[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 17:20

met een stalen rand kun je het beste denk ik met een soort moeren werken waar je het zeil (driedubbellaags) mee vastzet. Maar zonder gaten kan ik me geen syteem bij voorstellen.

Goed dat haar maag schoon is.
bachbloesems moet je niet voor bij mij zijn. Ik geloof er niets van en heb het nooit zien werken bij een paard.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:32

melissa_b schreef:
Ik ben aan het zoeken naar iemand die bach bloesem remedie kan doen. Maar dat vind ik behoorlijk lastig want tja in hoevere kan je iemand met een website vertrouwen dat diegene je paard echt wel het goede zooitje geeft!? Dus als er iemand een goede kent ;)

Ik heb deze een paar jaar geleden bij mijn luchtzuiger gehad. http://www.silverlinde.com Dit is een hele bekende. doet ook andere dingen als bachbloesem.
volgens mij hebben ze bij mijn paard aromatherapie gedaan. Het komt allemaal een beetje zweverig over maar zolang het bij mijn beesten werkt, geloof ik erin ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:41

Tieme schreef:
Ik heb deze een paar jaar geleden bij mijn luchtzuiger gehad. http://www.silverlinde.com Dit is een hele bekende. doet ook andere dingen als bachbloesem.
volgens mij hebben ze bij mijn paard aromatherapie gedaan. Het komt allemaal een beetje zweverig over maar zolang het bij mijn beesten werkt, geloof ik erin ;)

Zou je eens willen uitleggen in hoeverre dit gewerkt heeft bij jou paard mbt het luchtzuigen? Ben daar eigenlijk wel benieuwd naar :)

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:03

Ik heb ook ff een vraagje ...
Toen mijn paard op de manege stond, had zij ook een halve deur waaraan zij zoog. Ze zoog er zoveel aan en met haar volle gewicht, dat haar deur na een tijdje los kwam !
Waar ze nu al enkele jaren staat, gaat ze alleen 's nachts op stal dus zuigt bijna niet meer. Alleen na het eten zuigt ze wat en bovendien kan ze hier niet op haar deur zuigen ..
Nu is het zo dat we binnenkort van stal veranderen en daar mag ze ook even veel buiten maar als ze 's nachts op stal komt, heeft ze een halve deur waar ze op zou kunnen zuigen. Dit is een houten deur. Ik ben bang dat ze deze er weer zal uittrekken ...En denk niet dat de stalhouder dat zal apprecïeren ..
Hoe kan ik deze deur zodanig verstevigen dat ze em er niet uit trekt ? :+

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:13

Heb je al naar de maag laten kijken? Je geeft namelijk ook aan dat ze het na het eten doet.
Misschien heeft ze daar last van.
En verder wat betreft het verstevigen van de deur. Ik zou daar wel mee oppassen, tuurlijk kan je hem verstevigen, maar let er ook wel op dat als er nood is dat je die deur snel open krijgt. Niet dat je eerst nog lang moet plukken en trekken aan dat ding voor hij open gaat.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:35

Nilsj, even iets boven de scharnieren plaatsen, een flinke schroef ofzo? Mijn paard heeft overigens ook een halve houten deur (met een metalen stripje bovenop, dus gelukkig geen splintergevaar) en die heeft hij nog nooit uit z'n scharnieren getild. Het lijkt me dat hij daar ook best wat moeite voor zou moeten doen, je moet een deur best een eindje omhoog tillen voordat ie los is. Zorg alleen dat je paard altijd zonder halster staat, zodat ze niet ergens achter kan blijven haken. Want op die manier heeft mijn paard wel een keer een deur uit z'n scharnieren getild. Was niet leuk kan ik je zeggen... :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:42

Je kan ook een fijn plekje maken ergens anders in de stal waar ze zou kunnen luchtzuigen zodat ze zich op een ander plekje dan de deur concentreert. Bijvoorbeeld aan de wand van de stal tussen haar en haar buur? Mijn paard vind het fijn om op iets zachts te luchtzuigen, dus heb ik een halstertouw aan haar deur bevestigd waar ze dan op gaat 'hobby-en'. Mocht ik het halstertouw ergens anders hangen zoekt ze deze weer op om daar te gaan luchtzuigen. Wie weet dat zoiets bij jou paard ook helpt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:17

