Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diortje_vds

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 09:37

Zo, net de uitslag gehad van de manenanalyse, en resultaten waren zeer hoge leverwaarde, sporen van toxische stoffen, sporen van schimmel en afwijkende waarden vh darmgestel.
De cranio-sacraal had me ook al gewezen op de lever, alsook darmen en maag.
Dus moet bij de analyst leverkuur halen alsook iets homeopathisch voor de toxines te neutraliseren.
Nu ben ik wel in dubio: wou haar dieet aanpassen met de focus op maagzweren, maarrrrrr....ik lees dat vetrijke voeding (wat de graanvrije voeding is) en luzerne niet gunstig zijn voor een overbelaste lever.... Wat nu???

Ook heb ik sinds woensdagavond maagzout gegeven, en gisteren had ik les, en mijn merrie was super relax en liep echt wel goed...toeval? Of zou dat zo snel werken?

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 09:51

Maagzout werkt als een soort Rennie, dus inderdaad direct neutraliserend.
Ik zou wel oppassen met de hoeveelheid werk die je haar geeft als ze zoveel klachten heeft.

Die van mij had vergelijkbare problemen na analyses en ik ben ook een traject ingegaan van een paar maanden waarbij ze inderdaad ontgifting voor de lever/nieren kreeg, iets voor de schimmels in de darmen, drainage, enzovoort. Daar heb ik Cavalor Fiber Force naast gegeven. Dat is helemaal goed gekomen. Wel ben ik daarna pas weer omeprazol gaan geven.

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:05

Hallo allemaal,

Ga dadelijk met mijn da bellen voor overleg. @ Diortje heb jouw posts gelezen en heb een vraag: zou je me uit kunnen leggen hoe zo'n manenanalyse in zijn werk gaat? Heb er eerlijk gezegd nooit van gehoord dat ze door middel van manen kunnen constateren of er een probleem is met de lever en de darmen. Wellicht voor mij ook zeer zeker interessant.

Geven jullie maagzout naast de Omeprazol? Wat is een goede dosering om mee te beginnen?

Ik heb gekeken op de website van Abler, en Ooooh snap er helemaal niks van. Is 1 zo'n zakje genoeg voor 1 dag?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:16

Er staat op de website van Abler een calculator. Daar voer je in welk product je gaat geven en het gewicht van paard/pony. Dan kan je de treatment of de onderhoudsdosering uitrekenen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:27

Yvank_ schreef:
Psyllium werkt wel beter... En 15 voor een kuur psyllium valt nog wel mee :)

Zei mijn DA net ook. Dus toch maar de zandwegkuur.

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:31

Ah super bedankt henshem, ga ik meteen bekijken.
Voorkeur gaat uit naar zakjes? Of wat is jullie ervaring?

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:40

ik had op de site van Abler begrepen dat je voor een paard van 500 kg 3 zakjes/dag moet geven.

Als mijn merrie vorig jaar behandeld werd tegen maagzweren heb ik haar toen op rust gezet, en dat heeft de dingen eigenlijk alleen maar erger gemaakt, dus nu let ik er op dat ik mijn regelmaat behou, maar uiteraard wel wat aangepaster, lichter werk, vooral gymnastisch en ook veel stappen & buitenritten want ze zit nogal snel vast, vandaar ook dat ze toch veel in beweging moet blijven, ook heeft ze veel bloed/temperament en bij ons op de sportstal mogen ze maximum 2 uur buiten op de weides. (ik wéét dit is niet ideaal maar helaas, ik heb al een helse zoektocht gedaan vorig jaar en dit is as good as it gets, rand van Brussel is echt een ramp op vlak van pensionstallen)

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:44

O ik vond net op Abler, als ik zou kiezen voor de zakjes Omeprazol plus voor een pony van 400 - 450 kilo , 1 zakje per dag

Edit zag dat ik verkeerd gekeken had, had de calculator op LBS staan. Inderdaad voor 450 kg 3 zakjes en 400 kilo 2 zakjes

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:48

@ Diortje: Maagzout werkt idd instant, dus kan onmiddellijk verlichting geven. Dosering ik geef meestal 2x 2 koffielepels. Maar ik heb er ook geweten die 2x 2 eetlepels geven (was wel om spierverzuring tegen te gaan). Dus kijken wat voldoende effect heeft zou ik zeggen.

ivm met je leverwaarden: maagzweren kunnen ook verhoogde leverwaarden geven. Dus je kan al beginnen met je rantsoen op de maag af te stellen, alleen mss een lagere hoeveelheid en pas na een week of 2 als de lever al wat ontgift is de hoeveelheid dat je denkt dat je paard nodig heeft om op gewicht te blijven en het werk goed aan te kunnen.
Vriendin van mij heeft nog mycotoxinebinder te koop (ze heeft zelf een zak van 20kg moeten kopen) haar paard had leverwaarden die 100x de bovengrens waarden hadden en die is er erg mee verbetert in combi met aanpasssen vh voer (gluten, graan en luzerne vrij)

