[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 08:12

@ Z_J: Mag ik je vragen wat je ervoor gaat betalen?
De prijzen staan op de site van PF, in engelse ponden. Omgerekend komen die toch voor bv 2 zakken ( het is maar 15 kg per zak, daar ben je met meer dan 1 paard in een week doorheen) op GBP 18,95 per zak, dat is toch zeker € 22 per zak. En vervoerskosten? Wat verkrijgbaarheid betreft: voor zover ik weet is zij de enige die dit voer in NL aanbiedt en ze is geen voerhandelaar?

Het enige voordeel dat ik kan verzinnen is dat het voer relatief laag in ijzer is, maar als daar tegenover staat dat het suiker-zetmeel gehalte te hoog is voor een IR-paard dan schiet je er niet veel mee op. Vind het trouwens een flinke bestelling als je nog niet eens weet hoe je paard(en) het erop gaan doen?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 08:20

Ik heb er 4 lopen he . Plan is nu om ze allemaal op de balancer te zetten .
Mocht dat de spui gaten uitlopen kan ik nog kiezen om alleen de mini en de IR merrie erop te houden .
En de jonge merrie en onze Ruin op Herbamix te houden .
Daar voer ik nu een compleet suppelement doorheen .
Dat kost me ook een 40 euro per maand voor de 4 .
Plus dat het onhandig is want moet nu diverse dingen in de bakken doen .
Ik hoop dat PF het waar maakt en ik maar 1 ding in de bak hoef te doen .
Het klinkt duur maar op t einde van de rit spaar ik geld uit . In elk geval wordt het makkelijker .
Misschien doe ik wel langer met het voer als 4 mnd . Heb een ruwe berekening gemaakt nu .
En zou 9 dagen doen met 1 zak .
Ben dus heel benieuwd .
Ben van plan een verslag bij te houden . Start PF en de het vervolg ....

JP . Zo uit mn hoofd kom ik op een 20 per zak ...
En nee ze is geen voerhandelaar . Maar wel iemand met kennis en veel ervaring van IR paarden .
En veel voer kennis . Die inmiddels goed weet wat een paard nodig heeft . En ze flink aan de weg aan het timmeren is paarden welzijn qua voeding ed te verbeteren .
Ik kwam bij de balancer op iets van 5 % suikers .

Jannepauli

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 08:34

Astrid heeft niet meer dan een cursus gevolgd bij ECIR en het feit dat ze een IR paard op te hoog suiker zet, zegt mij genoeg. Dr. Kellon zou haar wenkbrauwen fronsen. Tja.. inside information haalt al gauw de bijzonderheid van die zgn, kennis af hé.. Dat ze veel kennis en kunde heeft waag ik te betwijfelen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 08:36

Ik dacht zie granenvrij hee wie weet mag onze tinker het hebben. Maar helaas is dus niet haver vrij. Oat straw en nog een oat bestanddeel. Er zit dus haver in. Helaas niet graan/gluten vrij dus ongeschikt. :n

Na 2 jaar observeren, testen met hoveelheid en soort gras en verschillende soorten hooi ben ik nu wel tot de conclusie dat onze tinker het beste functioneerd op rijker compleet hooi. Dus geen graszaadhooi meer voor hem. En dat er minstens gras aanwezig moet zijn en dan bij voorkeur langer gras waar hij wat meer van eet. Een korte afgegraasde wei of alleen hooi gaat duidelijk op de lange termijn niet goed.

Met alleen goed hooi wordt zijn ontlasting dunner, ietsje jeukeriger en zijn model verandert in afgevallen flanken en een opgeblazen buik. Een korte afgegraasde wei levert wel een normaal model op maar jeuk jeuk jeuk en zand eten. Graszaadhooi ongeacht met of zonder gras is binnen een paar dagen een geel paard met een lever die het dan helemaal niet meer trekt. Wat bij hem dan weer andere gezondheidsproblemen oplevert. Opgeblazen, dikke koker, zware diarree, heel erge jeuk, benauwdheid en hoesten door zijn slechte lever functie en leverwaardes die heel erg omhoog schieten.

Afgelopen voorjaar de drastische keuze genomen, rijker hooi zoveel mogelijk, meer gras (niet teveel ivm bevangenheid overgens) en ik heb een slanker paard dat lekkerder in zijn vel zit. In de winter wat extra eiwit erbij voeren en het gaat goed.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 08:42

Equilibrium Low Energy of Equilibrium Senior zijn qua suikers een betere keus.
Verkrijgbaar bij Zeldenrust Stables.
Op hun site staat overigens geen complete analyse ( niet alle vits/mins zijn vermeld, maar zitten er wel in)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 08:57

Jannepauli schreef:
Astrid heeft niet meer dan een cursus gevolgd bij ECIR en het feit dat ze een IR paard op te hoog suiker zet, zegt mij genoeg. Dr. Kellon zou haar wenkbrauwen fronsen. Tja.. inside information haalt al gauw de bijzonderheid van die zgn, kennis af hé.. Dat ze veel kennis en kunde heeft waag ik te betwijfelen.