Ik heb ook een vraagje/probleem.
Had al een topic geopent, maar zie nu hier een centraal topic! :)

[OPG] Luchtzuigen tijdens verzorging/aandacht

Dit paard doet dus niet luchtzuigen op een staldeur/voerbak oid maar gewoon "in de lucht" happen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:11

Lekker laten doen! Kan geen kwaad. Ik zou wel eens kijken of je paard niet elders lichamelijke klachten heeft, bijv. maagproblemen. Het feit dat je paard er weer mee begint nu je weer meer doet, kan duiden op toch wat stress of wellicht pijn.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:45

mensen ik wil met gepaste trots melden dat united weer bijna niet meer zuigt :D
Door de koliek operatie en zijn maanden lange verblijf in utrecht was hij weer fanatiek aan het zuigen geslagen. Hij heeft ook een retentiemaag opgelopen bij de koliek... dus dat zal ook een van de oorzaken zijn geweest. Thuis zijn we meteen weer begonnen met maagcompositum.
Thuis zag je het al wat minder worden en nu is het weer bijna weg.
Alleen is zijn zuigplaats verplaatst :?
Eerst deed hij het op de voerbakrand met krachtvoer eten... maar nu loopt hij elke keer helemaal naar de drinkbak?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 16:40

Is het mogelijk dat een paard een ondernek [soort van] krijgt door luchtzuigen? Mijn pony heeft niet echt een ondernek maar wel een enorme lap vel aan de onderkant hangen :+ Misschien een plastisch chirurg bijhalen ? :')

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:09

Bah, mijn paard heeft afgelopen donderdag gaskoliek gehad. Iedereen op stal natuurlijk zeggen dat het door het luchtzuigen kwam. Maar toen de dierenarts erbij was en zei dat het niet door het luchtzuigen kwam, gingen ze wel anders piepen, haha!

Gelukkig was hij ´s avonds weer de oude. Gister voor het eerst weer voorzichtig gereden. HEeft iemand ervaring hoe lang je erover moet doen om het rijden op te bouwen? Ik heb namelijk as zondag wedstrijd, maar weet niet of het verstandig is om mee te doen, wat denken jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:16

c-alsemgeest super!!! Wat onwijs fijn! Zulke berichtjes lees ik graag!

ZusJ jazeker...ondernek krijgen ze wel als ze veel zuigen.

deniejs vervelend joh! Gelukkig was ie er snel bovenop! Als ik eerlijk ben, zou ik nog geen wedstrijd starten, of heb je voor de koliek ook gewoon gereden? Ik heb nu al 2 maanden niet gereden vanwege t weer en vind t niet fair om nu ineens vol te moeten trainen. Maar als je voor de koliek ook gewoon hebt gereden, dan kan t IMO wel hoor!

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:19

@ skippy

Voor de koliek heb ik door getraind! Dus hij is er maar een paar dagen tussenuit geweest. Wij hebben gelukkig een binnenbak!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:57

@ deniejs: Niets van aantrekken van die mensen! Jij zal meer weten over luchtzuigen dan hun allemaal! Het is idd balen dat alleen mensen met luchtzuigers weten dat het allemaal fabeltjes zijn. Ik moet ook heel vaak dingen uitleggen over waarom mijn paard geen band om heeft, waarom ze een ander voerschema heeft etc etc. Maar vaak als je rustig uitlegt dat het een fabeltje is en goed kan onderbouwen waarom, zijn ze vaak wel geinteresseerd :j Dus mochten ze er weer over beginnen zou ik gewoon uitleggen dat het niet waar is wat zij zeggen.

@ c_alsemgeest: Wat een goed nieuws zeg! Nu hopen dat het allemaal zo goed blijft gaan!

Nou, wij zijn maandag bij de kliniek geweest voor een endoscopie. Na de pronutrin kuur at Whis ineens heel slecht en alleen nog een beetje hooi ging erin, ook begon ze meer te luchtzuigen dus wist ik dat er iets niet helemaal goed zat. Toen heb ik een paardenarts/tandarts laten komen om haar gebit te checken maar daar was niets aan de hand. Toen ik alle klachten opnoemde zei hij meteen "maagzweer" en hebben we een afspraak gemaakt bij de kliniek. Eenmaal in de kliniek zagen we dus een (herstellende) maagzweer zitten en nu moet ze 2 weken gastro gard krijgen om herstel nog meer te bevorderen. Gelukkig zijn we op tijd begonnen met het omgooien van het voerschema waardoor de maagzweer dus al een stuk minder is geworden.

