Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
fargo schreef:The Journal reported that typical response was “rapid and dramatic.” Shedding would typically begin within three weeks, and energy level quickly increased. High blood glucose and insulin levels dropped in some cases within four to six weeks. (The results of a later study at the University of Pennsylvania’s New Bolton Center repudiated these claims. Nonetheless, some horse owners feel that their horse was helped through use of the herb.)
Is verder een prettig leesbaar artikel - wel in het Engels
senna21 schreef:haboshof schreef:Ze krijgt 12,5 mg pergolide per dag.
Ik hoop dat je 0,125 mg bedoeld (1/8e van een milligram)
Anders kan ik je wel uitleggen waarom ze zo hyper is![]()
Hopelijk slaat het goed aan.
cynthiar schreef:Persoonlijk zou ik niet meer met hem springen, maar je kan dit denk ik het beste aan je dierenarts vragen.
Heeft iemand nog een antwoord op mijn vraag die ik eerder gesteld heb:Mag je de pergolide ook een keer 2 uur later of eerder geven, omdat het even niet anders kan?
haboshof schreef:Nee, de shet is altijd al druk, maar nu nog veel erger. Ze heeft ook echt nergens anders last van dan die vacht. Ik heb besloten om met de pergolide te stoppen.Ik heb haar al in dekenmodel geschoren. Straks als het voorjaar is, scheer ik haar helemaal.
Heb nog een andere shet van 21 met wel bulten boven de ogen en veel hoef -en beenproblemen. Denk dat die eerder in aanmerking komt om Cushing verdacht te zijn. Ik ga even overleggen met de Da en dan geef ik de pergolide aan haar.
senna21 schreef:haboshof schreef:Nee, de shet is altijd al druk, maar nu nog veel erger. Ze heeft ook echt nergens anders last van dan die vacht. Ik heb besloten om met de pergolide te stoppen.Ik heb haar al in dekenmodel geschoren. Straks als het voorjaar is, scheer ik haar helemaal.
Heb nog een andere shet van 21 met wel bulten boven de ogen en veel hoef -en beenproblemen. Denk dat die eerder in aanmerking komt om Cushing verdacht te zijn. Ik ga even overleggen met de Da en dan geef ik de pergolide aan haar.
Je zou Cushinaze kunnen proberen. (verkrijgbaar bij de paardendrogist)
Trouwens: een dikkere/langere vacht is niet alleen bij cushing! Het kan ook komen door ouderdom (mindere doorbloeding etc. ... het lichaam 'regelt' dan zelf een wat dikkere vacht)
Pergolide is meer dan een asperientje. Dus ik zou het alleen maar geven als je zeker bent van de diagnose én dat je weet welke dosering past.
cynthiar schreef:Persoonlijk zou ik niet meer met hem springen, maar je kan dit denk ik het beste aan je dierenarts vragen.
Heeft iemand nog een antwoord op mijn vraag die ik eerder gesteld heb:Mag je de pergolide ook een keer 2 uur later of eerder geven, omdat het even niet anders kan?
fargo schreef:Fleda, het hangt wel een beetje van het gewicht van je paard af maar ik gok zo dat dat rond de 500 kg is? Klopt dat of is het meer of minder??
Ik denk dat je inderdaad met 0,5 toch aan de slag zou kunnen gaan. Zie ook mijn eerdere uitlegje.
Je zou nog aan je DA kunnen vragen op basis waarvan hij/zij op 1,5 mg in wil zetten? en dat in je overweging meenemen.
Fleda schreef:fargo schreef:Fleda, het hangt wel een beetje van het gewicht van je paard af maar ik gok zo dat dat rond de 500 kg is? Klopt dat of is het meer of minder??
Ik denk dat je inderdaad met 0,5 toch aan de slag zou kunnen gaan. Zie ook mijn eerdere uitlegje.
Je zou nog aan je DA kunnen vragen op basis waarvan hij/zij op 1,5 mg in wil zetten? en dat in je overweging meenemen.
Ja, zo ongeveer weegt ze wel. Ik zal de volgende keer als ik op de kliniek ben, eens vragen of ze op de weegschaal mag.
Morgen spreek ik de DA weer, dan zal ik het even vragen. Ik krijg dan de juiste bloeduitslag "hoeveel" cushing ze nou heeft en of ze ook insulineresistent is of niet. Nog even afwachten dus!
Verder wordt Fleur steeds vrolijker. Ze rent weer uit zichzelf in de bak en wil graag lopen en zelfs een stukje draf. Het zal deels liggen aan de Pergolide, maar ook aan het feit dat haar luchtweginfectie een stuk minder is geworden. Ze hoest nog een enkele keer, is niet meer zo benauwd en rolt ook weer. Ze loopt alleen nog steeds onregelmatig met haar linkerachter been. Daar is het eigenlijk allemaal mee begonnen, dus wat dat nou is? We blijven, ondanks ze graag wil, toch nog maar even stappen!
kevje06 schreef:hoe geven jullie supplementen.
heb msn voor onze shet maar ze eet haar eten dan niet.