Dat mag JP .
Wat ik wel weet is hoe ze hamert op zo min mogelijk suiker en graanvrij voor paarden met eczeem en IR .
Wat ik weet van mezelf is dat ik een compleet voer wil waar ik geen kg, s van hoef te voeren maar waar ze wel vitaminen en mineralen binnen krijgen die noodzakelijk zijn .
Vandaar de PF brok .
Op elk voer is wel wat aan te merken . Maar ooit komt de dag dat ik ook de perfecte balans vindt .
Is het niet nu dan wel over een tijdje .

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:01

Zinzi_jewel schreef:
De PF wordt goedkoper naarmate je meer zakken koopt .
Ik heb 16 balancer . 2 fibre blancer en 2 stud .
Zou voor maand of 4 moeten zijn !
Je zou kunnen kijken of er meer mensen in je buurt zijn die interesse hebben .
Kun je een grotere order plaatsen .

Ik voer nog geen zak Spillers Happyhoof per maand. :D
Ik gebruik het om vitaminen/mineralen doorheen te geven, meer wil ik niet voeren naast hooi.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 13:28

Hallo,

Ik heb een vraagje. Waarschijnlijk staat het wel in het topic maar ik kan het niet zo snel vinden, excuus hier voor!
De vraag:
Hoe snel zie je positieve verandering van klachten bij het weg laten van suiker?
Mijn pony heeft laatst veel suiker gekregen. Hij kreeg veel jeuk, dikke speekselklieren waar hij ook veel jeuk had, jeuk op borst, hals en onder zijn buik en bij zijn koker. Verder was hij bij het longeren erg snel moe en bezweet en was zijn manenkam hard en dikker.
Nu twee dagen geen suiker: jeuk lijkt minder en was weer normaal te longeren zonder moe en bezweet te raken (zelfs met galop!). Ik hoop dat jullie iets weten.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:05

Dyonne schreef:
Zinzi_jewel schreef:
De PF wordt goedkoper naarmate je meer zakken koopt .
Ik heb 16 balancer . 2 fibre blancer en 2 stud .
Zou voor maand of 4 moeten zijn !
Je zou kunnen kijken of er meer mensen in je buurt zijn die interesse hebben .
Kun je een grotere order plaatsen .

Ik voer nog geen zak Spillers Happyhoof per maand. :D
Ik gebruik het om vitaminen/mineralen doorheen te geven, meer wil ik niet voeren naast hooi.

Ik heb er 4 met een 5e op komst te voeren . Hoofdzaak bestaat uit hooi . Maar wil een zeer compleet krachtvoer zodat ik geen supplementen meer hoef te geven ...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:32

Ik heb er drie te voeren. Maar voor mij is meer krachtvoer geven geen optie, dan groeien ze dicht. Dus vandaar de keuze wel vitaminen/mineralen door wat Spillers Happyhoof en verder alleen hooi.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:40

Ik zit nu ongeveer aan de helft krachtvoer als wat ik zou geven met Pure feed. Maar tel daarbij op maandelijks mijn supplement en lijnolie . En het scheelt niet veel meer in kosten .
Daarom ga ik het proberen .
Misschien is het wel helemaal niks , maar dan heb ik het gepobeerd en is het wel wat dan ben ik erg blij ..

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 12:39

Beetje jammer dat er niet gereageerd wordt om mijn vraag.. Ik ben er namelijk nog steeds niet achter

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 13:12

Volgens mij heb je je eigen vraag al beantwoord: "...Nu twee dagen geen suiker: jeuk lijkt minder en was weer normaal te longeren zonder moe en bezweet te raken (zelfs met galop!).."
Dus.. als je wilt weten hoe snel een paard reageert op minder suiker, dan lijkt me dat duidelijk.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 13:12

No_No schreef:
Beetje jammer dat er niet gereageerd wordt om mijn vraag.. Ik ben er namelijk nog steeds niet achter

Ik ben niet echt heel actief in dit topic en zou je eerlijk gezegd geen duidelijk antwoord kunnen geven. Mijn ervaring is dat sommige dingen heel snel te merken zijn en andere niet.
Zo heeft mijn pony na 1 kort dagje op een nieuw land, met graaskorf om, gelijk een keiharde nek en loopt hij weer "flappend" met zn voorhoeven.
Zelf heb ik dus het idee dat wel of geen "suiker" wel redelijk snel te merken is. Zoals je zelf al aangeeft merk je na 2 dagen al een duidelijk verschil bij het weglaten ervan.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 13:23

Dat is zoals je zelf geconstateerd had snel te merken ...
Zeker als ze een flinke dosis gehad hebben .

