[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 23:21

Is flamazine geen brandwondenzalf? Dat is gewoon vrij verkrijgbaar in de apotheek.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 23:53

Mandyke schreef:
Is flamazine geen brandwondenzalf? Dat is gewoon vrij verkrijgbaar in de apotheek.

Dat zou goed kunnen! Ik kende het verder niet, maar is indd ook voor brandwonden.
De panalog weet ik zeker dat je niet zomaar aan kunt komen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 17:02

_Zsazsa_ schreef:
Ik zie in het lijstje dat er 2 zeer goede producten niet bij staan. Panalog en Flammazine worden gebruikt bij zeer hardnekkige mok. Deze 2 producten gebruiken wij bij de paarden die zeer ernstige mok hebben en waarbij alles al is geprobeerd.

Nadeel van deze producten is dat niet elke Veearts ze wil geven. Waarom weet ik niet, wij krijgen het ook van een belgische veearts. Maar ze helpen echt ontzettend goed.

Vul het lijstje gerust aan :j

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:20

Zo is Panalog eigenlijk voor oormijt bij honden...
Als t maar werkt ;)

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:51

Ik heb hydrocortiderm gekregen van de dierenarts en wanneer ze dan mok heeft smeer ik daarmee. Nu heb ik een paar keer gedacht dat het weg was maar was ook snel weer terug dus blijkbaar niet helemaal over. Blijf dus smeren hiermee Kunnen paarden resistent raken aan hydrocortiderm?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:09

dianalamboo schreef:
Ik heb hydrocortiderm gekregen van de dierenarts en wanneer ze dan mok heeft smeer ik daarmee. Nu heb ik een paar keer gedacht dat het weg was maar was ook snel weer terug dus blijkbaar niet helemaal over. Blijf dus smeren hiermee Kunnen paarden resistent raken aan hydrocortiderm?

niet resistent maar de huid wordt er dunner van en dus gevoeliger voor mok! dus niet te lang achter elkaar gebruiken!

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 10:10

Ik ben gestopt met van alles proberen en heb nu het volgende schema:
dagelijke uierzalf (koeienafdeling welkoop) en om de 3/4 dagen wassen.
Het is nu zo goed als weg!

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:18

Ik ben even gestopt met de zwavelpoeder en olie, kim kreeg er namelijk een hele rode huid van en vond het niet fijn dat ik dr benen aanraakte, het doet dus zeer op haar benen denk ik. ik smeer er nu even niets meer op en kijken wat het mengseltje tot nu toe doet. heb al contact opgenomen met degene van wie ik dat had gelezen op een ander forum maar krijg geen reactie terug helaas. dus weet ook niet of het zo hoort dat de huid zo rood is en dat het zeer doet.

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:53

ik wil me ook graag even melden hier...

mijn paard Alegro (kwpn) heeft al vanaf september Mok en kan het maar niet kwijt worden...
hij kreeg het in het land dus ik dacht land is te nat en hij is daarom ook eerder dan de bedoeling was op stal gegaan...
heb al vanalles geprobeerd maar niks helpt echt...
nu is het wel bijna weg in zijn kootholte maar het zit nog wel dik op de zijkanten van zijn benen en aan de voorkant een beetje...

krijg verschillende verhalen te horen wat wel en niet mag en word er nu een beetje gek van...
de ene zegt zinkzalf maar krijg niet echt reactie daarop na mijn idee word niet erger maar ook niet echt beter...
toen uierzalf geprobeerd maar ook niet echt reactie...
daarna heb ik zijn benen iets geschoren met een opzet stukje erop (dus niet helemaal kaal) en ben nu met sudocreme bezig en heb mok tabletten van de epplejeck gehaald om het zo ook vanbinnen te zuiveren...

zou het beter zijn als ik zijn benen echt kaal maak zover dat wil??
en hij heeft echt hele dikke korsten die er met betadine shampoo ook niet af te krijgen zijn...
nu moest een vriendin haar paard watten met biotex water natmaken en eromheen doen en vast zetten met bandages is dit misschien een idee??
heb dit nog niet echt eerder mee gemaakt namelijk en wil het niet nog erger maken!!
word er zo zat van!!

alvast bedankt voor het lezen van dit lange verhaal!!

Quasandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:57

Mijn twee friezen hebben last van mok.
Da heeft gezegd gelijk haar afscheren late opdrogen en 1x uitwassen met ontsmetting.
Endaarna heb ik een zalf gekregen (gekocht) waar hij zelf antibiotica in doet.
Morgen ga ik aan het scheren ik laat gelijk even weten of het werkt.
Die zalf koste wel 30 euro. ik volg even mee

Quasandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:00

trudel schreef:
ik wil me ook graag even melden hier...

mijn paard Alegro (kwpn) heeft al vanaf september Mok en kan het maar niet kwijt worden...
hij kreeg het in het land dus ik dacht land is te nat en hij is daarom ook eerder dan de bedoeling was op stal gegaan...
heb al vanalles geprobeerd maar niks helpt echt...
nu is het wel bijna weg in zijn kootholte maar het zit nog wel dik op de zijkanten van zijn benen en aan de voorkant een beetje...

krijg verschillende verhalen te horen wat wel en niet mag en word er nu een beetje gek van...
de ene zegt zinkzalf maar krijg niet echt reactie daarop na mijn idee word niet erger maar ook niet echt beter...
toen uierzalf geprobeerd maar ook niet echt reactie...
daarna heb ik zijn benen iets geschoren met een opzet stukje erop (dus niet helemaal kaal) en ben nu met sudocreme bezig en heb mok tabletten van de epplejeck gehaald om het zo ook vanbinnen te zuiveren...

zou het beter zijn als ik zijn benen echt kaal maak zover dat wil??
en hij heeft echt hele dikke korsten die er met betadine shampoo ook niet af te krijgen zijn...
nu moest een vriendin haar paard watten met biotex water natmaken en eromheen doen en vast zetten met bandages is dit misschien een idee??
heb dit nog niet echt eerder mee gemaakt namelijk en wil het niet nog erger maken!!
word er zo zat van!!

alvast bedankt voor het lezen van dit lange verhaal!!

zink zalf laat alleen de wonde geneze maar niet de mok.
Bij mok moet je de wonde vooral late luchten en niet te vaak nat maken.
Dees heb ik gistere van mijn DA te horen gekregen.
Zij mij ok het beste is het haar af te scheren (heb twee friezen) aangezien mok vooral komt door verstikking
en het niet goed kunnen opdrogen van de plaats. Dees wist hij mij te zeggen.
HEb ook een zalf gekrege met antibiotica in. Dus best eens vragen langs de Da.
groetjes

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:44

zal hem denk ik dan toch morgen even gaan scheren al zit er niet zoveel haar als bij een fries natuurlijk...
en die korsten?? moet ik die eraf gaan weken zodat het zalf beter erbij kan of gewoon laten zitten??

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 00:35

ik heb mijn paards been vandaag in de zuurkool gezet...morgen haal ik het er weer af..veel positiefs over gelezen, ben benieuwd!

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 01:23

Ik heb eerste de korsten erop gelaten. Er zijn verschillende opvattingen over de een zegt erop laten de ander eraf omdat de zalf op de wond moet en niet de korst. Ik heb na veel weken en wassen met betadine shampoo alles eraf gehaald de boel kort geknipt (millimeter werk) en betadine op gedaan. De volgende dag weer gewassen met betadine shampoo en uierzalf erop gedaan. Ik was het nu om de 4 dagen (2 keer gedaan) en het is bijna weg.

Helaas is het een kwestie van proberen, wat voor de ene werkt maakt het voor de ander erger. Als je paard nog in de blubber/nattigheid loopt zorg dan dat je het ook vet houd zodat het schoon blijft op de wei/paddock.

Je zou ook nog biotex kunnen proberen en dan uierzalf of iets dergelijks.

In ieder geval geen: teer, tandpasta, motorolie enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 04:01

Weken in water gaat hier niet, dus op die manier krijg ide korsten er niet af. Kan ik een bepaald soort zalf smeren, die de korsten er af laat vallen? Met sudocreme en helosan gaan ze er niet af.
Als ze korsten er af zijn, wil ik verder met sudocreme. De ab zalf van de da werkt niet.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 10:42

Ik heb ze er afgeweekt door voor en na t rijden te spoelen en wassen met betadine.
Waarom kun je niet weken? Je zou ook een hoefzak kunnen kopen en het been in de biotex kunnen zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 11:54

Fairytail schreef:
Ik heb ze er afgeweekt door voor en na t rijden te spoelen en wassen met betadine.
Waarom kun je niet weken? Je zou ook een hoefzak kunnen kopen en het been in de biotex kunnen zetten.

