Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:17

M_Jacky schreef:
Zo even een update van mijn kant. Nog even kort mijn verhaal want die staat alweer een paar pagina's terug. Ik heb een merrie die ernstig luchtzuigt/kribbijt en ook de laatste weken flink afvalt. Onbeperkt hooi, 24/7 buiten met grote schuilstal en open stallen, muesli met luzerne en liksteen tot haar beschikking. Gedraagt zich normaal, eet goed, is opgewekt bij het wandelen in het bos. Wel heeft ze een rare tic ontwikkeld sinds ze hier staat (2 maanden geleden verhuisd) ze loopt continue de zelfde rondjes in de paddock met als gevolg allemaal paadjes in het zand gelopen.
Door het afvallen en krib bijten verdacht ik haar van maagzweren en een kuur van 2 weken GastroGard meegekregen in overleg met de dierenarts.
Ik weet dat 2 weken niet genoeg is, maar ik wilde eerst even kijken of het wel baat heeft.
Nu dan, de 2 weken zijn bijna om en ik ben de laatste spuiten aan het afbouwen. En helaas, de situatie is niet verbeterd en niet verslechterd.
Kan ik er nu van uit gaan dat het probleem niet bij evt. maagzweren ligt? Moet ik toch verder gaan met meer omeprazol?

Ik wordt er echt een beetje moedeloos van. Ik probeer mijn paard alles te geven en alles te bedenken wat er in mij opkomt wat de oorzaak zou kunnen zijn. Ze heeft ook nog wormen gehad tussendoor, fikse wormenspuit erin en alles is nu weg gelukkig. Maar dat ze mager blijft zit mij niet lekker.

Dit is precies de reden waarom ik altijd eerst een scopie zou laten doen.. nu heb je al een berg geld uitgegeven aan GG, en ben je eigenlijk nog geen stap verder...
Sorry, klinkt misschien een beetje hard...

Bij mij paard sloeg de GG, volle dosis, wel binnen ruim een week aan...
Staat jou paard nu op een volle dosis GG 2 weken lang?

M_Jacky

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:26

De reden dat ik geen scopie heb laten doen is omdat dat haar een berg stress oplevert. Ik wou haar dat besparen.
Ze staat +-10 dagen op volle dosis, laatste spuiten afbouwen.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:33

Je kan op die manier wel heel gericht handelen... Ik heb veel geleerd van die scopieën... en kan dat nu goed in relatie brengen met zijn gedrag...

Voor flinke maagzweren.. lijkt mij 10 dagen GG te weinig..

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 16:57

Zijn er mensen die nog zakjes over hebben? Laatst grootste deel van mijn voorraad verkocht en nu is het weer raak bij m'n paard..
Gelukkig heb ik nog wat voor een paar dagen bewaard. Maar voor ik bestel even de check of hier nog iemand er vanaf wil?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 17:06

ik zou eventueel je wel kunnen uit de nood helpen, maar moet dan zelf ook terug kunnen bijbestellen. Heb graag een voorraadje om de periode dat het inneemt om te bestellen te overbruggen.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 20:07

Ik heb je een pb gestuurd!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:08

petitparis schreef:
ik zou eventueel je wel kunnen uit de nood helpen, maar moet dan zelf ook terug kunnen bijbestellen. Heb graag een voorraadje om de periode dat het inneemt om te bestellen te overbruggen.

Dat is aardig!!! :j

Bon_ita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:35

Een maagzweer topic, jeej! Ik ben inmiddels al een dag aan het lezen hier, ben nu op ongeveer pagina 53 en heb al veel van jullie geleerd. Ik zou graag mijn verhaal hier met jullie willen delen en hoop nog een paar nuttige tips te kunnen op doen.

Ik zal proberen om het verhaal zo kort maar duidelijk mogelijk te houden. Afgelopen maandag trof ik mijn paard futloos aan in stal. Ze reageerde nergens op en na een snelle inspectie kwam ik erachter dat ze haar kuil en biks van die ochtend niet had gegeten. Temperatuur opgenomen en mijn paard bleek 39,5 graden koorts te hebben.

