[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:55

De summerfit hoor ik niet zulke goeie verhalen over idd....

De balen voordroog die we voeren komen allemaal van de weides bij de boer waar we het halen, die heeft heel veel land.
Tussen die balen zit opzich denk ik weinig verschil.
Daar zit idd al veel voedingswaarde in.
Nu staan ze 24/7 op de wei, ik test dat gras ook niet hoor, het moet van mij allemaal wel een beetje boers blijven, gewoon goeie voordroog is goeie voordroog, ze hebben het er afgelopen tijd heel goed op gedaan en hoefden idd niet bijgevoerd, ze zien er ook supertjes uit!
Ik denk ook dat ik het gewoon eenvoudig moet houden, ik wordt ook een beetje crazy van de keuzes en vraag me af of al die supplementen de moeite waard zijn, zucht......wil er iemand 3 paardjes kopen?? :x

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 18:02

yvonnedv schreef:
Bij veel dieren wordt jeuk erger door summerfitkoeken

Oh? Dat wist ik niet.
Ik heb Beauty de eerste dagen dat ze bij ons was Summerfit koeken gevoerd (had er maar een paar).
Dat zou dus wel eens de jeuk de eerste aanzet gegeven kunnen hebben :o.
Ze zijn nu op; ze krijgt nu ook Safe en Sound van Dodson en Horrell, net als Isabella.
Misschien gaat de jeuk dan weg binnen een paar dagen.
Laten we het hopen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 18:57

Isapaardje schreef:
yvonnedv schreef:

Oh? Dat wist ik niet.
Ik heb Beauty de eerste dagen dat ze bij ons was Summerfit koeken gevoerd (had er maar een paar).
Dat zou dus wel eens de jeuk de eerste aanzet gegeven kunnen hebben :o.
Ze zijn nu op; ze krijgt nu ook Safe en Sound van Dodson en Horrell, net als Isabella.
Misschien gaat de jeuk dan weg binnen een paar dagen.
Laten we het hopen.

:D Ze krijgt er geen jeuk van, dan zul je eerst die vliegjes bij haar vandaan moeten krijgen!
Alleen het kan dan nóg erger worden, maar zo snel ook niet, hoor!
Kun je niet een tweedehands dekentje op de kop tikken, dat is toch het enige wat goed helpt, zeker bij eerste hulp!

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:02

summerfit koeken zijn niet zo denderend inderdaad.
Heb ik persoonlijk liever nog een handje gewone brok dan die dingen.

Deken is het beste redmiddel, want dan wordt je paardje niet meer zo geprikt.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 10:21

MirandaFuego schreef:
yvonnedv schreef:

:D Ze krijgt er geen jeuk van, dan zul je eerst die vliegjes bij haar vandaan moeten krijgen!
Alleen het kan dan nóg erger worden

Haha, ja dat is begrijpelijk. Ik had de pavokoeken voor Isabella, maar zij werd toch gevoeliger op de hoeven. Is ook niet zo dat ze door summerfit bevangen raken natuurlijk. Maar het kan dus wel voor reactie zorgen.
Heb wel het idee na hier even meegelezen te hebben, dat gevoeligheid voor bevangenheid (door suikers/zetmeel), ongeveer vergelijkbaar is voor gevoeligheid voor (meer) jeuk.
Geen granen, geen suikers, geen zetmeel.
In dat opzicht kan ik Beauty dus gerust het voer van Isabella geven.
Ze krijgt nu ook knoflook bij.
En ik spuit haar al een paar dagen ruim in met antivlieg.
Nu is natuurlijk ook het weer een heel stuk veranderd (meer wind en koeler, dus wellicht minder vliegjes).
Maar gisteravond stond ze voor het eerst een heel stuk rustiger haar hooi te eten.
Geen gestamp, geen geschuur (nu stond de andere de hele tijd te stampen met de hoeven naar de buik; haar had ik niet ingesmeerd :o).

