Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 11:22

@Fargo: Ik vroeg me inderdaad af of er zoiets was als een "nietwerkzame"dosis. Deze vraag stelde ik dus aan de internist. Zij vertelde me dat de werking van het middel Pergolide niet alleen dosisafhankelijk was maar ook individu-afhankelijk. Je moet dus per paard kijken hoe hij/zij het doet op de dosis die je verstrekt. Hetzelfde dus wat jij al zegt.
Moeilijk verhaal, het legt erg veel verantwoordelijkheid bij de eigenaar, die zijn paard heel goed moet blijven observeren.
Niet dat ik dat niet wil hoor, begrijp me goed, maar de twijfel slaat gemakkelijk toe en om dan niet naar een hogere dosering te grijpen is moeilijk. Vooral als hoefbevangenheid op de loer ligt en je alle andere dingen zoals suiker en zetmeel al hebt geschrapt en de juiste supplementen verstrekt. Goed dat je nog een keer de keerzijde van Pergolide benoemt.

Mijn merrie doet het nu goed op 1 mg. (gedurende 6 weken)
Ze is levendiger, zit mooier in haar vacht.
Ze blijft nog wel wat kaal in haar bovenlijn, de "grasbuik" is wel verminderd.
Het grootste probleem: gevoelige voeten is nog niet opgelost. Ik voel/ denk/vermoed/wil heel graag ( ;) :D ) dat het verbetert, maar het is ozo moeilijk om dit absoluut te voelen.

Heb jij ervaring /ideeën over een herstel van de eiwitstofwisseling?
Haar spieren zijn ondanks zeer regelmatige training (buitenritten met gymoefeningen) en voortdurende beweging (24/7 weidegang in de groep) echt wel afgenomen.Verder vertelde een chiropractor me dat ook banden en pezen verslappen.
Zou de Pergolide (mits juist gedoseerd) dit proces ook tegen kunnen houden of zelfs weer doen herstellen?
Ik meen nl. ook veranderingen aan haar wervelkolom te zien (karperrug- achtige kromming bij de lendenen).
(Ik denk dat ik maar een hele zwarte zonnebril moet opzetten als ik bij haar ben 8-) )

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 23:07

Eiber: als jouw merrie ook gevoelig is voor hoefbevangenheid of al bevangen is geweest zou ik haar nu eerst lekker op de 1 mg houden, dan liever bij wijze van spreken liever iets te veel dan te weinig natuurlijk.

Geef je al magnesium? Helpt goed bij spierspanning, helpt het lichaam bij het verwerken van suiker en helpt ook hoefbevangenheid te voorkomen.
Onze willy zit nu gelukkig weer prima in de spieren. Zijn rug ziet er ook goed uit. Hij heeft geen hangbuik meer. Pergolide helpt wel degelijk om een aantal van de verschijnselen te stoppen en als je jouw paard goed in beweging houdt, zul je zien dat de bespiering en kracht in de achterhand langzaam maar zeker weer beter gaan worden en dat is geen verbeelding!! Licht bijgezet longeren (als dat kan) zal daarbij ook zeker een hulp kunnen zijn. De gevoelige hoeven zijn bij willy gelukkig weggegaan. Dat is wel iets dat iets langer duurde maar het is wel degelijk gebeurd. Wij geven willy ook msm, helpt ook voor goede hoeven en is een krachtige oxidant kan ontstekingen in het lichaam helpen voorkomen of sneller helpen oplossen.

Na 6 weken (nu dus) zul je in principe steeds meer herstel van je merrie moeten kunnen zien. Ze zal zich eigenlijk steeds beter moeten gaan voelen. Gewoon doorgaan met de 1 mg lijkt me dan toch wel slim nu je jouw situatie iets meer hebt uitgelegd. Het gaat nu goed, dus dan moet je niet zo maar gaan varieren, laat de pergolide zijn werk eerst maar eens verder doen! Hoop dat je snel meer verbeteringen zult zien!!

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:16

fargo schreef:
Eiber: als jouw merrie ook gevoelig is voor hoefbevangenheid of al bevangen is geweest zou ik haar nu eerst lekker op de 1 mg houden, dan liever bij wijze van spreken liever iets te veel dan te weinig natuurlijk.

Geef je al magnesium?

Ja, dat krijgt ze (onderhoudsdosering magnesiumchelaat)!
Ik gaf het al voordat ik met de peroglide was begonnen, inderdaad om haar suikerhuishouding te regelen.
Het grootste verschil merkte ik echter in haar gedrag; ze werd er rustiger van!

Ik zal veranderingen en verbeteringen weer melden hier.

