[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 19:41

Verafjord: Jouw paard heeft dan een ander huidprobleem, maar geen ZOMEReczeem (zo beter hé ellepel haha)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 19:49

ik was de dekens misschien ook eens per seizoen, voor de rest als hij weer de kast ingaat. Klop hem wel uit en hij is echt mooi schoon verder (geen strontvlekken enz). Vind het ook lichtelijk overdreven om ze zo vaak te wassen, maar goed ik ben niet zo'n schoonmaaktype dus ja :D

Elk paard dat jeuk heeft zou bij mij een eczeemdeken opkrijgen, tweedehands kun je die dingen vaak wel voor weinig kopen dus wat voor investering is dat nou; ongeveer hetzelfde als 3 smeersels kopen toch?

Met Wisse gaat het nog steeds super. Na mijn vakantie begin ik met de Derfen, heb de proefflesjes al in huis. Eind van het seizoen gooi ik er nog een drainage kuurtje tegenaan maar voor de rest ga ik er niets meer tegen doen, het gaat echt supergoed. Ook de plek onder zijn buik is al bijna weer helemaal behaard.
Hij wordt wel gek van de dazen tijdens het rijden, ik rijd hem sinds deze week ook buiten en dan moet hij wel echt een vliegendeken op. Ik ga ook nog een vliegenmutsje kopen, in de bak heeft hij weinig last van de dazen maar schudt hij wel met zijn hoofd, tegen knutjes volgens mij (ik rijd savonds en zie niets vliegen)

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:06

ellepel schreef:
nou ja, je zegt net zelf al dat ze voor het eerst met meerdere paarden staat,wie weet is dat net een heleboel verschil...
is er verder niks veranderd dan?
staat ze nog steeds op dezelfde wei?

soms kan het meest idiote voor jeuk zorgen, het kan ook een allergie voor iets anders zijn he?
bepaalde pollen van planten kunnen jeuk geven,...en dat jouw dier met deken op nog steeds schuurde geeft echt wel aan dat het wel een serieus probleem was.
wat zit er in dat spul waar je nu mee smeert dan?

er is een hoop veranderd, we zijn verhuisd van Maastricht naar Ridderkerk (de paarden dan, ik naar Zwijndrecht) en ze staan dus nu met andere paarden. Maar voorgaande jaren waren er geen veranderingen en dan had ze toch elke zomer jeuk.
Er is iets in de zomer waar ze niet tegen kan en wat er dus in de winter niet is, het begint bij haar ook altijd pas in juni ofzo.
Tevens heeft ze in de zomer vrij dunne ontlasting, het zijn dan echt koeievlaaien.
Het uit zich bij haar altijd in de manen, voorpluk en staart.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:17

die koeienvlaaien geven al aan dat het een verteringsprobleem is.
Dus moet je meer richting darmen gaan kijken.
Dan zit daar een groot probleem

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:24

die kant heb ik zeer zeker ook op gedacht, maar het rare is dat ze dus in de winter normale ontlasting heeft

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:27

MirandaFuego schreef:
@Isapaardje, ik denk dat de pour on tegen luizen/mijten is?
Dat zal ook wel niet werken....

Pour on is net als tektonic een insecticide op basis van permetrin. Is vrijgegeven ivm blauwtong, want tegen die knut werkt het ook. Pour in is dacht ik ook goedgekeurd voor paarden, tektonic niet.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:29

ligt het dan niet gewoon aan het gras? Neem aan dat ze nu op gras staat en swinters niet?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:37

Uriah schreef:
Hier meld zich een enthousiaste Derfen tester, na twee keer gebruiken is mijn hele paard veranderd naar de rust zelve , tevreden relaxed en GEEN jeuk!!! *\o/*

Ik ben ook nog steeds tevreden! Ik zit nu op 1 x per 4 dagen maar dat is iets te lang. Ik merk dat ze weer gaan schuren dus ik voer de frequentie weer wat op, en die lucht, daar wen je wel aan, in ieder geval ik wel. Het helpt mijn paarden dus....

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:41

Verschil winter en zomer is zooo groot.
Ten 1ste het gras, daarnaast misschien extra ruwvoer in de winter.
Bovenal werkt het hele paardenlichaam van binnen anders in de winter.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:42

ze staan op schraal gras en krijgen hooi bijgevoerd

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 21:22

Isapaardje schreef:
Trouwens kreeg ik nog van iemand een tip over nog een middel:
Tectonic pour-on.
Iemand hiermee bekend?

Ja ik gebruik het en het bevalt mij goed. Een keer in de vijf a zes weken behandelen.

