[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:37

Ik meld mij eigen ook even hier..

Ben er achtergekomen dat mijn paard sinds kort ook luchtzuigt..
Hij doet het hoofdzakelijk na het eten en buiten aan de bakranden..
Ik baal er echt zo ontzettend van en weet er errug weinig over..
Is het schadelijk voor mij paard?? (dat is mijn grootste angst)
Ik heb zelf het idee dat het een soort van verveling is want sinds het zo vriest kan ik heeeeel weinig met hem doen..
Ook heb ik een nieuwe voerbak ( plastic hoekbak van agradi) gekocht voor hem.. (heb voerbak al diverse keren hoger en/of lager gehangen)
Zouden deze 2 dingen er mee te maken kunnen hebben??
Ik voer mijn paard al maagcompositum.. (dit ook omdat hij koliekgevoelig is, voer het al 4 jaar ongeveer en dan soms 1 a 2 weken stoppen)
Hij krijgt voldoende hooi (3 x van stalhouder en 2x van mij) en er ligt veel stro in..
Er hangt een himalaya liksteen en een tongtwister met 2 likstenen erin..
Ga morgen nog een bal voor hem ophangen en wil de rand van de voerbak gaan insmeren met anti-bijt(of hoe dat spul heet)..
Wat kan ik nog meer voor hem doen op het te laten stoppen of minderen???
Hij heeft dit dus echt nog NOOIT gedaan!!!!!

ElCamino

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:13

En mijn Maagcompositum is op.....heeft geen moer geholpen, hahaha... nu een keer een Prunotrin kuurtje en dan laat ik het lekker zo.
Voor mijn gevoel alles aan gedaan, doekoes armer en maakt alles geen moer uit.

Paard is happy, ik negeer het maar gewoon....

Trouwens, ik rij al 2 weken niet door dit weer, krachtvoer weg en ze krijgen daily plus, wortels en onbeperkt hooi.....luchtzuigen wordt niet erger of minder, win terweer maakt dus geen kont uit...

Rozijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:20

Is luchtzuigen echt wanneer ze iets vasthouden?
Mijn verzorg pony doet gelijk na het eten haar neus in de voerbak en duwd dan naar achteren en zuigt dan lucht. gelukkig zit die voerbak echt mega goed vast anders had ze hem er echt afgetrokken.
Is dit ook luchtzuigen of is dit iets anders?

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:35

Tamara21 schreef:
Ik meld mij eigen ook even hier..

Ben er achtergekomen dat mijn paard sinds kort ook luchtzuigt..
Hij doet het hoofdzakelijk na het eten en buiten aan de bakranden..
Ik baal er echt zo ontzettend van en weet er errug weinig over..
Is het schadelijk voor mij paard?? (dat is mijn grootste angst)
Ik heb zelf het idee dat het een soort van verveling is want sinds het zo vriest kan ik heeeeel weinig met hem doen..
Ook heb ik een nieuwe voerbak ( plastic hoekbak van agradi) gekocht voor hem.. (heb voerbak al diverse keren hoger en/of lager gehangen)
Zouden deze 2 dingen er mee te maken kunnen hebben??
Ik voer mijn paard al maagcompositum.. (dit ook omdat hij koliekgevoelig is, voer het al 4 jaar ongeveer en dan soms 1 a 2 weken stoppen)
Hij krijgt voldoende hooi (3 x van stalhouder en 2x van mij) en er ligt veel stro in..
Er hangt een himalaya liksteen en een tongtwister met 2 likstenen erin..
Ga morgen nog een bal voor hem ophangen en wil de rand van de voerbak gaan insmeren met anti-bijt(of hoe dat spul heet)..
Wat kan ik nog meer voor hem doen op het te laten stoppen of minderen???
Hij heeft dit dus echt nog NOOIT gedaan!!!!!

Wat is het hier stil..
Jammer hoor.. |(

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 00:02

Tamara zo hard loopt dit topic niet hoor ;)

Het is niet schadelijk!
Tanden kun je sparen door luchtzuigplekken af te dekken met rubber of sterk zeil. Daardoor slijten ze niet. Wel regelmatig vervangen.

Het is niet speciaal verveling. Lees het begin van dit topic eens door. Maagcompositum is goed. En verder zou ik me niet druk maken.

Probeer je paard zoveel mogelijk uit de stal te houden. Als hij de bakrand neemt omdat hij niet naar buiten kan, kun je ook met prikpaaltjes en lint de bak wat afzetten zodat hij niet bij de bakrand kan komen. Succes.

