[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 20:14

Luchtzuigen is niet erfelijk, evenmin is de aanleg tot het onwikkelen van stalondeugden erfelijk: bepaalde bloedlijnen kunnen gevoeliger zijn voor neurotansmitters betrokken bij stress en daardoor gevoeliger zijn voor stress. Deze paarden kúnnen eerder stalondeugden ontwikkelen dan minder gevoelige paarden, maar dit hóeft niet.
Er is nog nooit uit wetenschappelijk onderzoek gebleken dat er sprake is van erfelijkheid bij luchtzuigen. Bovenstaande is wel ontdekt.

En zoals ik al zei: geen van mijn veulens uit mijn luchtzuigende merrie is gaan luchtzuigen. Geen van de veulens van het merrieveulen van mijn luchtzuigende merrie is gaan luchtzuigen. ;)

Anya

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 20:15

Nee ik kan niet 6x per dag naar mijn paard. Maar mijn pensionhouder kan wel 6x per dag kleine beetjes voeren.
Er is behalve merriebrok niet zoveel als alternatief.
Je zou de brok in een voerbal kunnen stoppen. Is ze langer bezig.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:19

Anya schreef:
En zoals ik al zei: geen van mijn veulens uit mijn luchtzuigende merrie is gaan luchtzuigen. Geen van de veulens van het merrieveulen van mijn luchtzuigende merrie is gaan luchtzuigen. ;)

Okay dan heb jij geluk ik ken d'r nl wel die het van moeders over hebben gekregen...als ik het zo goed formuleer...wel pas na 3jr leeftijd en 1 ervan staat niet hoog in het bloed...
Maar goed als er maar iets was wat het blijvend weg zou laten...

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:20

Anya schreef:
Nee ik kan niet 6x per dag naar mijn paard. Maar mijn pensionhouder kan wel 6x per dag kleine beetjes voeren.
Er is behalve merriebrok niet zoveel als alternatief.
Je zou de brok in een voerbal kunnen stoppen. Is ze langer bezig.

ja maar zoals ik al zei is het mijn eigen stalletje, dus helaas niemand anders....

zo'n voerbal is ook nog wel een optie ja thanx!

er schijnen wel hengsten te zijn waarvan bekend is dat er verschillende nakomelingen van zijn die zuigen
maar dan kan je je ook afvragen of dat niet met het bloed te maken heeft (nerveuzer/gevoelige magen/stresskippen) waardoor het gewoon ontwikkelt

verder denk ik dat het ook door huisvesting komt
te weinig bewegen, te weinig te kauwen etc

die van mij staan 24/7 in een inloopstal met paddock en onbeperkt hooi aanwezig!
(helaas dus niet toen mijn merrie op 1,5 jarige leeftijd begon met luchtzuigen en jawel zij stond op een stal, waar ze maar 3 uurtjes per dag buiten kwam in de winter (als ik er was) met slechte kwaliteit hooi en maar 2 of 3 x per dag en dan wel vrij grote porties krachtvoer
Laatst bijgewerkt door CindyUniek op 26-02-10 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:21

Citaat:

Mits je zo'n slimmerik hebt die de deksel eraf sloopt en vervolgens het gat groter maakt.....
Berkenhout kun je ook in de box hangen...

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:23

vivana schreef:
Citaat:

Mits je zo'n slimmerik hebt die de deksel eraf sloopt en vervolgens het gat groter maakt.....
Berkenhout kun je ook in de box hangen...

wat heeft berkenhout te maken met krachtvoer voor drachtige merries of merries met veulen aan de voet?
heb je mijn berichtje wel gelezen?
mijn paarden staan niet eens in boxen, dus voor verveling is het niet

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:30

Citaat:
wat heeft berkenhout te maken met krachtvoer voor drachtige merries of merries met veulen aan de voet?
[/quote]

Haha ja nu wel nou goed Op Berkenhout knabbelen ze ook vandaar maar zie dat je "brok" wilt voeren.
Maar goed als je een échte hebt zuigen kunnen ze áltijd!

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:39

vivana schreef:
Citaat:

Haha ja nu wel nou goed Op Berkenhout knabbelen ze ook vandaar maar zie dat je "brok" wilt voeren.
Maar goed als je een échte hebt zuigen kunnen ze áltijd![/quote]

een echte?

uniek is al vanaf 1,5 een luchtzuiger ze wordt nu 11
alleen ik heb al bijna een jaar de stal luchtzuigvrij gemaakt, dus ze kan nergens op zuigen ;)
en ze doet het gelukkig niet in de lucht

