[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:01

stienmasjien schreef:
Hey,
Ik heb even een klein vraagje. Haha!
Mijn paard schudt vaak met zijn hoofd in de wei, maar dan meer in de vorm van een cirkeltje, z'n staart staat dan ook omhoog maar dat doet hij wel vaker (half-arabier Tong uitsteken).
Nou, mijn moeder lacht er even mee en zegt dat hij zn voorpluk achter z'n oren wil gooien want daar lijkt het eigenlijk best wel op. Huilen van het lachen
Langs de andere kant doet hij het nooit als we rijden of gaan wandelen.
Ik denk niet dat dit echt een headshaker is, maar weet iemand wat het wel is en of ik er al dan niet iets aan moet doen? Lachen
Oja, ik heb hem nog maar 2 weken, dus ik weet niet of hij het vroeger ook al deed...
En volgens mij heeft hij er ook niet echt last van, want het is echt enkel en alleen in de wei.
Volgens mij wil hij misschien indruk maken op de andere paarden in de omgeving, want hij showt zichzelf wel vaker. Huilen van het lachen
Alvast bedankt Lachen

Hengstengedrag misschien?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:04

Marijn80 schreef:
Kosten volgens mij dierenarts zo'n 15 euro per injectie, maar ik heb nog geen rekening gezien :-s als ik het zeker weet laat ik het even weten. De bijsluiter kan je ook vinden als je googlet op rakelin, mijn fries had nergens last van behalve de eerste paar dagen beetje diarree. Hij is ook niet suf, of niet voorwaarts, volgens de DA vermindert het aantal actieve prikkels waardoor hij niet overgeprikkeld raakt. Het is dus met name bij paarden waarbij ze vermoeden dat het zenuwgerelateerd is. Helaas zijn er veel verschillende soorten shakers. Wellicht zou je het kunnen proberen na uitsluiten pollen, zonlicht, gebit & rug??? Het was bij mijn paard ook duidelijk dat hij een soort van karakterverandering had ondergaan van heel rustig naar druk, opgefokt, niet stil kunnen staan continue shaken ( behalve in de stal)

Hoop dat je er wat aan hebt!

Pollen waren dan wel de trigger, anders had hij ook op stal geschud!

Fijn dat het voor jouw paard werkt. Heeft het medicijn nog bijwerkingen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:06

apart joh,als je gaat zoeken op rakelin kom je tegen dat het gebruikt word bij stress.
is vergelijkbaar met antideppresiva bij mensen dan dus?.

en de dirarree schijn t een aanwijziing te zijn dat het middel werkt.
ik had er nog nooit van gehoord,maar word nogal es gebruikt bij racepaarden.
het kalmeert,maar verdoofd niet.

goh...zou dus ook wel wat zijn bij nerveuze paarden.
ap is trouwens weer gestopt met schudden, dus rust tot we mooie winterse dagen krijgen met strakblauwe luchten en anders volgend jaar maart pas weer

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:29

singasong schreef:
stienmasjien schreef:
Hey,
Ik heb even een klein vraagje. Haha!
Mijn paard schudt vaak met zijn hoofd in de wei, maar dan meer in de vorm van een cirkeltje, z'n staart staat dan ook omhoog maar dat doet hij wel vaker (half-arabier Tong uitsteken).
Nou, mijn moeder lacht er even mee en zegt dat hij zn voorpluk achter z'n oren wil gooien want daar lijkt het eigenlijk best wel op. Huilen van het lachen
Langs de andere kant doet hij het nooit als we rijden of gaan wandelen.
Ik denk niet dat dit echt een headshaker is, maar weet iemand wat het wel is en of ik er al dan niet iets aan moet doen? Lachen
Oja, ik heb hem nog maar 2 weken, dus ik weet niet of hij het vroeger ook al deed...
En volgens mij heeft hij er ook niet echt last van, want het is echt enkel en alleen in de wei.
Volgens mij wil hij misschien indruk maken op de andere paarden in de omgeving, want hij showt zichzelf wel vaker. Huilen van het lachen
Alvast bedankt Lachen

Hengstengedrag misschien?

Hm, tis een wel ruin maar de kans is groot dat hij denkt dat hij nog hengst is Huilen van het lachen
Nja, ik vraag het wel eens aan de DA als die nog eens komt. Lachen

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 22:43

Ik ben bang dat mijn paard wel degelijk het headshaking syndroom heeft. Hij heeft in de wei afentoe een rare tik dat hij zijn hoofd weg gooit.
Tijdens het longeren loopt hij met zijn neus door het zand en tijdens het rijden schudt hij heel erg veel en probeert overal zijn neus tegen aan te schuren.
Hij is pas 3 jaar jong en net onder het zadel.

