[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 23:02

Hier is de deken vanaf vandaag weer op :)
Wie werkt hier met appelazijn? Hoeveel per dag en zijn er bijwerkingen?

marietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 23:07

Naaltje schreef:
1 úúr koken :oo
het stukje van tug had ik gelezen :j
ik ga bij de welkoop maar eens kijken of ze het hebben.. is er verschil in lijnzaad en lijnzaad? ik hoorde al iets over bruin en geel? :o

Wat ik van het stuk begrepen had (heb zelf het canadese onderzoek gelezen)
is dat je het een uur moet koken om er zeker van te zijn dat het blauwzuur eruit is.
Niet dat het dan beter ging werken, maar gewoon vanwege de toxische stoffen die erin zitten.

tug

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 07:20

uit andere onderzoeken en studie's en ervaringen blijkt dat het koken van lijnzaad om het blauwzuur te verwijderen, niet langer hoeft dan 15 minuten, ik schreef het al eerder, misschien zijn canadezen gewoon heel voorzichtige mensen!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:38

tug schreef:
uit andere onderzoeken en studie's en ervaringen blijkt dat het koken van lijnzaad om het blauwzuur te verwijderen, niet langer hoeft dan 15 minuten, ik schreef het al eerder, misschien zijn canadezen gewoon heel voorzichtige mensen!

Dat dacht ik ook! Ik kook het altijd 20 minuten en laat het dan afkoelen.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 10:05

roylinde schreef:
ik ben trouwens van plan om van de paarden drogist de druppels die hun verkopen tegen ZE aan te schaffen ( puur culico )

iemand daar ervaring mee?

Ik gebruik het nu voor het derde jaar, en ik heb het idee dat het helpt. Het eerste jaar merkte ik niets geen verbetering, vorig jaar hebben we een heel erg goed seizoen achter de rug ;) Ik gebruik het wel in combinatie met puur allergie. Ze zeggen dat het beter gaat werken hoe langer je het gebruikt ;)

Al jarenlang voer ik lijnzaad aan onze paarden, eerst liet ik dat een half uur koken, maar al minstens 2 jaar laat ik het maar 15 minuten koken ;)
In geel lijnzaad zou inderdaad geen blauwzuur zitten, en kun je dus geven zonder te koken. Maar dit is behoorlijk prijzig ;)

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:34

collega eczeempaardeigenaren...... vraagje:
Mijn paard is sinds een paar maanden weer stevig aan het werk, ik wil namelijk weer wedstrijden gaan rijden. Ik voer nu bietenpulp met zemelen en wat zeewier en olie (uit het bokeje van nicolette hebing) Ik vind haar echter te flegmatiek.
Wat kan ik gaan voeren om er wat meer actie in te krijgen? Ik ben wat huiverig voor krachtvoer gezien de toevoegingen.
Ze wordt dik van de lucht :+

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:08

weet niet of je dat moet oplossen met voer, haver schijnt te werken bij sommige paarden
maar misschien doe jij wel iets verkeerd een verkeerde hulp of zit haar iets in de weg dat ze ergens pijn heeft..

MuzefeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:17

Heaven d'r staart gaat goed! Ondanks dat ze laatst iets heeft geschuurd groeien de haren super aan!

Afbeelding

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:34

weet iemand misschien of teatree shampoo ook werkt tegen luizen??te koop bij de boerenbond
ze heeft ze al wel namelijk :(
alvast bedankt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:36

luizen krijg je weg door te wassen met luizenshampoo. die kan je bij je DA kopen maar hoe bedoel je dat ze die al wel heeft?

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:38

ze heeft al luizen... (ik heb ze namelijk al gezien ;) )
maar ik ben benieuwd of teetrea shampoo ook helpt

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:49

Nou ik heb de halsdeken ook op. Gelukkig heeft me paard nog niet geschuurd. Daarbij gebruik ik ook TKC97 dat heeft vorig jaar echt enorm goed geholpen. Maar voor net dat beetje extra heb ik maar een halsdeken gekocht. Vind het zo sneu als ze jeuk heeft. Hopelijk is me paardje nu exceem vrij en blij :D

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:01

TKC 97? wel een spannende naam in ieder geval := als het maar helpt en ondersteunt in ieder geval :)

hier vandaag ook de boett deken weer opgedaan. gisteren in de was gedaan en gerepareerd ( 2 clips eraf, 3 gaten in het buikstuk :P ) en staat d'r weer "voorbeeldig"
arme beest deed gelijk weer trouw d'r koppie in de hals toen ik die ophield, ze wist het nog precies!
hier tot nu toe nog geen schuren, hoop ook van harte dat dit een schuurvrij jaartje wordt als ik consequent met die deken blijf, want haar manen zijn toch wel ruim een meter lang nu, en ze heeft een supermooie voorpluk.
( denkt met horror terug aan 2 jaar geleden toen ze alleen stompjes haar bezat := )

