[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:07

BrittKitt schreef:
Ja ze loopt buiten, ze heeft wel dik stro in haar stal. Ik kan haar ook echt niet opsluiten. Daar gaat ze geestelijk waarschijnlijk zo slecht van in haar vel zitten dat de mok al helemaal niet meer overgaat.
Nu dus equimok gesmeerd (vaseline met wat kruiden oid). De 'sokken' (is meer een vetlok) wil ik ook niet weghalen, die bieden nog iets van bescherming als ze buiten staat. Voor zover ik er dus echt iets op heb kunnen smeren, ze zal niet snel uithalen, maar ze was bijna toe aan dreigen :(:)

Mindim; laat ze spray toe? Je kan glansspray er op spuiten zodat het iig wat bescherming geeft van buitenaf, dus dat vocht en rotzooi niet blijft plakken en het erger maakt.

Nee, spray wordt ook lastig, alhoewel het in haar staart al een stuk beter gaat. Met zalf smeren gaat prima hoor. Ik heb een spons en zo spons ik haar been dan af met soda. Ik houd de spons wat langer op de korsten. Maar zo gauw je de spons te lang op een plek houdt en druk geeft, dan wordt ze zo nerveus. Maar vet houden lukt wel prima hoor. Ze is verder ook heel braaf, maar gemorrel aan haar benen moet ze niet :D

kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:06

ik haal de korstjes weg met babyolie, gewoon zachtjes inmasseren, tot dat ze loslaten, koste wel wat tijd, maar dat vind ze wel lekker, waarschijnlijk ook voor de jeuk.
mijn tinkertje blondie heeft het ook al heel de leven, en we hebben al van alles geprobeerd. ik werk niet meer met agressieve middelen, daar wordt ze ook niet vrolijk van. Het is en blijft een probleem.
was het nu ook af en toe met betadineshampoo, en smeer in met sudo creme.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:12

De open plek zit een centimeter boven de kroonrand ongeveer, schuin boven de bal van de hoef. De snee zit precies in de 'vouw' onder de kogel. Ze trekt haar been dan ook op of zet haar hoef op rust als ik er aan wil komen. Dan kan ik er precies niet bij :+
Dat been wilde ze ook niet in de betadineoplossing zetten, of op rust, zal toch een beetje geprikt hebben denk ik.

Anoniem

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:29

Iemand al ervaring met vlooienshampoo tegen mok?
[MD] middeltje tegen mok?

Mijn fries heeft het nu nog maar aan 3 benen. Ik heb de haren nu zo kort mogelijk geknipt, zit te twijfelen het nog te gaan scheren.. Maar er zitten best wel wat korsten in, en ze staan we overdags in een natte wei..

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:17

De mok van mijn paard (aan de achterbenen) gaat maar niet weg. Mijn paard staat 24/7 buiten in paddocks met inloopstallen, dus ze staat wel vaak in de blubber en nattigheid. Ik probeer zoveel mogelijk de plekken proper te maken met isobetadine shampoo en dan zalf erop maar ik krijg de korsten er amper af. Ik geraak maar niet tot op de huid lijkt het wel.
Mag ik de plekjes waar de mok zit bij haar scheren zodat ik het beter kan behandelen of zouden jullie het net niet doen gezien de huisvesting van mijn paard?

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:19

als je het scheert kan je er wel beter bij om te behandelen.
Ik heb paar dagen gesmeerd met hydrocortiderm en nu 2 dagen met een zelfgemaakt goedje van de DA op basis van uierzalf en is bijna weg!!! Nu maar hopen dat het weg blijft

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:25

Hydrocortiderm is maar voor korte tijd! ;) Is namelijk op hormoon basis, waardoor het paard even een bom van weerstand krijgt, en daarna hetzelfde weer begint.

Met de mok van Wasilia gaat het nog steeds goed :) Misschien dat we deze week nog eens spuiten, omdat de restjes nog niet wegzijn, maar heb er ook nog niet aangezeten dus misschien kan ik het er ook zo wel afhalen. Morgen eens kijken. Verder is er geen mok bij gekomen & is het op de pezen helemaal weg. Verder weinig last van dikke benen nog of dat paard met benen omhoog stond.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:30

smeer daarom nu met wat anders. Werkt normaal wel goed. Je moet het in de gaten blijven houden

