[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:13

mocht er nog iemand belang bij hebben..ik verkoop deze deken:
Afbeelding
everline by Busse.
maat 165, helemaal heel,inclusief bilriemen.

de hals kun je eventueel oprollen en vastzetten
hij zat appie net wat te strak bij de boeg dus ik heb voor hem nu een andere en is deze overbodig.
is een hele sterke deken, en ik wil er graag 25 inclusief verzendkosten voor hebben

Swaen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:38

Als mijn paard vroeger( rijd al hele tijd niet meer :() last had van eczeem was dat dikwijls te wijten aan de voeding. Met de juiste kruiden merkte ik dat het op zeer korte termijn verdween.
Maar dat is niet altijd zo,we hadden vroeger een pony, het leek wel oftie behekst was, gewoon geen rust in te krijgen.
Dus ik denk dat er altijd verschillende aanpakken zullen zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:41

er zijn verschillende soorten eczeem,dus zijn er inderdaad verschillende soorten aanpak.
:j

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:08

Ons paard krijgt al jaren geen voer meer...euh behalve dan ruwvoer, haha, ze krijgt wel voordroog omdat ze anders gaat hoesten maar dat is bijna hooi....en vitamientjes...
Dus bij ons paard werkt dit totaal niet, ze heeft nog steeds even erge eczeem als altijd.
Ben eigenlijk op zoek naar goede niet te dure vitamines, wie o wie weet er wat?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:10

miranda: kreeg ie eerder wel bijvoer dan?

Uit ervaring kan ik zeggen dat niets bijvoeren ook slecht kan zijn.
Heb hier het bewijs lopen dat verantwoord bijvoeren toch 75% kan schelen in jeuk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:35

miranda,maar wat voor vitamines geef je nu dan?

je kunt ook voeren zoals ik het doe?
ik geef nu dan een brok,(equiral stud )maar je kunt ook een muesli halen met weinig suikers er in.
dan haal je een multivitamine en dat meng je door een halve voerschep brok.

een halve voerschep brok of muesli kan een eczeemdier best wel verteren,tenzij ze ergens echt hartstikke allergisch voor zijn.
zo voer ik nu al meerdere paarden en ze doen het er harstikke goed op.

ik vind zelf het veteranensupplement van NAF heel goed, of elk ander kompleet supplement.(opkikker is ook goed, of kompleet plus)

lees net in een ander topic dat Havens nu een melassevrij voer heeft?
ik stuur ze es een mailtje,want dat klinkt wel goed natuurlijk

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 20:56

Ik heb zelf een pony die gevoelig is voor suikers/zetmeel (hoeven/IR) en die voer ik ook geen 'krachtvoer'. Wel krijgt ze supplementen, want zonder kreeg ze toch een tekort.
Ik geef haar nu grasbrok (wiesencobs van Agrobs) met opkikker van paardendrogist erdoor. En een scheut appelazijn tegen de vliegjes :D
De andere krijgt hetzelfde, op de appelazijn na, want dat lust madame niet.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:39

_CS_ schreef:
miranda: kreeg ie eerder wel bijvoer dan?

Uit ervaring kan ik zeggen dat niets bijvoeren ook slecht kan zijn.
Heb hier het bewijs lopen dat verantwoord bijvoeren toch 75% kan schelen in jeuk.

Ja, wij hebben verschillende dingen geprobeerd, (kruidenmuesli, subli basis/zonder, slobber, ook nog andere soorten voer maar ik weet het allemaal niet eens meer) maar bij alles bleef de eczeem hetzelfde....daarom afgelopen seizoen zonder krachtvoer geprobeert, dat werkt dus ook niet, echt streng dieet dus ook geen appeltjes enz. maar het maakt niets uit, al is het zeker ook niet nog erger geworden (kan al bijna niet :P )
Zowiezo wil ik dit deze zomer doorzetten, zeker nu ze op de wei staan)
Ellepel, eerst had ik de Equitop forte, kost bijna 40 euries en ik geef er 3 paardjes van dus dat is hartstikke duur!
Daarna overgegaan naar de vitamines van de welkoop, maar echt heel blij wordt ik er niet van...ze vinden die trouwens ook niet lekker...dus ik ben op zoek naar wat anders.
Wat het is, de paarden hier krijgen veel ruwvoer.
Ze hoeven echt niet meer bij, zeker niet meer dan een half schepje (voor de shet nóg te veel) en dan kom je niet aan genoeg voedingsstoffen, je moet toch minstens bij Helly aan twee kilo zitten (700 kilo paard)
Dus dan moet je toch aan de extra vitamines/supplementen, dan zie ik de meerwaarde van het krachtvoer daar niet in, die kunnen ze dan wel missen, ik geef alleen krachtvoer voor de vitamines die daar inzitten, de rest is overbodig!
Muesli doet ze ook al niet goed op, eigenlijk gaat het nog minstens net zo goed zonder, dit geld zeker voor mijn arab en shet!(die verplicht mee ge-dieet hebben :+)
Ze worden alleen maar vet en dat is nergens goed voor..maar waarom losse vitamines zo duur moeten zijn als ze ook gewoon door de goedkoopste biks zitten, daar ben ik nog niet achter.
Maar iig is er geen krachtvoer waar je met een halve kilo je paard volledig kan voeren.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:32