Bedankt voor de bemoedigende woorden en tips.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:29

Heb vandaag overleg gehad met mijn andere dierenarts, we gaan het dus wel rustig opbouwen. Eerste 2 weken 0.25 mg, dan 2 weken 0,5 mg, dan 0,75 mg en dan naar de 1mg. Dus een veel beter en ander verhaal dan van mijn andere da.
Ik ga morgen beginnen, ben benieuwd of hij de pil wil eten.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:57

cynthiar schreef:
Heb vandaag overleg gehad met mijn andere dierenarts, we gaan het dus wel rustig opbouwen. Eerste 2 weken 0.25 mg, dan 2 weken 0,5 mg, dan 0,75 mg en dan naar de 1mg. Dus een veel beter en ander verhaal dan van mijn andere da.
Ik ga morgen beginnen, ben benieuwd of hij de pil wil eten.

Dat klinkt inderdaad als een heel ander verhaal he? Wat voor problemen heeft jouw paardje op dit moment Cynthiar? Het is nog een overweging waard om te kijken hoe hij het op 0,5 mg doet, dus om die dosis uiteindelijk 4 tot 6 weken vast te houden omdat naar ik mij herinner jouw paardje eigenlijk tot nu toe weinig problemen ondervindt? Doet het dan na die 4 of 6 weken te weinig, dan bouw je door...

Denk erom dat veel paarden na een week of 3 even een dip krijgen, dat is eigenlijk vrij normaal, maar je schrikt er toch van, daarna zet de verbetering weer door..

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 09:47

@ Fargo: echte problemen heeft hij nog niet, behalve dan dat hij een hangbuik krijgt en dat zijn vacht zo hard groeit, maar ik heb het idee dat hij de laatste tijd toch wat suffer is, is niet voorwaarts, ook niet na een week alleen maar beetje wandelen en los. 2 maanden geleden was hij na beslaan ook aan 2 benen niet goed (gevoelige zolen) vorige week na beslaan dan weer wel,maar mijn hoefsmid had toch het idee dat hij wat stijver was en hij zei ook dat de cushing ook op de gewrichten kan slaan, en dat het daarom wel het proberen waard was om pergolide te gaan geven.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:27

Cynthiar: Het is dan ook wel goed en mooi op tijd om hem te gaan behandelen, maar waarom dan meteen de dosis alsof hij al meer problemen heeft? Ik denk namelijk dat hij met 0,5 mg al onwijs kan opknappen en dat je hem daarmee al een goede steun in de rug geeft..

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:28

Ik wil me ook even hier melden.
Mijn Shire heeft Cushing en staat al op de pergolide.

Nu heeft zijn vacht weer een mega groeispurt gemaakt, zelfs zn kont is nu helemaal vol krullen.
Nu met dit waterige zonnetje druipt het zweet van hem af, gewoon ook stilstaand in de paddock.

Ik wil hem graag scheren, maar op zo'n manier dat ik niet meteen met dekens hoef te klooien, is het gewoon geen paard voor.
Ook is het zeer moeilijk een passende deken te vinden.

Hoe doen jullie dit ?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:33

BrankaZ @ [BKR] [HK]Barokkepaardenbokkers gaan heel hard, dl 4 gaat vn start

Op het plaatje in deze post zie je veel varianten en daarbij tonen ze ook een mannetje om aan te geven hoe warm of koud dit is.
Wij hebben willy wel eens de onderkant van zijn hals, benen en buik gedaan en dat scheelde heel erg veel in de warmte. De rug lieten wij meestal bedekt zodat die spieren niet te koud werden.
In de afgelopen zomer hebben we het nog een keertje zo gedaan, hij is nu weer redelijk op orde maar werd toen ook ineens weer superkrullerig.
Afbeelding 6 of 8 in het schema uit het linkje.
Laatst bijgewerkt door fargo op 16-11-10 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:39

:D wat een leuk schemaatje ! Dankjewel !

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:46

acacia schreef:
:D wat een leuk schemaatje ! Dankjewel !

Graag gedaan, ik vind hem ook grappig maar heeeel practisch ;-)

Een shire met cushings die hebben we hier nog niet gezien, op zich wel plausibel denk dat shires ook hele sobere rassen zijn eigenlijk?

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:55

Volgens mij bestaat er geen soberder paard dan de Shire :D ;)
Ook is er beginnend wld geconstateerd bij hem, wat ws ook te maken heeft met de Cushing.

Wanneer moet je eigenlijk resultaat zien van de pergolide ?Weten jullie dat ? En wat zijn de eerst merkbare resultaten ?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:36

Na een week of 3 hebben paarden soms een beetje een dip: beetje somber, minder eten. Na 4 weken zag ik het bij de onze in zijn gezicht, het haar werd korter en donkerder, zijn ogen waren schoner en de kuilen kwamen terug boven zijn ogen.
Tussen 4 a 6 weken zou je wel wat moeten kunnen zien en daarna moet het steeds weer wat beter worden, fitter, vrolijker, minder drinken en plassen en zweten zou ook rond die tijd moeten verbeteren.