Gezien het niet eten en het vertoon van pijn ben ik direct aan de wandel gegaan en heb mijn DA gebeld. Die vond het niet als koliek klinken (vanwege de hoge koorts) en omdat ze nog gemest had. DA kwam nog wel dezelfde avond langs en heeft koortsremmers gegeven. Volgende dag zou de koorts minder moeten zijn.

Helaas kwam ik de volgende dag op stal en had ze weer niet gegeten, koorts was gestegen naar 40,2, ze was dood en dood moe, lag veel (volledig plat) ademen ging zwaar. Er was duidelijk iets niet goed. DA er weer bij, wederom koortsremmers en ik kreeg een paar spuiten quadrisol voor de volgende dag.

Dag daarna was erg wisselend, dan wel koorts, dan geen koorts. De quadrisol deed aardig zijn werk, eetlust kwam wat meer op gang. Helaas lag ze nogsteeds veel en had ze duidelijk pijn in haar buik.

Donderdag was ze volledig koortsvrij, hierna heeft ze ook geen koorts meer gehad. Ze was weer alert, at goed van haar kuil, slobber ging er prima in. Biks moest ze niks van weten.

Helaas ging het vrijdag weer mis, lag constant onrustig, veel pijn in de buik. DA weer gebeld, kwam meteen langs. Conclusie: gaskoliek. Hier natuurlijk ook weer medicatie voor gekregen. Ze moest met een paar uur opknappen. Helaas ging het die avond weer mis. Vrijwel meteen besloten om op te laden en naar de kliniek te rijden. Daar is ze volledig onderzocht (ook echo ect). Gas was al bijna uit de darmen dus dat was een goed teken. Bloedonderzoek leverde ook niets op. De rest van de nacht hebben ze haar geobserveerd. Ze gaat redelijk vaak liggen, kijken naar dr buik, schrapen met haar benen over de grond, er zit duidelijk iets niet lekker.

Zaterdagochtend is ze weer volledig onderzocht. Nu was het gas volledig uit de darmen. Darmen liggen goed, niets vreemds te zien. Bloed wederom onderzocht, weer geen bijzonder resultaat. Kliniek heeft besloten om vandaag maagonderzoek te doen en jullie raden het al; maagzweren.

Wij gaan dus beginnen met de behandeling hiervan. Ze blijft nog een aantal dagen in de kliniek om te kijken of de Gastrogard aanslaat. Hierna zetten we de behandeling thuis voort. Volgens de kliniek zou deze behandeling ongeveer 3 weken duren. Gezien jullie goede ervaringen met Abler wil ik de Abprazole gaan bestellen om te geven na de behandeling van 3 weken met Gastrogard. Gewoon voor de zekerheid.. Hoeveel zakjes zou ik moeten bestellen? Moet ik er dan vanuit gaan dat het om 'onderhoud' of om 'behandeling' gaat. Gezien ik haar dus in principe een tijd ga behandelen met Gastrogard?

Al met al is deze week een regelrechte hel. Mijn paard heeft nog nooit wat gemankeerd en nu ben ik dus al een week bezig en staat ze zelfs in de kliniek. Ze staat ook nog eens in quarantaine omdat ze koorts heeft gehad, vind het zo erg -O- .

Toch nog even een toevoeging. Mijn paard is absoluut niet stress gevoelig, haar in de stress krijgen is echt onmogelijk. Luchtzuigen doet ze ook niet. Ze krijgen vrijwel onbeperkt kuilvoer en ik had haar altijd maar op een 2x een halve biks per dag staan. Verder kreeg ze na het rijden een schep muesli. De arts vermoed daarom ook dat de zweren komen door het niet eten van de afgelopen dagen in combinatie met heeeel veel medicatie.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:50

Wat een pech Bonita... koorts neemt vaak alle eetlust weg, niet zo geweldig voor geen enkel paard, gevoelig of niet aan de maag. De darmflora begitn ook af te sterven
3 weken volledige dosis is het absolute minimum en daarna moet je afbouwen. Afhankelijk van de ernst van de maagzweren is het raadzaam nog enkele weken op de onderhoudsdosis te blijven...
Abler heeft ook pasta's moesten de korreltjes moeilijk erin te krijgen zijn, deze zijnin verhouding met de zakjes korrels duur, maar nog steeds 2-3x goedkoper dan de tubes GG

succes met de behandeling en hopelijk knapt je paard snel op

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:55

Ik heb nog 30 zakjes abprazole over voor wie nog nodig heeft. (Kan per pb)

