[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nikia

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:23

hij wil haar eigenlijk op stal, maar ik heb daar helaas echt niet de mogelijkheid toe. heb al veel opties nagetrokken. Ik ga vragen of hij zeker nog dat bloedonderzoek gaat doen. Ik hoop dat deze laatste aanpak werkt. Hij zei dat als dit niet gaat werken, niets werkt. Kan wel janken.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:25

ik weet wel een heel goed middeltje tegen mok maar weet niet meer precies wat de recepten zijn ik geloof zwavel en nog iets maar dat ga ik even achter halen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:31

Die sunprotectchaps zouden ze bij de paardendrogist moeten hebben?

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:34

heb ik al gekeken, die hebben ze niet
heb ergens gelezen dat ze kwalitatief slecht waren en de fabrikant ze uit de handel heeft gehaald. Er zouden pas volgend jaar nieuwe komen. Ik hoopte dat iemand op bokt een kleine maat toevallig had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 00:01

Fairytail schreef:
Niet iedereen weet wat een hoefzak is en als je paard een emmer niet tollereerd is het een ideale oplossing. Je kunt een hoefzak proberen mijn merrie accepteerde het na 2/3 keer om doen.

Ik wilde het even melden. Mijn paard heeft in een emmer staan weken!!!!!! Eindelijk gelukt :D

Een deel vande korstjes eraf en ingesmeerd met levertraanzalf. Morgen even weer kijken. Ze heeft elke winterperiode wat opgelopen benen, moet ze echt uren buiten lopen, wil het minderen en met 10 minuten op stal zijn ze weer vol. Tegen december is dat over. Nu is haar mokbeen wel dikker dan het andere achterbeen, tot onder de elleboog, niet tot aan de elleboog. Met buitenlopen slinkt dat dikte wel tot formaar van het andere achterbeen. Moet ik me zorgen maken? Ze heeft geen koorts en eet goed.

Wat is mok op de pezen?

S_a_f_a_r_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 00:06

Ik heb al de zoekfunctie en alles gebruikt maar kom er niet echt uit.

Mijn paard heeft aan de binnenkant van zijn achterbenen allemaal kleine korstjes zitten op het pijpbeen. Ik las hier iets over droge mok?

Kan iemand mij hier iets meer over vertellen?

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 00:07

xmarlies96 schreef:
ik weet wel een heel goed middeltje tegen mok maar weet niet meer precies wat de recepten zijn ik geloof zwavel en nog iets maar dat ga ik even achter halen.

Bedoel je toevallig Zink zwavel pasta?

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 00:47

Wat zijn er allemaal voor reinigingsmiddelen?

DanielledBr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:15

nikia schreef:
Na het topic al heel lang te volgen ga ik ook maar eens een bericht plaatsen. Mijn merrie heef al bijna 6 maanden last van mok. Al vanalles gehad, zaljes, antibiotica, spuiten, wassen met vanalles en nog wat. Nu krijgt ze weer cortisone pillen. De ene keer zei de DA dat het een mijt is, nu is het weer het gras icm de zon. Ik ben helemaal radeloos, ik weet niet meer wat ik moet doen. Het enige vervelende is dat ik haar niet kan opsluiten in haar stal. Ze heeft een schuilstal die open is aan 1 kant. De wei is verder nog goed. Met regen wel nat natuurlijk, maar nog geen echte blubber enzo. Heeft hier misschien iemand de gouden tip? Ik ben al opzoek naar sun protect chaps. Dacht dat dat misschien een oplossing was, maar die zijn nergen meer te krijgen

Als het echt gaat om de zon van de huis af te houden heb ik nog wel een goede tip. Gewone zonnebrand voor mensen genaamd P20. Ik heb pony met witte achterbenen en deze verbrandden verschrikkelijk in de zomer en daardoor kreeg hij mok. We hebben hem van te voren wel 5x per dag ingesmeerd met factor 50 en toch verbranden. Met de P20 is hij niet eens verkleurd dat werkt echt super. Het is alleen wel een smeerspulletje dus ik weet niet of het nu verstandig is als je al met andere smeerspulletjes van de DA bezig bent.

