[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dookia

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:52

Vanmorgen toen ik toekwam lag hij neer. hij had 1 keer gemest (plat) in de laatste 24 u maar hij had dan de 24u ervoor niets van eten gekregen natuurlijk. Hij had al voordroog gekregen maar lag neer dus voelde mij even weer slecht maar ik hem laten staan en hij stond behoorlijk fris. Heb hem wat lucerne gegeven en hij is dat meteen beginnen eten. Heb ook zijn hooi gelegd waar ik weet dat hij het liever eet en dan is hij er aan beginnen eten. voetjes zijn gedouched met koud water. en zijn tweede prednisolone is binnen. Over 15 min kan ik terug naar hem. hopelijk is de paddock vrij dan kan hij even gaan spelen met zijn vriendin. Bij de DA zelf kreeg hij dexamethasone als cortisone en rechtsstreeks in het bloed waardoor het effect veel sneller zichtbaar en spectaculairder was. Dus het word nu wat afwachten

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:56

net uitslag mestonderzoek gekregen van in Merelbeke. Niets maar dan ook niets in te vinden. Nu ik heb hem dinsdagavond toen we terugkwamen van merelbeke wel nog eens ontwormd met equestpramox

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:10

dookia schreef:
net uitslag mestonderzoek gekregen van in Merelbeke. Niets maar dan ook niets in te vinden. Nu ik heb hem dinsdagavond toen we terugkwamen van merelbeke wel nog eens ontwormd met equestpramox

tja,dat maakt dus het mestonderzoek zo onbetrouwbaar als wat.Als ze wel duidelijke verdikkingen hebben gevonden in de dunne darm.Daar zitten de ingekapselde.

Goed dat je hem hebt ontwormd....Ik heb een hele ouderwetse da,bij koliek of diarree gaat er eerst een wormspuit in.Daarna gaat hij verder kijken.Vaak is het euvel dan opgelost. ;)

Kan het niet dat hij niet goed reageert op de voordroog?Wat dat betreft ben ik weer voor-oorlogs.
Paarden moeten gewoon hooi eten. :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:45

Oei dookia, die equest pramox was niet helemaal slim van de da. bij ecir geven ze aan dat praziquantel niet zo geschikt is voor paarden met IR/ cushing....

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:00

Ik heb een vraagje hoe hoog kan een acth waarde eigenlijk worden? Weten jullie dat?

Ik kreeg net het uitslag formulier opgestuurd en volgens mij is hij best hoog, maar volgens de dierenarts was het wat verhoogd.

Hij is bij mijn pony ACTH 224 pg/ml

Ik krijg hier best hartkloppingen van, bah.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:02

224 is wel meer dan iets verhoogd, zeker buiten de seasonal rise om. 29 of eigenlijk 20 is de hoogste waarde die "goed" is. Maar er zijn ook paarden die in de 1000 pg/mol hebben.

Die waarde was van in december ?

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:07

Maris schreef:
224 is wel meer dan iets verhoogd, zeker buiten de seasonal rise om. 29 of eigenlijk 20 is de hoogste waarde die "goed" is. Maar er zijn ook paarden die in de 1000 pg/mol hebben.

Ja dat dacht ik ook al, ze is 26 september getest. Ben toen begonnen met 1 pil en was in jubelstemming omdat haar gedrag weer normaal werd maar ben nu wat maandjes verder en eigenlijk veranderd ze weer en gaat het weer wat minder vind ik.
Ik vind ze weer te lief worden en een beetje down, tja eigenlijk staat ze erbij dat het voor haar niet meer hoeft. mmmm.
Misschien is het weer een dipje , we kijken wel even aan en binnenkort maar weer een keer testen denk ik.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:12

26 september was midden in de seasonal rise. Dus dan is de waarde altijd wel wat hoger, in nederland gaan ze dan uit van max 47. Maar in dat onderzoek van die kudde met paarden zaten heel veel van die paarden boven deze waarde in sept.
had ze veel kenmerken van cushing toen ?

Niet fijn , dat je haar weer minder vindt worden !

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:32

Maris schreef:
26 september was midden in de seasonal rise. Dus dan is de waarde altijd wel wat hoger, in nederland gaan ze dan uit van max 47. Maar in dat onderzoek van die kudde met paarden zaten heel veel van die paarden boven deze waarde in sept.

goh hij heeft alvast nog niet opgereageerd. Het is de stal die bij ons de ontwormingen regelt en hij heeft deze al gehad zonder probleem. Maar goed dat je het mij zegt ik zal er in de toekomst opletten. Geven ze ook de reden waarom deze niet goed is. Ik zit wel op ECIR maar komt tijd tekort om mij daar bij te lezen.

geerke schreef:
dookia schreef:

tja,dat maakt dus het mestonderzoek zo onbetrouwbaar als wat.Als ze wel duidelijke verdikkingen hebben gevonden in de dunne darm.Daar zitten de ingekapselde.

