[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 21:40

Biies schreef:
Mijn haflinger heeft nog steeds geen jeuk,

alleen nu heeft mijn shetlander dus hele erge jeuk en het lijkt op eczeeem, DA heeft vandaag bloed afgenomen dus ben echtbenieuwd naar de uitslag,

Anders heb ik 2 eczemers dat wil ik echt niet !!! ik heb die shetlander pas een jaar en vorig jaar in augustus had hij nog geen jeuk, die jeuk kwam pas in de winter met zijn dikke vacht, dus ik dacht eerst dat het daardoor kwam,,,,, dus ik hoop dat het iets anders is :(

ik geef hem al subli ponybrok een handje, zeewier knoflook en lijnzaadolie en ik smeer derfen.

Dikke vacht kan verstikken (ook door teveel huidvet) en daardoor jeuken, huidparasieten als mijt en luis voelen zich goed thuis in die dikke, warme vacht en het verharen zelf kan ook voor jeuk zorgen. Zeker bij een pony met veel vacht die in de winter gaat schuren is de vacht zelf of een parasiet waarschijnlijker dan iets wat onder de noemer seme valt.

Vie

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 22:35

xxJodyC: Weet je ook wat ze ingespoten hebben (met/zonder cortisone)?

Ik was eigenlijk heel tevreden over de RSIH, mijn eerste ging super lang mee tot ze ergens achter bleef haken en de hele flank gescheurd is. De huidige ligt er nu drie maanden op en ziet er tien keer slechter uit dan de eerste (op de scheur na dan)... Tapi krijgt binnenkort ook een paddock en weidegang beperken tot een halve dag...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 08:33

De Derfen aan de ogen smeren lijkt hier best te werken :j
Heb Zyta nu al 4 dagen niet meer zien schuren. Normaal als ik haar van haar paddock haal en vast zet,
is het direct krabben aan die ogen dmv het paaltje waar ze aan vastgebonden staat.
Wondjes aan de oren zijn ook genezen door de hoofdkap, het zal wel nog even duren voor er haar op staat vrees ik.

Dus ik hoop dat ik dit jaar mag zeggen dat ik een gelukkige zomereczemer-eigenaar ben.

(iemand nog een idee of het 'ergste' reeds voorbij is of juich ik te vroeg? :+)
*komt straks aan op haar weiland bij een haflinger wiens deken in frut van elkaar is en wiens manen afgeschuurd op de grond liggen omdat ze het lot aan het tarten is*

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 09:36

Vie schreef:
xxJodyC: Weet je ook wat ze ingespoten hebben (met/zonder cortisone)?

Ik was eigenlijk heel tevreden over de RSIH, mijn eerste ging super lang mee tot ze ergens achter bleef haken en de hele flank gescheurd is. De huidige ligt er nu drie maanden op en ziet er tien keer slechter uit dan de eerste (op de scheur na dan)... Tapi krijgt binnenkort ook een paddock en weidegang beperken tot een halve dag...

Geen flauw idee. De dierenarts had het over het doden van parasieten met de ene spuit en met de andere spuit verminderde de jeuk voor mijn paard. Geen flauw idee, sorry.

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 09:49

Ik had met mijn hond veel problemen met jeuk en schilfers, jarenlang ermee lopen doen.
Uiteindelijk is na 3 jaar de redding gekomen door bioresonantie en chinesche kruiden.

Met bioresonantie meten ze alles door en kunnen behandelen- ziet er ongelofelijk uit.
Hij is allergisch voor vaccinaties en is daar met gekke dingen op gaan reageren, kreeg veel AB, immuunsysteem lag volledig op de schop door een gist wat schimmel heeft kunnen worden.
Slechte voeding zorgt dan eigenlijk ervoor dat de gist in het lijf kan komen en schimmel kan worden.
Weet niet hoe het bij paarden is maar de hondenbrokken bevatten nauwelijks wat ze nodig hebben voor een carnivoor: nl vlees.

De 2 mensen waar ik ben geweest werken ook veel met paarden en behandelen er ook mee.
Een 3de gebruikt het veel met doormeten en geeft natuurlijke medicatie.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 13:15

xxJodyC

zonder deken ga je het niet redden met een paard met zomereczeem.
ze zijn allergisch voor de prik van de vliegjes en als je ze niet inpakt worden ze geprikt en dus jeuk.
een vliegendeken kan eerst al een hoop helpen om die vliegjes tegen te houden.
een kale wei kun je zelf wel maken, laat een deel afgrazen en zet dat af met draad, je kunt ze er steeds een stuk bijgeven of enkele uren laten grazen op een wat vollere wei en dan weer terug zetten.
appie stata nu op stripbegrazing,ik geef ze om de paar dagen er nu zelf een strook gras bij en dat gaat goed.

ik maak straks wel even foto's hoe dat eruit ziet :j

maar probeer dus echt goed te smeren tegen de jeuk, en een deken er op want anders kom je er echt niet uit.
geloof me, ik ben ervaringsdeskundige op gebied van zomereczeem, haha ik heb er nu al 14 jaar ervaring mee!!!! :P

