[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 19:43

superpony schreef:
Ninx, jij was daar een tijd terug toch ook al over aan het nadenken? Of was dat iemand anders? Ik ben toen daarop ook gaan nadenken en heb ze verhuisd uit het bos. Mn 24jr merrie die toen dampig is verklaard doet het al maanden super. Mn ruin heeft nog weleens een kuchje na het rollen, maar proest daarna goed.
Ik denk een combinatie van factoren ( dampen, weerstand verhogen en verhuizen ), maar wilde toen alles wel proberen en zo min mogelijk medicatie na alles wat ze al hadden gehad.

Ja, dat klopt... dat was ik! Ik had toen het idee dat ze misschien reageerde op de pollen van de bomen of het fijnstof van de zeer fijne zandgrond in het bos.
En dus besloot ik het de winter aan te kijken.
Ging ook een poos erg goed, en misschien staat dit op 'zichzelf' en heb ik gewoon 'pech'.
Maar nu zat ik dus te dubben over die schimmels.....

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 20:41

Ik baal echt enorm. Eind weidegang is pony begonnen met hoesten. Bronchoford, balsamic air, nat hooi. Bleef aanhouden. Nog een x bronchoford. Ook omdat het heel makkelijk op te wekken was bovenin en de keel wss erg rauw was. Zonder succes. Da erbij, iets krakerig dus aan de Ventipulmin. Nog niet beter en mini snot dus weer Ventipulmin en equimucin. Snotjes niet meer gezien maar die nare hoedt die gewoon bij mij pijn doet blijft. Komt ook echt uit haar teentjes soms. Nu aan de respirator van naf maar lijkt ook niet te helpen. Inmiddels op voordroog.

Ik heb al een chronische en nu lijkt pony mee te gaan doen. Super irritant maar vooral machteloos. Ik weet hierna niet wat ik nog kan doen? Toch een scope om te kijken hoe het eruit ziet?

Heb bij haar echt het idee dat het voor/ bovenin zit. En vooral dr keel heel pijnlijk ofzo is. Over een hekje hangen naar gras en druk op keel is gelijk een goede hoestbui.

Ze voelt zich gelukkig goed, is wild en woest en geen koorts of verhoging. Stomme hoest.

superpony

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 03:59

Ninx, je moet het echt proberen. Heel toevallig hadden we het er vanavond over. Alles gegeven en onze merrie van 24 zou dampig zijn. Toen buiten het bos geplaatst en werd het snel minder. Helaas was dat tijdelijk en hebben ze de zomer op een wei in een compleet ander bos gelopen. Daar 0,0 hoestproblemen gehad. Mn ruin hoestte toen nog iets, maar was na wat wandelingen en klodders die los kwamen helemaal over.

De merrie heeft nergens meer last van nu weer terug en mn ruin hoest alleen als hij wat gehaast eet, rolt of sprintje trekt. Maar hij proest daarna altijd en is verder fit.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 14:42

superpony schreef:
Ninx, je moet het echt proberen. Heel toevallig hadden we het er vanavond over. Alles gegeven en onze merrie van 24 zou dampig zijn. Toen buiten het bos geplaatst en werd het snel minder. Helaas was dat tijdelijk en hebben ze de zomer op een wei in een compleet ander bos gelopen. Daar 0,0 hoestproblemen gehad. Mn ruin hoestte toen nog iets, maar was na wat wandelingen en klodders die los kwamen helemaal over.

De merrie heeft nergens meer last van nu weer terug en mn ruin hoest alleen als hij wat gehaast eet, rolt of sprintje trekt. Maar hij proest daarna altijd en is verder fit.

Het zou best een beetje rampzalig zijn als het aan de omgeving zou liggen, ik klop dus maar even heel hard af! Ze heeft er op andere plekken ook wel last van gehad, dus het staat niet helemaal op zichzelf.
Maar dat ik iedereen hoor 'rommelen' is gewoon wat 'vreemd'.