@skippy1/Anya: Ik heb even een vraagje, mss dat jullie er antwoord op kunnen geven want ik heb het zelf nog niet gezien geloof ik. Vaak hoor ik nog van mensen dat hun luchtzuiger is begonnen met luchtzuigen omdat deze de beweging 'per ongeluk' maakte en er zo dus aan 'verslaafd' is geraakt. Maar als 99% van de luchtzuigers ermee begint vanwege een maagzweer, dan kan het toch niet meer zo zijn dat ze er 'per ongeluk' mee zijn begonnen omdat ze toevallig iets vastpakten? Weten paarden met maagproblemen, die nog niet luchtzuigen, dat de pijn minder wordt als ze beginnen met luchtzuigen? (Snappen jullie me nog? :o )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:11

Miss Montana: de leeftijd waarop paarden vaak met luchtzuigen beginnen is gemiddeld 5 maanden......juist ja...de speenleeftijd! De combi tussen het missen van de 'zuigrelfex', het ineens meer krijgen van krachtvoer (maagjes kunnen dat niet goed aan) en vaak op een stressvolle wijze scheiden van de moeder is dan een oorzaak... Echter, vaak gaan ze ergens in het 1e jaar naar een opfok waar ze veelal buitenstaan oid. Het kan zijn dat ze er dan weer mee stoppen. Komen ze dan op 3 jarige leeftijd weer op stal, of gebeurt er ergens later in hun leven weer iets, dan kan het zijn dat ze er weer mee beginnen. Dan lijkt het dus 'toeval' of per ongeluk, maar dat is t niet. Daarnaast kan het zíen van een luchtzuiger als het paard zelf in een voor hem niet prettige situatie staat en echt moeite heeft daarmee om te gaan, een druppel zijn om er zelf mee te beginnen.

Even ter aanvulling om misverstanden te voorkomen: dus écht alleen in een situatie waarin het paard zich niet prettig voelt. Bij een voor de paarden goed stalmanagement (veel buiten, weinig krachtboer, vooral veel ruwvoer, sociaal contact) is dit niet aan de orde. Het wordt niet nageaapt.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:29

hallo,
wel grappig dat je ook alles kunt vinden over paarden hier op bokt:P
Maar ik had ook een vraag voor de mensen hier,er is namelijk gisteren een nieuw paard bij ons op stal gekomen ,naast die van mij...nu zag ik vanmiddag dat hij lucht zuigt op de rand van zijn box...
Zou hij dat doen omdat hij nu even nieuw is? hij komt wel ergens vandaan waar die dag en nacht buiten stond...en nu staat hij binnen...
Waar die van is weet niks van dat luchtzuigen ,en hoop dat als hij gewent is overgaat,maar ik vroeg me af of dat ook zo is?

Ze heeft ook de vorige eigenaar gemailt over het luchtzuigen,dus ben benieuwt of hij daar ook al luchtzoog..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:48

@skippy1: Bedankt voor de uitleg! Nu snap ik het :)

@Frozen: Zoals je in dit topic al vaak voorbij ziet komen gaat luchtzuigen niet meer over. Ook niet als hij eenmaal gewend is aan zijn nieuwe onderkomen. Als dit paard op de wei niet luchtzoog is het voor hem het beste om lekker 24/7 buiten te blijven staan, maar zelfs dan pakken sommige paarden soms even een hek/paal vast. Mocht er bij jullie geen mogelijkheid zijn tot 24/7 buiten kan zijn baasje het beste een veilige luchtzuigplaats voor hem maken en ervoor zorgen dat hij zoveel mogelijk ruwvoer krijgt en zoveel mogelijk buiten kan komen.

