[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:22

Regendek erover en als ze daaronder zweet kiezen voor een rambo eczeemdeken met regenliner eronder.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:25

Ik heb op het moment een rambo, maar als de buitenkant nat is kan ze zichzelf toch nog niet warm houden? Ze wordt dan zelf niet nat, maar ze heeft wel een koude deken op.

Ik vind het een raar systeem dat de liner er onder zit ipv er boven. Maar anders kijk ik of we die ergens kunnen bestellen zodat die maandag nog binnen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:28

Nee dat hoor juist zo die liner houdt haar droog en warm :) en is bedoelt voor warmere regendagen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:37

Koop anders een regendeken met ringen aan de hals, daar aan maak je dan een losse hals vast van een oude ecxeemdeken.
Kan heel simpel, gewoon met een touwtje

Zo heb ik het, heel simpel, en die hals als dat nat word is niet erg, als het lijf maar droog blijft :j

Afbeelding

Appie loopt nu weer onder de eczeemdeken hoor, word beter weer gelukkig

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:47

Ik heb de has eraan laten zitten met wassen en waterdicht maken, dat scheelt heel veel in het nat worden van de hals.
Nu staat Cherise niet 24/7 buiten, dus hoe het dan werkt weet ik niet.
Afbeelding

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:52

Hmm... hals aan regendeken is wel een goed idee. We hebben nog een aantal halve dekens en aan haar buik heeft ze nooit last. We hebben ook ringetjes aan het deken, dus daar ga ik straks even achter zoeken.
Heb snel op internet gezocht en het snelste wat het geleverd kan worden is pas dinsdag.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:55

Doe van mij is vast genaaid aan de rand van de deken, past mooi omdat het hetzelfde merk is

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 17:00

Dat kan ook,als je een goede naaimachine hebt wil dat prima.
Scheelt trouwens ook weer want een deken met ringen er aan is veel duurder :j

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 17:14

Dit was best een dure deken, Amigo Bravo XL, zitten ook ringen aan maar dan houdt je een open naad op de schoft. Vastnaaien sluit beter af.

Voor Blacky heb ik wel een hals aan een QHP deken gehad, maar die was met 24/7 buiten zo lek als een mandje. Die loopt gewoon met zijn RSIH maar met een vacht als een IJslander al zo dik behaard dat hij nooit door nat wordt.
Bij aanhoudende regen zet ik hem overdag een paar uurtjes binnen om te drogen, dan krijgt hij daarna een schone droge deken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 17:43

Dat is mooi als je dat zo kunt doen, ik heb appie niet vlak bij staan, en die loopt ook nog es 24/7 buiten.
Mocht het zo uit komen dan kan hij wel op stal hoor, ik hoop eigenlijk op een mooie droge winter

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 17:53

Ik heb de mazzel dat mijn werk tussen stal en huis zit en dan ook nog alles binnen 5 km. Voor het werk binnen zetten en na het werk weer naar buiten, maar alleen na echt een nacht vol regen en geen droge perioden voorspeld gedurende de dag.
Even in de zo'n droogt toch beter dan op stal.

Buienradar is dan mijn beste vriend.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 18:20

Die van mij loopt nu overdag in blote kont buiten .
Jeuk is minimaal ...
Maar heb dunne manen onderaan de hals . Zijn er veel gewoon totaal af door de deken
Helaas .
Zou willen dat ze daar wat op verzinnen .
Kan zo nooit en nooit knotten maken .
Want door t manen afschuren van de deken heb ik alles gekortwiekt met de scheermachine ...
Inmiddels al weer 3 cm ofzo gegroeid .
Alleen onder aan die hals is t half kaal met n klein randje manen

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 21:58

D'amour heeft vanaf vanochtend tot 7 uur geen deken om gehad, puur voor haar wintervachtje wat meer te laten doorkomen. Maar ze had jeuk als een gek. Was wel rustig in de wei, normaal zou ze gaan galopperen. Kale plek op haar hals en manen geschuurd. Weet nou niet wat het kan zijn, insecten gras of toch iets anders..

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 22:11

De natte grond en nog te hoge temperatuur geeft ideale omstandigheden voor poedersuiker. Deken kan echt nog niet af, wintervacht komt toch wel, dat houdt een eczeemdeken niet tegen.

