[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 17:55

Mjah, "ze is al 26"..... Daar ben ik ook ingestonken. Mijn merrie was 27 toen we de diagnose kregen en de teruggelopen conditie, teruggelopen looplust en het wat rustiger zijn had ik ook op leeftijd gezet. Toen ze op de medicatie kwam bleek hoe fout die inschatting was, ze werd weer energieker, had weer meer uithoudingsvermogen en was ook weer vrolijker, levendiger. Nee, ze worden niet heel veel rustiger door een hogere leeftijd, ze worden rustiger omdat het lijf niet meer wil. Dus ik zou ook voorzichtig wat verhogen. Misschien 1/8 of 1/4 erbij, meer niet.

lissie_zigor

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 22:59

Allereerst bedankt voor jullie reacties en adviezen

Nee het ligt niet aan geld ik krijg de medicijnen dus daar gaat het niet om.
En ja haha tuurlijk laat ik mijn pony liever verpieteren in de wei dat is ook precies de reden dat ik hier om advies vraag ?! XD haha (sorry die vond ik gewoon ff heel onlogisch xD)

Ja 26 kan idd ook nog jong zijn maar ik heb haar verwaarloosd opgevangen waarbij ze in kritieke toestand was en nu is ze dus al veel fitter dan voorheen. Zodra ik haar opgevangen had gelijk DA laten komen en krijgt ze de medicijnen. Daardoor natuurlijk weinig conditie en spieren en dat ze 26 jaar is werkt hierbij dat niet helemaal mee omdat ze natuurlijk dan toch iets ouder is . Al was ze 5 geweest dan was ze denk ik sneller in staat om te herstellen (celdeling gaat dan ook sneller) dus vandaar mijn 'maarja ze is dan ook al 26' deze achtergrond kon je natuurlijk niet weten dus was een terechte opmerking dat 26 niet perse een reden hoeft te zijn van een sloom paard.

De reden dat ik niet gelijk wil verhogen is omdat ik het gevoel heb dat ze dit heeft sinds ze weer op het land staat maar ik zie haar ook echt genieten in de kudde op het land dus wil haar er eigenlijk voor haar niet af halen. Dan neem ik de krullende vacht voor lief.
Daarom dat ik denk dat dit met voer te maken heeft en minder met de medicijnen...

Verder is het natuurlijk toch weer chemische troep wat je erin stopt en zijn er ook veel mensen die zelfs tegen deze midicijnen zijn en alles oplossen met voer daar had ik dus gewoon ff interesse naar. En natuurlijk als het echt beter is om pillen te verhogen doe ik dat. Net als dat wanneer het beter is haar apart in de bak met hooi te houden doe ik dat ook. Maar wilde eerst alle opties even bekijken:)

Alvast super bedankt voor het meedenken :D

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 09:21

Iemand hier die mij tips kan geven? Even schetsen: D-pony van 24 die de diagnose "cushing" kreeg door het gratis bloedonderzoek dat toen gedaan werd. Meteen op prascend gezet, op aanraden van de dierenarts meteen een hele pil...toen was mijn pony zichzelf aan het uithongeren dus gelukkig zelf beginnen zoeken en de dosis verlaagd tot 1/4. Hij wou vanaf de eerste week al moeilijk de pil opeten ( telkens dus veranderen van appeltje naar wortel, naar stukje brood,...) en zag er best wel depressief uitzag, hij had geen levenslust meer... pony had wel geen enkel symptoom van cushing tot de diagnose gesteld werd, enkel wat moeilijker verharen. Nu wil hij sinds enkele maanden echt niets meer aannemen omdat hij denkt dat het pilletje erin zit...Gestopt met prascend op aanraden van de DA omdat de nevenwerkingen zo erg werden( niets meer willen aannemen, niet meer eten, levenslust verdwenen,...) en ik kreeg Stilletjesaan terug mijn oude pony terug, hij is happy, eet goed, speelt en bokt terug...nu wil ik hem liever nog wat kwaliteit in het leven geven dan kwantiteit en ik heb het gevoel dat prascend voor hem niet veel goede doet, hij vertoont ook geen symptomen van hoefbevangenheid of dergelijke. Maarrrr...nu is er 1 probleem...hij gaat telkens met de kudde mee de weide op ( dit wil ik hem echt niet afnemen...hij haat het om alleen te staan) en nu krijgt hij heel veel jeuk...ik vermoed doordat er nog teveel suikers in het gras zitten. Is er een middel waarmee ik de jeuk wat kan verlichten? Ik ben ten einde raad qua geven van prascend...hij wil het echt niet meer opeten, met niets... Spuit in de mond lukt 2x...de 3e keer kan je het vergeten, dan komt hij niet meer naar je toe op de weide...verder ziet hij er ook supergoed uit, zonder prascend...enkel die jeuk...daar wil ik hem heel graag vanaf helpen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 09:33