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:45

dat moet nu dus ongeveer zijn....
hebben jullie ook ergens foto's van hoe jullie paarden eruit zien ? of mag dat niet in dit topic ?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:53

Tuurlijk mag dat. Er staan ook wel foto's in dit topic, maar dat is weer stukje terug ;-)

Willy geschoren in januari 2007

Afbeelding

Willy deze zomer:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:22

Ik meld mij ook weer even!

[paard] staat nu 1,5 week op de pergolide, tot nu toe merk ik nog niks aan haar behalve dat ze perfect door heeft dat er een pil in haar appeltje zit.

Maar kan daar ook wel weer om lachen, het blijft een kieskeurig dame!

@fargo,

Mijn paard zag er qua behaaring precies hetzelfde uit afgelopen zomer.
Dikke haren onder de buik voor de rest redelijke gladde vacht.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:51

@ Fargo: Ik nijk het eerst ook aan hoe hij reageert op de pergolide, misschien is een halve inderdaad genoeg.

Hij heeft vandaag zijn eerste pil gehad, ik had hem in een stukje wortel gedaan en hij at hem keurig op, volgensmij had hij niet eens in de gaten dat er een pil inzat.

Van Illo staan een paar bladzijdes terug ook foto's van hoe ik hem in de zomer scheer, zodat hij geen deken op hoeft en toch 24/7 buiten kan staan. Hij staat overigens nu wel op stal helemaal geschoren met deken.

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:32

ik ga even op zoek !
Wat een liefje,Fargo !!

Dit is Jasper vorig jaar ;
Afbeelding

Nu heeft hij echt veel meer krullen en is zn flank wat ingevallen. Zal morgen even een recente foto maken.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:32

Mijn minishet is echt hyper nu ze de pergolide krijgt. Ze is zo druk, dat ik het eigenlijk een beetje veel van het goede vindt. Ze is 29. En draaft en galoppeert echt belachelijk veel.Ik zie nog niks aan haar vacht veranderen. Ze eet als een slootgraver en verder zie ik niks aan haar.Behalve de te lange vacht dan.Geen kuilen boven de ogen. Ik twijfel nog steeds of het wel Cushing is.Er is geen test bij haar gedaan.De Da zei dat ze het kon hebben, vanwege de vacht. Ze krijgt 12,5 mg pergolide per dag.
Maar ik zou eigenlijk niet weten wat haar anders mankeert. Ze verhaart echt niet uit zichzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:01

[paard] heeft vandaag een enorme dip gehad!
Koliek achtige verschijnselen... ze was echt heel zielig.
Ging in het natte gras plat liggen wat ze normaal nooit zou doen, had haar kv en rv beide ook niet op en was duidelijk erg neerslachtig!

Ze hinnikte heel zielig toen ik naar haar toe kwam in de wei :(:)
DA geweest en die heeft haar ingespotten, daar knapte ze vrijwel direct van op.
Ging direct grazen en vloog in galop de wei door.

Ze is tevens van 1 mg pergolide terug gezet op 0,5 mg pergolide per dag.

@ haboshof
Misschien toch eerst een testen of ze echt wel cushing heeft? Dit lijkt mij ook niet helemaal de bedoeling.

@acacia
Prachtig dier!

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:00

Bij mijn merrie is vorige week ook cushing vastgesteld. Ze was al een tijdje niet fit, heeft diaree gehad, dikke benen, gigantisch gehoest en al een tijdje prutogen. Dat is hebben we allemaal voor een groot deel kunnen behandelen, maar ze was nog steeds niet zichzelf en niet fit. Mijn onderbuikgevoel had mij al een paar keer "cushing" laten weten, dus toch maar getest. En dit was inderdaad zo. Als ik terug kijk, dan vallen er een hoop puzzelstukjes op z'n plek.
Ze hebben nu nog een keer bloed afgenomen, omdat ze haar ook willen testen op insulineresistentie.

Ze heeft een lange dikke en op een paar plekken wat krullerige vacht, bulten boven haar ogen en zweet onwijs. Ook drinkt ze wat meer als anders. En haar traanogen blijven ook. Verder heeft ze "niets" ( tot nu toe dan).
Ik heb niet alle 133 pagina's doorgelezen maar wel een hoop. Ben een hoop wijzer geworden hierdoor, bedankt. Ik zit nog wel met een paar vragen, hoop dat jullie mij erbij kunnen helpen.

- De DA heeft 1,5 mg pergolide voorgeschreven, dit vond ik na het lezen van dit topic een beetje "veel" aangezien ze nog niet heel veel andere klachten heeft. Dit heb ik op eigen initatief terug gebracht naar 1 mg per dag. Denk ik dit goed? Of is 1,5 mg toch beter?