We zien nog wel even aan.
Zal eens rondkijken naar goed smeerseltje/spray tegen vliegjes/muggen.
Brandnetel en knoflook in het voer voor afvoer afvalstoffen.
Safe en Sound als 'basis' voer (zit ook vol antioxidanten e.d. want is speciaal voer voor hoefbevangen paarden).

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:05

Isapaardje, heel goed wat je doet.. En toch zou ik ook nog een deken op doen. :) Dat geeft je paard gewoon zo veel meer rust.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:59

Ik ben met een dekenrondedans bezig, iemand ervaring mee :D ? De Rambo SIH is gesloopt, die kan ik nog wel maken en verkopen aan iemand (195) verder, (Dus als er mensen zijn die interesse hebben, laat maar weten, hij wordt nog gewassen en gemaakt (de sluitingen zijn gesloopt, rest is nog heel) en heeft iets van amper 3 weken een paard gezien) maar Bregh gaat hem niet dragen, die vind het niks. Nu heb ik er een QHP 215 opliggen, die is aan de boeg gelukkig ruim zat, maar die is te lang uiteraard. Gelukkig kunnen die onder het naaimachine, dus dat is an sich niet het probleem.

Wie o wie heeft er ook een (Fries, barok) paard met een boeg als een containerschip en een passende deken? Tips zijn heeeeel welkom, gezien ze nu nog maar één pyaam heeft.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:36

Mijn vorige groninger had ook een boeg als een slagschip. Mijn ervaring is dat Duitse dekens goed liggen op brede paarden. Zo heeft Busse een speciaal model voor Friese/barokke paarden.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 13:28

@Bregh, Helly heeft wel 195, wat wil je der voor hebben?
Had jij zowiezo niet een grotere maat moeten hebben voor je paard?
Of past die ook niet?
De rambo is idd wel wat strak aan de voorkant, maar bij Helly past het net aan, maar zij heeft een puntboeg, beetje een mislukt model paard denk ik.. :P
@Isapaardje, vliegenmiddelen helpen niet tegen de mugjes waar ze eczeem van krijgen...het zijn hele vervelende beestjes die niet zo makkelijk weg te krijgen zijn, vandaar ook de dekens, daar kunnen ze niet doorheen prikken.
Idd is de wind wel iets waardoor ze (even)wegblijven, heerlijk, hier ook een stuk minder!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 13:51

Die ienieminie beestjes zitten hier altijd massaal op Isabella's achterbenen.
Ze zijn erg klein en ik zie ze alleen als de zon op haar zwarte benen schijnt (de mugjes zijn nl. wat lichter).
Ik neem aan dat het deze mugjes zijn. Soms zie ik ze ook in horden bijeen rondom de staart. En inderdaad, insmeren helpt geen zier (althans niet met de middelen die ik nu heb).

Maar bij Migde Off las ik: gelachtige lotion van NAF, voor de afweer van muggen rond staart en manen.

Die wil ik dus zeker eens gaan proberen, hoewel ik me kan indenken dat jullie die allang hebben uitgeprobeerd en de conclusie is dat deze ook niet werkt :o

Trouwens kreeg ik nog van iemand een tip over nog een middel:
Tectonic pour-on.
Iemand hiermee bekend?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 15:53

MirandaFuego,
Van de schapen wist ik inderdaad dat die niet goed tegen koper kunnen. Met de geiten was ook iets en dus vroeg ik het mijn vriend (die in zijn jeugd zowel schapen als geiten heeft gehad). Die gaf aan dat ook de geiten niet tegen koper kunnen... maar het was dus toch iets anders. :o

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 16:17

isapaardje: Waarom koop je niet gewoon een deken? (Kan dit nergens terug vinden of je dat al gezegd hebt).
Al dat geld bespaar je enorm.

En ik ben echt van mening dat je fout bezig bent als je dier ZE heeft en je hem geen deken geeft.
Echt not done.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 16:30

Hier meld zich een enthousiaste Derfen tester, na twee keer gebruiken is mijn hele paard veranderd naar de rust zelve , tevreden relaxed en GEEN jeuk!!! *\o/*

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 16:41

_CS_ schreef:
isapaardje: Waarom koop je niet gewoon een deken? (Kan dit nergens terug vinden of je dat al gezegd hebt).