Er was iemand die de prascend rectaal gaf met goede resultaten.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 10:49

Kan hij niet met een graasmasker de wei op?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 10:51

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het gaat met die pony die zo weinig dronk.

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 11:01

Ik heb wat mijn bedenkingen om met een grasmaaier hem in de kudde te laten... Als er eens strubbelingen zijn kan hij eens geen hap uitdelen toch? En hij staat goed op gewicht dus dan zou hij ook afvallen veronderstel ik?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 11:40

Misschien eens een kuurtje met drainage middelen om de lever en nieren te ondersteunen ivm de jeuk ?

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 12:03

Ka zo een kuur dan via een andere manier gegeven worden dan via het eten? Want zodra hij iets proeft wil hij terug dagenlang niets aannemen...

aveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 02:10

Ik weet niet of dit hier mag, maar mijn paard had cushing en ik had een heleboel pillen in huis. Nu blijkt dat ze het niet heeft, het was overgewicht...maar ik heb dus nog een heleboel pillen. Wat moet ik hiermee???m Ik ben zo blij, maar ik zit hier maar met die dure pillen en misschien is er iemand die de pillen goed kan gebruiken

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 07:29

Misschien "stichting de paardenkamp" Rusthuis voor paarden.

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 08:20

aveline schreef:
Ik weet niet of dit hier mag, maar mijn paard had cushing en ik had een heleboel pillen in huis. Nu blijkt dat ze het niet heeft, het was overgewicht...maar ik heb dus nog een heleboel pillen. Wat moet ik hiermee???m Ik ben zo blij, maar ik zit hier maar met die dure pillen en misschien is er iemand die de pillen goed kan gebruiken

Vraagje:gewoon uit pure interesse, maar hoe ben je er achter gekomen dat ze het toch niet heeft? Heb je haar weer laten testen? Was ze toen al weer enige tijd van de prascend af?

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 08:36

Neemt je da ze niet terug? En anders hier aanbieden...

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 10:23

Ik heb anders ook wel interesse Aveline

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 13:32

Ik kom hier ook even binnen vallen :o 3 maanden geleden hebben wij een welsh a pony gekocht als gezelschap voor onze twenter. Gekocht als 17-jarige maar bij de eerste de beste gelegenheid (tandartscontrole met dierenarts erbij) werd ons gemeld dat ze minimaal 25 is. Nou ja, verder geen punt behalve dat ik haar verdenk van het hebben van cushing. Slecht gebit, hangbuik, traanogen en een wat rare vacht.kwam best mooi uit haar wintervacht maar heeft over haar hele lijf rare bosjes donker haren die niet loslaten. Morgen komt de da testen. Ben heel benieuwd.....

**dankzij wel 2 fantastische goede topics heb ik dus besloten te testen. Complimenten hoor, heel informatief :j

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 19:29

Spannend farahdiba! Het hoeft niet het einde van de wereld te betekenen he, maar dat zul je vast al wel gelezen hebben :j

Dames ik heb ook weer eens een vraag.
Ik wil eigenlijk onbeperkt ruwvoer gaan voeren. Alleen .. mijn ruin mag wegens een stofallergie geen hooi. Dus krijgen ze voordroog (geen heel nat/vochtig trouwens). Dit krijgen ze nu sinds een maand of 8 denk ik. Mijn merrie krijgt zo'n 5,5 a 6kg per dag en dit gaat goed. Ze krijgt hier geen warme voeten van en ze doet het super.