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:04

Kreeg vandaag op stal te horen: "goh je paard doet luchtzuigen hé"..
Hmm ja dat klopt, dat wist ik al..
Misschien een tip om een luchtzuigband te kopen..
Hmm NOU NIET DUS.. :(
Ik heb al diverse dingen zoals voerbal, lik-its, himalayasteen, tongtwister, speelbal en veel hooi in zijn stal en verder weet ik niet wat ik er nog meer tegen kan doen om het te verminderen..
Maar een luchtzuigband doe ik dus echt niet..
Nog 1,5 maand en dan gaat hij weer 24/7 naar buiten en doet hij helemaal geen luchtzuigen meer.. (buiten doet hij het niet)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 18:14

wat helpt is ze gewoon een artikeltje uitdraaien over luchtzuigen. Sommige mensen weten ook niet beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 00:06

@Anya: Thanx! :D

sb300786 schreef:
Dit is echt meer dan complete onzin! Missen van het zuigreflex? Nee, dat is echt echt niet zo.

Veulens die gespeend worden en paarden die beleerd worden zijn het meest gevoelig, waarom? Het is een stressvolle periode. Maar dit van het zuigreflex is echt onzin, net als dat het krachtvoer geven hun maag niet aan kan. Want waarom zouden we dan in hemelsnaam krachtvoer geven aan paarden? Dan duidt het er toch op dat het niet gezond is.

Over dat zuigreflex weet ik niets, maar wil wel even op je stukje over krachtvoer in gaan. Krachtvoer is inderdaad in veel gevallen helemaal niet zo gezond als veel mensen denken :) Dit komt omdat krachtvoer veels te gemakkelijk naar binnen kan worden gewerkt, paarden maken daardoor te weinig speeksel aan met als gevolg dat het maagzuur niet gereduceerd word en de maagwand geirriteerd raakt. Dit is een van de redenen waardoor veel (sport)paarden met maagzweren rondlopen (dat is trouwens zo'n 60%). De laatste tijd merk je dat meer paardeneigenaren de overstap maken naar meer ruwvoer, minder krachtvoer of het geven van luzerne over het krachtvoer om kauwen (en dus tegelijkertijd de aanmaak van speeksel) te bevorderen en de kans op maagzweren te verminderen. Er zijn op bokt meerdere topics te vinden met info over krachtvoer en waarom het niet goed zou zijn om te geven, daarin wordt soms wel erg overdreven maar er worden ook feiten in vermeld waar men als paardeneigenaar eigenlijk niet omheen kan. Dus als je over de typische bokt-doordrammers heen leest kan je er nog best interessante feitjes uit halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 12:36

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat veulens die meer krachtvoer kregen significant meer maagzweren hebben.
Daarbij zijn veulenmaagjes, zeker op een maand of 4 niet gemaakt op krachtvoer eten, pas vanaf een maand og 9 kunnen de magen hier wat beter tegen. Juist na het spenen wordt vaak veel veulenbrok gevoerd, maar spenen gebeurd vaak op een leeftijd van 4 tot 6 maanden... voilá!

Ook zijn er recent onderzoeken gepubliceerd waaruit bleek dat ook volwassen paarden die veel krachtvoer krijgen, gevoeliger zijn voor maagzweren. Dit heeft te maken met het vrijkomen van vluchtige vetzuren en met tekort aan speeksel: paarden produceren enkel speeksel bij het kauwen. Brok voeren lijkt meer op hap-slik-weg dan op echt kauwen op ruwvoer, er wordt dus minder speeksel geproduceerd. Aangezien speeksel zorgt voor verdunning en dus neutraliseren van het maagsap, kun je je waarschijnlijk goed voorstellen dat de maag dus zuurder blijft bij brok eten...
Dus ja, krachtvoer is niet zo goed voor de paarden, zeker niet in grotere hoeveelheden.

Wat betreft de 'zuigreflex' missen, dit is een verklaring voor veulens die erg abrupt en stressvol en vaak op jonge leeftijd gespeend zijn. Ook die klopt. :j Dit is ook in onderzoek gebleken.

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 12:49

Misschien hele stomme vraag:

Maar hebben jullie paarden wel eens de hik..
Sinds dat mijn paard luchtzuigt heeft hij heel soms de hik..
Ik heb het nu 2x gehoord in ongeveer 3 maanden en daarvoor (toen hij niet zoog) nooit ..

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:08

Meld me ook in dit topic
Wij hebben een luchtzuiger die het al vanaf veulenperiode doet, heeft niet in een stal gestaan ideale omgeving enz enz.
Dus vermoedelijk erfelijk, ook omdat vader en moeder het ook doen.
Nu valt ze ook vrij snel in, wat kun je dan het beste bijvoeren om er wat vlees op te krijgen zonder de maag meer te belasten?
Op dit moment geven we een granenmix (Kentucky Lite E. )met olie om haar aan te laten komen.
Ruwvoer krijgt ze overigens meerdere malen per dag, 2 keer voordroog en 4 keer weidehooi in ruime hoeveelheden (heb haar nog niet zonder eten gezien).
Sinds oktober staat ze 's nachts wel op stal en is het luchtzuigen minder geworden, hoe tegenstrijdig :?
Kan het zijn dat het minder is doordat ze nu langzaamaan aan het werk gezet wordt?

