Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ChesssJarig

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:31

Als eigenaar betaal en bepaal je. Mijn reus is vorige week geopereerd aan een ontstoken kies en moest eigenlijk drie dagen op de kliniek staan dan konden ze hem antibiotica en pijnstiller spuiten ipv in de mond. Ik heb in overleg met de da hem mee naar huis genomen met antibiotica en pijnstillers die ik zelf kon geven vanwege het feit hij maagproblemen heeft een giga stresser en op een kliniek niet eet. Het was de beste keus die ik gemaakt heb, hij eet als een dijker en geneest goed, geen koorts en fit.

Zoals weidebloem ook al zei je kent je paard het beste en de andere onderzoeken kunnen altijd nog

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 11:19

Dames, ik heb een vraagje...

Hoe zit het met tranqui-gel en gevoelige magen?

@Chess, dat is goed nieuws!! Hopelijk blijft hij stabiel en knapt hij snel helemaal op

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 11:25

mijn DA heeft me nooit gewaarschuwd voor de nadelen van acepromazine bij maagzweerpatiënten. Ze raad het zelfs aan voor transport voor mijn stresskip.
Moet wel zeggen dat ik het altijd in de spieren gespoten heb (merknaam: Placivet)en voor transport de pasta (Merknaam: Tranquiline) nooit op een nuchtere maag gegeven heb. Daarboven komt dat ik daar maar 2g ve 15g tube moest geven (halve dosering). Dus eigenlijk er weinig tot niks echt in de maag terecht kwam.

ChesssJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 16:15

CharlyBrown schreef:
Dames, ik heb een vraagje...

Hoe zit het met tranqui-gel en gevoelige magen?

@Chess, dat is goed nieuws!! Hopelijk blijft hij stabiel en knapt hij snel helemaal op

Thanx! :)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:58

Heeft er ook iemand ervaring met het voeren van L glutamine?. Dit aminozuur vormt de basis voor sommige paarden supplementen tegen maagproblemen. Het helpt bij het herstel van het slijmvlies. Ben er niet bekend mee, maar klinkt als een nuttige toevoeging voor paarden met een maagzweer.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:35

Hallo terug,

ik was dus eerst begonnen met aanpassen van voeding en de leverkuur alsook de kuur tegen toxische stoffen, ik vind haar al een stuk beter, alleen heeft ze nu wel veel last van gas...zou dit komen van het eten? Ze staat nu op C4Life en bietenpulp. Ze is echt wat opgeblazen achteraan...iemand ervaring mee?

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:30

@Diortje geen ervaring mee, maar misschien is het idee om lucerne naast de bietenpulp bij te voeren om de calcium/fosfor verhouding mooi op niveau te behouden?

Ik quote even mijn bericht in een aangemaakt topic:
Anniick schreef:
Mijn paard heeft de telkens rond deze periode van het jaar last van humeurige buien. Zo ken ik mijn paard niet. Ik zou daarom graag willen achterhalen waarom dit zo is en waardoor ik het kan voorkomen. Hebben jullie misschien suggesties?

De situatie: Paard staat in de zomer 24/7 op de wei. In de winter staat hij 24/7 op de paddock. Op zijn plekje staat hij alleen, maar hij heeft direct contact met andere paarden (zit alleen een draadje tussen). Het is een erg vriendelijk paard, onderdanig en soms speels tegenover ruinen en wat dominanter tegenover merries. In principe doet hij echt geen vlieg kwaad, maar rond deze tijd moet ik hem goed in de gaten houden: tijdens poetsen dreigend zijn oren in zijn nek naar andere paarden, wanneer ze te dicht achter hem langs lopen dreigend zijn voet optillen (hij haalt gelukkig (nog) niet uit). Dit gedrag corrigeer ik altijd, maar ergens zit mij dit niet lekker, er is altijd wel een reden voor... Met rijden of in de omgang met mensen is er niks aan hem op te merken.

Zijn medische plaatje: Het is een erg gevoelig paard. Hij heeft 2 jaar geleden last gehad van zeer ernstige maagzweren door een niet succesvolle verhuizing. Hij is nu weer op zijn oude vertrouwde plekje terug en dit is (voor zover ik weet) onder controle. Na de maagzweren kon hij geen kuil meer verdragen, waardoor die nu op hooi staat. Ook heeft hij last van zomereczeem. Verder krijgt hij zo min mogelijk suikers. Ik voer hem nog wat Pavo Speedibeet en lucerne bij.

Jullie inbreng waardeer ik! :)

Beste maagzweer-kenners, wat denken jullie hiervan? Zou hier evt. stress bij mee kunnen spelen + de bijbehorende toenemende maagzweren? Wat is jullie advies?