Merrie lijkt weer wat fitter, en was 2 dagen terug zelfs erg fel.... maar de volgende ochtend, na langere tijd, toch weer een taaie witte fluim gevonden.
Dus die afspraak voor scope blijft mooi staan.

Dat is dan ook gelijk de volgorde: klinisch onderzoek, scope, wanneer troep zichtbaar een BAL en kweek.... en dan verder kijken.
Verplaatsen (eerst iig tijdelijk als test), stomen, puffen, alles kan..... maar medicatie die ze in moet nemen liever niet meer, dat lijkt toch geen soelaas te bieden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 14:42

Tancreda4 schreef:
Ik baal echt enorm. Eind weidegang is pony begonnen met hoesten. Bronchoford, balsamic air, nat hooi. Bleef aanhouden. Nog een x bronchoford. Ook omdat het heel makkelijk op te wekken was bovenin en de keel wss erg rauw was. Zonder succes. Da erbij, iets krakerig dus aan de Ventipulmin. Nog niet beter en mini snot dus weer Ventipulmin en equimucin. Snotjes niet meer gezien maar die nare hoedt die gewoon bij mij pijn doet blijft. Komt ook echt uit haar teentjes soms. Nu aan de respirator van naf maar lijkt ook niet te helpen. Inmiddels op voordroog.

Ik heb al een chronische en nu lijkt pony mee te gaan doen. Super irritant maar vooral machteloos. Ik weet hierna niet wat ik nog kan doen? Toch een scope om te kijken hoe het eruit ziet?

Heb bij haar echt het idee dat het voor/ bovenin zit. En vooral dr keel heel pijnlijk ofzo is. Over een hekje hangen naar gras en druk op keel is gelijk een goede hoestbui.

Ze voelt zich gelukkig goed, is wild en woest en geen koorts of verhoging. Stomme hoest.

Luchtwegen zijn echt lastig he? Om moedeloos van te worden.... maar sta jij helemaal stofvrij? Ja he? Ook geen stro he?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 15:32

Wij zullen niet meer snel aan de medicatie beginnen, want die brachten hier ook niet veel verlichting; sputolysin, ventipulmin, prednison, cubarmix.

Het meeste effect had nog wel het dampen met zoutolossing. Eerst viel dat me tegen, maar toen ons werd verteld dat Utrecht ze na de dampbox laat bewegen, zijn we dat gaan doen en dat was effectiever.

Op de wei leek mn ruin niet meer te hoesten. We gingen een stapritje doen en hij begon halverwege toch te hoesten. Op een gegeven moment zag ik wat vliegen en zag ik een flinke klodder op de grond liggen. Daarna was het hoesten echt minder. Daarop dus het begeleid en rustig bewegen blijven doen.

We hebben vooral aan de weerstand gewerkt.Maar ik zou de ruin nog wel iets willen geven voor de kleine kriebel. Maar het is niet constant.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:08

Ninx, nog een afspraak gemaakt voor een scopie? Benieuwd wat er uit gaat komen... Moedeloos als niets lijkt aan te slaan... En helemaal rot als het inderdaad de omgeving zou zijn. Je hebt je paarden aan huis toch? Dat zou wel echt zuur zijn en eigenlijk neit echt te veranderen. Ja, tuurlijk is het te veranderen, maar dat is wel een oplossing die niet echt snel gewenst is lijkt mij. Vind maar ergens op pension net zo'n mooi plekje als je nu zelf hebt.... :(:)

Hoesten is idd erg lastig. Vind het al rot dat die grote niet beter gemaakt kan worden, maar die hoest gelukkig niet zo. Die kucht wat. Ook wel moeilijk, omdt hoest dan niet een graadmeter is. Die heeft eeuwig slijm en daardoor sneller een infectie... ook niet makkelijk.

maar dat hoesten vind ik eigenlijk nog naarder. Pony heeft wel meer uithoudingsvermogen dan de grote, maar als ze gaat hoesten doet het gewoon bijna plaatsvervangend pijn in mijn keel. Komt echt uit haar teentjes, zo sneu.

