Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kevje06

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 12:57

hoi

dank je voor de uitleg
msm heb ik vroeger ook veel baat bij gehad
ga ik dat maar eens proberen

wist niet dat ze misselijk waren ervan

toch maar eens beter in verdiepen

da kon weinig doen, beetje vaag blijkt nu zo te lezen

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 13:07

Dan is je DA niet goed op de hoogte. Dat je niets zou kunnen doen, is al tijden achterhaald (gelukkig maar :D ) Je kunt ofwel medicijnen gaan geven, over het algemeen wordt pergolide het meest gegeven met meestal goed resultaat.
Maar als je nog niet aan de medicijnen wilt maar wel iets wilt geven dat op zich zeker bij beginnende gevallen goede hulp kan zijn, dan kan je provarium breeding van de Groene Os gaan geven. Dat bestaat uit een kruid met een zelfde soort werking als pergolide, het heeft een positieve werking op hormonale problemen en cushing is door de overproductie van cortisol o.a. een hormonaal probleem. Hierdoor zou je verbetering kunnen zien in conditie, eetlust (minder misselijk), schone ogen, vacht, vrolijkheid van je paard. Ik/wij geven ons paard nog steeds ook provarium breeding ter ondersteuning naast de pergolide.

shamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 13:24

wegens overlijden heb ik nog 72 tabletten van 1 mg pergolide over
prijs was 0.83 cent per stuk
zitten in de originele verpakking
over te nemen voor 45 euro excl verzendkosten
reacties graag via PB

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:03

Bedankt voor het antwoord op m'n vragen. Ik had ook nog niets gelezen over opbouwen, heb ook daar niets van mijn dierenarts over gehoord. Dus ik ben gewoon gelijk begonnen met 1,5 mg en na 2 x gegeven te hebben las ik hier over opbouwen. Ben toen gelijk terug gegaan naar 1 mg, dat krijgt ze nu 5 dagen. Ze heeft verder ( tot nu toe) nog niets, zal ik dan naar een nog lagere dosis gaan? Ik heb inderdaad de tijd en ze is nog niet HB geweest. ( *afkloppen gaat lastig op het i-net)

Hihi en Fleur is inderdaad een Mérens! Grappig, dezelfde vader. Izarra kom je nu steeds minder tegen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 01:10

Fleda, het hangt wel een beetje van het gewicht van je paard af maar ik gok zo dat dat rond de 500 kg is? Klopt dat of is het meer of minder??
Ik denk dat je inderdaad met 0,5 toch aan de slag zou kunnen gaan. Zie ook mijn eerdere uitlegje.
Je zou nog aan je DA kunnen vragen op basis waarvan hij/zij op 1,5 mg in wil zetten? en dat in je overweging meenemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 10:14

[paard] is nog steeds niet lekker.
Koliekerig en erg duf. Heel zielig.

Dosis staat nu op 0,5 mg hoop dat ze zich snel beter gaat voelen.

DA heeft haar de afgelopen 2 dagen al ingespoten waardoor ze erg opknapte en tevens mestonderzoek gedaan. Daar kwam gelukkig niks uit.
Heb nu een spuit pijnstilling gekregen om haar door deze dagen te helpen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 21:45

Even een vraag over het tijdstip van toedienen.
Ik geef nu elke dag tussen 17.00 en 17.30 de pergolide, als ik een keertje rond die tijd niet kan is het dan erg om het 2 uur later of eerder te geven?

Ik heb trouwens wel al het idee dat het begint te werken, hij gaat weer jolig doen als ie los staat en loopt weer wat vlotter door.
De eerste dag at hij zijn hooi slechter maar de dag daarna at hij alles weer.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 22:21

fargo schreef:
The Journal reported that typical response was “rapid and dramatic.” Shedding would typically begin within three weeks, and energy level quickly increased. High blood glucose and insulin levels dropped in some cases within four to six weeks. (The results of a later study at the University of Pennsylvania’s New Bolton Center repudiated these claims. Nonetheless, some horse owners feel that their horse was helped through use of the herb.)

Is verder een prettig leesbaar artikel - wel in het Engels

Vergeet ook niet dit vet te drukken (The results of a later study at the University of Pennsylvania’s New Bolton Center repudiated these claims.

Voor iedereen doe er mee wat je wilt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:35

haboshof schreef:
Ze krijgt 12,5 mg pergolide per dag.

Ik hoop dat je 0,125 mg bedoeld (1/8e van een milligram)
Anders kan ik je wel uitleggen waarom ze zo hyper is ;)
Hopelijk slaat het goed aan.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 13:34

senna21 schreef:
haboshof schreef:
Ze krijgt 12,5 mg pergolide per dag.

Ik hoop dat je 0,125 mg bedoeld (1/8e van een milligram)
Anders kan ik je wel uitleggen waarom ze zo hyper is ;)
Hopelijk slaat het goed aan.

