[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 21:33

ik heb wel een deken gehad waarbij je de hals op kon rollen en met een touwtje er omheen vastknopen.
misschien kun je dat maken.?
even gaatje erdoor maken,touwtje erdoor,zoiets?

hier begonnen met de paarden op het gras te zetten en pony meteen staart als een pleeborstel.
ook meteen begonnen met glucobalance..hopelijk helpt dat

Yontheke

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 08:50

Hier ook Ellepel. Gras opbouwen en staart als pleeborstel. Zucht.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 09:07

Samy schreef:
Iemand een tip ?

Mijn oude vliegendeken heeft een vaste hals, maar omdat ze nog te dik is wil ik de nieuwe nog niet op doen (bang dat ie uit scheurt). Hals eraf halen vind ik niet een optie, maar terug klappen op haar rug en dan vast kunnen zetten, zodat ze niet altijd met hals staat zou ik (en paard lief) erg fijn vinden.
Dus wie heeft er een tip of heeft zelf zoiets gedaan en voorbeeld foto’s?

Niet helemaal hetzelfde, maar hier bij een strakke vaste hals een klittenband sluiting gemaakt zodat de deken makkelijker aan kan over het hoofd. Foto heb ik niet, kan ik wel maken bij interesse.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 09:12

Ja herkenbaar, hier ook al even op de wei en sinds dat opbouwen een pleeborstel staart -O-
Ben toen wel meteen begonnen met de deken en tot nu toe is het enkel bij die pleeborstel gebleven.
Vorige week voor het eerst tkc lotion gesmeerd. Hopelijk om de rest voor te blijven.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 09:22

Mijn pony komt dit jaar voor het eerst niet op de wei ( ivm ppid en 2 maal bevangen geweest)
Ik ben heel benieuwd wat dat gaat doen qua jeuk.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 10:39

Bij ons is niet op de wei niet mogelijk helaas. Hij doet het er voor de rest wel goed op gelukkig.
Zijn deken heeft hij al even op. Nog steeds wat schuurplekken op zijn schouders maar nu ben ik de RSIH een maatje groter aan het proberen.
Hij heeft dus de 3 zomers dat ik hem heb, elke zomer een grotere maat nodig gehad. Duur grapje zo. Goed getraind en gegroeid zullen we maar zeggen..

Vosje_fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 11:57

Mijn fjord heeft ook last van zomereczeem, en een shetlander op stal van hele extreme eczeem! Ik lees dus even mee :j
Bij allebei een eczeem deken om, vliegenspray gebruiken en ga nu een tea three shampoo uittesten, tips welkom want ze hebben er echt last van!

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 17:47

Vosje_fjord schreef:
Mijn fjord heeft ook last van zomereczeem, en een shetlander op stal van hele extreme eczeem! Ik lees dus even mee :j
Bij allebei een eczeem deken om, vliegenspray gebruiken en ga nu een tea three shampoo uittesten, tips welkom want ze hebben er echt last van!

Vervelend zeg :(
Wat voer je je fjord? Sinds mijn fjord minder op het gras komt, heeft ze ook veel minder jeuk. En ze krijgt geen krachtvoer, alleen vitaminebrok.

Vosje_fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:26

Hij staat niet op gras, alleen paar x per week aan de hand grazen.
Hij krijgt ook nog gewoon wat basisbrokjes, want dat bepaald staleigenaar (ingewikkeld verhaal). Hij krijgt helaas af en toe ook brood bij het voeren (als ik voer sla ik hem over, of bijna niks) wat natuurlijk wel echt slecht is met zijn eczeem.
Ik pas ook voerbeloning toe, maar dat is bijna niks dus tel ik niet mee :j

LauraTNW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:40

Vosje_fjord schreef:
Hij staat niet op gras, alleen paar x per week aan de hand grazen.
Hij krijgt ook nog gewoon wat basisbrokjes, want dat bepaald staleigenaar (ingewikkeld verhaal). Hij krijgt helaas af en toe ook brood bij het voeren (als ik voer sla ik hem over, of bijna niks) wat natuurlijk wel echt slecht is met zijn eczeem.
Ik pas ook voerbeloning toe, maar dat is bijna niks dus tel ik niet mee :j

Krijgt hij hooi of voordroog?

Vosje_fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 07:07

Meestal hooi, maar staat soms samen met een pony die voordroog nodig heeft en krijg dan voordroog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 07:57

hier ook voordroog hoor, hooi is voor appie helaas niet geschikt voor zijn longen en we hebben geen opslagmogelijkheid voor hooi.
hier wel veel jeuk, zit al een rare plek in de staart, de hals is al mis.
maar ja, even doorbijten, en dan gaat het zo ook wel weer beter.
is meestal de eerste paar dagen even meer jeuk, en daarna in orde.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 11:16

Ember heeft dit jaar veel minder klachten dan vorig jaar. Met deken zo goed als geen jeuk. Vorig jaar is hij behandeld door Francis van https://francisdierenhomeopathie.nl/, en dat heeft ook in het seizoen al veel verlichting gegeven. Dat we hem dit jaar niet op het gras hebben, scheelt denk ik ook. Wel is hij nog steeds wat te zwaar, daar werken we ook aan, heb de indruk dat dat ook nog invloed heeft.