Goed dat je hem hebt ontwormd....Ik heb een hele ouderwetse da,bij koliek of diarree gaat er eerst een wormspuit in.Daarna gaat hij verder kijken.Vaak is het euvel dan opgelost. ;)

Kan het niet dat hij niet goed reageert op de voordroog?Wat dat betreft ben ik weer voor-oorlogs.
Paarden moeten gewoon hooi eten. :D

Hij heeft al altijd voordroog gehad. Toen ik toekwam vanmiddag had hij een hele hap voordroog in zijn mond en was keurig aan eht eten. Hij heeft vanmorgen nog niet gemest. Ik heb hem 50 ml maisolie gegeven zoals ik moest van de DA.

Ik ga de medische verslagen van shamrock hier even opladen dan kunnen jullie meelezen. De dag van de echo werd gesproken van ingekapselde strongyliden maar in het verslag staat hier niets van in.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:09

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:18

ik zou niet zo snel maisolie geven ......

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:58

Maris schreef:

Ze had en heeft nog steeds vetballen boven haar ogen, verschillende vetophopingen op haar lichaam maar waar ik me vooral zorgen over maakte was dat ze niet in haar zomervacht is gekomen en elke keer haar haren opzette of dat ze het koud heeft, maar ook als het warm was.
En daarbij was ze zo mega lief, ze houdt niet van poetsen dan wil ik tanden zien en nu stond ze ineens te genieten hahaha is leuk hoor maar ze was gewoon niet zichzelf. Zelfs kroelen was goed hahaha nou dan wil ik eigenlijk platte oren, opgetrokken neus zien als ik haar vast pak hahaha en als ik ze te lang kroelt dan wil ik tandenknarsen horen hihihihi.

Stiekem vind ze het wel wat maar moet je vooral niet laten merken maar owee als ik een week op vakantie ga dan komt ze 3 dagen niet en loopt ze me het liefst onderste boven.

Nu is ze dus weer heel lief, alles is goed en ga je gang maar, helemaal niet zichzelf niet.

Maar is zo lastig want ze mankeert nog meer dingen artrose, gezwel en ouderdom natuurlijk dus is zo moeilijk te peilen hoe of wat.
Je gaat overal over nadenken, is het geen pijn van de artrose of is het niet dit of dat pffff, lastig.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 18:43

krijgen ze daar provisie op Cavalor?Ik lees vaker dat mensen dat advies krijgen bij die kliniek om dat te voeren?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:01

bijoekimmie, geef je wat tegen de artrose ? en geef je magnesium ivm de vetopeenhopingen ?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:05

@geerke, ook ik kreeg hier idd het advies cavalor te voeren :-)

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:21

Maris schreef:
bijoekimmie, geef je wat tegen de artrose ? en geef je magnesium ivm de vetopeenhopingen ?

Nee ik geef niks bij, heb wel dingen geprobeerd maar op den duur zie je door de bomen het bos niet meer maar magnesium helpt dus tegen de vetophopingen.

Ga ik daar eens voor kijken, voor de artrose helpt er niks daarvoor staat ze nu van haar oudedagpensioen te genieten, tenminste daar doe ik me best voor.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:26

Heb net uitslag gehad... vorige test in november was 417 en nu is ie gedaald naar 47 :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:28

tylando schreef:
Heb net uitslag gehad... vorige test in november was 417 en nu is ie gedaald naar 47 :)

En was de da daarmee tevreden ? Heeft je paard nog kenmerken van PPID nu ?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:31

Hij was tevreden ja.. over 3 mnd opnieuw testen om te kijken of ie stabiel blijft

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:32

Weinig tot geen symptomen gelukkig

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:43

Maris schreef:

Waarom niet?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:43

Fiek heeft gelukkig nog geen rare reactie gehad op de ophoging tot nu toe.. Ben net bij hem geweest maar de haren aan zijn benen, vooral bovenbenen nu, zijn echt idioot lang geworden..

Nu was het cushing paard van mn moeder weer vreemd aan het doen.. Wilde niks eten van zijn hooi, stond te suffen achterin de stal.. Ze wisselen elkaar lekker af...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:49

dookia schreef:
Maris schreef:

Waarom niet?

olie laxeerd,en dat wil je toch niet hebben bij diarree?
Ik neem tenminste aan dat Maris@ dat ook bedoelt ;)

Jee...SR@Never a dull moment ;(
Je hebt het ook dubbel op...twee x cushing.Ik heb al moeite met 1x :7

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:52

T erge is dat we het idee hebben dat ze beiden snel achteruit gaat.. Het zij ook zulke maatjes van elkaar, leven al 10 jaar elke dag samen naast elkaar, in de wei alleen oog voor elkaar etc..
Weet ook gewoon zeker dat ze vlak na elkaar zullen gaan want zonder elkaar kunnen ze niet... En nu zijn ze samen ziekjes...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:53

Idd ook vanwege de diarree, maar ik doelde er eigenlijk op dat maisolie nogal veel omega 6 bevat. En teveel omega 6 is onstekingsbevorderend. En dat wil je toch niet neem ik aan ?!
Lijnzaadolie b.v. is dan een betere keuze, bevat meer omega 3 en is daarmee ontstekingsremmend.

edit: ik vond op internet deze verhoudingen :
omega 6 : omega 3
Vegetable oils: corn, sunflower 87:1, 199:1!
Vegetable oils: canola, soybean 3:1, 7:1
Flax seed 1:4,