Omdat mijn paard niets aan haar benen tolereert. Zelfs een bandage flipt ze van of een doekje die je tegen het been houdt. Je kan het afsponzen, maar haar been in een emmer water zetten en dergelijke. lukt niet.
Als ik had kunnen weken, had ik de vraag niet gesteld, nietwaar ;)

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 11:57

Niet iedereen weet wat een hoefzak is en als je paard een emmer niet tollereerd is het een ideale oplossing. Je kunt een hoefzak proberen mijn merrie accepteerde het na 2/3 keer om doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:18

Ik weet wat een hoefzak is hoor :) Maar mijn paard accepteerd niets aan haar benen, anders had ik de hoefzak wel gebruikt.
Dus weet iemand misschien een zalf waar de korsten dusdanig week van worden, ik las hier een reactie over uierzalf, klopt dat?

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:30

Ik heb wel eens iemand over Kamfer Ichtyolzal gehoord, is een zwarte zalf met een sterke geur. Scheen ook goed te hebben geholpen bij de mok.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:33

Ik kom me ook melden hier, sinds de regen vorige week en de paddock die blank stond heeft ze mok. Die aan de voorbenen is nu bijna weggetrokken. Linksachter is niet meer dik en heeft ze eigenlijk alleen maar korstjes. Rechtsachter daarentegen is nog dik en heeft ze open wondjes en een flinke snee.
Vorige week heb ik haar een paar uurtjes in de zuurkool gezet (wat een gedoe met huishoudfolie en dan bandages :') ), om de kogel heen. Dat is dus wel lastig bandageren en door te stampen stampte ze er best een groot deel uit. Maar het heeft erg goed geholpen. Links is dus nu 'schoon'. Alleen rechts nog.. Vandaag ingesmeerd met equimok, maar ik mag er eigenlijk niet aankomen.

Dus ik denk dat ik haar morgen weer in de zuurkool probeer te zetten, al ben ik bang dat het wel zeer doet want het bijt best wel op open plekken...

Mindim, heb je daar ooit iets aan proberen te doen? Clickertraining bijvoorbeeld?
Dat werkt bij mijn paard erg goed, nou is het ook wel een nuchter ding die net snel ergens bang voor is. Maar clickeren had ze binnen twee clicks door :+

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:09

Mindim: als er echt niets mogelijk is en je hebt al een poos met de slang gestaan dan zou ik vooral een vette zalf gebruiken om te korsten soepel te krijgen maar dan nog moet je gaan pulken en vinden paarden dit niet fijn. Met als gevolg dat je paard wellicht nog minder toelaat. Je kunt dan uiercreme (is met vet erin) bijv. huismerk etos gebruiken of levertraan erop smeren.

Britt: Loopt je paard nog buiten? Probeer dan ook iets vets te gebruiken om smerigheid weg te houden en te zorgen dat de snee niet nat wordt en blijft. Toen de korsten weg waren ben ik met witte uierzalf begonnen toen gingen de sneetjes dicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:16

@ Brittkitt,
Het paard is 25 jaar en ik heb haar nu bijna 8 jaar, dit is de eerste keer mok. Ze heeft het bij haar vorige baas niet zo leuk gehad en ik ben al blij dat ik gewoon aan de mok kan komen en dat ze niet meer zo angstis is. Ze wordt niet bereden, dus met bandages of iets heb ik ook niet te maken.
Ze heeft bij mij altijd op pensioen gestaan om bij te komen in haar hoofd. Eindelijk gaat het sinds 2 jaar echt beter met haar. Ik mag het afsponzen, maar zodra ze druk voelt, is het mis.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:29

Ja ze loopt buiten, ze heeft wel dik stro in haar stal. Ik kan haar ook echt niet opsluiten. Daar gaat ze geestelijk waarschijnlijk zo slecht van in haar vel zitten dat de mok al helemaal niet meer overgaat.
Nu dus equimok gesmeerd (vaseline met wat kruiden oid). De 'sokken' (is meer een vetlok) wil ik ook niet weghalen, die bieden nog iets van bescherming als ze buiten staat. Voor zover ik er dus echt iets op heb kunnen smeren, ze zal niet snel uithalen, maar ze was bijna toe aan dreigen :(:)

Mindim; laat ze spray toe? Je kan glansspray er op spuiten zodat het iig wat bescherming geeft van buitenaf, dus dat vocht en rotzooi niet blijft plakken en het erger maakt.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:46

Britt: waar zit de mok precies? Als het echt in de koot zit kun je overwegen de haren daar te scheren/kort te knippen maar de vetlok te laten zitten (heb ik ook gedaan) dit hielp bij mij aanzienlijk in de genezing en de haren groeien redelijk snel weer aan. Dan maar een gek kort/kaal plekje in de koot.

Vergeet in ieder geval niet je stal goed droog en schoon te houden. Mijn merrie staat ook op stro en ik smeer extra veel omdat de eerste laag al weg gaat als madam blij een rondje in haar schone stal draait :+