Mocht er trouwens nog iemand een klein eczeemdekentje zoeken (maat 125), ik heb er een op de markt staan van mijn overleden pony

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 21:45

Welk merk vliegenspray gebruiken jullie?
Ik vind Tedax fijn, maar wel prijzig.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 21:57

Hier is het bij de Fjord weer mis, hele staart weer kapot |( Gelijk weer begonnen met Derfen, durf met deze regen de deken nog niet op te doen. Veel te nat en veel te warm als ik er een regendeken over heen gooi.. Hoop zo erg dat het eindelijk fatsoenlijk droog word en ik de manen kan besparen.

Shetlander is nog steeds jeuk vrij.

AnnemiekvM schreef:
Welk merk vliegenspray gebruiken jullie?
Ik vind Tedax fijn, maar wel prijzig.

Als ik al vliegenspray gebruik dan gewoon veerust. Stinkt net zo erg en een stuk goedkoper.

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 22:32

Wat rot zeg Froukje ;( Ik heb sinds twee weken de Bucas Buzz Off Rain full neck. Is geen eczeemdeken, maar een vliegendeken met op de bovenkant waterdichte stof. Daardoor hebben ze toch bescherming, maar is het niet zo warm als met regendeken op. Er zit ook een buikflap aan. Ik ben er super blij mee, werkt echt goed met dit weer. Hoef niet bang te zijn voor een te natte of te warme deken of constant dekens te wisselen, en pony is goed beschermd. Misschien een idee voor jouw Fjord? Dit is em https://www.ej.nl/paard/dekens-toebehor ... WhEALw_wcB

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 00:21

Je kan ook een regenliner onder de eczeem deken doen. Zou liever een natgeregende fjord hebben met deken dan jeuk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 07:10

als het te nat is doe ik er een ongevoerde regendeken met hals op :j

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-21 08:07

Jets schreef:
Je kan ook een regenliner onder de eczeem deken doen. Zou liever een natgeregende fjord hebben met deken dan jeuk.

Met de hoeveelheid regen die hier nog valt is ze dan binnen een week ziek.

Begrijp me niet verkeerd, een buitje overleefd ze wel en 2 ook. Maar met die onophoudelijke regen ga ik er geen deken op gooien.

ellepel schreef:
als het te nat is doe ik er een ongevoerde regendeken met hals op :j

Ja en daarvoor is het dus weer net te warm en benauwd.. Dan zweet ze zich een ongeluk -O- En dat heb ik vorig jaar getest, dan gaat ze alleen maar meer lopen schuren.

Ik zag gisteren met de derfen gelukkig al een beetje verbetering dus ik hoop dat dat doorzet tot het weer normaal droog is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 09:04

Ik zat met hetzelfde dilemma de afgelopen dagen, toch maar gewoon de ecxeemdeken opgehouden..ze hebben in principe altijd een schuilstal tot hun beschikking. Maar als het echt koud wordt doe ik de regendeken ook over de ecxeemdeken.

Hebben die van jullie trouwens ook weleens plekjes in een oor?

Vosje_fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 09:11

Bij mijn fjord heb ik de hals van de eczeem deken aan de regendeken vastgemaakt, en hij kan niet schuren in zijn wei. Werkt wel, maar weet niet of dit de beste manier is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 09:15

froukje,ook met een ongevoerde regendeken?
die ik heb is echt heel dun, dat is een harrys horse thor.
maar de eczeemdeken gaat dan af he,alleen de regendeken er op.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 09:20

Elisa2 schreef:

Zulke plekjes?

Afbeelding

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 09:20

Elisa2 schreef:
Ik zat met hetzelfde dilemma de afgelopen dagen, toch maar gewoon de ecxeemdeken opgehouden..ze hebben in principe altijd een schuilstal tot hun beschikking. Maar als het echt koud wordt doe ik de regendeken ook over de ecxeemdeken.

Ja, hier worden de oren ook geschuurd, daarom staat ze met hoofdkap met oren. Ze heeft best veel haar in het oor, zeker in wintervacht, dus ik moet in deze tijd regelmatig even controleren of er niet ook vervilte winterharen kriebelen. Smeer gewoon derfen op de aangedane plekjes, dat laat ze gelukkig heel goed toe.

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 09:52

Ik zou ook echt de deken op doen.
En hem eerst wassen nu, met tea trea shampoo en dan schoon de deken op.
Ik weet niet welk model je hebt maar als het keihard regent dan draagt die van mij zo’n heel dun pyjama model. En die is echt zo weer droog.
Ik was me er ook druk over aan het maken maar toen ik hem van deken wilde gaan wisselen omdat het weer droog was was hij alweer opgedroogd. En hij staat gewoon altijd buiten.
Het blijft toch kiezen tussen 2 kwaden maar zonder deken is hier echt geen doen meer. Ik heb er zelf meer last van dan hij :+
Deze bedoel ik
Afbeelding