Inmiddels 28 dagen geprobeerd de kuur met haar te doen, maar wat een martelgang :n
Alles geprobeerd, maar juffrouw blieft het niet.
Ze heeft wel wat binnen gekregen, maar er waren dagen bij dat ze naar schatting zeker de helft of meer van haar dosering onder in de bak had liggen (uitgespeekselt) -:(-
Ik ben nu nog bezig met "afbouwen" maar dan ben ik er ook klaar mee...

Inmiddels ook een potje zuiveringszout gekocht, ook maar proberen dan...
Ik lees dat jullie het hebben over een koffielepel, wat is dat? :o Is dat hetzelde als een theelepeltje?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:02

koffielepel is 5ml, theelepel maar 2.5ml dacht ik

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:56

petitparis schreef:
koffielepel is 5ml, theelepel maar 2.5ml dacht ik

Bedankt!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 14:33

zwanepol schreef:
Inmiddels ook een potje zuiveringszout gekocht, ook maar proberen dan...
Ik lees dat jullie het hebben over een koffielepel, wat is dat? :o Is dat hetzelde als een theelepeltje?

Maatschepje maat koffielepel halen, volgens mij heeft de supermarkt die dingen zelfs wel en anders blokker of xenos.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:21

Wat fijn dit topic.
Hier het vermoeden van een maagzweer bij mijn nieuwe ( hedel ) aanwinst.
Ik ga eens even neuzen hier, we starten morgen met gastrogard.

Bon_ita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:13

petitparis schreef:
Wat een pech Bonita... koorts neemt vaak alle eetlust weg, niet zo geweldig voor geen enkel paard, gevoelig of niet aan de maag. De darmflora begitn ook af te sterven
3 weken volledige dosis is het absolute minimum en daarna moet je afbouwen. Afhankelijk van de ernst van de maagzweren is het raadzaam nog enkele weken op de onderhoudsdosis te blijven...
Abler heeft ook pasta's moesten de korreltjes moeilijk erin te krijgen zijn, deze zijnin verhouding met de zakjes korrels duur, maar nog steeds 2-3x goedkoper dan de tubes GG

succes met de behandeling en hopelijk knapt je paard snel op

Ik vermoed ook wel dat 3 weken te optimistisch is hoor. Voorlopig zit er nog weinig vooruitgang in. Al krijgt ze het medicijn pas 2 dagen. Heb geen idee hoelang het duur voordat GG begint met werken?

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 00:21

De eerste werkte het bij mijn paard na een dag of 5, nu merkte ik na 2 dagen al wat verschil!

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 08:34

zwanepol schreef:
Ik heb nog 30 zakjes abprazole over voor wie nog nodig heeft. (Kan per pb)

Ze zijn al weg!

Bon_ita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:01

Weer even een update..
Paardlief staat nu 5 dagen aan de GG en staat nogsteeds in de kliniek. Sinds 2 dagen staat ze daar overdag in de wei en dit lijkt ze erg op prijs te stellen. Ze ligt niet meer, maar is vooral na het eten nog wel oncomfortabel. Volgens de artsen eet ze slecht, maar elke keer als ik op bezoek ben dan eet ze gewoon. Vandaag ook, heb haar 3 kwartier in de wei bekeken. Ze had 2 min aandacht voor mij en heeft voor de rest non stop staan eten. Zonder tekenen van pijn. Hier heb ik de DA die dienst had ook van op de hoogte gesteld, toen ze mij kwam vertellen dat ze vinden dat ze slecht eet. Ze zou het toevoegen in haar dossier.

Ik heb echt heel erg het vermoeden dat de medicatie inmiddels prima begint te werken maar dat ze gewoon heimwee heeft naar huis. Ik kreeg net ook een telefoontje van stal dat de paarden uit haar kudde zich allemaal anders/onrustig gedragen sinds dat ze weg is. Zou dat niet gewoon de reden zijn dat ze weinig eetlust heeft? Het zal in iedergeval ongetwijfeld mee spelen...