Anika1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:12

Hello, ik heb een vraag, eerder in dit topic kwam de naam abler voorbij mbt het behandelen van maag klachten bij paarden. Heeft iemand hier wat meer info over voor mij? Wat ik lees is dat het niet in Nederland te verkrijgen is, hoe kom je er wel aan? Voor mijn paard is gastrogard geadviseerd maar ik schrik heel erg van de Kosten hiervan. En evt daarna equigard korrels. Ik ben tot nu toe niet bekend met het hele maag klachten verhaal maar moet me er nu toch in verdiepen. Vandaar mijn vraag om informatie. Voer etc is al aangepast. Thanks vast voor jullie reacties.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:37

luzerne heeft net als bietenpulp een te hoge Ca/P- balans dus bij grote hoeveelheden zou je zemelen moeten bijvoeren.

@Diortje: Mss is het gassig zijn door het ontgiften. Als het blijft zou ik probioticakuur proberen en/of enkele dagen wat laxerende voeding bijgeven (zemelenpapje/slobber met extra olie).

@Anika: Abler moet je online bestellen in de VS. pepcticure is geloof ik ook omeprazole en niet zo duur als de GG en wel verkrijgbaar in B en NL

@anniick: staat je paard in de zomer in kudde, ook alleen of heeft hij een vast maatje? Staat hij altijd naast hetzelfde paard of is dit wisselend? Mss mist hij een vriendje of vind hij het buurpaard niet zo leuk en ondervindt hij hierdoor stress. Krijgt hij op de paddock wel voldoende hooi?
Hier is 1x slecht willen hooi en krachtvoer willen eten alvorens op de weide te gaan (door een stomme verandering in de routine) voldoende om maagklachten acuut te doen opflakkeren.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:50

Dank voor de tips, luzerne was ik vergeten erbij te zetten, krijgt ze sowieso bij in de vorm van Optiform van Mijten (de enige gras/luzernemix die volledig melassevrij is die ik hier kon vinden), gemengd onder de C4L, ben terug afgebouwd met de bietenpulp, geef in plaats terug de natte grascobs van Pre Alpin en lijkt beter te gaan.
Ik had ook zitten denken dat het ook wel te maken zou kunnen hebben met de ontgiftingskuur. Deze is bijna ten einde, denk dat ik nog voor 3 dagen heb.

De cranio-sacraal therapeut past ook Red Light therapy toe (acupunctuur), en we doen elke keer kleine sessies op verschillende zones om te zien waar de gevoeligheid ligt, en als ze de zones van de darmen behandelt lijkt mijn merrie vrolijker en minder gevoelig, ook in het werk. Op de zones van maag(zweren) reageert ze eigenlijk niet. Dus we zijn geneigd te denken dat het eerder de algemene spijsvertering is ipv maagzweren.

@petitparis wat zou je aanraden als probiotica?

@anniick ik heb momenteel beetje gelijkaardig probleem met mijn merrie, ze is altijd wel dominant maar met het vallen van de bladeren is ze wel heel humeurig naar andere paarden geworden, al kan het bij de mijne wel met de hormonen te maken hebben, die lijken wat op hol te slaan...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:50

is de optiform nu wel melassevrij?

uhm als probiotica: biergist of de typsiche yea sacch dingen die je vind... maakt eigenlijk al niet zo heel veel uit of als je er niet vies van bent, mestwater gemaakt van mest afkomstig ve gezond paard met goed mestballen (vast, glimmend, inlosse bolletjes uit elkaar vallend,niet ten groffe stukjes ruwvoer en/of granen meer aanwezig etc)

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 14:53

De Optiform is nu volledig melassevrij, is net op de markt, moet wel goed informeren bij dealer of het nieuwe voorraad is, want soms hebben ze nog de oude. Het verschil is ook wel duidelijk merkbaar aan het product. Mijn merrie eet het ook heel graag, maar ze is niet zo moeilijk, op de C4L heeft ze ook helemaal niet moeilijk gedaan (aangezien ik van veel mensen las dat dat een probleem kon zijn)

Vind ik die biergist/yea sacc dan eerder voor humaan gebruik? Of kan je dit echt voor paarden vinden ook? Ik weet wel dat in de C4L minstens één van beide al dan niet allebei inzitten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 15:23

in de optiform zat het ook, D&H heeft yea sacc, mar je hebt denk ik nog merken die het in hun gamma hebben. Ik heb nu die van D&H, maar mijn honden krijgen bv biergist tabletten van bij kruidvat of wat yoghurt.

edit: wat ik nu snel terug vind aan merken:
Chevital, Puur, phytonics, Dodson & horrell, Cavalor, Mijten. Maar er zijn vast nog merken die het in hun gamma hebben.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 15:39

Ok hartelijk dank, denk dat de hoeveelheden in paardenvoer misschien te 'algemeen' zijn, en het nuttig kan zijn van wat extra in zuivere vorm bij te geven. Heb gezien dat ze potten voor paarden verkopen zoals bij Krämer.
Denk dat tabletten van Kruidvat voor paarden misschien wat kostelijk uitkomt en dan is de vraag hoeveel doseren.
Ik ben zelf gevoelig wat de spijsvertering betreft dus ik ga zelf toch ook eens biergisttabletten proberen! En zo steken we al iets op voor paard én ruiter :)