Ach ja, stom van mij , dat krijg je als je zoveel aan je hoofd hebt. En misschien heb ik last van aderverkalking, ouderdom zullen we maar zeggen ;)

Nee, de shet is altijd al druk, maar nu nog veel erger. Ze heeft ook echt nergens anders last van dan die vacht. Ik heb besloten om met de pergolide te stoppen.Ik heb haar al in dekenmodel geschoren. Straks als het voorjaar is, scheer ik haar helemaal.
Heb nog een andere shet van 21 met wel bulten boven de ogen en veel hoef -en beenproblemen. Denk dat die eerder in aanmerking komt om Cushing verdacht te zijn. Ik ga even overleggen met de Da en dan geef ik de pergolide aan haar.

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:29

Ik heb even een vraag.

Valentijn is ongeveer ruim een dik half jaar geleden bevangen geweest.
Niet zo erg dat het hoefbeen gekanteld was maar hij heeft wel in het gips gestaan etc.
Toen dat allemaal gaande was heeft de hoefsmid me verteld dat ik nooit meer met hem zou kunnen/mogen springen. Nu zijn we een hele tijd verder en het gaat onwijs goed met hem. Hij krijgt pergolide en zowel van de Cushing als van de hoefbevangenheid is niks meer te merken en/of te zien. De hoefsmid zegt ook dat er aan zijn hoeven niks meer te zien is qua bevangenheid. Ook is hij weer helemaal op conditie en rij ik hem best intensief, dit gaat allemaal erg goed. Gister heb ik toch een sprongetje met hem gewaagt. Mijn vraag is hoe jullie hier over denken, qua het springen dan. Ik ga nooit 'verder' in het springen ofzo maar wij vinden het allebij zo leuk om te doen en ik denk eigenlijk zelf niet dat die paar sprongetjes kwaad kunnen.

Wil wel even deze gave foto met jullie delen.
Ik ben zo ontzettend blij dat alles weer zo goed met hem gaat.

Afbeelding

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:57

Persoonlijk zou ik niet meer met hem springen, maar je kan dit denk ik het beste aan je dierenarts vragen.

Heeft iemand nog een antwoord op mijn vraag die ik eerder gesteld heb:Mag je de pergolide ook een keer 2 uur later of eerder geven, omdat het even niet anders kan?

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:27

cynthiar schreef:
Persoonlijk zou ik niet meer met hem springen, maar je kan dit denk ik het beste aan je dierenarts vragen.

Heeft iemand nog een antwoord op mijn vraag die ik eerder gesteld heb:Mag je de pergolide ook een keer 2 uur later of eerder geven, omdat het even niet anders kan?

Ik heb soms ook dagen dat ik de pergolide niet op exact het zelfde tijdstip kan geven.
Mijn dierenarts zegt dat dit niet geeft, als je maar ong. de zelfde tijd probeert aan te houden.
Die 2 uurtjes verschil maken voor een keer niet zo veel uit hoor. ;)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 22:36

bedankt voor je antwoord!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 01:58

haboshof schreef:
Nee, de shet is altijd al druk, maar nu nog veel erger. Ze heeft ook echt nergens anders last van dan die vacht. Ik heb besloten om met de pergolide te stoppen.Ik heb haar al in dekenmodel geschoren. Straks als het voorjaar is, scheer ik haar helemaal.
Heb nog een andere shet van 21 met wel bulten boven de ogen en veel hoef -en beenproblemen. Denk dat die eerder in aanmerking komt om Cushing verdacht te zijn. Ik ga even overleggen met de Da en dan geef ik de pergolide aan haar.

Je zou Cushinaze kunnen proberen. (verkrijgbaar bij de paardendrogist)
Trouwens: een dikkere/langere vacht is niet alleen bij cushing! Het kan ook komen door ouderdom (mindere doorbloeding etc. ... het lichaam 'regelt' dan zelf een wat dikkere vacht)
Pergolide is meer dan een asperientje. Dus ik zou het alleen maar geven als je zeker bent van de diagnose én dat je weet welke dosering past.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 10:51

senna21 schreef:
haboshof schreef:

Je zou Cushinaze kunnen proberen. (verkrijgbaar bij de paardendrogist)
Trouwens: een dikkere/langere vacht is niet alleen bij cushing! Het kan ook komen door ouderdom (mindere doorbloeding etc. ... het lichaam 'regelt' dan zelf een wat dikkere vacht)
Pergolide is meer dan een asperientje. Dus ik zou het alleen maar geven als je zeker bent van de diagnose én dat je weet welke dosering past.

Wij zijn heel goed bekent met Cushing en de behandeling ervan. En verder doe ik niets zonder overleg met mijn DA. Dat oudere paarden een langere vacht hebben is ook bekend. Wij hebben nl. al jaren bijna alleen oudjes. (nu dus ook 16 boven de 20)
Supplementen voer ik alleen als ik echt overtuigd ben dat ze helpen. Het is niet goedkoop en wij hebben een opvang en moeten dus elke cent verantwoorden. Veel problemen hebben de oudjes hier niet, omdat ze heel erg goed gevoerd worden. Alleen een enkele, die dus Cushing verdacht is. En daar ga ik in overleg met de DA pergolide aan geven.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:20

cynthiar schreef:

Volgens mij ligt dat niet zo precies hoor, dat moet gewoon kunnen. Wij geven ook de ene avond om half acht en de andere avond om 10 uur als dat zo uit komt.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:38

Oke fijn om te weten!