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 22:34

Heb bij mijn fries ook wel eens last van mok. Echt wondjes en vieze prut erin. Ik was t altijd de eerste keer met betadine shampoo/scrub of teershampoo voor paarden, zodat t goed schoon wordt en desinfecteerd (Betadine shampoo/scrub) Daarna enkele dagen 2 x per dag Barriére-dip erop. ( dit is een bepaald soort uier dip voor koeien. koeien worden vaak na t melken "gedipt" d.w.z. met een speciale beker een speciaal goedje op elke speen brengen, elke speen word in de beker gedipt) De barriére dip zorgt er voor dat de huid soepel blijft en er zitten verschillende stofjes in die het ontsmetten, schoonhouden. Tevens wordt er een soort "barriére" over de wondjes gelegt, daarmee blijft het dus schoner en heb je veel minder kans op infectie. In deze dip zit ook volgens mij iets van betadine of zo want de kleur is t zelfde als van gewone betadine. Maar doordat er huidverzorgings producten in zitten, wordt t niet schraal. (daarom is t ook speciaal voor de spenen van de koeien, die huid is namelijk erg kwetsbaar. Bij de koeien is t van t grootste belang dat de huid van de spenen soepel blijven en niet droog en schraal, want dat doet kei pijn tijdens t melken). Heb er goede ervaringen mee bij mijn paard. Ben nu wel van plan om nu nog na te behandelen met zink-olie van Dr. Swaab. (das eigenlijk een billencreme voor mijn zoontje ;) voordeel van deze zalf boven Sudocreme is dat t allemaal veel soepeler blijft. Daardoor springen de wondjes niet meer snel open. Korstjes zijn al meteen weg na 2 dagen met de barriére dip. Nu komen er schone wondjes onder vandaan, en die moeten nu nog gaan genezen en dat wil ik met de zink-olie van Dr. Swaab gaan doen. Mocht er toch evt na een week ofzo weer prut in komen (etterig worden) dan weer ff schoonwassen (1x) met betadine shampoo/scrub of teershampoo (is wat milder dan betadineshampoo/scrub) en dan nog ff doorgaan met de zink-olie.

Moet wel zeggen dat mijn merrie die er nu helaas niet meer is het allemaal wel wat gemakkelijker toe liet, dan haar 2,5 jarige zoon die ik nu nog heb. Hij is echt een schat, maar dat gefrummel aan zijn voeten/benen vind hij maar niks. Al gaat t steeds beter, hij leert t nog wel eens :D .

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 23:04

Helaas mijn paard had ook weer mok. Vorig jaar niet gehad maar nu met al die modder. Wat bij mij heel goed helpt is insmeren met een dikke laag levertraan zalf. Dit twee keer op een dag en na drie dagen laten de korstjes los. Het werkt bij mij als een wondermiddel. Een voordeel is ook dat het lekker vettig is en er dus voor zorgt dat het droog blijft.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 10:42

Ik kan nog steeds drainagecompositum aanraden
heb mn paard begin dit jaar n kuurtje gegeven en heeft ondanks het natte weiland geen mok gehad dit jaar
:)

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:11

Zou een lage weerstand ook mok kunnen veroorzaken?
Het lijkt ook wel op een soort vergiftiging door afvalstoffen in het lichaam.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:28

Dat is vaak de hoofdoorzaak van mok. Het komt van binnenuit. De tweede oorzaak is buitenaf en de trigger die ervoor zorgt dat de mok ontstaat.
Sommige paarden krijgen mok, anderen een soort van ZE of wat dan ook. Daarom is allen bestrijden van buitenaf vaak niet voldoende.

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:07

hoi misschien kunnen jullie mij helpen.

Ons paard van 20 jaar heeft sinds 2 dagen dikke achterbenen en nu blijkt ie mok te hebben. ik heb de boel opgeschoren, gewassen en de korstjes beetje verwijderd en toen ingesmeerd met mokzalf. Vandaag weer het zelfde gedaan. Paard staat niet in een natte paddock/wei en ook niet in een natte stal(als vloerbedekking verhakseld koolzaadstro, wordt 2x per dag schoon gemaakt) en mocht de stal toch een beetje nat zijn staat hij er alsnog niet met zijn koot in.

Weten jullie miss waar het vandaan kan komen? en wat gebruiken jullie nog meer om het mok tegen te gaan?

als vast bedankt! :)

Groetjes Mijke

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:30

ik heb mijn paard vanavond in de bandages gezet met natte watten die in biotex heb gedompeld eronder...
nu kunnen de korstn nachtje weken en ga ik mrgen vroeg eens kijken of ik de korsten er af kan krijgen om zo de sudocreme er beter op te kunnen smeren!

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:36

MI1990 schreef:
hoi misschien kunnen jullie mij helpen.

Ons paard van 20 jaar heeft sinds 2 dagen dikke achterbenen en nu blijkt ie mok te hebben. ik heb de boel opgeschoren, gewassen en de korstjes beetje verwijderd en toen ingesmeerd met mokzalf. Vandaag weer het zelfde gedaan. Paard staat niet in een natte paddock/wei en ook niet in een natte stal(als vloerbedekking verhakseld koolzaadstro, wordt 2x per dag schoon gemaakt) en mocht de stal toch een beetje nat zijn staat hij er alsnog niet met zijn koot in.

