[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:45

Nergens kunnen schuren? Hoe zou jij je voelen als je GEK werd van de jeuk? :\

Ik ga mijn paard nu (nieuwe) borstels geven (oude heeft ze eigelijk vorige zomer gesloopt, dit jaar nog geen jeuk godzijdank...), dat ze toch IETS kan doen als ze jeuk heeft.

Een borstel beperkt ook nog eens de schade!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:00

Ik zit ook te denken om borstels op te hangen tegen de stal .. er wordt niet veel geschuurd maar als er geschuurd wordt dan liever tegen zo'n borstel dan tegen de stal zelf :Y) Maar kan je dat met gewone borstels doen? Of moet je ergens speciaal op letten?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:03

Ik heb halfharde-halfzachte borstels gekocht, ik heb er gewoon op gelet dat te haren niet té zacht zijn en absoluut niet te hard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:09

Ok, maar dus wel gewoon die borstels die je in de winkel haalt voor op een steel zeg maar?
En hoe maak je deze vast? Kan je dat gewoon met een (lange) schroef of dergelijke door de borstel uit? (een paar schroeven dan).

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:13

Gewoon een onderdeel van een bezem ergens kopen, inderdaad een beetje middelharde haren.
2 dikke schroeven erdoorheen en klaar is kees.

En een paard vind altijd wel een manier om te schuren, ook al haal je alle attributen weg.
Heb de mijne weleens in zulke rare posities gevonden, best komisch, als je het feit dat ze jeuk hebben weg laat.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:13

Heeft er iemand een tip tegen een vette huid/vacht?

Orchidee96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:21

Bedankt voor de reactie. Onze wei is ook afgezet met draad.
Mijn paard staat wel samen met een andere merrie. Zolang ze de exceemdeken op heeft, schuren ze niet bij elkaar.
Wel gaat de merrie met zomerexceem liggen op dr kogel van het achterbeen en dan over de buik schuren,
of ze bijt bij de uiers.
De jeuk onder dr buik heeft ze trouwens al als het tussen de 5&10 graden warm is. Hoe warmer het wordt, hoe
erger het wordt. Azijn werkt wel redelijk, maar is zo uitgewerkt.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:24

Derfen werkt bij mij prima aan de uier :-)

Maar alsnog vindt ze het héérlijk om met haar uier over de grond te schrapen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:07

voor dat soort plekken gebruik ik de huidolie van leovet,die blijft lekekr lang zitten en houd de huid mooi soepel.

wiebsel:
als een paard jeuk heeft dan kunnen ze zichzelf wel krabben he.
met de achtervoeten kunnen ze al ver komen,ze kunnen rollen.
na het rollen blijven zitten en rondjes draaien op de kont, en zo kunnen ze hun buik ook schuren.
beter juist om ze toch iets te geven waar ze veilig aan kunnen kriebelen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:08

EquiPhoto schreef:
Heeft er iemand een tip tegen een vette huid/vacht?

is dat erg dan?
een vettere vacht is denk ik minder kriebelig dan een droge.
anders wassen met een shampo?

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:42

Ja, het is best wel erg. Alsof je de vacht met een dun laagje vaseline hebt ingesmeerd. Vooral de manen zijn erg, smeer daar verder nooit wat op. Was het geregeld met shampoo, gebruik nu teershampoo maar heb het idee dat het daar erger van wordt.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 14:30

Niet mogen schuren is voor een paard met jeuk een kwelling, je kan beter zorgen dat ze veilig kunnen schuren.

Blacky zet ik bijvoorbeeld nooit vast aan de muur (met stucwerk) als hij daaraan schuurt werkt het net als schuurpapier, binnen een paar tellen alles kapot. Voor hem zoek ik een plekje aan een stalen stang, daar mag hij zoveel aan schuren als hij wil, mooi glad, maakt niks kapot.

In de wei schuurt hij aan de rand van de waterbak(ligbad) en zijn vriendjes. Borsels in de wei wordt een beetje lastig omdat ze regelmatig van weiland wisselen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 15:15

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 15:26

Nee ik ken het niet. Aan de stof te zien beetje kwaliteit van Pagony, maar vindt de prijs erg hoog :j

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 15:29

Ik denk dat de kwaliteit meer richting Boett of Meulenkamp dekens gaat. Ziet er niet uit als een dun glibber-stofje.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 15:52

Een huid die erg droog is of juist erg vettig is, is niet in balans.

Door veel wassen en ook nog eens met zwaardere shampoos, wordt de huid nog meer verstoord, waardoor de huid weer opnieuw een smeerlaagje aanmaakt om de huid te beschermen.

Beter is de huid tot rust te laten komen.

Door smeersels wordt het vaak zo'n onplezierig gebeuren waardoor je graag het oude eraf wilt wassen, alvorens je opnieuw smeert.

Pak dan alleen water en als je echt graag wilt wassen en heel zachte shampoo.