[SV] Tectonik Permethrin voor paard?

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 22:15

wuswa schreef:
Uriah schreef:
Hier meld zich een enthousiaste Derfen tester, na twee keer gebruiken is mijn hele paard veranderd naar de rust zelve , tevreden relaxed en GEEN jeuk!!! *\o/*

Ik ben ook nog steeds tevreden! Ik zit nu op 1 x per 4 dagen maar dat is iets te lang. Ik merk dat ze weer gaan schuren dus ik voer de frequentie weer wat op, en die lucht, daar wen je wel aan, in ieder geval ik wel. Het helpt mijn paarden dus....

Ik ben aan flesje 1 van derfen begonnen (heb er gelijk 3 besteld). Prima spul, maar die lucht.............. :(

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 22:32

:D Haha, die lucht zit ik nu in te ademen, (uche, uche) mijn man is net terug van vakantie, die zei al, heb je je handen wel gewassen? :+
Ik ga morgen effe iets citroenigs kopen, dat werkt meestal goed tegen stinkende luchtjes....

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 22:44

Vraagje voor Derfengebruikers. Begint de gesmeerde huid bij die van jullie ook zo enorm te schilferen? Heaven heeft sinds een paar dagen enorm veel schilfers op d'r manenkam en staartwortel.

Nu heeft ze ook een aantal keren in flinke regenbuien gestaan, geen idee of dit ook mee kan spelen? :\

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 23:03

ja mijne ook , misschien zijn die schilfers juist wel positief....

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 23:20

MirandaFuego schreef:
@Bregh, Helly heeft wel 195, wat wil je der voor hebben?
Had jij zowiezo niet een grotere maat moeten hebben voor je paard?
Of past die ook niet?
De rambo is idd wel wat strak aan de voorkant, maar bij Helly past het net aan, maar zij heeft een puntboeg, beetje een mislukt model paard denk ik.. :P

Breghje is 1.60 hoog, dus een 1.95 is al aan de ruime kant normaal, die neem ik ook alleen voor haar boeg. Ze heeft een Amigo regendeken 195 die goed ligt,dus vandaar. Maar goed, hij is nog niet gemaakt en gewassen, en ik zit nog middenin een renovatie, dus ik houd je aanbod in gedachten. Ga hem van de week eerst eens wassen en dan kijken hoe ik hem kan maken.Bregh heeft ook zo'n puntboeg, én een hele brede ook nog eens, want de voorkant van de 215 die past goed... Alleen moet ik hem zo'n 15 cm inkorten hihihi! Gelukkig kan deze onder het naaimachine. :D

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 23:42

Verafjord schreef:
ze staan op schraal gras en krijgen hooi bijgevoerd

Kan evt gebit liggen ( de koeievlaaien)
Mijn haflinger van 28 heeft een secht gebit en volgens de tandarts als het hooi/gras te lang is kan het soms zijn als het onvoldoende gekouwd in de maag komt, de maag extra vocht aanmaakt om het te kunnen verteren en dat kan dus vlaaien veroorzaken die van mij staat nu op korter gras en lucerne ( krachtvoer 2-4 kg) en het gaat prima wat de vlaaien betreft.

Nu is het zo dat ik Fanny pas sinds Oktober van bejaarde mensen heb overgenomen om haar laatste dagen nog gelukkig te kunnen laten slijten.
ze heeft nooit geen tandarts gezien want dat was volgens hun DA niet nodig.
Helaas is haar gebit zo slecht dat haar wangen van binnen gewoon kappot getrokken zijn .Hierdoor valt ze met alleen gras ( volop) dus af en moet dus extreem worden bijgevoerd om enigzins op gewicht en kracht te blijven.,en kunnen hier niks meer aan doen. Dit omdat ze hiervoor een roes zou moeten krijgen , daar ze haar gebit alleen met een soort dremel kunnen fiksen.
Onze da ontdekte een ernstige hartruis waardoor een roes dus levensgevaarlijk kan zijn, we hebben besoten haar dus te laten lopen. Tot de dag komt dat ze niet meer kan eten, die dag zal de Da en tandarts terugkomen om haar alsnog onder roesje het gebit te doen, mocht ze een hartstilstand krijgen dan zij het zo, maar als ze niet meer kan eten is de ander optie inslapen, dus wil ik het laatste nog proberen als haar hart sterk genoeg is kan ze mischien nog ff mee.
Zo niet raak ik haar kwijt wat anders sowieso was gebeurd.