Zit nu ook te twijfelen voor een scopie, maar eigenlijk wil ik die 'vrijblijvend' doen. Zien van oh ja dit en dat is er aan de hand en dan zelf beslissen of en welke weg ik in wil slaan. Flixotide en prednison geloof ik niet in, iig niet in vos haar geval. Pony heeft (naar mijn idee) geen slijm (meer).

Misschien van de week/ volgende week even klinieken afbellen of ze voor een gewone scopie open staan.

dekensenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:46

Ik meld me hier ook maar even. Hopende nog wat extra tips/info te kunnen krijgen hier over wat te doen bij hoesten/astma..

Vanmorgen de uitslag gekregen van de longspoeling bij Mejicano..
Mex heeft flink Astma (RAO). Stal moet stofvrij, hooi geweekt, buiten niet in een stoffige/droge bak staan.
Nog 2 weken rust en dan proberen weer te longeren, blijft hij hoesten dan moet hij aan een kuur prednison. Maar liever niet ivm kans op hoefbevangenheid..
En hopen dat het dan wat over gaat.
Rijden mag daarna wel weer maar enkel lichte inspanning. Veel stappen om te zorgen dat hij n zo goed mogelijke conditie blijft houden.
En niet in een stoffige/mulle bak...
Al met al niet een heel goed vooruitzicht om nog echt met hem aan het werk te kunnen...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:48

dekensenzo schreef:
Ik meld me hier ook maar even. Hopende nog wat extra tips/info te kunnen krijgen hier over wat te doen bij hoesten/astma..

Mex heeft flink Astma (RAO). Stal moet stofvrij, hooi geweekt, buiten niet in een stoffige/droge bak staan.
Nog 2 weken rust en dan proberen weer te longeren, blijft hij hoesten dan moet hij aan een kuur prednison. Maar liever niet ivm kans op hoefbevangenheid..
Rijden mag daarna wel weer maar enkel lichte inspanning. Veel stappen om te zorgen dat hij n zo goed mogelijke conditie blijft houden.
Al met al niet een heel goed vooruitzicht om nog echt met hem aan het werk te kunnen...

Jakkes, wat waren zijn klachten? Hoe oud is je paard nu?

Verdrietig zeg..... sterkte! Er het beste van maken, en ook absoluut kijken waar holistisch winst valt te behalen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 23:07

Gister hoestte mn ruin wel een paar keer, dus liep ik te balen. Maar ik vond het ook best warm de afgelopen tijd voor de paarden met dikke vacht.

Vandaag hoestte hij geen enkele keer. Toch heb ik de pulmitranq besteld en in huis om even te ondersteunen.

We zijn vorig weekend wel ander hooi gaan halen. Is juist minder stoffig, maar wel iets grover.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 23:15

Dekensenzo vervelende diagnose... hopelijk knapt hij wel op. En qua beweging en werk is het uitproberen. Die van mij zou matig werk mogen doen maar ligt echt aan Hoe ze is. Van de zomer ging ze super en rustig steeds wat meer uitgebouwd en opgebouwd. Zelfs ritten van meerdere uren gemaakt en galopje stiekem (wordt niet voor ons aangeraden ivm harde werk dat de longen daniet moeten leveren). Nu is het na flinke tegenslagen en een infectie weer echt terug bij af maar bouw rustig op en kijk aan wat ze kan. Ik luister naar het geluid, controleer de ademhaling. Idd Veel stap en korte draf met goede op adem stap periodes ertussen.

Succes!

Balen superpony....

