voer te liggen, en voor zomereczeem vind ik de periode wel wat laat vallen :?

Nu voor het eerste jaar ineens de manen en staartwortel geschuurd sinds juli. Gezien mijn zwangerschap wordt ze dit jaar ook wel anders gehouden, zo goed als 24/24 buiten, geen arbeid, niet wassen (normaal steevast na het werk onder de spuit). Ik smeer de manen en staart en er komen dan ook de volgende ochtend weer schilfers af. Verder geen bultjes of wondjes en op de rest van het lijf ook niks te zien. De manenkam begint nu op het kale stuk wel wat te verdikken maar nog niet de typische zomereczeemribbels (die ze trouwens wel had toen ik haar jaren geleden op stal kreeg en toen ook nonstop buiten stond). Ze staat niet onder een eczeemdeken, ten eerste had ik dit echt niet verwacht en ten tweede vermoed ik dat die buiten met zijn tweeen niet goed heel gaat blijven.
Ik was benieuwd of jullie een idee hebben van de oorzaak?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 08:28

[***] schreef:

Wij hebben een koeborstel, vinden ze heerlijk en krijg je niet stuk!
Staat onder het schuthok aan 1 van de steunpalen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 08:33

Urielle schreef:
Graag even advies: Ik heb hier een paard staan wat normaal rond november steevast een maand schuurt. Goed op te lossen door in de maand november de manen en staart goed vet te houden eigenlijk dus ik zag er zelf niet zo'n probleem in en heb ook niet echt een idee van de oorzaak. Aangezien het echt zo periodiek is lijkt het me niet aan het voer te liggen, en voor zomereczeem vind ik de periode wel wat laat vallen :?

Nu voor het eerste jaar ineens de manen en staartwortel geschuurd sinds juli. Gezien mijn zwangerschap wordt ze dit jaar ook wel anders gehouden, zo goed als 24/24 buiten, geen arbeid, niet wassen (normaal steevast na het werk onder de spuit). Ik smeer de manen en staart en er komen dan ook de volgende ochtend weer schilfers af. Verder geen bultjes of wondjes en op de rest van het lijf ook niks te zien. De manenkam begint nu op het kale stuk wel wat te verdikken maar nog niet de typische zomereczeemribbels (die ze trouwens wel had toen ik haar jaren geleden op stal kreeg en toen ook nonstop buiten stond). Ze staat niet onder een eczeemdeken, ten eerste had ik dit echt niet verwacht en ten tweede vermoed ik dat die buiten met zijn tweeen niet goed heel gaat blijven.
Ik was benieuwd of jullie een idee hebben van de oorzaak?

denk dat het dan met de verandering te maken heeft?
in elk geval wel aan het werk zetten en anders een bijrijder gaan zoeken,beweging is nr 1! :j
en ik denk dat je paard misschien wel in teveel gras staat,dus zou dat ook aanpassen.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 08:41