Het is ten eerste niet zeker of ze ZE heeft.
(Ze schuurt nu alleen ongeveer 15 cm van de manenkam, ook niet tot bloedens toe, maar ze schuurt.
En ze stampt meer als mijn andere shetlander in de avonduren, en ze rolt wat meer.
Ik kwam hier alleen omdat ik me afvroeg of het ZE zou kunnen zijn.)

Ten tweede, en dat klinkt waarschijnlijk wat stom, ben ik vaak afhankelijk van anderen die voeren; die willen wel het klaargezette voer geven, maar gaan niet met smeersels en dekens aan de slag.
Vandaar dat ik absoluut geen zomereczemer wilde hebben.

Ik wil daarom nu even zonder deken kijken, maar met aanpassing van wat voer en makkelijke middeltjes, of ik het probleem onder controle kan krijgen.

Lukt me dit niet op korte termijn, dan gaat de pony verkocht worden, naar een plekje waar of minder mugjes zijn, of naar iemand die een eventueel deken geen probleem vindt.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 16:46

Ok.

Maar die van mij loopt met deken en hoef er nooit naar om te kijken.
Als die goed zit is er niets aan de hand.
Ik doe er nooit wat aan eigenlijk.
1x in de week goed uitkloppen, 1x per maand wassen.

Maar goed, doorverkopen lijkt me in jouw geval het beste, en wel zo snel mogelijk ook.
Maar vraag me af of je haar verkocht gaat krijgen met die afgeschuurde manen.
En ZE kunnen aantonen kan gewoonweg niet.
Enige is dus een deken opdoen en kijken hoe ze zich dan verder ontwikkeld.

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 17:12

_CS_ schreef:
En ik ben echt van mening dat je fout bezig bent als je dier ZE heeft en je hem geen deken geeft.
Echt not done.

Ik vind dit wel een beetje kort door de bocht. Je kunt een ander niet veroordelen om de keuze voor wel of geen deken. En niet ieder eczeempaard is geholpen met een deken. De een reageert op voeding, de ander alleen op de mug, weer een ander op stress. Het is wat anders als je een eczemer hebt en je doet er helemaal NIETS aan, dat vind ik not done.

De mensen met een eczemer zonder deken zijn er vaak drukker mee dan de mensen met deken. Van de laatste catagorie zie ik er hier in de buurt veel bij de IJslander eigenaren. Er zit een eczeemdeken op, die vervolgens veel te weinig (of zelfs het hele seizoen) niet wordt gewassen, niet (meer) past, het paard wordt ook niet gewassen en de huid nergens mee ingesmeerd. Ik weet niet of die dieren nu gelukkiger zijn dan de dieren zonder deken waarbij dit wel regelmatig gebeurt.

Hiermee bedoel ik niet dat jij het niet goed doet _CS_, het is meer een algemene afvraging. Alhoewel ik 1x in de maand wassen echt te weinig vind. Mijn dekens gaan 2 weken op en dan de was in, bij nat en modderig weer vaker.

Over Derfen ben ik nu na 2x smeren ook gematigd positief :D , de schilferige plekjes waren na 2 dagen rustig en hij lijkt minder te schuren. Ik heb nog 1 proefflesje over om maandag mee te smeren, ben benieuwd. Alleen zelfs met dubbele plastic handschoenen ruik ik ernaar als ik thuiskom, doen jullie het met afwashandschoenen ofzo?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 18:10

Jij mag me dan kort door de bocht vinden, maar het is de keiharde waarheid.

Want een echt eczeempaard kan immers niet zonder deken ;)
Indien het opgelost wordt met voeding of wat ook, dan is het geen ZE, maar iets heel anders ;)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 18:12

1x in de maand deken wassen voldoet prima bij die van mij overigens.
Soms gaat er wel eens langer overheen, en niets aan de hand, ook niet met extreem warme dagen ofzo.