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 13:21

en ik heb het geleerd van ellepel en ik geef het dan weer door aan Vie :')

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 13:21

@Ellepel,

Ik wil wel een deken, maar Whisper wil niet.. Hij sloopt het gewoon direct. :O
Heb even overlegd, we splitsen het weiland in tweeën, en dan zetten we ze vooraan neer, kleinste gedeelte, dus snel kaal. :)
En als het kaal is, zet is Whisper daar neer, en de rest in het andere gedeelte. Bedoel je ongeveer zo?
Smeer driemaal daags, trouw. Wil het echt opgelost hebben, want dit is echt niet leuk voor dat beestje. Hij schuurt zich een ongeluk. :(

Bedankt weer! :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 13:26

ja zo kun je het best doen ja, en geef dan wel wat krachtvoer bij,daar worden ze echt niet dik van,en de vitamines kan hij nu wel gebruiken.
flink laten lopen is ook goed,van zweten raken ze veel afvalstoffen kwijt en dat is alleen maar goed :j
de gewone eczeemdekens gaan snel kapot,maar een vliegendeken niet,die kunnen vaak wel wat hebben.

maar misschien heb je geluk en gaat het zo over,als het gaat om een lichte allergie kan het
maar appie(mijn pony) zou echt zwaar ziek worden als ik die geen deken op zou doen.

wat je ook nog kunt doen is een fles azijn,dit verdunnen met een fles water en je pony hiermee helemaal insmeren.
de azijn vinden de vliegen niet fijn....vliegenspray kun je ook proberen,alles wat maar die vliegen weg houdt.

ohw en ik hoorde nog van iemand die doet een paar tenen knoflook in een fles warm water,laat dit een tijd staan en smeert daar zijn dier mee in.
schijnt dat die geur de vliegen ook op asftand houdt..en daar kan ik me wel wat bij voorstellen!!!! :D

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 13:30

En daar dan het hele lichaam mee insmeren denk ik, toch?
Hij heeft sws wel zware allergie, zei de DA.
Had van de winter een super stoere bos manen, en ja hoor, zomereczeem en nu is het net een Fjord.
Hoop dat die vliegendekens hufterproof zijn, wat Whisper sloopt echt alles.
Genoeg middeltjes dus om te smeren, dankjewel!

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 13:31

kyrkelover schreef:
Hammeke schreef:
Die RSIH heb ik een tijd geleden voor een pony bij ons op stal gehaald (eigenares eindelijk overtuigd van toch een exceemdeken op te leggen). Ik moet zeggen, pony is een grote D pony, wel struis gebouwd, maar het deken past hem écht niet. Het spant langs alle kanten én schuurt zijn hele vacht eraf.
Maar ga dat maar eens uitleggen terwijl ze net 150-, hebben neergelegd voor zo'n supergoei deken..

Heb je dan niet gewoon een maat te klein gekocht?

Nee want van achter hangt hij nu al bijna een stuk over zijn kont. Een 185 zou voor een struise D toch moeten volstaan, als hij te groot is gaat hij ook alleen maar naar achter schuiven en nog meer schuren.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 13:38

RSIH vind ik echter ook niet geschikt voor héél brede paarden.
Wat je wél kan doen, is extra 'klikkers' vooraan bevestigen.

Je hebt dat ringetje en dan 2 'haakjes' waar je de borst mee vastmaakt.

Als je nu gewoon zo'n grote klim-veiligheidshaak aan dat ringetje vastmaakt,
dan is je borst breder, je deken is wel open, maar dat kan op zich geen kwaad.

Zoiets dus

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 18:55

Hammeke schreef:
kyrkelover schreef:
Heb je dan niet gewoon een maat te klein gekocht?

Nee want van achter hangt hij nu al bijna een stuk over zijn kont. Een 185 zou voor een struise D toch moeten volstaan, als hij te groot is gaat hij ook alleen maar naar achter schuiven en nog meer schuren.

Het lijkt erop dat je deken eerder te groot is, een te grote deken schuift naar achteren en gaat daardoor juist strak om de boeg zitten. 185 is ook wel erg groot voor een D-pony. M.i. moet een 175 beter zitten.

Vandaag zijn Famke en Blacky naar de osteopaat geweest.
Famke kwam er met wat kleine blokkades en een lichte scheefstand van het heiligbeen goed vanaf. Oorzaak was waarschijnlijk de bevalling en ik merkte dat ze in de galop wat moeite had. Op beide handen liep ze met haar achterhand wat naar binnen. Verder zit Famke lekker in haar vel, wist ik al ;) en dat is ook aan haar ZE goed te zien. Prima onder controle te houden, op een klein beetje schuurschade aan de manenkam na. Geen wondjes of ontstekingen.
Hopen dat het zo blijft, Famke heeft het ieder najaar nog even heel moeilijk.