Mijn shet blijf ook hoesten al lijkt het iets minder frequent. Zo naar dat gekuch. En ik maar denken dat hoest beter was dan wat die grote heeft omdat het met hoest wat makkelijk te meten is Hoe slecht of goed ze er bij staan bij de heftigheid en hoeveelheid

Carolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:53

Hallo iedereen!
Ook ik zit in het zelfde schuitje :(
Een van onze 4 paarden, Paashaas, heeft nu al 3 kuren gehad:
1. Venti, sputo, pred spuit en pred capsules - hielp niet
2. Venti, cubarmix - hielp niet. Scopie gehad en er bleek een flink slijmspoor in luchtpijp
3. Venti, sputo, doxycicline, pred - leek beter te gaan maar sinds gisteren weer groenig snot en toen hij op stal kwam weer paar x hoesten

Paashaas is 8 jaar en heeft afgelopen zomer volop in het eventing seizoen zwaar gepresteerd met mijn man. In 1 zomer de hele B cross doorlopen, alles foutloos en mag volgend jaar de L in! In de winter deden ze ‘gewoon’ springen en dressuur. Afgelopen zomer had hij ineens wit snot. Het leek te komen en weer weg te gaan. Ik maakte mij niet veel zorgen. Ineens was het groen. Maar ook dat ging weg. Toen begon hij te hoesten! En dat werd steeds erger. Heel zielig.. toen kwam DA.. opwekken was zo naar..
Hij lijkt er niet boven op te komen :(
Ik heb een beetje terug gelezen en realiseer mij dat vele van jullie hetzelfde hebben doormaakt. Ik ben aan het zoeken naar de volgende stap want kennelijk is er iets, de oorzaak, waardoor het steeds terug komt Of niet helemaal overgaat. Kop en het ei.. ik heb gisteren DA gebeld en ik moet het tot dinsdag aankijken maar ik weet zeker dat we weer op Venti, sputo, pred en AB worden gezet!

Maar de hamvraag blijft! Wat is de oorzaak?!
En wat kan ik het beste eerst doen? Want als ik het hele stalmanagenent verander weten we niet welk component nou werkt..

Onze paarden staat thuis. In buitenstalken op stro en hooi en de hele dag buiten.
Het hooi maak ik al nat. Het stro vind ik altijd stoffig maar ze gaan nooit naar binnen als we net hebben opgestrooid.

Mijn DA zegt dat de volgende stap een BAL (brocheoalveolaire lavage) is. Heeft iemand daar ervaring mee? Wat zien ze dan? Alleen welke bacterie er in zit, toch? Of ook waar hij mogelijk allergisch voor is? Of zien dat in het bloed?

Los van de DA zou ik zaagsel willen proberen.. hoewel mijn DA zegt dat het niet aan stro ligt. Mijn beste vriendin is ook DA en die zegt dat er in stro een stofje zit waar ze allergisch voor kunnen zijn.
Ook hebben we vorige winter wat pech gehad met stoffig hooi (mogelijk Aspergillus, maar volgens DA gaat dat meer in de sinussen zitten) en dus ook erg stoffig stro..

Paashaas staat nu al 2 maanden stil van werk. Eerstgisteren gelongeerd maar hij is snel buiten adem :(

Alvast dank voor jullie reacties!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:01

In stro zitten ook schimmelsporen en die irriteren de luchtwegen. Als je alles zelf in de hand hebt qua stalmanagement dan meteen van het stro afhalen. Anders kun je medicijnen geven tot je een ons weegt, de trigger blijft aanwezig in de vorm van stro. Ik blijf me erover verbazen hoe “nonchalant” dierenartsen hierover kunnen praten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:53

Gisteren hoestte hij weer niet, dus denk toch dat het een beetje irritatie was. Hij is wat gevoeliger sinds het hoesten, maar het nieuwe hooi is echt niet stoffig.

