[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Winxz_Bas

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:44

ze krijgt brok met minder eiwitten dan normaal.. de DA vond dat wel beter voor haar, en dat werkt ook wel

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:48

Hier vandaag zwermen inieminievliegenbeestjes op en rond haar heen, tijdens training was ze ze driftig aan het verslaan, in de wei niet meer, en wonderbaarlijk nog steeds geen jeuk?
Weard!

Chanelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:49

ik heb sinds zaterdag de deken op gedaan! ik vertrouwde het niet meer met al die vliegende beestjes! ze had nog geen jeuk maar ik ben het liever voor!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:50

carol:
niet te vroeg juichen he ;)

ap gaat ook nog lekker hoor,maar die is meestal toch al wat later in het jaar.

denk dat zijn allergie misschien ook gericht is op een ander soort vlieg of een die pas later gaat prikken?
ik heb geen flauw idee

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:08

Mijn paard heeft het helaas ook.
vind vreselijk om aan te zien :(:)

Ik heb al 2 zomers echt alles geprobeerd en nu ook al optijd begonnen & ze is nu al flink aan schuren echt vreselijk ;(

wat werkt bij jullie pony's ?

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:15

hoi,

ik heb nu een nieuwe exceem deken en een hoofdkap van pagony.
er zitten aan die hoofdkap allerlei klipjes en lusjes.
maar hoe maak je die vast aan de exeem deken.
daar zitten dus helemaal geen bevestigingspunten aan voor de hoofdkap.
wie weet hoe je het beste die hoofdkap aan de deken vast kan maken?

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:29

ellepel: er zijn zeker meer stekende insecten waar paarden op kunnen reageren, alleen ontbreekt daar het typische schuurpatroon van ZE, al komt bij de gewone steekvlieg(ook stalvlieg genaamd), soms ook een uitgebreide huidontsteking aan de buiknaad voor, dat is vaak pas na de langste dag, meestal zie je bij een reactie op deze soort meer spreiding over het hele lichaam.

een andere steker hoort tot de black fly's, hebben geen nederlandse naam, maar komen wel voor, heb daar geen vaste vlieg of steektijd voor gevonden tot nog toe.

bij de grote groep andere muggensoorten, die ook paarden steken zie je zelden veel schuren, ook bij dazen, zie je wel grote bulten, maar ze worden zelden echt kapot geschuurd.
de grote paardenvlieg Tabanus, laat echt een gaatje achter en soms een fikse bult, maar dat lijkt voornamelijk beperkt tot de benen. bij mijzelf voelde dit alsof er een punaise in mijn kuiten gestoken werd, jeuken deed het niet, wel een dag pijnlijk.

van de meeste stekende insecten weten we veel te weinig, vaak nog minder dan van de Culicoides, de reactie's lijken meer op een enkel paard voor te komen, dan als herkenbaar aan een groep paarden. vaak is dan ook het aantal steken bepalender voor de verschijnselen en dan ook meer ingrijpend op het hele functioneren van het lichaam

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:43

Wat versta je precies onder een gevoelige manenkam, winxz?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:43

Dik, ribbelig?

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:51

ne, gewoon als ik er aan zit vind ze het niet fijn,en een beetje ruw,niet echt ribbelig

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:03

Hmm... gewoon lekker wassen en dan met een creme insmeren ofzo

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:08

ik heb mijn pony gewassen tegen luizen... ze sprong in het rond daarna!! ik kreeg haar niet te pakken (normaal loopt ze als een hond achter me aan ) en bokken en doen :P blijkbaar van de luizen...
het heeft dus zeker geholpen en we weten ook waar ze het van heeft ;) de kippen zijn de daders...
die zijn nou gelukkig weg maar heel de stal en alles moet uitgespoten worden ....

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:18

Kippen? Kunnen die ook luis hebben?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:21

Winxz : als het wat gevoelig is als in schrale huid,
dan zou je insmeren kunnen proberen... een lotion oid
kwa manen gebruik ik flink wat cowboymagic om ze heel te houden onder de deken , maar met alle deken die een elastische band achter de oren hebben , worden de manen daar toch een beetje verfrommeld

en kwa velletje ga ik even kijken wat nodig is bij Edda, misschien dat ik weer even kijk wat ze bij leovet en cowboy magic in het assortiment hebben om huid te voeden, irritatie tegen te gaan etc, of ik ga zelf weer wat fabrieken op basis van tarwekiem , jojob of amandelolie met eventueel wat toevoegingen

angelsditch, kippen kunnen absoluut luis hebben , vrij makkelijk/snel ook

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:25

AngelsDitch schreef:
Kippen? Kunnen die ook luis hebben?

blijkbaar |(
vind het niet echt grappig maarja...