Ik ben nu heel erg in twijfel wat te doen. Het liefst haal ik haar na het weekend lekker naar huis en behandel ik haar daar verder. De kosten lopen inmiddels tot in de duizenden euro's en ik hoor alleen maar elke dag dat ze te weinig eet om naar huis te mogen. Wat nou als ze thuis ineens wel begint te eten??

Twijfel twijfel.... -O-

ChesssJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:13

Mijn paard eet ook heel slecht als hij op de kliniek staat. Ik moet je eerlijk zeggen dat het mij zo uit jouw beschrijving lijkt dat je paard heimwee heeft en zou adviseren om dr mee naar huis te nemen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:17

mja met slecht eten bedoelen ze uiteraard niet geen gras eten. Waarschijnlijk eet ze geen krachtvoer (neemhet ahar eens kwalijk) en weinig hooi.
Ik denk dat als mijn paard last erg veel last heeft van haar maag dat gras en wortels zowat het enige is wat ze eet en met mondjesmaat hooi. Vaak vinden ze dit toch wat "prikkend" in de maag.

Bon_ita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 21:06

Ze hebben letterlijk gezegd dat ze haar al de hele dag regelmatig observeren en dat ze haar geen 1 hap gras hebben zien eten.
Hooi en krachtvoer gaat er inderdaad slecht in, maar dat lijkt mij gezien de omstandigheden niet zo vreemd.

Ik voel mij gewoon hopeloos/machteloos. Ze staat al een week in de kliniek(waarvan ze sinds 5 dagen weten wat ze heeft). Ik slaap en eet zelf niet van de stress.

Nu hebben ze het er weer over dat ze nóg meer onderzoeken willen gaan doen. Haar bloed is al 4x onderzocht, ze hebben een punctie van haar darmen en maag genomen en er komt nergens ook maar IETS uit. Behalve dan dat maagonderzoek, daar waren duidelijk zweren te zien.

Mweh, de wanhoop druipt wel erg van dit bericht af :')

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 21:33

Maar je hebt toch zelf ook nog iets te zeggen over je paard? Als jij denkt dat hij beter af is thuis, dan neem je hem toch mee? En tuurlijk willen ze nog van alles onderzoeken. Maar betalen ze dan zelf de rekening? Ik zou toch eens met die artsen gaan praten.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:00

Bon_ita, lastige situatie, zijn de artsen dan niet overtuigd dat de klachten van alleen de maagzweer komen? Ik zou mijn gevoel volgen...en haar naar huis halen. Mocht er na een week geen verbetering zijn weer evt. door dokteren. Is de kliniek ver van huis? Geeft de rit veel stres?

Bon_ita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:09

Fabster schreef:
Maar je hebt toch zelf ook nog iets te zeggen over je paard? Als jij denkt dat hij beter af is thuis, dan neem je hem toch mee? En tuurlijk willen ze nog van alles onderzoeken. Maar betalen ze dan zelf de rekening? Ik zou toch eens met die artsen gaan praten.

Hmm dit is wel een eye opener ja. Het voelt alleen heel raar om 'tegen' een arts in te gaan. Maar ik ben inderdaad van mening dat ik mijn paard door en door ken. En alles in mij zegt op dit moment zo snel mogelijk naar huis halen..

@ Weidebloem
Ja dat is juist zo vaag. Om dat maagonderzoek kan je gewoon niet heen. Duidelijk zweren te zien. De artsen vinden alleen dat ze sneller had moeten reageren op de GG. We zitten nu op dag 5 en ik zie echt verbetering. Maar omdat ze dus nog niet vol enthausiasme haar hooi en krachtvoer eet vermoeden ze dat er meer aan de hand is. Maar zo gek is dat toch niet na pas 5 dagen behandelen?

Kliniek is niet ver. 30 min rijden. Dus dat is inderdaad het probleem niet. Tis ook geen stress kip in de trailer.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:46

als ze niet wil eten omdat ze op een vreemde plaats is niet hé. de maagzuurproductie wordt geremd, maar niet volledig gestopt (tenzij je de dosis x aantal keer zou opvoeren).