KingSize

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:03

Hoi allemaal,

Ik woon in Engeland en kreeg hier van iemand de tip om mijn paard yea-sacc te gaan voeren tegen het luchtzuigen. Nou ben ik net begonnen met een kuur maagcompositum en bezig volledig van het hardvoer af te stappen, dus ik wil eerst afwachten wat dat doet (hij staat al 24/7 buiten). Ik zag dat er iemand al een topic over geopend had, maar dat ging niet specifiek over ervaringen. Ik ben met name benieuwd of iemand het gebruikt heeft bij zijn luchtzuiger. Het is een soort gist. Ik zag dat het in Nederland te koop is van Dodson&Horrell en zij voegen het ook toe aan hun 'equine sensitive' voer.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 09:30

Ik heb de hele bakrand afgezet met schrikdraad, daar kan hij dus niet bij....de boxdeuren kan hij wel bij maar doet ie het niet op. Alleen zijn voerbakje van platic moet het ontgelden.

Na 4 weken vorst en niet rijden, nauwelijks krachtvoer en onbeperkt hooi wordt het niet minder....ach, hij is wel blij dus what the fiets....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 09:33

KingSize, ik heb er idd over gehoord en weet dat ze het in Gent ook wel voorschrijven. Ik ben ook erg benieuwd naar ervaringen!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:06

yea-sacc.... is dat zoiets als biergist?

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:10

Mijn paardje doet het zowat z'n hele leven al een heeft nog nooit last van z'n maag ofso gehad dus bij mij valt het wel wat mee..

ojaa trouwens paarden nemen luchtzuigen niet van elkaar over.. ik heb 1 paard dat luchtzuigt en de andere doet het niet en ze staan altijd samen dus het kan best ;) onze shetlander die we hiervoor hadden deed het ook niet ;)

lisje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:20

mijn verzorgpaardje doet het ook.
maar heeft er voor de rest niet veel last van.

&ja ze draagt een band, en daar door doet ze het voor de
rest ook niet.
alleen als ik dr halster aan doe en de band af,
dan gaat ze gelijk zuigen.

en als ze in de paddock staat,
dan gaat ze aan die brede lijnen zuigen,
zou ook niet weten waardoor.
want verveling kan het niet zijn,
aangezien ze met andere paarden dan staat.

nja weet ook niet wat ik er aan kan doen.
voorlopig doet ze het al zoooo lang,
en heeft dr geen last van tot nu toe. :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:25

band eraf zou ik zeggen :')

lotje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 11:48

Ik zeg ook: band eraf! In dit topic kun je ook lezen wat voor een schadelijke gevolgen zo'n band heeft.

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:34

ik zeg ook band eraf.
als hij verder geen maagproblemen heeft ofso,
ik bedoel how cares als hij dat nou fijn vind ;)

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 15:32

Mag ik mij ook even melden.

Ik ken een paard, 12 jaar, nooit stalondeugden gehad. Sinds kort doet ze ineens lucht zuigen aan de palen van de bak als ze buiten staat. Binnen op stal doet ze het niet. Bakrand is afgezet met schrikdraad, maar daar is ze niet van onder de indruk.

Het is zomaar ineens begonnen, hoe kan dit? Ze is verder fit en merk er niets aan. Wel hebben ze met de vorstperiode weinig kunnen doen met het paard. Zou het uit verveling kunnen zijn?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:07

Nou... wat heeft ze buiten te eten?

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:03

Ik meld me hier ook weer even. Mijn paard zuigt gewoon in de lucht, dus zonder zich ergens aan vast te houden. (het wordt gelukkig minder, maar dat is nu hier even niet van toepassing)

Mijn paard heeft namelijk 2 soort van bulten, het lijkt op een spier die overbelast is. Deze 'bulten' zitten in zijn nek tegen het schouderblad aan, ergens halverwege.

Ik vroeg me af of hier meer paarden dat hebben, want dan zou het dus door het luchtzuigen kunnen komen. Of kan dat helemaal niet, omdat die spieren niet worden gebruikt?

annenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 21:31

Van bulten heb ik nog nooit gehoord/gezien, is het aan allebei de kanten op dezelfde plek? Geen idee of t van t luchtzuigen kan komen.

Hey chantal jij ook hier? Wat gek zeg een paard dat opeens buiten gaat luchtzuigen! Nomar doet t ook wel buiten, heb bij hem t idee dat t van stress komt of gewoonte is maar denk niet dat dat van toepassing is... En ja verveling, dan zou je toch verwachten dat t ook op stal gebeurd?

