[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 13:40

farahdiba46 schreef:
Ik kom hier ook even binnen vallen :o 3 maanden geleden hebben wij een welsh a pony gekocht als gezelschap voor onze twenter. Gekocht als 17-jarige maar bij de eerste de beste gelegenheid (tandartscontrole met dierenarts erbij) werd ons gemeld dat ze minimaal 25 is. Nou ja, verder geen punt behalve dat ik haar verdenk van het hebben van cushing. Slecht gebit, hangbuik, traanogen en een wat rare vacht.kwam best mooi uit haar wintervacht maar heeft over haar hele lijf rare bosjes donker haren die niet loslaten. Morgen komt de da testen. Ben heel benieuwd.....

**dankzij wel 2 fantastische goede topics heb ik dus besloten te testen. Complimenten hoor, heel informatief :j

even mezelf gequote, dierenarts belde net geen cushing *\o/*

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 21:27

llora schreef:
Bij een paardje in de buurt moesten de eigenaars ook verhogen. Nu de pony reageerde wel wat op een verhoging van een kwartje en was niet helemaal lekker. Maar nu geven ze de ene dag een half en de andere dag 3/4 pil. En blijkbaar voelt hij zich hier heel goed bij. Terug vrolijk en goede eetlust terwijl hij bij elke dag 3/4 minder eetlust had en sufjes was. Het is wat zoeken naar de juiste dosis. Soms helpt met 1/8 verhogen al veel. Ik zou proberen te verhogen met een beetje en kijken wat hij doet.

Wist niet dat dit "mocht" het wisselen per dag.....zou misschien ook iets voor de mijne zijn.

Ben ook benieuwd hoe het met de pony met uitdrogingsverschijnselen gaat.... beterschap

Mandymeisje

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 08:53

Bij mijn Fjord is van de zomer 3 jaar geleden cushing vast gesteld. Toen had ze nog niet echt hele erge zichtbare symptomen (behalve dan dat ze voor het eerst heel erg hoefbevangen was). In overleg met de dierenarts gingen we eerst aan kijken hoe het zou gaan zonder de medicijnen. Daarna 2 rot zomers gehad, waaronder hoefbevangen geweest. Ze is inmiddels stuk slo er geworden, en zit niet mooi in d'r vacht. Pas geleden weer tegen hoefbevangen aan, hoefsmid geweest en hij zei dat ze er idd weer tegen aan zat. Van de wei gehaald en nu staat ze in de paddock. Dierenarts geweest en hij bevestigde mijn vermoedens en dat ik er goed aan had gedaan om haar van de wei te halen. Gisteren de dierenarts gebeld die de cushing heeft vast gesteld. Vandaag of morgen ga ik met de medicijnen beginnen (ik ga ze zo halen bij de dierenarts). Ik hoop dit jaar een keer een goede zomer te hebben met d'r. Ik ben benieuwd! Ze is 25, op zich aardige leeftijd, maar ik wil jaar wel nog een goede tijd van d'r leven geven. Over 2 weken mag ze weer paar uurtjes op de wei

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 09:25

Als je paard zo gevoelig is voor HB waarom risico nemen door op de wei te zetten.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 09:39

Mijn HB-gevoelige Fjordenman (vorige week 27 jaar geworden) gaat nu het tweede grasseizoen in zonder graaskorf, hij krijgt gedurende het zomerseizoen wel standaard GlucoBalance bij en dat is vorig jaar super gegaan. Stalhoudster doet strookbegrazing.
Afbeelding
Zo ziet hij er nog keurig netjes uit.

Afbeelding
Afbeelding
Maar hij begint wel oud te worden nu, ruggengraat begint erop te liggen, kontje begint puntig te worden. Maar dat mag als je 27 jaar bent.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 10:31

Mandymeisje: jij ook hier :) . Illo heeft al vanaf zijn 12e cushing. Met 22 met de medicijnen begonnen. Let wel op dat je opbouwd met de medicijnen. Dus niet gelijk een hele pil. Illo is er erg van opgeknapt. Behalve zijn vacht blijft groeien.
Volgende week zaterdag wordt hij 29 en zo ziet hij er nu uit.
Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 10:41

Stoere fjorden allemaal, op hoge leeftijd! Geeft de burger moed! Die van mij is 26 en staat op een halve pil. Daar gaat hij goed op.

Mandymeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 13:19

Marcella schreef:
Als je paard zo gevoelig is voor HB waarom risico nemen door op de wei te zetten.