@Kim: 1 zakje is goed voor 175kg paard, dus je moet inschatten hoe zwaar je paard is en hoe ernstig de klachten zijn. Zo kan het beter zijn een paar dagen het gewicht te overschatten en dan het "juiste" gewicht te nemen, dan wat te onderschatten, dan duurt het veel langer om een goed resultaat te krijgen.

ikzelf heb de laatste keer ook een paar tubes paste (abgard) besteld omdat als ze niet willen eten is het heel moeilijk om de korreltjes (zakjes) erin te krijgen. Na een paar dagen slaat de omeprazole meestal wel aan een kan je de zakjes geven, deze zijn om te doseren en prijstechnisch het interessants

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:08

Ik had gewoon 1 goeie koffielepel bij elke maaltijd gegeven...benieuwd of het een toevallige momentopname was, of dat ze deze dagen constant blijft. Mooi testmiddel alleszins!

Ik was al op zoek gegaan naar mycotoxinebinders maar niets gevonden, dus ik ben eventueel wel geïnteresseerd! Ik ga nu vooral eerst de leverkuur (vloeistof) en de kuur van de homeopaat geven, en dus proberen de voeding aan te passen, maar ik weet dus niet goed wat...alles bevat luzerne, vet...en haar hooi eet ze zelfs niet allemaal op (ze eet momenteel ook liever stro). Hoe zit het met pure spelt? (ikzelf ben ook gevoelig aan gluten en speltbrood verdraag ik wel). Ze staat ook mooi maar heeft geen reserves, dus ik wil ook voorkomen dat ze terugvalt. Bietenpulp (Zupa) wilt ze jammer genoeg niet eten, bieten zelf ook helemaal niet dus dat verbaasde me niet. En er bestaan ook rijstkorrels om wat meer body te geven/behouden, zou dat iets zijn?

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:44

@ Kim_bisous: De analyse van manen is idd iets wat ik zelf ook nog niet kende, maar verschillende mensen die ik ken waren er toch mee geholpen voor diverse problemen.
Blijkbaar wordt het gedaan door een soort van bioresonantie, ik moest een goede pluk manen meegeven met de haarzakjes aan (dus goed aan de wortel uittrekken). De symptomen die hij zelf opnoemde (had geen voorkennis van mijn paard) stemden perfect overeen gerelateerd aan de resultaten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:57

bij [VS] is nu een topic voor het zoeken naar luzernevrije (vitamine) brokken
Spelt bevat nog steeds gluten maar in mindere mate als tarwe, bovendien is het aandeel ruwvoer bij ruwe spelt ook behoorlijk hoog.

ivm de mycotoxinebinder: je vind daar niet heel veel over terug en je kan het ook alleen maar per 20kg vinden, vooral gebruikt in de veeteelt.
die vriendin heeft haar paard op ricebran staan en ziet duidelijk verschil sinds ze is overgeschakeld. Alleen maakt ze zich zorgen over het nadelen van de Ca/P balans op termijn...

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:21

geven jullie maagzout langdurig of alleen bij stressmomenten?
Ik ben aan twijfelen wat te doen, die van mij heeft de overgang gelukkig nu wel gemaakt, inmiddels ben ik afgebouwd in de zakjes abler. Ik heb een pot maagsupport genomen ipv de maagcompositum, deze heeft ook magnesium en voorderest gelijk qua ingredienten, enkel goedkoper.
Volgende week vrijdag word hij geopereerd aan zijn kies, dit geeeft natuurlijk de nodige stress en drie dagen op de kliniek is ook geen pretje. Ik dacht anders in zijn voer een extra schep maagzout toe te voegen en dan te kijken of dit incl de maagsupport volstaat.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:27

soms maar een paar dagen, soms een week of 2-3.

Kennissen hebben het maanden gegeven.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:29

petitparis schreef:
soms maar een paar dagen, soms een week of 2-3.

Kennissen hebben het maanden gegeven.

thanx! ik ga dat dan proberen, het gaat nu eigenlijk echt heel goed, dus hoop hem er beetje door heen te kunnen slepen.

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:32

@ Diortje, Bedankt voor je uitleg. Was dit via de dierenarts of homeopaat?