Blacky is een ander verhaal, flink wat blokkades in de rug, een scheef heiligbeen (meer dan Famke), spanning in de weefsels bij zijn onderkaak en algehele malaise. Dit is ook aan het ZE goed te zien: oren en hoofd gaan momenteel achteruit. Flinke kapotte randen langs de oren, veel plekken op zijn hoofd, ondanks het smeren met Derfen en de TWM horsemix, waar Famke het juist zo goed op doet.
Verder begint hij mok te ontwikkelen, nu nog een klein plekje wat ik meteen met Derfen crème heb ingesmeerd.
Het advies van de osteopate was om hem na een week rust i.v.m. de behandeling van vandaag een reinigingskuur te geven. Het risico zou zijn dat de klachten in het begin erger worden. Dat is de reden dat ik mij afvraag of dit wel het juiste moment is om te gaan reinigen.
De TWM reinigt ook maar blijkbaar voor Blacky niet voldoende.
Arme Blacky voelt zich echt niet fijn op het moment. |( Wat ook niet meewerkt is dat mijn dochter bij haar vader is en hij zo zijn vriendinnetje moet missen. Hij geniet altijd zo van haar aandacht, daar kan ik niet tegenop.

Wie heeft er ervaring met het reinigen in het seizoen en waarom zou ik dat wel of juist niet nu doen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:00

ja hoor,gewoon drainage compositum halen en mee beginnen.
was je van plan om die ook te gaan halen,of haal je een andere reinigingskuur?
wel opbouwen,beginnen met 2x daags 5 druppels en zo opbouwen.
sommige paarden kunnen namelijk wel heftig er op reageren en als je ze meteen 30 druppels gefet kunnen ze daar flink ziek van worden.
vandaar dus rustig aan opbouwen.
maar kun je prima nu doen hoor,niks mis mee :j

appie heeft te lang onde de vliegendeken gelopen he bah.
plekjes in zijn manenkam en onder zijn staart,dus toch maar weer de boett-deken er op gedaan
alles goed ingesmeerd en dan trekt dat ook wel weer weg

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:14

Fijn Ellepel zo snel een reactie.
De osteopate had het over Puur Drainage of over reinigen met groen leem en jeneverbes-olie.
Puur kan ook 1x per dag gegeven worden, iets handiger zodat ik niet voor mijn werk eerst nog naar de paarden moet. Als het moet doe ik dat wel, maar langdurig gaat toch problemen geven.

I.v.m. de heftige reactie en de intensieve behandeling die hij gehad heeft van de osteopate mag ik pas over een week beginnen met reinigen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:54

Ellepel was me al voor met de informatie!

Ik heb de eerste kuren ook volop gegeven.
Na een aantal keer kun je ook af met de1x daags.

Uiteindelijk heb ik haar zelfs een aantal maanden op de drainage gehad, ging perfect.
Hiermee had ik de cirkel echt doorbroken.

Orchidee96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 23:12

Hallo,

Heeft iemand ervaring met paarden die jeuk hebben:
- manen & staart
- oren
- buik (navelgrens)
- uiers

Ik zou graag weten of iemand tips heeft of misschien weet wat het is. De dierenarts zegt dat het staart manen exceem is,
maar aangezien het paard het ook op andere plekken heeft lijkt me dat toch niet juist?

Het voerschema is er al op aangepast, we hebben vanalles geprobeerd. Ze staat nu op pulp (moet dikker worden) en Subli Zonder (soort
musli waardoor de jeuk al wel zichtbaar vermindert, maar nog steeds erg is).

Hoop dat iemand mij kan helpen!:)

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 23:28

@Orchidee96,

Dat is idd staart en manen eczeem, alias zomerallergie.
Je paard heeft zo'n hevige jeuk, dat hij schuurt, waar hij maar schuren kan. Hij schuurt zo hard dat hij wondjes veroorzaakt.
Ellepel weet wel raad, die helpt ons allemaal. :)
Ik smeer zelf, en het gaat al een beetje vooruit.
Paardenpyjama, adviseer ik ook!

Orchidee96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 23:42

@xxJodyC
Ze staat constant in de deken, helemaal ingepakt met uiers enal. Ze gaat snachts naar buiten toe.
Een andere dierenarts dacht dat het misschien hormomen waren, zou dit ook kunnen? Ze geeft namelijk na 6 jaar nog steeds lichtelijk melk..

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 23:56

@Orchidee96,

Na zes jaar nog? Nee, dan heb ik geen idee. Sorry!

Orchidee96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 00:30

Ja dat is erg lang he! Dierenarts snapt er ook niks van..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 05:44

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:22

ik had trouwens ook nog een vraag.
Iedereen heeft het over de buik en de navel bij eczeem, maar mijn paard heeft daar nou net geen last van.
Zie ik het dan over het hoofd of...?
Vind het best wel apart, want zijn hele lichaam zit er eigenlijk onder, behalve zijn buikje.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:55

Weidegenootje van mij heeft het slechts héél miniem.
Dus het KAN wel dat sommige paarden er echt geen last van hebben :-)

wiebsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:03

Je kunt de wei het beste afzetten met alleen draad. Verder helemaal niets. Zodat ze nergens aan kunnen schuren. Paarden dan wel bij elkaar in de buurt zetten maar niet in dezelfde wei zodat ze ook niet aan elkaar kunnen schuren.