En heb niet zo'n extreem vies paard dus dat scheelt ook waarschijnlijk.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 19:00

_CS_ schreef:

Indien het opgelost wordt met voeding of wat ook, dan is het geen ZE, maar iets heel anders ;)

goh wat ben ik ineens een gezegend mens zeg, mijn fjord blijkt geen ZE te hebben :+ . Die van mij bleef jeuk houden onder de deken en ze schuurde met deken ook nog steeds. Nou sloopte mijn ruin haar deken ook nog eens, dus is de deken af gegaan en ben ik haar in gaan smeren met een smeersel wat ik in een Belgische apotheek koop, dat werkt super bij haar.
Achja wat maakt de naam eigenlijk uit? Mijn paardje heeft jeuk en dat vind ik erg genoeg ;(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 19:17

_CS_ schreef:

suzanne,je moet eigenlijk het woord eczeem aanpassen aan zomereczeem..dan klopt je zin namelijk wel.
zomereczeem zoals shadow en appie dat hebben is allergie voor vliegenprikken...

en dan heb je nog een hele andere categorie van jeuk door schimmels/mijten of luis.
voedingsfouten,stress, enozvoort,enzovoort.

die categorie is vaak gebaat bij een goed smeerels of wat inwendige ondersteuning.

wij hebben op stal nog een tinker staan, vorig jaar zat hij onder de schuurplekken en heeft de veearst gezegd dat hij zomereczeem had
het dier moest een deken op en kreeg een prik tegen de jeuk.
ik heb al die tijd gezegd dat hij ergens anders last van had en dat het geen zomereczeem was.

dit jaar heeft hij geen deken op,en heeft hij nergens last van.
wat is er veranderd?
hij staat op superschraal land met veel kruiden en heeft heel veel afleiding..
hij had dus wel een eczeem,maar geen zomereczeem ;)

dus,die paarden die echt zomereczeem hebben kun je vol blijven smeren en doen ,maar daar zal bijna altijd alleen een deken voldoend ebescherming bieden.

en ik baal me rot!!
ap heeft een hele dikke Hotspot aan de zijhkant van zijn staart zitten.
vuurrode huid en was helemaal opgezet.

ik had gelukkig nog hydrocortiderm staan en heb dat er op gesmeerd en ik heb ap de boett deken weer op gedaan.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 19:20

Malenka schreef:
MirandaFuego,
Van de schapen wist ik inderdaad dat die niet goed tegen koper kunnen. Met de geiten was ook iets en dus vroeg ik het mijn vriend (die in zijn jeugd zowel schapen als geiten heeft gehad). Die gaf aan dat ook de geiten niet tegen koper kunnen... maar het was dus toch iets anders. :o

Geeft niet hoor, er is al eens eerder wat verwarring ontstaan, ook onder geitenhouders....maar uiteindelijk is er dan uitgekomen dat je een geit beter kunt vergelijken met een rund dan een schaap...
Ze krijgen gewoon geitenbiksjes, daar zit dan ook koper in, het is wel prettig dat ze dat gewoon kunnen krijgen, want ze lopen bij de paarden en jatten ook hun voer als ze de kans krijgen :P

Deken wassen?
Dat doen we echt niet vaak hoor, alleen als hij genaaid moet worden en met de rambo is dat hopelijk nooit :+ of aan het einde van het seizoen, van al dat wassen slijt ie alleen maar en na twee dagen merk je er niks meer van......waarom moet dat zo vaak?
Ik vind dat echt flauwekul!
En dat je paard daar gelukkig/ongelukkig van wordt daar geloof ik in ieder geval niets van!
En je kunt ook een deken ophebben en smeren, zoals de meesten doen.
Ik zou liever geen deken ophebben en alleen maar smeren, maar dat is onmogelijk bij mijn paard.
Ben net begonnen met de Derfen, zoow dat stinkt echt zo erg, zelfs je kleren stinken terwijl het er niet opzit...ik had het ook nog op mijn bh gekregen trouwens, vraag me niet hoe :+