Bon_ita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:28

Hi allemaal :)

Ik wil graag met jullie mijn blije update delen! Ik heb mijn paard na bijna 2 weken uit de kliniek gehaald omdat ze nogsteeds de helft at van wat ze zou moeten eten. En ik had geen betere keuze kunnen maken. Ze staat nu 2 dagen weer in haar eigen stalletje en ze eet super goed! Tot 7 december moet ik GG blijven geven en daarna ga ik over op Abler. Heb mijn bestelling al binnen een week binnengekregen echt super.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:44

+:)+ supergoed nieuws, hopelijk blijft ze zo verbeteren

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:10

Bon_ita schreef:
Hi allemaal :)

Ik wil graag met jullie mijn blije update delen! Ik heb mijn paard na bijna 2 weken uit de kliniek gehaald omdat ze nogsteeds de helft at van wat ze zou moeten eten. En ik had geen betere keuze kunnen maken. Ze staat nu 2 dagen weer in haar eigen stalletje en ze eet super goed! Tot 7 december moet ik GG blijven geven en daarna ga ik over op Abler. Heb mijn bestelling al binnen een week binnengekregen echt super.

Goedzo! Goede keuze dus! Ben blij voor je!

ChesssJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 20:56

Top ben blij voor je! Succes met verdere herstel!

Bon_ita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:16

Bedankt voor jullie lieve berichtjes! We zijn alweer een paar dagen verder en ze doet het erg goed. Ze eet alles wat haar aangeboden word en loopt constant met haar oortjes naar voren als wij ons dagelijkse wandelrondje doen. Ze vertoond ook geen ongemak meer. Zie haar niet meer schrapen/flamen. Ze staat wel veel op rust, maar dat lijkt mij geen slecht teken?

Wanneer beginnen jullie weer met het opbouwen qua beweging? Ik ben nu al 10 dagen aan het stappen sinds dat ze thuis is maar dat gaat er natuurlijk niet voor zorgen dat ze haar mooie billetjes weer terug krijgt :') . Kan het kwaad om haar bijvoorbeeld rustig aan te longeren?

ChesssJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:22

Fijn joh! Volgens mij kan bewegen aan de longe geen kwaad echter moet je stress voorkomen en geen druk hebben op je paard. Je kent je paard zelf beste toch en gewoon kijken waar ze zin in heeft

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:02

eenmaal de felste symptomen wegtrekken, kan je rustig aan terug beginnen met de training opbouwen. belangrijk is de rust bewaren en niet te veel galop. Dit zou het maagzuur doen opspatten tegen de gevoeligere delen van de maagwand. Verder kan een extra portie hooi voor het rijden dit probleem ook al grotendeels verhelpen.
Succes met je merrie

A_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:27

Hoi Bokkers,

Ik heb inmiddels bijna het hele topic gelezen en weer veel wijzer geworden, bedankt daarvoor! :) Toch nog even een berichtje met mijn situatie.

Februari van dit jaar is een flinke maagzweer bij mijn merrie geconstateerd. Ik heb toen ongeveer 2 weken (weet het niet meer precies) Gastrogard gegeven. Vervolgens nog ruim 2 maanden op een onderhoudspoedertje. De zomer kwam en daar wordt mijn merrie altijd weer blij van.

Nu sinds deze week merk ik weer dat ze wat angstiger is. Hangen en schrikken bij het opzadelen, onrustig met het rijden en af en toe tandenknarsen. Aansingelen is ook niet fijn, ze gaapt soms bij het in doen van het bit en sopt wat van d'r hooi in water. Alle symptomen dus weer van een maagzweer. Toch is het lang niet zo ernstig als in Februari.

Nu twijfel ik of ik meteen een kuur moet geven van Gastrogard (of een ander, hopelijk goedkoper, merk) of toch kan proberen om met een supplement van Paardendrogist de maag wat te kalmeren.

Wat denken jullie? Alvast bedankt voor de antwoorden! :)

Edit: vergeten bij te zetten. Ze is nu ook echt flink hengstig. Altijd lastig omdat ze dan sowieso al wat angstiger, drukker en alerter is. Kunnen de symptomen ook door d'r hengstigheid komen wellicht?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 23:27

het hangen, schrikken en nijdig bij aansingelen kan ook van de hengstigheid zijn.

Je kan altijd proberen of een kruidenmengsel of maagzout effect heeft of niet, kan imo niet zoveel kwaad.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:03

Hallo iedereen. Ik wou ook nog even melden dat het met Dribbel goed gaat.
Hij staat nu al een tijdje op een dieet van zemelen en de luzerne van Havens, en uiteraard veel hooi!
Hij eet weer heerlijk en is zelfs ook alweer helemaal bijgekomen qua gewicht.
Vanaf nu wil ik weer een beetje dingen langzaam gaan uitbreiden zodat hij zo weinig mogelijk stress heeft.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 00:17

Ligt het aan mij, of ligt de site van Abler eruit? :(