Ik heb net zuiveringszout bij de Tuinen gevonden. Potje meegenomen.
Waar ik nog niet achter ben, is Luzerne nu wel of geen maag bevorderlijk voeding? Ik heb Dailyplus, heb in dit topic gelezen dat daar wel melasse aan toegevoegd is wat minder goed is dan zonder melasse. Zemelen is geen verstandige keuze om extra bij te geven gezien de granen? Of denken jullie hier anders over.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:50

zemelen zijn het afval van granen (dus bevatten minder zetmeel dan geplette granen zelf) en hebben imo alleen nut als je grote hoeveelheden luzerne en/of bietenpulp gaat voeren.

ivm luzerne zijn de meningen verdeeld. De meerderheid zegt:
- hoger Ca/P balans, dus extra beschikbare calcium om maagzuur te neutraliseren
- veel structuur => extra kauwen en prikkeling van de darmen, waardoor de activiteit verbetert
Tegenstanders zeggen dan weer dat luzerne te "hard" is en niet voldoende gekauwd wordt en inde maag kleine wondjes kan veroorzaken in de maagwand. (vglbaar als dat je een handvol luzerne in je maag neemt en erin knijpt. het prikt en steekt soms oppervlakkig in je huid).
Dus tja, beiden hebben wel een goed argument, dus ik geef nog steeds luzerne, maar niet veel meer.

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:01

Dank je wel voor je uitleg PetitParis. Ik vind het moeilijk, wanneer doe je het goed.

Heb nog een vraag (sorry, heel veel vragen heb ik) aan mensen die met Omeprazole behandeld hebben. Bleef jullie paard in eerste instantie gapen in combinatie met de medicatie? Groetjes Kim

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 09:55

aan het begin bleef het gapen. dat trok later pas bij.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:03

Diortje_vds schreef:
Ik had gewoon 1 goeie koffielepel bij elke maaltijd gegeven...benieuwd of het een toevallige momentopname was, of dat ze deze dagen constant blijft. Mooi testmiddel alleszins!

Ik was al op zoek gegaan naar mycotoxinebinders maar niets gevonden, dus ik ben eventueel wel geïnteresseerd! Ik ga nu vooral eerst de leverkuur (vloeistof) en de kuur van de homeopaat geven, en dus proberen de voeding aan te passen, maar ik weet dus niet goed wat...alles bevat luzerne, vet...en haar hooi eet ze zelfs niet allemaal op (ze eet momenteel ook liever stro). Hoe zit het met pure spelt? (ikzelf ben ook gevoelig aan gluten en speltbrood verdraag ik wel). Ze staat ook mooi maar heeft geen reserves, dus ik wil ook voorkomen dat ze terugvalt. Bietenpulp (Zupa) wilt ze jammer genoeg niet eten, bieten zelf ook helemaal niet dus dat verbaasde me niet. En er bestaan ook rijstkorrels om wat meer body te geven/behouden, zou dat iets zijn?

Het voer van www.hayster.nl ondervangt mycotoxine

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 18:17

Zo even een update van mijn kant. Nog even kort mijn verhaal want die staat alweer een paar pagina's terug. Ik heb een merrie die ernstig luchtzuigt/kribbijt en ook de laatste weken flink afvalt. Onbeperkt hooi, 24/7 buiten met grote schuilstal en open stallen, muesli met luzerne en liksteen tot haar beschikking. Gedraagt zich normaal, eet goed, is opgewekt bij het wandelen in het bos. Wel heeft ze een rare tic ontwikkeld sinds ze hier staat (2 maanden geleden verhuisd) ze loopt continue de zelfde rondjes in de paddock met als gevolg allemaal paadjes in het zand gelopen.
Door het afvallen en krib bijten verdacht ik haar van maagzweren en een kuur van 2 weken GastroGard meegekregen in overleg met de dierenarts.
Ik weet dat 2 weken niet genoeg is, maar ik wilde eerst even kijken of het wel baat heeft.
Nu dan, de 2 weken zijn bijna om en ik ben de laatste spuiten aan het afbouwen. En helaas, de situatie is niet verbeterd en niet verslechterd.
Kan ik er nu van uit gaan dat het probleem niet bij evt. maagzweren ligt? Moet ik toch verder gaan met meer omeprazol?

Ik wordt er echt een beetje moedeloos van. Ik probeer mijn paard alles te geven en alles te bedenken wat er in mij opkomt wat de oorzaak zou kunnen zijn. Ze heeft ook nog wormen gehad tussendoor, fikse wormenspuit erin en alles is nu weg gelukkig. Maar dat ze mager blijft zit mij niet lekker.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:48

Kunnen jullie me even helpen moet morgen ff bellen voor pijnstiller voor lans. Vrijdag wordt ie geopereerd maar hij heeft echt giga last. Maar wil voor na de behandeling wel de pijnstiller met maagbeschermer.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 23:34

Ging het niet een aantal pagina's terug over "geschikte" pijnstiller voor maagpatiënten? Ik heb er zelf geen ervaring mee en kan je helaas niet helpen Chesss

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 23:36

Equioxx kun je proberen. Schijnt minder slecht voor de maag te zijn. Heb ik toen wel gebruikt. Ging inderdaad beter dan de buut. Of mss pijnstiller spuiten?

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 23:56

Top Thanx!