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:51

Ik meld me ook weer even met een update.
Ik heb een tijdje dagelijks maagcompositum gegeven en het luchtzuigen was echt drastisch verminderd. Nu is het maagcompositum op en binnen de week is ze terug harder gaan luchtzuigen. Ik ga dit dus zeker terug bijgegeven.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 19:42

Miss Motana: van harte gefeliciteerd!!!
Elke: goed nieuws dus. Mooi

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:49

skippy1 schreef:
Miss Montana: de leeftijd waarop paarden vaak met luchtzuigen beginnen is gemiddeld 5 maanden......juist ja...de speenleeftijd! De combi tussen het missen van de 'zuigrelfex', het ineens meer krijgen van krachtvoer (maagjes kunnen dat niet goed aan) en vaak op een stressvolle wijze scheiden van de moeder is dan een oorzaak...

Dit is echt meer dan complete onzin! Missen van het zuigreflex? Nee, dat is echt echt niet zo.

Veulens die gespeend worden en paarden die beleerd worden zijn het meest gevoelig, waarom? Het is een stressvolle periode. Maar dit van het zuigreflex is echt onzin, net als dat het krachtvoer geven hun maag niet aan kan. Want waarom zouden we dan in hemelsnaam krachtvoer geven aan paarden? Dan duidt het er toch op dat het niet gezond is.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:52

hallo dames,
ik heb even een vraagje voor de kenners hier

mijn merrie (fjord) is drachtig en ik heb de hele stal luchtzuigvrij gemaakt (al maanden, gaat prima, paard is vrolijk en blij)
nu was ik van de week begonnen met merriebrok bij te gaan voeren (half kilootje), maar ik merkte aan haar dat ze toen echt begon te zoeken naar een zuigplek en probeerde het zelfs even op de handvaten van het draad

toen dacht ik 'okee, geen biks dus meer voor haar'

maar hoe kan ik haar dan van alles voorzien voor het veulen en als het veulen straks zoveel van haar lijf vergt?

ze staat met onbeperkt ruwvoer en krijgt vaak wortels, hierbij merk ik dit gedrag dus niet....
maar alleen dat lijkt me niet voldoende zometeen met veulen etc?!

(edit, ik zie net het bericht boven mij, aan mijn bericht zie je dus wel dat biks toch echt heviger reageert)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 19:54

Of je laat haar lekker ergens luchtzuigen.
Bedenk je dat ze drachtig is. Dat haar maag behoorlijk in de verdrukking zit. Dat ze dus last van haar maag heeft waarschijnlijk en probeert die te ontlasten. Geef haar de merriebrok in kleine beetjes verdeeld over de dag (liever 6 x dan 3x) en laat haar rustig zuigen.

Voor het veulen kan het geen kwaad. Ook niet als het er is. Mijn veulens hebben nooit het luchtzuigen van hun moeder overgenomen en de jongste van die groep 'veulens' is inmiddels 6 jaar oud.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:08

Hmm interessant....wat betreft "De combi tussen het missen van de 'zuigrelfex', het ineens meer krijgen van krachtvoer (maagjes kunnen dat niet goed aan)"
Naar mijn weten is het erfelijk.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:13

Anya schreef:
Of je laat haar lekker ergens luchtzuigen.
Bedenk je dat ze drachtig is. Dat haar maag behoorlijk in de verdrukking zit. Dat ze dus last van haar maag heeft waarschijnlijk en probeert die te ontlasten. Geef haar de merriebrok in kleine beetjes verdeeld over de dag (liever 6 x dan 3x) en laat haar rustig zuigen.

Voor het veulen kan het geen kwaad. Ook niet als het er is. Mijn veulens hebben nooit het luchtzuigen van hun moeder overgenomen en de jongste van die groep 'veulens' is inmiddels 6 jaar oud.

nee dat weet ik, heb al eerder een veulen bij haar gefokt!
maar ze staat al een jaar zo, zonder te kunnen luchtzuigen en wil dat eigenlijk zo houden, anders staat ze het gewoon de hele dag te doen...
maag is in orde, is naar gekeken, ze is ook al eens 'door gemeten' met haren toen waren er 2 dingen (lever en nieren dacht ik oid in ieder geval niet de maag) daar heeft ze wat voor gehad en was toen goed

enne ik weet niet of jij 6 x per dag naast je baan naar je paard kan :D
dat red ik dus niet
2 x is echt de max (en is mijn eigen stal dus kan het ook niet aan een ander vragen)

ik bedoelde dus meer alternatieven qua voer dan brokken

maar wel beddankt voor het meedenken!