Hoe kan ik voor hem het leven zo aangenaam mogelijk maken. Ik zit nog in de proef periode en hij kan nog terug. De vorige eigenaars wisten dit ook niet. Bij hun is het begonnen en dan alleen onder het rijden. Dus we dachten meer aan een rijtechnisch probleem.
Maar zijn karakter is zo perfect dat ik eerst wil kijken of er wat aan gedaan kan worden.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 06:28

ik zou een netrelief netje proberen, als dit helpt kun je er iig al wel fantsoenlijk mee rijden....

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 07:00

ik heb een vliegenkap voor over het hoofd dat scheelt heel veel met rijden, een vriendin heeft kapje voor bij de neus scheelt ook echt super veel en is iets minder aanwezig Knipoog volgens mij is het allebei van harry's horse

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:03

Zou een vliegenkapje wel werken?
Hij gooit alleen tijdens het rijden zowel binnen als buiten.
Met longeren en op de wei lopen schudt hij niet of nauwelijks.
Kan het volgens jullie ook geen rijtechnische probleem zijn of een wervel of iets dergelijks wat verschoven is? Vind het alleen vreemd dat hij dan ook zo'n jeuk aan neus heeft.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:26

felicity schreef:
Ik ben bang dat mijn paard wel degelijk het headshaking syndroom heeft. Hij heeft in de wei afentoe een rare tik dat hij zijn hoofd weg gooit.
Tijdens het longeren loopt hij met zijn neus door het zand en tijdens het rijden schudt hij heel erg veel en probeert overal zijn neus tegen aan te schuren.
Hij is pas 3 jaar jong en net onder het zadel.

Hoe kan ik voor hem het leven zo aangenaam mogelijk maken. Ik zit nog in de proef periode en hij kan nog terug. De vorige eigenaars wisten dit ook niet. Bij hun is het begonnen en dan alleen onder het rijden. Dus we dachten meer aan een rijtechnisch probleem.
Maar zijn karakter is zo perfect dat ik eerst wil kijken of er wat aan gedaan kan worden.

Het lijkt op problemen met mijn merrie.
Zij heeft zo'n jeuk in haar neus/mond gehad dat zij haar neuskraakbeen heeft beschadigd door overal tegen aan te schuren. Zij was niet te rijden door met haar hoofd het schudden en slaan . En elk jaar werd het erger.
Zij bleek de pollen allergie (en nog meer allergieen en overgevoeligheden) te hebben . Verder heeft ze een allergische rhinitis ontwikkeld en had vaak oedems op haar hoofd .
Pollenallergie heb ik opgelost door 1 jaar MSM te geven ( 3 schepjes in die het verpakking zitten per dag) en een kuur met PuurPollen te geven.
( MSM voorkomt allergische reactie - het hecht zich aan de slijmvliezen en de allergenen kunnen niet zo makkelijk in de slijmvliezen doordringen. Puur Pollen verhelpt de oorzaak )
PuurPollen bij De Paardendrogiest of hier:
https://www.medpets.nl/dierenarts/beste ... n/440/1/1/
Ik heb haar ook laten testen bij:
http://www.natuurlijkinbalans.nl/pollenallergie.htm
MSM kun je kopen bij:
http://animalpharma.nl/nl/producten/paard/P007/AP-MSM/
Het heeft zo goed geholpen dat ze deze zomer hellemaal vrij was van de allergische klachten die door de gras/boom pollen zijn veroorzaakt.

De pollen allergie is verholpen maar zij reageert nog steeds op de korte gras en de regen. Daar ben ik nu mee bezig.
Als je nog meer informatie wil kun je mij een pb sturen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 19:06

Dankjewel Jirina
Met die sites kan ik ook al heel veel.

Ik heb vandaag eens heel goed opgelet wanneer en hoe hij het doet.
Vanmorgen met buiten zetten was er niks te zien en ook op de wei geen raar gedrag. Vanmiddag om 3 uur heb ik hem eraf gehaald lekker gepoetst en opgezadeld toen de binnenbak in en even een rondje aan de hand gestapt nog steeds niks aan de hand.
Ik stap op en blijf even staan niks aan de hand. Ik begin met stappen met lang teugeltje en meneer begint na een half rondje met schudden. Weer afgestapt en weer aan de hand gestapt niks meer aan de hand. Ik stap weer op en begin met stappen met lang teugeltje en hij begint weer met schudden. Toen teugeltjes opgepakt en goed mijn benen eraan gehouden en het schudden was bijna over.
Dus nu denk ik weer dat het een rytechnisch probleempje is. Alleen dat verklaart niet waarom hij in het begin van het rijden veel proest en het ook lekker vind om met zijn eens lekker tegen de muur ofzo aan te schuren.

Marijn80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:31

@jirina om nog even terug te komen op de kosten van Rakelin: 8 euro per injectie.