In vlas zit ook verschil met stof. Wij hebben 2 open stallen met vlas, maar dit vlas is vrij stofvrij. Toch is het nieuw even wat los en stoffiger dan na een paar dagen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 16:04

dekensenzo schreef:

Ik heb ook een paard met flinke stofallergie bleek na een longspoeling en die loopt op hoog niveau in de sport en in een mulle bak (reining)
Buiten dat hij nu af en toe hoest en een loopneus heeft doet hij het prima. Krijgt verder wel voordrooghooi, doe m'n best op stofvrije stal en staat overdag buiten.
Het werkt bij hem dus juist goed om op goede conditie te blijven én dus te werken. Hij vind dat ook echt leuk.
Heeft ook het hele riedeltje van maand prednison incl ventipulmin gehad enz....
Gewoon goed naar je paard blijven kijken en luisteren.
Geld overigens ook voor mijzelf, ik heb zelf ook slechte longen en moet ook op conditie blijven wil ik niet steeds ziek worden. Het helpt echt

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 18:41

Ik ben vooralsnog erg blij met de flexineb verdamper voor mijn paardje met bronchitus. Heb van de zomer een flinke kuur gedaan van enkele weken en tot op heden gaat het super goed zonder dat ik de verdampernog gebruik.

Carolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 12:15

maikeltje schreef:
In stro zitten ook schimmelsporen en die irriteren de luchtwegen. Als je alles zelf in de hand hebt qua stalmanagement dan meteen van het stro afhalen. Anders kun je medicijnen geven tot je een ons weegt, de trigger blijft aanwezig in de vorm van stro. Ik blijf me erover verbazen hoe “nonchalant” dierenartsen hierover kunnen praten.

Zitten deze schimmelsporen niet ook in hooi en kuil? Is het niet gewoon Aspergillus, een schimmel die werkelijk waar overal zit? Of is het een andere schimmel?
Ik heb gisteren Paashaas op zaagsel gezet. Kijken of het beter gaat! :)

Een vraag voor de mensen met paarden waarvan bewezen is dat ze allergisch zijn.. hoe en waarop testen ze?

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 14:40

Hier ook een hoestend paard. Al een aantal weken aan de gang. Eerst Fenegriek gaan geven. Vorige week vrijdag was ze zo erg aan het hoesten dat ze tijdens longeren het zowat benauwd kreeg. Heb toen sputolysin van de dierenarts gehad. Gisteren heeft ze het laatste beetje gehad en het hoesten was wel een stuk minder. Tijdens inspanning in het begin 3 a 4 keer, maar vandaag was ze weer flink aan het hoesten. Dierenarts moet sowieso komende week langskomen, dus dan maar even laten checken.

Er zijn op stal meer paarden aan het hoesten. Ook is het stro wat stoffig.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 15:01

Carolita. Niet bewezen maar vermoeden omdat het een typisch beeld was voor stofallergie. Zelf gok ik dat het iets anders ook is. Omdat ze na een maand thuis 24/7 op land zonder hooi weer terug bij af was.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 15:15

Tancreda4 schreef:
Carolita. Niet bewezen maar vermoeden omdat het een typisch beeld was voor stofallergie. Zelf gok ik dat het iets anders ook is. Omdat ze na een maand thuis 24/7 op land zonder hooi weer terug bij af was.

Mmm, maar zou het dan iets in de omgeving zijn? Boomsoort? Is er veel vee of pluimvee in de buurt? Is het daar erg vochtig dus wellicht veel schimmels in de lucht? Zoiets?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 15:28

LiiNd_Y schreef:
Hier ook een hoestend paard. Al een aantal weken aan de gang. Eerst Fenegriek gaan geven. Vorige week vrijdag was ze zo erg aan het hoesten dat ze tijdens longeren het zowat benauwd kreeg. Heb toen sputolysin van de dierenarts gehad. Gisteren heeft ze het laatste beetje gehad en het hoesten was wel een stuk minder. Tijdens inspanning in het begin 3 a 4 keer, maar vandaag was ze weer flink aan het hoesten. Dierenarts moet sowieso komende week langskomen, dus dan maar even laten checken.

Er zijn op stal meer paarden aan het hoesten. Ook is het stro wat stoffig.