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:44

fargo schreef:
Fleda, het hangt wel een beetje van het gewicht van je paard af maar ik gok zo dat dat rond de 500 kg is? Klopt dat of is het meer of minder??
Ik denk dat je inderdaad met 0,5 toch aan de slag zou kunnen gaan. Zie ook mijn eerdere uitlegje.
Je zou nog aan je DA kunnen vragen op basis waarvan hij/zij op 1,5 mg in wil zetten? en dat in je overweging meenemen.

Ja, zo ongeveer weegt ze wel. Ik zal de volgende keer als ik op de kliniek ben, eens vragen of ze op de weegschaal mag.

Morgen spreek ik de DA weer, dan zal ik het even vragen. Ik krijg dan de juiste bloeduitslag "hoeveel" cushing ze nou heeft en of ze ook insulineresistent is of niet. Nog even afwachten dus!

Verder wordt Fleur steeds vrolijker. Ze rent weer uit zichzelf in de bak en wil graag lopen en zelfs een stukje draf. Het zal deels liggen aan de Pergolide, maar ook aan het feit dat haar luchtweginfectie een stuk minder is geworden. Ze hoest nog een enkele keer, is niet meer zo benauwd en rolt ook weer. Ze loopt alleen nog steeds onregelmatig met haar linkerachter been. Daar is het eigenlijk allemaal mee begonnen, dus wat dat nou is? We blijven, ondanks ze graag wil, toch nog maar even stappen!

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:45

hoe geven jullie supplementen.
heb msn voor onze shet maar ze eet haar eten dan niet.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:55

Fleda schreef:
fargo schreef:

Ja, zo ongeveer weegt ze wel. Ik zal de volgende keer als ik op de kliniek ben, eens vragen of ze op de weegschaal mag.

Morgen spreek ik de DA weer, dan zal ik het even vragen. Ik krijg dan de juiste bloeduitslag "hoeveel" cushing ze nou heeft en of ze ook insulineresistent is of niet. Nog even afwachten dus!

Verder wordt Fleur steeds vrolijker. Ze rent weer uit zichzelf in de bak en wil graag lopen en zelfs een stukje draf. Het zal deels liggen aan de Pergolide, maar ook aan het feit dat haar luchtweginfectie een stuk minder is geworden. Ze hoest nog een enkele keer, is niet meer zo benauwd en rolt ook weer. Ze loopt alleen nog steeds onregelmatig met haar linkerachter been. Daar is het eigenlijk allemaal mee begonnen, dus wat dat nou is? We blijven, ondanks ze graag wil, toch nog maar even stappen!

Dat komt (meestal) door het slapper worden van de achterhand doordat de cortisol inteert op de spieren van je paard. Als je paard weer sterker en meer in conditie komt zal dat weer beter moeten worden. Veel cushing paarden zijn op enig moment onregelmatig of slap in de achterhand en aan één been.
Fijn dat ze weer vrolijker wordt. 1,5 mg lijkt me echt te veel hoor!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:56

kevje06 schreef:
hoe geven jullie supplementen.
heb msn voor onze shet maar ze eet haar eten dan niet.

Dat is lastig, kun je ook een mueslie maken ofzo waar je het doorheen mixt? De onze at het altijd heel goed, de laatste tijd vindt hij het ook ineens wat minder lekker.
Ik weet niet of je jouw paard ook appel of peen mag geven, de onze krijgt dat wel maar die is ook nooit hoefbevangen geweest, dat kan de smaak een beetje verdoezelen..

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:58

die van ons is wel bevangen geweest.

geef haar alleen marstall force, maar dat is natuurlijk al niet zo smakelijk.
misschien maar een slobbertje maken met wat agrobs er door en dat proberen.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 20:06

Ja, ik ben haar nu 0.5 mg pergolide aan het geven, kan altijd nog opbouwen!

Vandaag de uitslag gekregen, ze heeft geen suikerziekte/insulineresistent, maar ze raadde mij wel aan om haar zo weinig mogelijk suikers te geven. Ze is al zo dik en wat niet is kan misschien nog komen. Ik heb ook even naar de waardes gevraagd van het bloed en de cortisonen. Dit was 121. Zegt dat jullie wat? Ik weet niet precies wat voor test er gedaan is, er is iig alleen bloed afgenomen 's ochtends, voor haar ochtendvoer en zonder stress!

Dat onregelmatig zijn, ik dacht al dat het misschien erbij kon horen. Ik wil ook niet gelijk laten onderzoeken, eerst maar even een paar weken medicijnen en nog fitter worden hopelijk!

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 20:45

waar hebben jullie jullie msn vandaan?
ik heb het bij de paardendrogist vandaan maar ging nou googlen en zag het goedkoper bij andere...