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:38

haha zal nog leuker maken kippen zijn een bron van luizen, vooral kippen die in een opgesloten hok zitten.. kippen die vrij rond lopen en scharrelen in het bos en zand hebben om in te rollen zijn niet luis vrij maar wle minder als normaal.. Eigenlijk elke kip heeft luizen..

hier vannacht regen pff niet lekker, heb geen regendeken op gedaan hoop als ze de nacht goed doorkomt.
ook word op dit moment (ja lekker donker) ons land bemest;) lekker laag koeien mest haha.. weet is niet heel goed maar ja wij willen gras dan krijgen we gras en aangezien wij er tot einde winter mee willen doen;) moet er flink wat gras komen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:47

heej :)
@tug; pony vond het lijnzaad in elk geval al heerlijk! :D dus hij voelt zich helemaal het mannetje omdat hij weer wat lekkers erbij krijgt _O- (zijn hele snoet zat onder _O- :') )

hij heeft een paar keer gewapperd met zijn staart, maar verder niks.. nogsteeds naakt dus :)

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:55

Je kunt kippen prima wat Veerust onder de vleugels spuiten om ze makkelijk luis-vrij te krijgen.

Ik heb weer wat nieuws van de ruitersportzaak hier: een biergist/lijnzaad mengsel. Aangezien er steeds veel te snel de klad komt in het lijnzaad koken leek me dit wel een goed alternatief.

Grumpff, had ook echt nèt een rambo sweet itch besteld toen ik het bestel-in-engeland topic zag... maargoed, stel dat nu de maat niet okee is dan is het weer minder gedoe. Hij staat wel al in de gewone bruine eczeemdeken, maar is er een beetje uitgegroeit. Redelijk bruikbaar, maar niet ideaal dus dan hou ik die maar reserve als de sweet itch bevalt. Ik vind de lichte kleur van de sweet itch beter en het materiaal wordt sowieso minder warm naar mijn idee.

Ik kreeg trouwens mailtje van mijn voerboer dat het Eczem-supplement van Marstall weer leverbaar is. Door de grote vraag misschien de eerste weken nog even moeizaam, maar het is er weer. Ik heb nog niet gekeken of het ook weer terug op de site is.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:57

Wat gaan jullie snel zeg!

Ik ga donderdag naar een holistisch dierenarts, zal eens vragen of zij ook iets weet van zomereczeem, vast wel. :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:01

Karina schreef:
Je kunt kippen prima wat Veerust onder de vleugels spuiten om ze makkelijk luis-vrij te krijgen.

Ik heb weer wat nieuws van de ruitersportzaak hier: een biergist/lijnzaad mengsel. Aangezien er steeds veel te snel de klad komt in het lijnzaad koken leek me dit wel een goed alternatief.

Grumpff, had ook echt nèt een rambo sweet itch besteld toen ik het bestel-in-engeland topic zag... maargoed, stel dat nu de maat niet okee is dan is het weer minder gedoe. Hij staat wel al in de gewone bruine eczeemdeken, maar is er een beetje uitgegroeit. Redelijk bruikbaar, maar niet ideaal dus dan hou ik die maar reserve als de sweet itch bevalt. Ik vind de lichte kleur van de sweet itch beter en het materiaal wordt sowieso minder warm naar mijn idee.

Ik kreeg trouwens mailtje van mijn voerboer dat het Eczem-supplement van Marstall weer leverbaar is. Door de grote vraag misschien de eerste weken nog even moeizaam, maar het is er weer. Ik heb nog niet gekeken of het ook weer terug op de site is.

hoeveel lijnzaad voer(de) jij?
ik heb vandaag voor het eerst gevoerd, heb een 3/4 kommetje senseo gepakt :) (kwam uit op zo'n 75/80 gram :) )

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:07

Pff, mijn pony staat op stal , 24/7 (buiten het rijden enz om)
maar ik durf haar echt geen halster om te doen in de stal,
ben bang dat ze zich ophangt! Maar dat deken heeft wel lusjes
om het vast te maken aan het halster! Dus dat hangt nu los..
Heb ook Veerust opgespoten maar helpt ook niet heel lang..

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:09

ik heb mijn pony een vliegenmasker op om de deken aan vast te maken :)
ook omdat hij geen halster om mag van mij :)

hij staat wel 24/7 buiten met inloopstal :)

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:23

Naaltje, ik deed ook 'n klein kopje ongeveer, maar dat koken hè.... pffff, ik heb er gewoon geen geduld voor. Het lijnzaad wat in dit product zit is bewerkt dus niet koken... In totaal krijgt ie dan minder lijnzaad binnen, ik denk ongeveer 40g, maar ik zie die biergist ook wel erg zitten.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:25

ik vind het wel grappig eigenlijk :)) wil het gewoon gaan proberen :) die 15 minuutjes moet ik wel vrij kunnen maken :) (moet 9 v/d 10 keer afwassen 'savonds dus kan dan mooi een pannetje opzetten :)) )

wat je nu gaat voeren is wat duurder denk ik of niet?

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:29

Het is 10 kilo voor 32 euro, en je voert tussen 100-150 gram per dag. Het scheelt wel veel afwasmiddel ;)
Echt lijnzaad koken ga ik gewoon nog 1x in de week doen, omdat het dan weer effectiever is tegen zand in de slijmerige versie begreep ik.
Bij mij brandt het geheid aan als ik iets anders zoals afwas erbij ga doen. Ben wel blij dat ik blijkbaar niet de enige ben die geen vaatwasser heeft :D