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:22

wat is dat TKC 97 hihi het maakte me nu wel erg nieuwgierig...

iemand uitleg of waar je het kunt kopen en in welke vorm het is dus poeder of vloebaar of vaste vorm ?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:26

Voor de vraag over appelazijn:
Ik gebruik het al jaren, in het voorseizoen, dus een kuurtje zeg maar.
Bevat vele vitamientjes en is goed voor vele dingen.

Ik geef het alleen wel verdund met wat water, aangezien puur het zuur bijwerkingen kan geven.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:04

okee :) bedankt voor je reactie, hoeveel voer je daarvan per dag?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:11

hehe, ben een weekend weggeweest en appie heeft nog helemaal niks geschuurd *\o/* *\o/*

pfff was wel even spannend hihi.
nou,hopelijk blijft het zo,je weet maar nooit he?

desty:
tegen luizen werkt toch geen tea tree?
dacht dat je dan een speciaal goedje bij de dierenarts moet halen,wij wassen ze dan altijd met sebacil

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:15

MSophie schreef:

iemand uitleg of waar je het kunt kopen en in welke vorm het is dus poeder of vloebaar of vaste vorm ?

TKC 97 heb je in een vliegenspray en in een anti jeuk lotion. Het is vrij agressief spul vind ik zelf. Het werkt wel heel goed.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:15

Tea tree werkt alleen preventief. luizen vinden dat luchtje namelijk niet fijn. Maar als ze al luis heeft helpt het niks meer.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:49

Mischa4ever: volgens mij is er niet specifiek een richtlijn voor.
Ik geef ongeveer 25 ml, met water, 1 tot 2x daags. Is dus eigenlijk niet bar veel.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:00

aam_mic schreef:
MSophie schreef:

TKC 97 heb je in een vliegenspray en in een anti jeuk lotion. Het is vrij agressief spul vind ik zelf. Het werkt wel heel goed.

Volgens de site waar ik het bestel is het GEEN agressief spul. Je kan het zelfs op open wonden smeren.
Ik bestel het altijd bij www.el-hor.nl. Zelf heb ik ook niet het idee dat het agressief is.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:11

okee bedankt..
dat word volgend voor jaar met teatree wassen :+
heeft iemand misschien nog een richtlijn voor de kosten van die shampoo van de dierenarts?
dan weet ik hoeveel geld ik mee moet nemen ;)

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:52

Nog nooit gehad maar mijn jonge rijpaard heeft nu ook luizen zo te zien. Lijkt of ik allemaal witte eitjes aan de haarwortels zie zitten en ik denk ook een luisje gezien te hebben. Heeel fijn vind ik dat, zat ik net op de wachten ;(

Dit is trouwens niet de eczemer, dat is 1 van mijn ponies en die gaat nog steeds goed. Nog geen deken op. Ik zit er aan te denken om zelf iets te maken dat de maantop beschermt. Ga aankomende pasen eens knutselen met de naaimachine denk ik.

Maar om even op de luizen terug te komen. Hoe behandel ik dat en hoe besmettelijk is het? Ik heb er namelijk zelf 5 en er staan er nog 5 van anderen...

Groetjes,

Aline

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:58

Ik kom me ook melden. Ik heb een 2 jarige fries, die heeft zich vorig jaar aan het einde van het jaar bijna alle manen eraf geschuurd.
Vanaf vandaag loopt hij onder een eczeemdeken aangezien deman bij wie hij staat me vertelde dat hij zich tegen de muur aan 'gooide'. Voorkomen is beter dan genezen vandaar dat ik hem vandaag dus heb ingepakt, met masker en al... Hij moest even wennen, maar na een rondje bokken door de wei begreep hij wel dat het monster vast op zijn rug zat!!! Hopen dat hij er morgen nog steeds op zit, en niet kapot gescheurd in de stal ligt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 07:31

desty schreef:
heeft iemand misschien nog een richtlijn voor de kosten van die shampoo van de dierenarts?
dan weet ik hoeveel geld ik mee moet nemen ;)

bel ze op?
dan weet je dat meteen.

aline:
de eitjes zijn geel en de luizen zelf zijn lichtbruin,zie jij niet gewoon huidschilfertjes?