Weten jullie miss waar het vandaan kan komen? en wat gebruiken jullie nog meer om het mok tegen te gaan?

als vast bedankt! :)

Groetjes Mijke

Meestal komt mok van binnenuit, maar kan verergerd worden door een natte omgeving, vandaar dat jullie paard er waarschijnlijk last van krijgt.
Je kan de laatste paar pagina's doorlezen om te kijken wat hier gebruikt wordt :)

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:37

Na het topic al heel lang te volgen ga ik ook maar eens een bericht plaatsen. Mijn merrie heef al bijna 6 maanden last van mok. Al vanalles gehad, zaljes, antibiotica, spuiten, wassen met vanalles en nog wat. Nu krijgt ze weer cortisone pillen. De ene keer zei de DA dat het een mijt is, nu is het weer het gras icm de zon. Ik ben helemaal radeloos, ik weet niet meer wat ik moet doen. Het enige vervelende is dat ik haar niet kan opsluiten in haar stal. Ze heeft een schuilstal die open is aan 1 kant. De wei is verder nog goed. Met regen wel nat natuurlijk, maar nog geen echte blubber enzo. Heeft hier misschien iemand de gouden tip? Ik ben al opzoek naar sun protect chaps. Dacht dat dat misschien een oplossing was, maar die zijn nergen meer te krijgen

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:45

nikia schreef:
Na het topic al heel lang te volgen ga ik ook maar eens een bericht plaatsen. Mijn merrie heef al bijna 6 maanden last van mok. Al vanalles gehad, zaljes, antibiotica, spuiten, wassen met vanalles en nog wat. Nu krijgt ze weer cortisone pillen. De ene keer zei de DA dat het een mijt is, nu is het weer het gras icm de zon. Ik ben helemaal radeloos, ik weet niet meer wat ik moet doen. Het enige vervelende is dat ik haar niet kan opsluiten in haar stal. Ze heeft een schuilstal die open is aan 1 kant. De wei is verder nog goed. Met regen wel nat natuurlijk, maar nog geen echte blubber enzo. Heeft hier misschien iemand de gouden tip? Ik ben al opzoek naar sun protect chaps. Dacht dat dat misschien een oplossing was, maar die zijn nergen meer te krijgen

Heeft ze echt mok plekken of alleen korstjes of??
Je zou het sowieso vet kunnen houden met vaseline, uierzalf etc. om het soepel te houden en het water zoveel mogelijk weg te houden!

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:47

ze heeft eigenlijk al alle versies ook gehad in die tijd: droog en nat.
het is begonnen met een plekje in de kootholte, daarna heeft het zich langzaam versprijt. Ze kreeg last van dikke benen, korsten met pus er onder enzo. Dat is nu weg. Nu zijn er roze huidplekken, maar er vormen zich ook overal weer korsten. In de holte en op het pijpbeen.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:51

Ik denk dat je het echt van binnenuit zal moeten aanpakken. Doe eens een reinigingskuur met groene leem of drainagecompositum of detox comp van phytonics. Dit zal je, gezien de duur dat jouw paardje al mok heeft, toch enkele weken moeten doen om resultaat te zien.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:53

Ik heb een tijdje sudocreme gesmeerd om het soepel te houden én omdat de hele huid rood/roze werd, dat hielp toen super tegen de roodheid, en er kwamen ook geen extra plekken/korsten, maar het ging er niet mee weg.
Heb je gewassen met betadine shampoo of dettol om het te ontsmetten? Dat wil ook nog wel eens helpen (bij beginnende mok in ieder geval)
Anders zou ik in overleg met de DA iets voor binnenuit geven.

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:53

maar kan ik dat doen zolang de DA nog met vanalles behandelt? Hij zij ook iets van de lever, hij wilde misschien toch nog een bloedonderzoek doen

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:57

Een reinigingskuur in combinatie met een antibioticakuur is niet aan te raden, de reinigingskuur verwijderd namelijk de antibiotica (om het even simpel te zeggen)
Je kan wel de mok van buiten blijven verzorgen met isobetadine en zalf en daarbij een reinigingskuur doen.
Misschien moet je dat bloedonderzoek maar doen maar als de DA zelf al van de lever spreekt kan je paard volgens mij heel goed een reinigingskuur hebben want de lever is nummer 1 reiniger van het lichaam, deze wordt als eerst 'aangetast' door een teveel aan afvalstoffen.

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:59

de DA is vandaag begonnen met de cortisone tabeltten, daarbij moet ik nog een eigen brouwsel mokzalf smeren en de antibiotica, dus dat reinigen zal nu niet gaan ben ik bang.
zou ik om het droog en schoon te houden er een soort sok om mogen doen daar ik die sun protect chaps niet kan vinden?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:19

Jeetje, dat is wel heftig, dan heeft je paard er toch erg last van.

Gezien de cortisone en de antibiotica die je al gegeven hebt zou ik toch zeker eens een goede reinigingskuur doen NADAT de mok weg is (of toch nadat de cortisone gestopt is)

Dat van die sok weet ik niet, dikwijls is het niet zo goed om wonden van de lucht af te snijden dan gaan ze net meer ontsteken en stinken. Vraag het anders eens aan je DA.