Groetjes, Marijn

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:13

@Marijn
Laat je het aub af en toe weten hoe het verder gaat ?
Bedankt.

Marijn80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:35

Ga ik doen, tot zover nog steeds prima: ben iedere keer zo blij als ik weer schudvrij gereden heb! Meld me over een maandje wel weer Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:43

nou appie had vandaag anders wel een heftig dagje!!
heb wel heel lekker gereden hoor,dan is hij altijd zo lekker los,maar was behoorlijk wat proesten en schudden.
ik dacht even dat het weg was,maar toch nog weer even geduld dus

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:52

Hmm, ik vraag me af wat er nu nog in bloei zou kunnen staan.
Met Ino rijd ik nog steeds niet. Woensdag gaan we naar de kliniek voor foto's.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:22

my way had vandaag een dag er tussen zitten,was het bos in hij was niet fijn te rijden hij had erg last schudden met hoofd proesten jeuk aan de neus,er stond ook veel wind vandaag dat de dennen in het rond vliegen hoe kan ik er achter komen waarvoor ze allergisch is?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:16

tja hoe kom je er achter?
ik heb het bij josefien hier laten tetsen, en wat daaruit kwam dat klopt met appie zijn schudpatroon.
ap zit momenteel aan de drainagecompositum dus misschien dat dat de symptomen tijdelijk verergert?

maar er word momenteel de aardappels geoogst en de mais gaat van het land af, zijn misschien wel dingen waar de paarden op reageren?
er bloeit nog wel gras en de eikebomen doen ook goed hun best,misschien heb je dier in de buurt?
misschien wel van de dennebomen?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:48

ellepel schreef:
tja hoe kom je er achter?
ik heb het bij josefien hier laten tetsen, en wat daaruit kwam dat klopt met appie zijn schudpatroon.
ap zit momenteel aan de drainagecompositum dus misschien dat dat de symptomen tijdelijk verergert?

maar er word momenteel de aardappels geoogst en de mais gaat van het land af, zijn misschien wel dingen waar de paarden op reageren?
er bloeit nog wel gras en de eikebomen doen ook goed hun best,misschien heb je dier in de buurt?
misschien wel van de dennebomen?

inderdaad ik sta aan het bos Knipoog dus daar heb je veel natuurlijk en nu zekers die dennendomen die met de wind loskomen die naalden Vork maar mischien toch beter om het netje weer om te doen met rijden...

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:58

en hoe komt het dat je paard zo in een keer een pollenallergie ontwikkeld? omdat hij dat eerder bij de vorige eigenaar nooit gehad heeft...

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:59

IK las gister in het bit over lenzen voor paarden die ook kunnen helpen bij headshakers. Weet iemand daar meer over?

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 22:47

Bij de headshaking zijn meer dan 70 oorzaken bekend !
Als de headshaking aan de zonallergie gerelateerd is kunnen de donkere lenzen (die de UV licht tegenhouden) helpen. Als het om een andere oorzaak gaat, zou de mask niet helpen.

Website voor Guardian mask:
http://www.horsemask.com/Main.html

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 23:07

Emaartje schreef:
en hoe komt het dat je paard zo in een keer een pollenallergie ontwikkeld? omdat hij dat eerder bij de vorige eigenaar nooit gehad heeft...

Waarom een paard een pollenallergie, headshaking of een zomerexeem ontwikkeld?
Voeding kan veel bijdragen, zie de onderstaande.
Verder de vervuiling van onze water/lucht/milieu, stress en de individuele aanleg..

Abstract of German text:

Case study:
Adverse effects on health by long-time feeding of supplemented horse-feed.

The investigation deals with long-time feeding of trace element and vitamin supplemented horse-feed to horses. Seven horses of different age and breed were observed over a period of about 4 ½ years. Depending on the horse and its individual sensitivities, the development or deterioration of symptoms of different disorders or diseases was observed, but there was a characteristic chronology in the development of the symptoms. After half a year of feeding all horses seemed to feel better in most respects. After about a year first minor negative changes were perceptible only by the owners, knowing their horses well (especially increase or development of sweet-itch or/and head-shaking). After two years of feeding supplemented horse-feed the symptoms had become apparent for everyone. After about two and a half years the feeding of supplemented horse-feed was stopped and feeding changed to pure oats, hay, grass, straw, carrots and fruits. With all seven horses the first signs of improvement in health were perceptible after 1 to 5 months, characteristically 3-4 months and improvement continued thereafter as compared to the same time of the year before. After about a year of feeding only natural feedstuff, the symptoms of disease in every horse had either disappeared or strongly improved. The investigation clearly shows long-time damaging effects on the health of horses by feeding supplemented horse-feed of the described composition. But reliable reports from other sides seem to show this as being a very general phenomenon.
Minimum requirements of trace elements and vitamins for horses commonly cited in literature seem to be in excess. Furthermore the chemical compositions in the supplements seem to be unsuited for the horses‘ digestion. It is proposed to establish new maximal requirements for horses by analyzing the feed in a long-time successful racing-stable and to
establish minimum requirements by averaging the contents in natural feedstuff, on which horses have been bred and selected over centuries.
Dr. Stefan Brosig