Wilde nog even mijn ervaringen hier delen, heb ook een tijd maagcompositum gevoerd, merkte daar niet heel veel verschil bij. Voer hem nu biks, meuslie en daily plus. Ook van hartog compact gras en (bijna) onbeperkt hooi en merk dat dat hem erg goed doet! Hij zuigt nog wel eens lucht maar niet meer zo veel als t geweest is!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 21:35

Die bulten ken ik niet. En mijn paard luchtzuigt al jaren. Moet dus van iets anders zijn.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 22:09

Ja ze zitten aan beide kanten.. Ja ik vond het zelf ook wel raar, omdat hij toch al wel een tijdje luchtzuigt.. Maargoed ik dacht toch maar even hier vragen, omdat het dus lijkt alsof die spier heel vaak wordt aangespannen.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 16:35

HoOii,,

Ik heb een tijd terug al enkele keren gereageerd in dit topic. Ikzelf heb ook een luchtzuiger zonder band staan, gewoon op de wei.
Ik ben student dierenzorg, zit in mijn laatste jaar en moet dus een GIP schrijven (eindwerk).
De titel van mijn eindwerk: Stereotiep gedrag bij paarden voorkomen.
In mijn gip leg ik uit wat stereotiep gedrag is, hoe het ontstaat, ik benadruk het natuurlijk gedrag van het paard en vertel hoe stereotiep gedrag voorkomen kan worden. Daarnaast bespreek ik enkele vormen van stereotiep gedrag bij paarden.
Ik heb nu al een stukje over luchtzuigen en weven geschreven.
Ik dacht nu een stukje te beginnen over kribbebijten. Ik dacht altijd dat kribbebijten iets anders was dan luchtzuigen. Dat het paard ook een voorwerp vast pakte met zijn tanden maar zonder lucht binnen te zuigen.. maar nu ik een beetje research deed, las ik nogal veel dat dat eigenlijk hetzelfde is kribbebijten en luchtzuigen. Klopt dit wel is dus mijn vraag ? Anders moet ik er niet aan beginnen schrijven ..

Ook heb ik laatst evaluatie gehad over het stuk dat ik al heb geschreven ..en een jurylid stelde de vraag waar de lucht bij luchtzuiger terecht komt .. Ik antwoorde dat het ondertussen bewezen is dat de lucht de maag en darmen niet eens bereikt. Maar kon niet antwoorden waar die lucht dan wel naar toe gaat ..Ik denk naar de longen ..?
Dus als iemand hier dat zeker weet, ik hoor het graag !

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 17:01

Toelichting staat volgens mij helemaal in het begin van het topic (die uitgebreide engelse tekst). De lucht vormt een bolletje in de slokdarm en wordt dan weer via diezelfde slokdarm 'uitgeademd'.

De termen worden door elkaar gebruikt. Cribbing en windsucking.
Dus tegenwoordig betekent cribbing ook luchtzuigen.

Maar eigenlijk ging het vroeger om paarden die kribbebijten (d.w.z. de tanden op de stal zetten). Maar omdat veel luchtzuigers een plek gebruiken om zich vast te zetten is de term ook voor luchtzuigers gebruikt.

voor zover ik weet is er geen aparte term voor luchtzuigers die het 'in de lucht' doen. Er is geen onderscheid.

dus als je dat toelicht en verder aangeeft dat je voor het gemak de term gebruikt gaat het prima.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:27

Ok bedankt Anya ! :D

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:42

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:16

Hallo allemaal, hier ben ik weer!
Ik weet niet meer of ik verteld heb dat ik bij mijn zuiger een maagonderzoek heb laten doen? Iig eind vorig jaar is dat gedaan en ze heeft een mooie schone maag! Gelukkig kunnen we dat afstrepen.
Ik ben aan het zoeken naar iemand die bach bloesem remedie kan doen. Maar dat vind ik behoorlijk lastig want tja in hoevere kan je iemand met een website vertrouwen dat diegene je paard echt wel het goede zooitje geeft!? Dus als er iemand een goede kent ;)

Kira haar stal heeft een halve deur waar een rand ijzer omheen zit. Hoe kan ik dit het beste beschermen zodat ik haar tanden kan besparen? Ja met rubber of zijl, maar hoe bevestig je zoiets? Kan dat ook zonder gaten in de muur te maken?

Groetjes Melissa