hey
lang niet geweest hier
lees hoop goede verhalen en zie veel lange manen :D

met Nosey gaat het ook super
ik heb hem voor 3e jaar op rij weer op omega olie staan en behandel hem nu ook met zwavel/teer shampoo en geef hem knoflook en appelazijn en nu ook met een vliegendeken en t gaat echt fijn.
wil alleen wel een andere vliegendeken nu die iets sterker is.
iemand ervaring met de Vantaggio Vliegendeken Buzz-Off Motion
vraag me ook echt af welke maat ik moet hebben
volgens tabel de 185, maar hoe vallen die??
ben zo bang dat het te krap is.
hoe is het bestellen bij Ooteman sowieso?
beetje goed

groetjes

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:52

ik heb ook goede ervaringen met Z/T shampoo, gisteren Vera haar manen er weer mee gewassen en haar manenkam is weer heerlijk zacht en niet dik.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:29

miranda, ik geef zelf niet dagelijks krachtvoer, in het zomerseizoen alleen als ik op stal kom.
en soms kom ik een paar dagen achter elkaar niet,dus krijgen ze ook niks
er ligt wel altijd een liksteen,mochten ze daar behoefte aan hebben.
de supplementen van NAF zijn niet duur en vrij kompleet.

je kunt ook nog Marstall force geven ,ik weet niet of jij dat bij jou krijgen kunt,maar daar zijn ook veel mensen heel tevreden over.
dat is gewoon een vitaminebrokje wat je zo uit de hand kan voeren.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 06:22

Je kunt ook een voeradvies aan Marstall vragen. Ik voer de exceemmuesli gemixt met de Vito (gaat ze mooi van glimmen) + een hangje Pavo Daily Plus. Alles zit er in, kijk maar eens op hun site.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 12:40

ellepel schreef:
miranda, ik geef zelf niet dagelijks krachtvoer, in het zomerseizoen alleen als ik op stal kom.

je kunt ook nog Marstall force geven ,ik weet niet of jij dat bij jou krijgen kunt,maar daar zijn ook veel mensen heel tevreden over.

Liksteen hebben ze wel, maar daar komen ze in de zomer niet aan, in de winter wel.
Vooral de geiten maken er heel grappige deuken in met die kleine bekkies :D
Wat zouden jullie denken van dit:
http://www.paardendrogist.nl/product/105/139/knoflook_zeewier/108001/
Dan wel in combinatie met denk ik de ponybrok van Subli, daar zitten in verhouding de meeste vitamines in...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 13:22

ikenindi schreef:
ikenindi schreef:
de langste manen zijn 73 cm (en dat is gekruld omdat er een maand vlechten in hadden gezeten!) en de kortste 15 cm... ik ga eens bijhouden elke maand om te zien hoe snel het groeit!

dat was in februari... dat elke maand bijhouden is niet gelukt, maar ik zal (Als ik het niet vergeet) vandaag eens meten... ben heel benieuwd...

nou, van de week even gemeten, en ik kom nu op 93 cm op het langste punt, en 32 cm bij het kortste punt... toch overal dan dus (bijna) 20 cm gegroeid in nog geen half jaar tijd...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 13:31

MirandaFuego schreef:
Dan wel in combinatie met denk ik de ponybrok van Subli, daar zitten in verhouding de meeste vitamines in...

eerlijk gezegd ben ik geen knoflookfan, en zeewier bevat een heel hoge dosis jodium, daarvan kan de schildklier flink van slag raken. Ponybrok van subli voer ik ook en die bevalt me best, al zou ik graag marstall force hebben, maar dat kan ik in de buurt niet krijgen (lokale marstall dealer weigert te bestellen).