Beste is gewoon helemaal niets aan doen.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:28

Dat deed ik wassen deed ik bijna nooit, nogmaals ik smeer/spray nooit iets op de manen. Maar ben bang dat het door de deken komt, dat die niet genoeg "lucht" of iets.
Maar het lijkt me dat die vette plakzooi ook wel jeukt :=

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:27

tiwi1969 schreef:
Ik denk dat de kwaliteit meer richting Boett of Meulenkamp dekens gaat. Ziet er niet uit als een dun glibber-stofje.

Ik neem aan dat het meer richting betere kwaliteit gaat, mag best voor die prijs. Daarom ook graag ervaringen.. :)

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:55

Vind de stof er niet erg stevig uit zien, maar indd voor die prijs mag je wat verwachten. Kan je niet vragen of ze je een stukje stof toesturen? Dan heb je een idee :)

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 20:14

Wij hebben overal bezems aan geschoeft
Gewoon bij de action vandaan, zonder steel natuurlijk
Als ze versleten zijn hangen we weer nieuwe op
Ze hangen op plaatsen waar ze het meest schuren
Zoals de ingang van de schuilstal etc

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 20:29

EquiPhoto schreef:
Vind de stof er niet erg stevig uit zien, maar indd voor die prijs mag je wat verwachten. Kan je niet vragen of ze je een stukje stof toesturen? Dan heb je een idee :)

Dat is een goede, zal ze een mailtje sturen. Vind de boett nu even te duur.. Leven kost al zo veel soms haha..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 20:39

EquiPhoto schreef:
Ja, het is best wel erg. Alsof je de vacht met een dun laagje vaseline hebt ingesmeerd. Vooral de manen zijn erg, smeer daar verder nooit wat op. Was het geregeld met shampoo, gebruik nu teershampoo maar heb het idee dat het daar erger van wordt.

misschien gewoon helemaal stoppen met wassen?
ik was nooit,voor een paard is het voor de vacht juist beter als ze lekker in het zand kunnen rollen,dat verdrijft juist voor hen parasieten enzo.
zou er dus gewoon mee stoppen,misschien stimuleer je door het wassen wle juist alle talgkliertjes en is de huid daarom zo vet

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:25

RSIH vanaf maandag bij Ooteman te bestellen voor 80 euro zag ik. :j

Net paard weer in de derfen gezet, paar plekjes in de manen en bij de schoft, oren vielen mee en achter de oren een wat groter plekje.
Dit alles onder stevige vliegendeken van de welkoop, maar heb paard nu toch maar even opgemeten voor de RSIH. :list:

Nog best lastig, ruglengte is 125-140 cm (van krap naar zeer ruim gemeten) en van middenborst tot hoeheetdat zitbeenknobbel is 200-205 cm en dan aan de onderkant is dan weer 180-190 cm. En dan nog verschillende maattabellen die elk weer wat anders aanhouden.... :? :+

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:28

pony33 schreef:
RSIH vanaf maandag bij Ooteman te bestellen voor 80 euro zag ik. :j

Net paard weer in de derfen gezet, paar plekjes in de manen en bij de schoft, oren vielen mee en achter de oren een wat groter plekje.
Dit alles onder stevige vliegendeken van de welkoop, maar heb paard nu toch maar even opgemeten voor de RSIH. :list:

Nog best lastig, ruglengte is 125-140 cm (van krap naar zeer ruim gemeten) en van middenborst tot hoeheetdat zitbeenknobbel is 200-205 cm en dan aan de onderkant is dan weer 180-190 cm. En dan nog verschillende maattabellen die elk weer wat anders aanhouden.... :? :+

lijkt me erop dat je dan ondermaat 185 hebt

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:30

tamary schreef:
Biies schreef:
Mijn haflinger heeft nog steeds geen jeuk,

alleen nu heeft mijn shetlander dus hele erge jeuk en het lijkt op eczeeem, DA heeft vandaag bloed afgenomen dus ben echtbenieuwd naar de uitslag,

Anders heb ik 2 eczemers dat wil ik echt niet !!! ik heb die shetlander pas een jaar en vorig jaar in augustus had hij nog geen jeuk, die jeuk kwam pas in de winter met zijn dikke vacht, dus ik dacht eerst dat het daardoor kwam,,,,, dus ik hoop dat het iets anders is :(

ik geef hem al subli ponybrok een handje, zeewier knoflook en lijnzaadolie en ik smeer derfen.

Dikke vacht kan verstikken (ook door teveel huidvet) en daardoor jeuken, huidparasieten als mijt en luis voelen zich goed thuis in die dikke, warme vacht en het verharen zelf kan ook voor jeuk zorgen. Zeker bij een pony met veel vacht die in de winter gaat schuren is de vacht zelf of een parasiet waarschijnlijker dan iets wat onder de noemer seme valt.

Ik heb zijn vacht ook geschoren zodra het weer dat toe liet, maar dat had weinig effect, we hadden al gekeken of hij luizen had maar dat heeft hij niet

Maar ik denk niet dat het eczeem is want hij heeft met schemering met veel vliegjes niet ergere jeuk als de rest van de dag,

dus even de bloed test afwachten
hij heeft wel een dikke rimpelige manenkam dus even afwachten