@Isapaardje, ik denk dat de pour on tegen luizen/mijten is?
Dat zal ook wel niet werken....
Weet je wat het is, hier in het topic zit het vol met mensen die al jarenlang lopen te klöten met zomereczeem, die zijn ook zoals jou begonnen, maar weten inmiddels allang wat wel en niet werkt!
Je kunt natuurlijk wel zelf wat proberen, maar vroeg of laat kom je erachter dat je net zo goed gelijk het advies had kunnen opvolgen!
Scheelt een hoop geld en gedoe! :P

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 19:23

ellepel schreef:
_CS_ schreef:

suzanne,je moet eigenlijk het woord eczeem aanpassen aan zomereczeem..dan klopt je zin namelijk wel.
zomereczeem zoals shadow en appie dat hebben is allergie voor vliegenprikken...

en dan heb je nog een hele andere categorie van jeuk door schimmels/mijten of luis.
voedingsfouten,stress, enozvoort,enzovoort.

die categorie is vaak gebaat bij een goed smeerels of wat inwendige ondersteuning.

wij hebben op stal nog een tinker staan, vorig jaar zat hij onder de schuurplekken en heeft de veearst gezegd dat hij zomereczeem had
het dier moest een deken op en kreeg een prik tegen de jeuk.
ik heb al die tijd gezegd dat hij ergens anders last van had en dat het geen zomereczeem was.

dit jaar heeft hij geen deken op,en heeft hij nergens last van.
wat is er veranderd?
hij staat op superschraal land met veel kruiden en heeft heel veel afleiding..
hij had dus wel een eczeem,maar geen zomereczeem ;)

Vraag me af wat die van mij dan heeft, het komt elke zomer terug, ze staat op een schrale wei en heeft dit jaar voor het eerst meerdere paarden om zich heen, voorheen alleen mijn ruin. Ik heb haar jaren onder een deken gehad, maar toch zat ze elke keer onder de wondjes etc.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 19:26

nou ja, je zegt net zelf al dat ze voor het eerst met meerdere paarden staat,wie weet is dat net een heleboel verschil...
is er verder niks veranderd dan?
staat ze nog steeds op dezelfde wei?

soms kan het meest idiote voor jeuk zorgen, het kan ook een allergie voor iets anders zijn he?
bepaalde pollen van planten kunnen jeuk geven,...en dat jouw dier met deken op nog steeds schuurde geeft echt wel aan dat het wel een serieus probleem was.
wat zit er in dat spul waar je nu mee smeert dan?

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 19:36

Een deken die 24/7 wordt gedragen in weer en wind en met de warmte van de laatste tijd op een zwetend paard ligt was je toch regelmatig? Een smerige deken trekt insecten aan, net als een vies paard. En als de gedachtegang is "wordt de volgende dag toch weer vies" zou je nooit spullen van je paard hoeven schoonmaken natuurlijk. De hele hobby bestaat uit schoonmaken :+ Maar ook dat is een keuze, ik was gewoon graag.

Ik snap best dat je niet meteen een deken koopt voor een Shetlander waarvan nog niet duidelijk is of ze echt eczeem heeft en of je haar gaat houden. Niet iedereen heeft een pot geld waaruit ten alle tijden wat te pakken valt. We hebben allemaal al diverse smeersels, zalfjes en sprays geprobeerd en wat voor de een werkt, werkt voor de ander niet.

@ Isapaardje: Misschien kun je ook Derfen proberen? Als het werkt hoeft dit niet dagelijks, ben het zelf nog aan het testen hoor. Ik las in dit topic zulke goede verhalen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 19:39

:o
ik was ze maar 1x per jaar uit, en dat is als ze de kast weer in kunnen.
erg he..ik spoel ze wel regelmatig uit met een tuinslang,dat wel hoor