Mogelijk stel ik vragen die al in het topic uitgelegd zijn, op voorhand mijn excuses

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:17

Okee, nog maar een keer de uitleg! ;)

Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar de erfelijkheid van luchtzuigen, daar is echter nog NOOIT bewijs voor gevonden. Wel heeft men gevonden dat in bepaalde bloedlijnen paarden gevoeliger kunnen zijn voor bepaalde neurotransmitters die een rol spelen bij stress. Deze paarden zouden meer gepredispositioneerd zijn om een stereotypie zoals luchtzuigen te ontwikkelen. Luchtzuigen an sich is dus niet erfelijk, de aanleg voor gevoeligheid voor stress kan wel erfelijk zijn.

Verder zou ik willen weten hoe jouw paard als veulen gespeend is, wanneer dit stressvol (in 1x weg bij mams etc) is gebeurd, kan dit ook een aanleiding zijn. Net als de periode dat hij bij mams stond... als die periode niet ideaal was, dan kan dat ook een reden zijn. Evenzo ook de krachtvoer gift, gespeende veulens krijgen vaak snel en ook veel krachtvoer, dit kan de maag aantasten. Het kan dan goed zijn dat een veulen dan begint met luchtzuigen. Als mams luchtzuigt, kan het best dat een veulen dit ook gaat doen, maar ALLEEN WANNEER HET STALMANAGEMENT TE WENSEN OVERLAAT (krachtvoer, ruwvoer, sociaal contact, weidegang etc.).

Het invallen heeft niet met luchtzuigen te maken, maar zou kunnen duiden op een probleempje in het maagdarmkanaal. Je zou eens kunnen kijken of je (tijdelijk) iets kunt geven voor het maagdarmkanaal (zie in dit topic de meerdere tips!). Ik zou om iets meer vet te kweken olierijker voeren, maar raadpleeg voor een goed advies een voedingsdeskundige!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:28

CindyUniek
Citaat:
een echte?

Ooit gehoord dat een paard de kin op de hoef zet? (of gezien)
Ja in de lucht ook maar ook gebruik maken van hun eigen hoef.

Het is een nare eigenschap alleen de meeste paarden ondervinden er zelf niet echt hinder van....
Die dat wel hebben ja dat is erg balen natuurlijk, ene als je een wereldpaard hebt laten ze hem echt niet staan.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:30

Ze heeft tot 3,5 jaar bij moeder in de wei of in de buurt gestaan.
Ze staan daar zomer 24/7 buiten, winter stond ze op een inloopstal met leeftijdsgenootje, ze is van mei dus dan was ze ongeveer 6 maanden.
Ruwvoer was onbeperkt, brok heeft ze weinig gehad, wel granen.
Wat stalmanagement betreft geloof ik niet dat er iets niet goed was.
Allerlei middeltjes die op de markt zijn hebben we al geprobeerd, gaf geen verschil.
Ik heb er al veel over gelezen, me alleen nooit gemeld in de topics.
Nu ben ik ook van plan om eens naar de maag te laten kijken door een kundig DA, wel moet ik nog uitzoeken waar er een goede zit.
Het verbaast me wel dat het juist minder wordt nu ze op stal staat 's nachts, kan het dan toch rust geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:41

Nare eigenschap? Nee hoor... Alleen als je het zélf naar vindt... ;) Dat is vaak het probleem. Als je als eigenaar gewoon met het gedrag kan leven is er niets naars aan.

Dat is moeilijk te zeggen coydog. Soms is een oorzaak echt moeilijk te achterhalen en paarden zijn ook individuen, dus ook verschillen tussen de individuen. Zo zijn er paarden die het prettig vinden een deel van de dag alleen te staan bijv... Tja zeg het maar.
Maagzweren komen overigens heel veel voor bij veulens, dus het zou best kunnen dat dat er mee te maken had. De werkelijke oorzaak van het zuigen kan bij jouw paard al lang weg zijn, nu is het een litteken gedrag. Het kan daarom ook goed zijn dat je niets meer aan de maag ziet. Maar erg goed dat je ernaar wil laten kijken!