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 14:28

@tamary.
Zeewier is niet altijd slecht m.n voor de ijslanders is het juist wel goed mijn nicht heeft al 25 jaar ijslanders haar exschoonpa heeft een fokkerij , voor ijslanders.
Bijna alle paardjes krijgen (ijslands) zeewier door hun voer.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 14:30

Het blijkt dat als er iets mis is met de energiebanen die door de nek en ruggenwervels van het paard lopen, ze ook vaak soortgelijke reacties als exceem en allergische reactie ( jeuk zelfs extreme jeuk).

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 14:46

MirandaFuego schreef:
ellepel schreef:

Liksteen hebben ze wel, maar daar komen ze in de zomer niet aan, in de winter wel.
Vooral de geiten maken er heel grappige deuken in met die kleine bekkies :D

Maar dan heb je dus een liksteen zonder koper(aangezien de geiten dezelfde blok hebben als de paarden). Terwijl de paarden dat wel nodig hebben.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:05

Bij onze ruitersportzaak hadden ze zo'n kap helaas niet op voorraad. Ik heb hem nu besteld, hopelijk is hij volgende week binnen! Ik heb een kap van premiere besteld. Laten jullie die 's nachts op? Ik heb in de vakantie namelijk wel tijd om 2 keer per dag te gaan, maar als ik weer naar school moet haal ik dat niet. En welke maat hebben jullie voor een haflinger? Ik heb maar L besteld, ze heeft van hoofdstel altijd maat full..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:15

Miranda: Shadow is erg opgeknapt van ponybrok van subli, die zou ik je zeker aanraden.
Speciaal voor sobere paarden en daardoor hoge vitaminering en dus hoef je er lang niet zoveel van te voeren.
Shadow kreeg 1x daags een halve schep, verdeelt over 2 porties.
Ging echt super daarmee!

Vergeleken met ander voer waar je best veel van moet voeren wil je de vitamineren-gehalte bereiken die je wilt.
Ik zou daarnaast geen andere supplementen geven eerlijk gezegd.
Dan voorkom je scheve verhoudingen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:24

Ik voer eigenlijk helemaal zo goed als geen krachtvoer.
Paard staat van sochtends tot savonds op een schrale wei, krijgt 2x per dag een flinke bult hooi, savonds een kopje zemelen/lijnmeel slobber met omega olie erdoor en sochtends Pre Alpin aspero met 50 gr. Pavo Vital. Alleen als ze aan het werk is geweest krijgt een handje Equifyt Red horse (mijn ervaring met equifyt is dat hier het minste ballaststoffen inzitten die de darmhuishouding zouden kunnen verstoren)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:31

Er is gewoon teveel keus! :Y)
Als ik alleen en halve kilo ponybrok zou geven zou ze wel erg ondergedoseerd zijn, maaja, ik denk er verder nog wel even over na!
Maar ze krijgen hier altijd maar één keer per dag want ze moeten allemaal apart opgesloten worden dus dat is nogal een gedoe, gekkenhuis hier met etens tijd :P
Maar Malenka, schapen mogen geen/weinig koper, geiten hebben wel koper nodig!
En doen ze gezellie samen met hetzelfde zoutblok (is ook niet te voorkomen met al dat loslopend wild) :+
Suuzz, ja wij laten de kap altijd op, gelukkig hoef ik niet nog smorgens om 5 uur heen om dat ding op te gaan doen, zeg! :P

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:38

met ponybrok hoef je echt niet veel hóór ;)
Sober voer, en sobere paarden voer je juist zo min mogelijk.

Maar wat ik bedoel is dat een supplement uitgebalanceerd is.
Ga je daar nu iets bijgeven, worden de verhoudingen uit elkaar getrokken ;)

Maar goed, weet jij hoeveel jouw ruwvoer bevat?
Daar moet je eigenlijk ook naar kijken, wil je het echt goed doen.
En dat is ook per baal verschillend wat erin zit ;)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:45

En de pavo summerfit koeken?
Daar hoef je weinig van te geven en bevatten toch alle vitamines en mineralen.
Er zit wel wat suiker en zetmeel in natuurlijk, maar omdat je maar zo weinig hoeft te geven, is het toch minder dan wanneer je een kilo speciaal voer geeft.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:53

Isapaardje schreef:
En de pavo summerfit koeken?
Daar hoef je weinig van te geven en bevatten toch alle vitamines en mineralen.
Er zit wel wat suiker en zetmeel in natuurlijk, maar omdat je maar zo weinig hoeft te geven, is het toch minder dan wanneer je een kilo speciaal voer geeft.

Bij veel dieren wordt jeuk erger door summerfitkoeken