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:27

het is blijkbaar een combinatie van alles: zon, voeding, mijt wat allemaal op elkaar reageert. Ik hoop dat ik die chaps vind en dat er een einde aan komt

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 13:03

Is er dan zon bij jullie? Gelukzakken!! Hier is het al weken grijs en mist ;(

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 13:06

dat je de zon niet ziet wil niet zeggen dat ze er niet is. Eigenlijk wordt daglicht bedoeld en dan is de daadwerkelijke zichtbare zon het ergst natuurlijk. als de zon niet zou schijnen zou er nu geen daglicht zijn

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:32

Hallo! Ik kom ook even binnenvallen want mijn merrie heeft sinds een aantal weken mok en ondanks mijn behandeling zie ik nu al een tijdje geen verbetering. Ze heeft in de 4,5 jaar dat ik haar heb nooit zulke mok gehad, wel een paar keer een kleiner plekje maar dat was na een keer smeren met mokzalf gelijk weg. Ik weet wel dat ze bij de vorige eigenaar helemaal onder zat toen ze haar net kregen.

Een aantal weken geleden zag ik dat haar rechterachterbeen erg dik was en ze had een grote plek natte en ontstoken mok. Het been was ook erg dik en er zat helemaal geen vorm meer in. Gelijk met betadine gewassen. Volgende dag DA gebeld en Hydrocortiderm gekregen. Ik moest twee keer per dag wassen, drogen (deed ik met de fohn) en dan insmeren. Zwelling nam erg snel af. Ook na beweging slinkt het been.
Na een week zag het er veel beter uit, niet meer nat maar droge korsten en geen viezigheid er meer uit. Been ook veel beter, maar nog iets opgelopen.
Toen overgestapt op 2 keer per dag een dikke laag zinkzalf en slechts 1 keer in de 3 dagen wassen. Dit heeft wel wat verbetering gegeven maar ik ben nu ruim 2 weken verder met de zinkzalf en het lijkt stil te staan. Ook is er op de andere twee witte benen wat mok gekomen.

Ik denk dus meer aan een oorzaak van binnen uit. Ik heb niks qua voer etc veranderd maar het lijkt me beter om het nu ook van binnen uit te bestrijden, ook omdat de mokbenen vaak wat opgelopen zijn. Ik denk er dus aan om tabletten of drainage compositum te geven, maar kan de keus niet zo goed maken. Wie o wie heeft wat tips en ervaringe? Ik neig nu naar drainage compositum, ook omdat de benen dikker zijn.

Lang verhaal maar hoop op tips! Heb al gezocht maar zoek echt ervaringen met pillen/dc en verschil.

kritegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:10

Mijn paard heeft erge mok (chronische).
Ik was zijn benen altijd met cebacil en smeer het in met een mengsel van zwavelbloempoeder en uiercreme.
Hij staat nu tijdelijk op stal om zijn benen droog te houden en zit hij nu aan de antibiotica poeder.
Misschien iemand nog andere tips, heb al heeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel geprobeert.
Van zalfjes tot poeders en homeopatische middelen, spuitjes en zalfjes van DA en noem maar op.

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 09:55

Mijn paaard die had heel erg last van mok,
sins 2 maanden geleden, niks hielp voor de 3ex dierenarts erbij,
en eindelijk hebben we iets dat helpt, mok is nu al bijna wegg :9
Om de 5 dagen moeten wij sebacil erop doen en tussendoor Hydrocortiderm

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:55

Wat een ellende die mok. Helaas vandaag ook de DA erbij moeten halen. Het is 4 jaar goed gegaan maar onlangs zijn we van stal veranderd en lijkt haar weerstand een enorme tik te hebben gehad. En ja hoor, 3 weken geleden voelde ik de eerste korstjes. Eén keer wassen met betadinescrub, drogen en toen dagelijks gaan smeren met vetramil. Vorig weekend las ik iets over "derfen", proefflacon besteld (= volgens mij berkenteerolie, stinkt naar rookworst :+ ) maar werkt helaas ook niet en gisteravond één been weer richting Einschus. Dus vanmorgen weer noodgewongen vochtafdrijver laten spuiten en gestart met antibiotica. Zucht, wie voor mok dé uitvinding vindt, kan vast de hoofdprijs voor 2011 "beste idee van Nederland" opeisen :D

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:25

De eigenaresse en andere verzorgster vinden een reinigingskuur van binnenuit onzin.
Ze blijven dus gewoon de zink/zwavelpasta smeren,
maar dat arme beest heeft echt superveel last van de mok!
Ze vinden de wondjes er rustiger uit zien dan vlak na het scheren.
Dat zal best omdat je er nu beter bij kunt,maar of de mok minder is???