Maar is het slim om over te gaan op onbeperkt? Zou ze wel stoppen met eten? Ik denk het overigens wel want haar net is niet altijd direct leeg .. Maar toch.. ze heeft een gigantische eetlust/drang.. en in voordroog zit natuurlijk meer dan in simpel hooi of sla ik m nu helemaal mis?

Ze staan op de paddock en komen niet op gras, ik wil ze graag onbeperkt voeren zodat ze en wat meer bezigheids therapie hebben en zodat de maag/darmen aan het werk blijven. Zowel voor mijn dame lijkt me dat goed met de cushing maar ook van mijn heer die een slechte darmflora heeft..

Iemand tips? :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:33

Of er meer in voordroog zit dan in hooi hangt helemaal van de partij af. Op stal voeren we nu een partij waar op 1 na alle paarden merriebrok erbij krijgen omdat ze mager werden. Mijn paard krijgt op stal van een andere partij die juist heel rijk is, het hooi van de shetten zit er tussenin.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:40

hmm we halen het altijd bij dezelfde boer en het kan getest worden maar er is natuurlijk geen garantie dat de pakken hetzelfde zijn..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 22:43

Niet helemaal, maar als het altijd hetzelfde ruikt, voelt en de paarden er niet dikker of dunner op worden bij een volgende partij, heb je een redelijke inschatting. En sowieso testen van 3 baaltjes als de mogelijkheid er is. Je kan het overigens ook aan de boer vragen of het allemaal in één partij en bij voorkeur van één perceel is gehaald.

De ene hooiboer (van het arme voordroog) levert willekeurig welke partij, de andere hooiboer kan je precies aangeven (wij hebben de partij blauwe R opgekocht, nadat de partijen rode streep en gele stip getest waren en niet bevielen).

Het hooi van de shetten komt van de welkoop (die compact hooi-baaltjes) en is dus altijd anders, maar heeft een redelijk constante kwaliteit (we voerden het al langer aan de cavia's, maar de shetten wilden we per se ondertussen ook op hooi hebben. We hebben echter nog niet de opslag en het vervoer op orde).

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 10:46

Ik zie mijn PPIPmanneke morgen weer, vandaag is hij 27 jaar geworden.
Afbeelding

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:26

Gefeliciteerd^^

Ik zit er over te denken om iets van vitamines te geven, maar wat? Ze krijgt nu smorgens een kratje kuil of hooi. Smiddags een stukje gras erbij, doe strookbegrazing. Ook krijgt ze smiddags eennhalve schep subli dieetmix waar dr pilletje in zit. Verder nog wel eens een wortel maar dat is het. Ik wil eigenlijk iets waar vanalles wat in zit en wat ook makkelijk verkrijgbaar is, online of bij de Welkoop liefst. Iemand tips?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:36

Gefeliciteerd!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:40

Siersma schreef:
Gefeliciteerd^^

Ik zit er over te denken om iets van vitamines te geven, maar wat? Ze krijgt nu smorgens een kratje kuil of hooi. Smiddags een stukje gras erbij, doe strookbegrazing. Ook krijgt ze smiddags eennhalve schep subli dieetmix waar dr pilletje in zit. Verder nog wel eens een wortel maar dat is het. Ik wil eigenlijk iets waar vanalles wat in zit en wat ook makkelijk verkrijgbaar is, online of bij de Welkoop liefst. Iemand tips?

Ik zweer al jaren bij Liquihorse. Vandaag besteld, morgen via de post in huis. Ze geven ook heel goed advies. Sommige paarden moeten even wennen aan de smaak, maar ik vind het echt heel fijn spul. Dan weet je dat ze alles krijgen wat nodig is.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:33

Tine ik heb een voeradvies aangevraagd, ziet er goed uit.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 08:00

Tyrcanol schreef:
Spannend farahdiba! Het hoeft niet het einde van de wereld te betekenen he, maar dat zul je vast al wel gelezen hebben :j

ja, spannend, dat had ik idd al gelezen :) mocht ze het blijken te hebben, hoop ik dat ze met medicatie iets relaxter wordt qua karakter, ze is nogal agressief soms....maar meestal is het een schatje hoor :)