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:27

Hartelijk dank! Voor mij dus een bevestiging om hier mee op te passen.
Ik had al het vermoeden maar wist niet of er zo snel al verbetering te zien zou zijn.
Het viel mij later ook op dat zijn koker dunner was! Ik zag eerst niet dat het opgezet was, na een paar dagen was het dunner. Gelukkig ga ik zelf over weidegang en voer!
Ik zal mij even verder inlezen ..
Nog nasla dank!

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:32

Ik merk het meteen als er suiker gegeven is.... Nu heb ik nieuwe buren met kinderen... en die willen steeds maar worteltjes en appels geven... Heb hen een lesje gegeven over voer en "ziek zijn"... en ze hebben beloofd het "nooit meer te doen"....

Weidegang moet je ook voor opletten... Winnie mag heel beperkt gras... met de nadruk op "heel beperkt"...

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:42

En waar merk je dat dan aan? Wat zijn dan de symptomen?

Hebben jullie paarden ook jeuk door het suiker?
Wat voor vitamines mineralen voeren jullie bij?
Mijn pony's hebben een hymalaja(?) liksteen. Deze is sinds een maand in eens bij s op gelikt :oo zitten hier voldoende mineralen in of is het nodig nog iets bij te voeren (of een andere liksteen?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:53

Bij mijn pony merk ik de gevoeligheid door schuren,dikke kam,dikke koker,opgeblazen zijn,geen werklust en chagrijnig.
Geen idee of hij écht IR is maar sinds ik hem voer geef zonder graan(of alleen graan bij goeie inspanning,zodat hij zetmeel/suikers verbrand)gaat het vele malen beter.
Geef hem marstall force voor de vitaminen en mineralen en verder subli dieetmix.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:07

Winnie is pas echt beginnen beteren toen ik overgestapt ben naar Safe & Sound (ook al zit daar nog een beetje melasse in, maar het percentage suikers en zetmelen is laag).
Ik heb mijn "oude voer" nog lang doorgegeven aan Max, mijn ander paardje. Wanneer Winnie er toch in slaagde om zijn voer te eten... schuurde hij terug... en dat schuren is nu volledig gestopt.
Onlangs begon Winnie terug te schuren en ... dat bleken de nieuwe buurkinderen te zijn (huis is eindelijk verhuurd)... die worteltjes en appeltjes gaven...
Dus ja... ik merk het direct... Winnie is bovendien insulineresistent.
Tegenwoordig geef ik mijn paarden alletwee hetzelfde voer... Wat goed is voor de ene, blijkt ook goed voor de andere...

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:23

Dank jullie wel!

Ik had nooit verwacht dat dit zo snel een reactie zou geven bij paarden! Nou weet ik ook dat ik het wel goed gezien heb dat zijn gewicht soms per dag zichtbaar verschilt.
Safe & sound is best prijzig dacht ik?
Marstall, zijn dat die korreltjes vitamines?
Wij hebben hier een welkoop, die verkoopt volgens mij alleen Subli..?
Pavo heeft iets nieuws, is dat wat? Of hebben jullie daar geen ervaring mee?

Wel lief van je nieuwe buur kindjes dat ze je pony lekkers wouden voeren. Hopelijk begrijpen ze waarom het niet mag!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:35

Dat verschil per dag in gewicht zie ik hier ook . Of dat ze soms erg opgeblazen is en de andere dag minder .
Ben momenteel over op Chlorella tabletten ...
Eens kijken wat dat geeft ...
Het zuivert iig de lever en nieren

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 20:08

Hier ook weer een duidelijk verschil.. regen + zonnetje + warmere temperatuur = dodelijk gras.
Mijn pony kwam vandaag weer voor geen meter vooruit! Echt weer het typische "bijna bevangen" loopje op het harde. Dit is echt killing! -O-

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 20:14

Maar het gras is nu toch juist veiliger dan toen met die koude nachten?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 20:25

Dat dacht ik ook, maar er is toch iets met het gras gebeurd wat hij heel slecht trekt!

Edit: misschien dat het door de lange droogte komt...?