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 00:01

Ik meld me ook even..Sinds 1.5 week heeft mn fries flink last van mok aan 3 benen. Heb zijn sokken helemaal afgeschoren en deze week steeds gewassen met betadine shampoo en ingesmeerd met vetramil, maar zn benen blijven echt dik en van de week stond hij zelfs op 3 benen omdat het scheurde terwijl hij ging lopen. Arm peerd..
Ik heb dit met mn andere paard nog nooit eerder zo heftig meegemaakt en ook niet dat het zo snel uitbreidde.

Heb iig een pot met probiotica aangeschaft, om hem vanbinnen uit te helpen, want ook zijn mest is erg wisselend. Lijkt dus alsof hij qua weerstand een flinke tik heeft gehad.
Gek genoeg is alles begonnen na zij castratie.

Komende week moet ik met mn andere paard naar de kliniek, dus zal dan ook meteen eens om advies en een pot mokzalf vragen. Hopelijk helpt dat wat.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:10

CarovdG schreef:
Wat een ellende die mok. Helaas vandaag ook de DA erbij moeten halen. Het is 4 jaar goed gegaan maar onlangs zijn we van stal veranderd en lijkt haar weerstand een enorme tik te hebben gehad. En ja hoor, 3 weken geleden voelde ik de eerste korstjes. Eén keer wassen met betadinescrub, drogen en toen dagelijks gaan smeren met vetramil. Vorig weekend las ik iets over "derfen", proefflacon besteld (= volgens mij berkenteerolie, stinkt naar rookworst :+ ) maar werkt helaas ook niet en gisteravond één been weer richting Einschus. Dus vanmorgen weer noodgewongen vochtafdrijver laten spuiten en gestart met antibiotica. Zucht, wie voor mok dé uitvinding vindt, kan vast de hoofdprijs voor 2011 "beste idee van Nederland" opeisen :D

Ik wilde net zeggen: is het nu zo moeilijk een oplossing te vinden?
Moet toch een oorzaak hebben ..
Hier ook nog niet gelukt hoor,.. erg irritant.

Al weken bezig. Heb je net een plek helemaal korstvrij en rustig (behalve nog rode huid).. binnen 2 dagen zitten de korsten er weer op.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:54

Bij mijn paard is de mok in de kootholtes nog steeds weg! :):)
Gaan deze week de zijkanten nogmaals insprayen, omdat we dat de vorige keer niet goed konden doen en waardoor er hier nog een paar korstjes zitten.
Hopen dat het hierna helemaal wegblijft! :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:18

monica08 schreef:
Bij mijn paard is de mok in de kootholtes nog steeds weg! :):)
Gaan deze week de zijkanten nogmaals insprayen, omdat we dat de vorige keer niet goed konden doen en waardoor er hier nog een paar korstjes zitten.
Hopen dat het hierna helemaal wegblijft! :)

insprayen met wat?

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:24

monica08 schreef:
Fairytail: De naam wat op de spuitbus staat is: Alamycin aerosol :')
Verder heb ik geen idee wat het is :P Weet alleen dat de koeien het krijgen opgespoten.
Paard heeft er vandaag geen last van, mocht er aan zitten en de blauwe kleur is er nog steeds hihi!

Dit dus :)

Heb vandaag nog overleg gehad met de staleigenaar en die had toevallig nog met een DA gepraat over dit spul en die had dit dus gezegt en ook vermeld dat het niet voor paarden gebruikt wordt, maar het niet schadelijk is :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:04

monica08 schreef:
monica08 schreef:
Fairytail: De naam wat op de spuitbus staat is: Alamycin aerosol :')
Verder heb ik geen idee wat het is :P Weet alleen dat de koeien het krijgen opgespoten.
Paard heeft er vandaag geen last van, mocht er aan zitten en de blauwe kleur is er nog steeds hihi!

Dit dus :)

Heb vandaag nog overleg gehad met de staleigenaar en die had toevallig nog met een DA gepraat over dit spul en die had dit dus gezegt en ook vermeld dat het niet voor paarden gebruikt wordt, maar het niet schadelijk is :)

Hmm, ik zat gisteren ook al op spray's te googlen.
Thnx, wellicht is het wat.
Zo'n spray voor koeien lijkt mij geen probleem, een koe is ook een dier.
Lijkt mij sterk dat het dan voor paarden gelijk een moordmiddel is.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:14

Bij koeien spuiten ze de poten in na het pootbekappen om infecties te voorkomen ;)
Denk er wel om dat het pijnlijk is voor het paard, tenminste wel bij mij. Ze had een hengstenketting om, maar dan nog was het moeilijk om te sprayen.
Waarschijnlijk krijgt mijn paard vanavond de tweede keer haar ''behandeling''.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:48

Oh.. dat is niet echt fijn.