- Wat is een handig tijdstip om pergolide te geven? Ligt het hier nog aan het cortisonegehalte op een bepaalde tijdstip?

Verder krijgt ze nu ook magnesium en heb ik haar geschoren want ze had het zo warm. Zelfs in deze frisse tijd stond ze buiten nog te zweten. Hebben jullie nog meer tips waar ik haar mee kan helpen? Het is niets om je paard ongelukkig te zien.

Dit is een foto van haar afgelopen zomer. Ze had toen al een andere vacht als normaal, met lange bruine haren, hier zie je ook die kam op haar nek.
Afbeelding

Zo zag haar vacht eruit voor het scheren.
Afbeelding

En zo na het scheren, merkte dat dit al veel fijner voor haar was, ze heeft vandaag zelfs gebokt en stout gedaan aan de longeerlijn! Heb haar lijf helemaal gedaan, nu staat ze met een dekentje op stal.
Afbeelding

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:28

Hè Dat is een Merens! Een dochter van Izarra, las ik. Grappig ik heb ook een dochter van Izarra gehad. Valerie Basterne. Ik heb nu nog een Merens: Prudent van 29 jaar.

Jammer dat ze Cushing heeft. Ik zou met veel minder beginnen. Onze Fjord heeft twee weken een halve pil gehad, dat is maar 12,5mg pergolide. Daarna opgevoerd naar één pil en daar deed hij het goed op.

Helaas heeft hij toch problemen gekregen met tegelijkertijd voor- en achterbenen en hebben we hem in laten slapen. Hij kon niet meer overeind komen en dan houdt het op.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 00:04

Fleda; hoe zwaar is je paardje?
Je hebt vast wel gehoord/gelezen van de vuistregel, maar zelfs als je die zou toepassen voor jouw paardje kom je niet op 1,5 mg terecht. En je paardje heeft ook nog niet zo erge symptomen dat dat een verklaring of aanleiding voor een hogere dosis zou zijn.
De vuistregel is 0,002 * gewicht = dosis passend bij het gewicht. Denk in jouw geval aan ongeveer 1 mg.. vuistregel
Heeft je paard eigenlijk nog niet zo veel of niet zulke erge symptomen? Dan liefst toch starten met minder en kijken of je daarmee al uit de voeten kunt.
Langzaam opbouwen, 4 dagen 0,25 mg en dan naar 0,5mg en dat 4 tot 6 weken vasthouden - dat zou ik doen omdat het niet zo'n groot of zwaar paardje is en wel symptomen maar niet bijv hoefbevangen - dat laatste neem ik even aan????
Is er nog geen resultaat na die 6 weken of nog geen verbetering ingezet qua zweten, drinken, ogen, fitheid, vrolijkheid? Dan om hoog, weer rustig verder uitbouwen naar de "einddosis" voor dat moment.

PS: ik weet dat er wel DA's zijn die lijken te geloven in een "kickstart" dus hoog inzetten en dan naar beneden bijstellen, maar dan heb je veel meer kans op bijwerkingen als duizeligheid, niet eten, misselijkheid en dat soort ellende. Terwijl het ook heel belangrijk is dat je paard blijft eten bijvoorbeeld. Als ik hoog zou moeten zitten qua dosis en ik heb de tijd want mijn paard is niet bevangen dan zou ik het rustig opbouwen en aanzien en verder opbouwen als dat nog nodig is..

kevje06

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:50

ook wij hebben een oudere pony met cushing, een shet merrie.

krijgt speciaal voer met extra vitamines maar zoek er nog iets bij.

ze eet slecht, heeft geen jeuk maar is wel rommelig in haar vacht, verharen gaat slecht.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:42

Acacia: dank je voor de complimenten voor Willy. Het is ook echt een lieverd!!
Die van jou ziet er ook uit als een onwijs lief paard. Hoop dat ie snel gaat opknappen.

Welkom Kevje06! Je zou msm (met of zonder glucosamine erin) kunnen geven, helpt tegen allerlei problemen die bij cushing paarden optreden en om een boost te geven en om evt dagelijks te ondersteunen geef ik ook echinacea druppels van Bloem, gewoon bij de drogist te verkrijgen. Ik geef dan 2 * 30 of 40 druppels afhankelijk of er iets speelt waar hij even hulp bij nodig heeft op een boterham of op een knackebrot (hij vindt dat heerlijk!!)
Het slechte eten komt vaak ook door de misselijkheid die je paard voelt door de hormonen die van slag zijn, krijgt jouw paard al medicijnen??? En het is ook heel erg belangrijk om de mond en tanden van je cushing paard in de gaten te houden, ze hebben makkelijk last van problemen in hun mond en het is aan te raden om zeker oudere paardjes 2 keer per jaar door tandarts te controleren.