Hier hielp de fenegriek ook niet veel, blijkbaar de echinaforce wel tot mijn verbazing.
Maar paard is wel in zelfde tijd van hooi af gegaan, naar alleen voordroog/kuil en stro bij knabbelen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 15:30

Geen id. Kliniek wist het ook niet meer. Het is begonnen op een stal waar koeien stonden en ik stal ook paar kippen en schapen periodes. Maar ze staat nu al jaren niet meer in buurt van veehouder bedrijven, weinig bomen en geen ander (pluim)vee in de nabije omgeving. Wel nabij tuinders, maar dat miste weer bij de vorige stal.

Ze hebben mij gezegd dat er niet echt een goede betrouwbare test is voor een allergie dat het slijm in de longen triggered en in stand houdt.

Deze hoest weinig maar zit vol slijm. Kucht als het wat opspeelt of losser komt. Dus ook slecht te meten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 15:35

Ik zou bij vastzittend slijm het paard wel in beweging houden. Het is mij vooral opgevallen dat mn ruin in beweging houden hem het meeste helpt. Hij staat 24/7 buiten, maar ik geef hem gepaste beweging. Je hebt de neiging bij hoesten direct te stoppen, maar dan laat ik hem wat wandelen.
Omdat wij onbeperkt hooi voeren voor 4, is natmaken of stomen echt geen doen. We hebben wel ander, minder stoffig en grover hooi nu.

In de stallen ligt vlas, maar ze staan er niet in als we dat erin gooien en vegen alleen buiten, wat doorgaans dus nat/vochtig is in Nederland.

Opstrooien en vegen in de stal als je paard erin staat, of door de stal, medepensionners kan echt irriterend zijn.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 15:46

Ik ben vandaag ook gewoon doorgegaan met longeren. Ze had dan van die hoestbuien. Hoestte ze een aantal keren flink en dan was het weer even over, maar kon even later ook zo weer beginnen, vooral met opnieuw aandraven. Ze heeft verder geen snotneus.

Voer is heel verschillend. Het zijn allemaal verpakte balen, ene keer is het hooi en andere keer meer richting kuil. Misschien dat ik de Puur Enchina eens bestel.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:47

Hier op dit moment enorm balen ook.

In eerste in stantie leek het een vrij onschuldig hoestje. Pony 1(grote maat Shetlander Coco) hoestte een paar x tijdens het longeren. Dit zette door naar een dag later (19-12) dat de staleigenaar in een half uur voeren haar 20x hoorde. DA gebeld, langs geweest. Geen verhoging/koorts. Coco op de balsamic air (2x daags 10ml) en de Respulmin (2x daags 1 pompje). 10 dagen geven

Pony 2, (Ilayla miniatuurpaardje) tot tweede kerstdag nergens last van. Tot ze in eens met 39.3 stond. Metacam gegeven in overleg met de dierenarts. Pony de dag erna 38.2. Nog niet hoesten. Wel flinke snottebel, ook 2x per dag op de respulmin (vanaf 27-12).

Nu vandaag ineens Pony 3 (Dante minishet) met snottebel. Da weer gebeld vandaag en die kwam op visite. Dante twee x per dag op respulmin.

Coco is nog steeds niet van het hoesten af. We zitten vandaag op dag 4 zonder respulmin. Da dus vanaf 04-01 weer op de respulmin 10 dagen, en op de balsamic air. Die mocht ze direct.
Ilayla gaf duidelijke keelpijn aan, dus die zit nu op dag 5 van de kuur. Nog 5 dagen en dan moet zij 5 dagen stoppen. Balsamic air ook geven.
Alle 3 ook op de Sulfatrim orale pasta (antibiotica)
Wat een gedoe. Lijkt net of we er niet vanaf komen. Op stal heerst duidelijk wat. Meerdere paarden ziek.

Edit: van hooi naar kuil gegaan trouwens. Dit allemaal met beleid ofc :)