Ze kan niet meer malen

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 23:43

Mijn Tinker overigens heeft dankzij mijn nieuwe middel nog steeds geen jeuk
zijn manen zijn weer megalang gegroeid en zijn staartwortel word weer super dik.

en dat met een paar x sprayen in t voorjaar echt geweldig ben zo blij voor hem.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 23:50

Ik weet het nu zeker, Miepie reageert op dazensteken. Wist altijd al dat ze geen zomer eczeem had, maar zat altijd nog een beetje te twijfelen.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 23:52

Goed sprayen tegen de dazen dus.
blij dat je erachter bent waar hij allergisch voor is
gr Indra

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 00:14

Hier nog iemand die compleet lam ligt door dazenbeten... Mag er morgen mee naar de dokter, heb een enorme blaar op m'n been, doorgeprikt, maar hij begint nu toch nog niks te verbeteren. Maar even na laten kijken.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 01:53

Wij hebben de veearts maar weer eens laten komen. Een van onze paarden had een bult van dik 10 x 4 cm op z'n buik. Voelde heel hard aan en groeide nog steeds (2 dagen). Het bleek een muggensteek te zijn waarop hij schijnbaar heel erg fel op reageerde. Om de reactie tegen te gaan zat er niets anders op dan hem een anti-biotica spuit te laten geven en een Anti-histaminica injectie om de allergische reactie in te dammen.
Daarnaast een klei-zalf om de zwelling tegen te gaan. Volgens de DA is het de laatste jaren vaak raak met vee, omdat ze in contact komen met insecten die voorheen hier niet voorkwamen (muggen en dazen soorten) Hij verwacht dat het nog wel erger zal worden, totdat er een mate van resistentie wordt opgebouwd, maar dat zou nog jaren duren. Ik moet zeggen dat ik een muggenbult van zo'n omvang nog nooit gezien had, ook niet in de tropen. Wat voor beest moet dat dan wel niet geweest zijn? Gelukkig was de bult na 1 dag volledig weg, maar het zag er toch wel bizar uit.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 02:29

Ja Mieps was ook helemaal lekgestoken. Echt de bulten zaten zelfs op haar hoofd en begin hals. Juist ja, precies de plekken waar het sprayen met de Endure iets moeilijker gaat. Ze kreeg ook ineens de typische plekken op haar hoofd terwijl ze die daar nou juist voorgaande jaren nooit had. Dus het is mij nu wel duidelijk. :)

Gelukkig voor de rest nog vrij egaal, iig niet zoals het ooit eens geweest was. Toen was het net zo'n dalmatier maar dan met kale plekken.

Typisch dat het dan toch vaker voorkomt. Want wat Miepie heeft dat heb ik en anderen eigenlijk nog nooit gezien.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 03:22

Ik heb vandaag nog even een huishoud middel geprobeerd en het werkt wonderbaarlijk goed. (2 bollen knoflook uitpersen, 1 dl olijfolie, 1 dl natuurazijn, 1 theelepel Dreft afwas, 1/2 dl citroensap en dat alles minstens 1 dag in afgesloten pot laten staan , daarna zeven en overgieten) Ik breng het op met een sponsje voor het rijden, op hoofd, hals en borst. De achterhand houd ze zelf wel bij met haar staart. 2 uur gereden en geen dazen en vliegen meer die blijven zitten. Ze proberen het wel, maar zodra ze neerstrijken, zijn ze weer weg. Ik heb het bij 2 paarden uitgeprobeerd en afgezien van de eerste reuk-indruk, leek het wel of dat ze de lucht ook niet echt vies vonden. Ik heb wel anders meegemaakt met zalfjes etc. Rondom de ogen werkt het ook goed, geen tranende ogen vol vliegen meer. Als je niet van knoflook houdt, dan stinkt het gruwelijk. Ik zelf denk dat het ook als saladedressing ook wel OK is... maar wel zonder Dreft dan ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 05:48

haha,dreft is niet lekker :P
wij maakten vroeger ook wel zoiets,maar dan met kruidnagel er in.
verafjord:
zet alles eens naast elkaar wat er nu anders is dan aan de plek waar je eerst stond?
bodemsamenstelling, bomen rondom wei ,of niet.slootje sen ander open water.
het gras zelf, hoe word het bemest.
vaak kun je er dan toch wel redelijk goed achetr komen wat dan misschien de oorzaak is en dan kun je er rekening mee houden.

muzefee:
het is wel redelijk normaal dat je schilfers ziet na smeren met een bepaald product.
meestal is het juist dat product wat de schilfers veroorzaakt en soms zie je ook huidschilfers als dat word losgeweekt door het middel.