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:56

Nare eigenschap vind ik het ook niet vivana, zou er een paard niet om laten staan.
Bij ons op stal maakte de stalhoudster al de grap dat ze het wel handig vond, Sweetje trok zo de rotte palen uit de grond, die mocht het eerst de wei op :+

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:56

Hier ook even melden dat mijn luchtzuiger vandaag precies 1 jaar zonder luchtzuigband staat en nergens last van heeft gehad het hele jaar :D:D:D

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:10

Super Manueeltje! +:)+

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:10

Eh dan meld ik me ook maar even....
Sinds kort rij ik een hele grote schimmelmerrie. 11 jaar oud 1.73 hoog en een Trekehner. Ze doet vanaf haar denk ik derde jaar luchtzuigen (als t niet vroeger is). Ook staat ze altijd met een luchtzuigband op stal en aan de poetsplek.
Ik moet bekennen, ik weet absoluut niet veel van luchtzuigen behalve het oh zo oude wel bekende: krijgen ze koliek van, tanden slijten af, andere paarden kunnen t over nemen.

Affijn, het is een hele grote hele gevoelige merrie. Als er ander weer op komst is of storm, dan haalt ze dr hele stal overeind en begint ze te schrapen alsof ze een flinke koliek aanval heeft..... In de stal zuigt ze geen lucht, wel direct als ze aan de poetsplek komt. Ze slikt aan de stang en zet dr tanden vast en zuigt lucht. Of ze nou wel of geen band om heeft ze zuigt een aantal keren lucht en dan is t goed. Dan laat ze t voor wat t is.

Nu als ik haar uit dr stal vandaan haal, haal ik ook direct de band van haar keel. Vind t zo naar gezicht.... En als ik bij dr blijf met poetsen en ik hou dr in de gaten, dan zuigt ze ook geen lucht. Maar moet dan wel als politie agente optreden en bij blijven staan.

Tijdens t rijden is ze heel erg voorwaarts. Nou moet ik eerlijk bekennen dat ze dat altijd al is geweest, maar dat haar vorige verzorgster haar ook flink in de kreukels heeft gereden. Toestaan = wegracen.

Wat ik graag wil weten. Ik las dat er ook een samenhang kan zijn tussen, het tijdens het rijden alleen nog meer voorwaarts willen door een e.v.t maagzweer/ of door t luchtzuigen.

Misschien kunnen jullie me tips en raad geven?

Ik ben tot de conclusie gekomen nadat ik vele blz van deze topic heb doorgelezen dat ik een nothing know person op dit gebied ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:23

Yes! Manueeltje van dat soort berichten wordt ik :):) !!!

Margriet: in dit topic staan heel erg veel tips oa van Anya en mijzelf. Zoek die oa even op om eea te lezen.
Ik heb nooit gehoord over voorwaarts willen door luchtzuigen, áls daar info over was, had ik t zeker geweten! Natuurlijk kan het dat een paard dat pijn heeft, bijv. door een maagzweer, het paard meer vluchterig is, maar ook die link heb ik nooit van gehoord.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:44

Ik had wel ergens eens iets gelezen over het aanspannen van de buikspieren en dat dit de maag omhoog en naar voren zou duwen, waardoor als je gaat rijden in draf en galop het maagzuur hoger komt en ze daar meer last van hebben. Waar dat was weet ik niet meer precies maar het was ergens als info op 1 van die sites voor maagzuurremmers voor paarden (zie mijn topic waar bijna niemand in heeft gereageerd, jammer genoeg). Het verklaart wel waarom rijden dan stress geeft en dat ze er dan meer last van hebben.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 02:05

Dat zou mijn paard heel voorwaarts zijn van zichzelf. Is ze echt niet. En aangezien ik haar veulens ken en er eentje heb, die zijn ook niet voorwaarts van zichzelf. Dus nee, er is volgens mij geen verband.

Dat een paard schraal blijft hoeft niet aan het maagdarmkanaal te liggen. Ik heb een inmiddels bijna 6 jarig paard (geen luchtzuiger de andere) en die was niet dikker te krijgen. Hij stopte alles in de groei en hoeveel we ook voerden, hij bleef aan de magere kant.. Tot ik heb dit jaar intensiever ben gaan rijden. Hij kreeg een dekentje op. En jawel.. probleem opgelost. Er zit eindelijk vlees op de botten. Sommige paarden gebruiken kennelijk heel veel energie om warm te blijven. Het is echt het overwegen waard daar eens naar te kijken.

Ik heb niet gereageerd omdat ik het echt niet herken. Ik merk geen verschil in rijden van mijn luchtzuiger en mijn niet luchtzuiger, anders dan dat het andere karakters zijn.

Tanden: ja die kunnen slijten. Dus luchtzuigplek goed afdekken zodat de schade beperkt blijft. Als ze zich vastzetten, kunnen ze een onderhals kweken. Oplosbaar door een luchtzuigplek aan te bieden die wat lager is. Zo trainen ze zelf de bovenhalsspier i.p.v. de onderhalsspier. Heb je er zelf ook nog wat aan ;)