Op een heel schraal stukje hoor. Hooguit 2 uur per dag smiddags ;). Meer om even ge knabbelen ;)

Mandymeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 13:22

cynthiar schreef:
Mandymeisje: jij ook hier :) . Illo heeft al vanaf zijn 12e cushing. Met 22 met de medicijnen begonnen. Let wel op dat je opbouwd met de medicijnen. Dus niet gelijk een hele pil. Illo is er erg van opgeknapt. Behalve zijn vacht blijft groeien.
Volgende week zaterdag wordt hij 29 en zo ziet hij er nu uit.
[ [url=m/OHUfjh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heyy, ja ik zit er niet zo vaak op hoor, op bokt ;). Ja ik mag van de dierenarts met 1 pil beginnen, maar in overleg ga ik toch eerst met een halve beginnen. Ik zie Illo wel eens staan als ik langs rij, hij ziet er idd goed uit voor zijn leeftijd! Ik ben benieuwd hoe Mandy er volgend jaar uit ziet qua vacht, dit jaar zag ze er niet uit. Paar weken geleden geschoren, manen er ook af, dus ze ziet er weer jong uit :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 13:32

Schraal stukjes zijn juist de gevaarlijkste stukjes om paard op te zetten is wat ik altijd geleerd heb.

Die van mij doet het tot nu toe ook super op een halve.

Mandymeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 14:14

Marcella schreef:
Schraal stukjes zijn juist de gevaarlijkste stukjes om paard op te zetten is wat ik altijd geleerd heb.

Die van mij doet het tot nu toe ook super op een halve.

O, dat heb ik dan nog niet gehoord.. Lastig dan..
Fijn dat die van jou het goed doet op een halve! :)

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 14:51

Mijn merrie is licht hoefbevangen. |( |(
Dierenarts is zojuist geweest, ff 2 zakjes Buut per dag. Verder maar een paar uur per dag op de wei. Ze stond al niet veel langer dan van 10 tot 4. Ik heb haar net de wei opgegooid met graasmasker. Nou daar was mevrouw het niet mee eens, een hoop gesnuif en gebries. En sjago naar de andere paarden. Even later had ze al gedronken en zag ik haar ook eten. Hoop dat ik het zo baas kan houden.

Staat nu bijna anderhalf jaar op 1 tablet per dag.

Ik vind het echt heel lastig af en toe, waar je goed aan doet allemaal. Ik mis af en toe echt een sparringpartner hierin, gelukkig kan ik veel halen uit dit topic.

Ik heb helaas de afgelopen tijd gemerkt dat mijn bezorgdheid en voorzichtigheid voor mijn paard door sommigen stalgenoten als overtrokken en hysterisch gevonden wordt. Ze vergeten echter 1 ding dat ik een ziek paard heb en hun paarden zijn gezond. Maar wat mij dan helemaal irriteert is dat ik dan flink over de tong ga achter mijn rug om. Dit hoor ik dan allemaal achteraf. Kom gewoon naar mij toe als er wat is. En nu ze bevangen is, vinden ze het wel heel vervelend voor mij. Dit was ff off topic. moest het even kwijt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 14:54

De uitgedroogde pony doet het nog steeds goed, soms is hij meer sharpei dan anders, maar ik ben er ook nog niet van overtuigd of hij daadwerkelijk uitgedroogd is.. Misschien is het inderdaad wat iemand zei dat hij vel te veel heeft?

De dierenarts is er helaas nog niet bij geweest, maar het heeft dan ook geen prioriteit. De pony doet het gewoon goed, gaat gewoon met de kudde op het gras, staat inmiddels 24/7 buiten, ook met werken merk ik er niks aan, dus voor nu laat ik het maar even zo.. De dierenarts is uiteraard wel op de hoogte. Mocht het erger gaan worden of dat hij er wel last van krijgt dan haal ik de dierenarts er wel bij, maar voor nu niet..

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 15:39

Shanna schreef:
De uitgedroogde pony doet het nog steeds goed, soms is hij meer sharpei dan anders, maar ik ben er ook nog niet van overtuigd of hij daadwerkelijk uitgedroogd is.. Misschien is het inderdaad wat iemand zei dat hij vel te veel heeft?

De dierenarts is er helaas nog niet bij geweest, maar het heeft dan ook geen prioriteit. De pony doet het gewoon goed, gaat gewoon met de kudde op het gras, staat inmiddels 24/7 buiten, ook met werken merk ik er niks aan, dus voor nu laat ik het maar even zo.. De dierenarts is uiteraard wel op de hoogte. Mocht het erger gaan worden of dat hij er wel last van krijgt dan haal ik de dierenarts er wel bij, maar voor nu niet..

Sorry hier snap ik dus niets van. Hij dronk veel te weinig, had/heeft uitdrogingsverschijnselen en dan laat je geen bloed trekken? En dan nu er heel laconiek doen. :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 16:06

Ik kon alleen bijhouden hoeveel hij op stal dronk, wat hij buiten drinkt heb ik geen zicht op maar buiten drinkt hij wel. Ik heb contact gehad met de dierenarts, maar wegens prive-omstandigheden is die er nog niet bij geweest. Omdat de pony er verder geen last van lijkt te hebben (en als hij ergens last van heeft dan merk je dat gelijk (zondert hij zich af van de rest/ wordt hij depressief)) laat ik het voor nu zo.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 19:03

Lang gras wat in bloei staat is minder gevaarlijk dat kort schraal gras.

Mandymeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 19:47

cynthiar schreef:
Lang gras wat in bloei staat is minder gevaarlijk dat kort schraal gras.

Aha, dat wist ik ff niet. Maar iig goed dat ik t weet :). Waar ze heen gaat zijn 2 weides met aardig wat gras, en 1 wei wat schraal is. Dus dan kan ik d'r met een gerust hart dan toch op t andere weitje laten zetten :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:48

Ligt eraan hoe lang ze het gras hebben staan. Fris groen gras is een no-go. Het moet echt '3 kontjes hoog' staan en de halmen uitgebloeid. De stengels zijn dan hard. De meeste boeren/pensions laten het zover niet komen. Dan gaan ze nl pas begin juli het weiland in (zoals ik hier dus doe)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 23:05

Bij ons is het eind mei, begin juni wel bijna een meter hoog en in bloei. Dan moet het wel veilig zijn. Bij de mijne is het tot nu toe (klopt af) goed gegaan.

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 23:14

Nou, helaas het graasmasker was geen succes. Madame snapt er helemaal niet van, als ze hem om heeft blijft ze maar rondjes lopen. Ze heeft hem momenteel ook niet meer op. Haar bejaarde vriendinnetje/buurvrouw staat weer hoefbevangen en dus mag Vana haar het grootste deel van de dag gezelschap houden in de zandbak en ongeveer twee uurtjes op de wei. Niet leuk natuurlijk, maar eerlijk gezegd vond ik het nu wel de ideale oplossing. Maar ja, als vriendinnetje straks bezig is gaat ze uiteraard weer de weide op. Zit er dan wel mee, het masker snapt ze niet, maar het is ook sneu om haar bij haar kudde weg te houden. Daarbij gaan ze op stal echt niet iedere middag mijn paard van de weide halen...

Toch maar weer met het masker gaan proberen?? Ik ben echt huiverig voor bevangenheid, heb het net een paar keer te veel meegemaakt op stal. Zit echt een beetje met mijn handen in het haar...

Ben me trouwens ook aan het inlezen over gluco balance, om ter ondersteuning te geven tijdens het weideseizoen, iemand ervaringen ermee?? Werkt het of is het weggegooid geld??

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 23:28

Bij die van mijn werkt het, en mijn 10 jarige merrie gaat het ook krijgen, omdat die van de lucht moddervet wordt.

Masker blijven proberen, ze leert het wel.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 07:41

Pluisje1998 schreef:
Nou, helaas het graasmasker was geen succes. Madame snapt er helemaal niet van, als ze hem om heeft blijft ze maar rondjes lopen. Ze heeft hem momenteel ook niet meer op. Haar bejaarde vriendinnetje/buurvrouw staat weer hoefbevangen en dus mag Vana haar het grootste deel van de dag gezelschap houden in de zandbak en ongeveer twee uurtjes op de wei. Niet leuk natuurlijk, maar eerlijk gezegd vond ik het nu wel de ideale oplossing. Maar ja, als vriendinnetje straks bezig is gaat ze uiteraard weer de weide op. Zit er dan wel mee, het masker snapt ze niet, maar het is ook sneu om haar bij haar kudde weg te houden. Daarbij gaan ze op stal echt niet iedere middag mijn paard van de weide halen...

Toch maar weer met het masker gaan proberen??

Je hebt verschillende soorten en je kunt van die ""potjes'' ook het gat groter maken. Dan offer je er 1 op en maak je daar een groter gat is totdat ze het snapt, dat moet een keer leukken. De meeste graasmaskers hebben ook een net te klein gat op de verkeerde plek en zijn erg broeierig(ook daar kun je weer stukken uit halen om het luchtiger te maken). De greenguard had wel van die streepjes, die was een stuk gemakkelijker en luchtiger. Helaas sleten daar de tanden erg van. Er is ook een topic over graasmaskers en allerlei aanpassingen die mensen maken/gemaakt hebben.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 07:49

Gluco balance heb ik ook goede ervaring mee.. die van mij krijgt t ook !

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:06

FlappieR; je paardje is hoefbevangen maar mag nu nog wel op het land? Of begrijp ik het verkeerd?

En ik ga mee met Tine10; ik begrijp daar ook geen pest van.....

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 10:42

Nee dat begrijp je niet verkeerd. Ze zit tegen bevangenheid aan. Ze heeft gisteren 4 uurtjes met graasmasker gelopen. Gisterenavond was haar manenkam alweer stukgeslonken en liep ze ook weer vlotter. Ik hou haar goed in de gaten. Zodra ik denk dat het niet kan,gaat ze er direct vanaf