Blacky houd de eczeemdeken op tot ca half november en daarna loopt hij de hele winter bloos 24/7 buiten zonder schuilstal zonder probleem. Wel rond de wei hoge bomen en dicht begroeide houtwallen dus weinig wind en wel wat beschutting.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 22:28

Hier kan de deken inderdaad ook echt niet af. Warm en vocht = boelveel mugjes. Helaas.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 22:41

Idd de mijne staat in blote kont buiten van ca 08.00 tot 1500/1600 uur . Maar toch jeuk .
Helaas moet de deken nog wat op blijven

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 08:09

Hier met losse hals + bucas Turnout light. En geen hoofdkap meer.
Gaat redelijk goed.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 21:31

ellepel schreef:
Koop anders een regendeken met ringen aan de hals, daar aan maak je dan een losse hals vast van een oude ecxeemdeken.
Kan heel simpel, gewoon met een touwtje

Zo heb ik het, heel simpel, en die hals als dat nat word is niet erg, als het lijf maar droog blijft :j

*afbeelding*

Appie loopt nu weer onder de eczeemdeken hoor, word beter weer gelukkig

Dit vind ik wel een super handig idee! Die met het buikstuk er los bij om bij de regendeken ook! Moet voor volgend jaar een nieuwe deken hebben, maar ben blij dat ik dit zie voordat ik de oude weggegooit heb. Super handig! :D

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 23:17

Ik gooi niks weg, oude dekens gaan op zolder en gebruik ik voor dit soort doelen. De buikflap heb ik van een Bokker overgenomen. Daar ben ik erg blij mee.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 09:45

Ik heb 3 vuilniszakken vol met eczeemdeken onderdelen :+
Veselijk,durf ook niks weg te gooien want wie weet komt het van pas :j

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 10:28

Hadden wij beter ook gedaan... Zoveel dekens in stukken, vooal die donkere elastische eczeemdekens.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 13:46

Gisteren wel een deken weg gegooit. Intussen al 9 jaar oud een boett deken.
Haal altijd wel alle clips en spul eraf.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 13:56

Pff hadden een hals van oud eczeemdeken met haar regendeken op gedaan. Buik helemaal dik en geschuurd, hals zakte af omdat de oortjes er niet door gaan en ze niet met halster op de wei mag. Dus nu vanboven weer geschuurd.

Ik ga dadelijk de liner voor onder de horseware bestellen. Hopelijk snel binnen. Normaal gaven ze voor morgen en overmorgen droog, dus nu kan ze weer even gewoon met de rambo op. We hebben er toch 2, dus als de ene nat is gaat wanneer de liner binnen is, de andere op.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:28

Hier nog steeds een tevreden gebruiker van de hippo eczema. Merrie is er veel minder van gaan jeuken. Hoef nu niet steeds naar de Hydrocortiderm te grijpen om de jeuk onder controle te houden en mijn merrie zo wondvrij te houden. Sinds ik dit gebruik is al haar haar terug gegroeid en jeukt ze nog minimaal. Mijn hippo eczema is bijna op en stop er hierna dan ook mee. Maar volgend jaar ga ik er meteen in het voorjaar mee beginnen! :)

Ook nog steeds erg tevreden met mijn Shiresdeken. Pasvorm is erg goed. Merrie loopt er al het hele seizoen mee rond en nog nergens kapot of raar. Bestel er voor volgend jaar een tweede bij zodat hij ook zo nu en dan in de was kan. Nu wisselde ik hem af met een bruine deken maar deze zat voor geen meter. Ook met zware regenval staat mijn merrie nog steeds warm onder deze deken. Valt me niets niet tegen. Hopelijk hoef ik niet met regendekens te werken tot de vliegjes weg zijn, maar we zullen het afwachten. Zolang ze het niet koud heeft blijft ze gewoon deze deken ophouden :)

Zo ziet mijn merrie er momenteel uit. Haar manen heb ik afgelopen najaar eraf geknipt en ze heeft dankzij haar shiresdeken een mooie bos overgehouden en het is zelfs nog iets gegroeid (merrie had vroeger manen tot aan haar borst ;( ). Alleen bij haar schoft zijn de manen weg geschuurd. Maar dat kun je natuurlijk ook niet tegenhouden..

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:08

Knap paard! :D