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 23:22

jirina schreef:
Emaartje schreef:

Waarom een paard een pollenallergie, headshaking of een zomerexeem ontwikkeld?
Voeding kan veel bijdragen, zie de onderstaande.
Verder de vervuiling van onze water/lucht/milieu, stress en de individuele aanleg..

Abstract of German text:

Case study:
Adverse effects on health by long-time feeding of supplemented horse-feed.

The investigation deals with long-time feeding of trace element and vitamin supplemented horse-feed to horses. Seven horses of different age and breed were observed over a period of about 4 ½ years. Depending on the horse and its individual sensitivities, the development or deterioration of symptoms of different disorders or diseases was observed, but there was a characteristic chronology in the development of the symptoms. After half a year of feeding all horses seemed to feel better in most respects. After about a year first minor negative changes were perceptible only by the owners, knowing their horses well (especially increase or development of sweet-itch or/and head-shaking). After two years of feeding supplemented horse-feed the symptoms had become apparent for everyone. After about two and a half years the feeding of supplemented horse-feed was stopped and feeding changed to pure oats, hay, grass, straw, carrots and fruits. With all seven horses the first signs of improvement in health were perceptible after 1 to 5 months, characteristically 3-4 months and improvement continued thereafter as compared to the same time of the year before. After about a year of feeding only natural feedstuff, the symptoms of disease in every horse had either disappeared or strongly improved. The investigation clearly shows long-time damaging effects on the health of horses by feeding supplemented horse-feed of the described composition. But reliable reports from other sides seem to show this as being a very general phenomenon.
Minimum requirements of trace elements and vitamins for horses commonly cited in literature seem to be in excess. Furthermore the chemical compositions in the supplements seem to be unsuited for the horses‘ digestion. It is proposed to establish new maximal requirements for horses by analyzing the feed in a long-time successful racing-stable and to
establish minimum requirements by averaging the contents in natural feedstuff, on which horses have been bred and selected over centuries.
Dr. Stefan Brosig

ik kan helaas geen engels lezen Bloos

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 23:29

Misschien kan het iemand verkort vertalen?

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 11:46

Gevolgen van pijn door een bit
Uit onderzoek is Cook gebleken dat de pijn van een bit verantwoordelijk is voor meer dan honderd gedragsproblemen.
De vijf FF-en
Met de vijf FF-en (in het Engels) legt Cook uit wat de effecten van een pijnlijk bit zijn op het gedrag van een paard. Een bit veroorzaakt pijn, of angst voor pijn, met als gevolg één of meer van de vijf FF-en: fright, flight, fight, freeze of facial neuralgia. Ofwel angst, vluchten, vechten, bevriezen of headshaking syndrome.
Aan elk van deze categorieën hangt een waslijst van symptomen. Per categorie zullen we er een paar opnoemen.
Fright (angst): moeilijkheden met benaderen van het paard in de wei, onvriendelijk op stal, hoofdstel niet accepteren, moeite met opstijgen. Tijdens het rijden nerveus, onvoorspelbaar, ‘heet’, paniekerig, stresserig en ongeconcentreerd.
Flight (vluchten): moeite met afremmen en stoppen, ‘door het bit heen’ rennen en op hol slaan, het bit tussen de tanden nemen, haastig lopen, draaien, wild aan de longeerlijn.
Fight (vechten): bokken, steigeren, omdraaien, agressief, ruziezoekend, dwars, bazig, hard in de mond, zwaar op de voorhand, moeilijk te sturen, weerzin tegen de galop en stijf in de hals.
Freeze (bevriezen): dit is een reactie die vooral bij (muil-)ezels voorkomt, maar het komt ook bij paarden voor. Bijvoorbeeld: weigeren om bij de kudde weg te gaan, niet voorwaarts willen, gebrek aan moed en vertrouwen, op het laatste moment weigeren voor een hindernis, gebrek aan impuls vanuit de achterhand.
Facial Neuralgia (headshaking syndrome): open mond tijdens het rijden, hoofdschudden, ‘sterren kijken’, achter het bit, mond en gezicht tegen voorbeen wrijven, overgevoelig voor fel licht, wind of regen, snurken en snuiven en niet willen aangeraakt worden aan neus en mond.

Ik geloof hier wel in, wat Cook onderzocht heeft.