[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRoos

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:34

Ipsilonka, ook sterkte met je paardje.
Ik heb het idee dat die van mij ook al een tijd tegen bevangenheid aan hangt.. Zo sneu.. Sterkte..

Ik ga vandaag beginnen met ophogen weer.. Hopelijk doet hij daar iets op uit.. Hij wilt op het moment ook weer niets met andere paarden te maken..
Verder hebben we gister een kies gevonden in de stal voor onze paarden.. Hij is dus van die van mij, of van die van mijn moeder... Als de dierenarts er is maar even goed laten kijken van wie hij af komt..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 10:27

SuperRoos schreef:
OYYO schreef:
@superroos
Logisch dat je het beste wil voor Fiek. Meer medicatie dan nodig is heeft geen zin. Maar Fargo heeft een mooie vuistregel die ook gehanteerd word door DA.
Het lijkt erop dat je dus te weinig medicatie geeft en dan kan deze natuurlijk ook niet haar werk doen.

Ik denk dat jij en Fiek geen andere keuze hebben dan ophogen en afwachten wat dit met haar gaat doen. De klinische symptomen moeten dan afnemen.

Ik ga het proberen.. En als dit over een paar maanden geen resultaat heeft en de situatie blijft hetzelfde dan... Sja, zien we dan wel weer.. Het is zo lastig om vol te houden als je bij je paard al maanden geen of nauwelijks levensvreugde ziet... Hoe lang ga je door, en krijg je straks geen spijt dat je te lang bent door gegaan..

Heb je het nog wel even met je DA overlegd en heb je nog recente ACTH waarden? Dat zijn namelijk de andere keuzes die je hebt (om het te onderbouwen voornamelijk) en ja ik denk ook dat je moet ophogen maar ik zou dat wel in overleg doen ..
DA komt zowiezo al langs begrijp ik uit je bericht?
Hoop dat het gaat helpen in ieder geval!
Laatst bijgewerkt door fargo op 22-01-14 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 10:29

Mijn pony wordt morgen ACTH getest, ontzettend spannend.

Nu krijg ik eindelijk eens duidelijkheid of hij nu echt cushing heeft of niet!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 10:31

Waarde is van eind oktober, zou erg snel zijn om nu weer te testen terwijl alle kenmerken alleen maar laten zien dat het slechter gaat..
Da heeft toen overlegd met utrecht en die zouden ook gewoon ophogen.. Denk dat het de enige optie die we nog hebben. Als ik dit niet doe gaat het ook niet zo verder op deze manier.. Is echt wel een laatste optie zo voor hem als ik zie hoe hij nu leeft..

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 10:34

fargo schreef:
SuperRoos schreef:

Ik ga het proberen.. En als dit over een paar maanden geen resultaat heeft en de situatie blijft hetzelfde dan... Sja, zien we dan wel weer.. Het is zo lastig om vol te houden als je bij je paard al maanden geen of nauwelijks levensvreugde ziet... Hoe lang ga je door, en krijg je straks geen spijt dat je te lang bent door gegaan..

Heb je het nog wel even met je DA overlegd en heb je nog recente ACTH waarden? Dat zijn namelijk de andere keuzes die je hebt (om het te onderbouwen voornamelijk) en ja ik denk ook dat je moet ophogen maar ik zou dat wel in overleg doen ..
DA komt zowiezo al langs begrijp ik uit je bericht?
Hoop dat het gaat helpen in ieder geval!

Gezien de enorme heftigheid qua reacties op de prascend van jouw paardje , zou ik echt willen weten of het nodig is om op te hogen. Ik deel de mening van Fargo hierin.
Je bent nog niet zolang bezig geloof ik , je moet toch minimaal 8 weken op een zelfde dosis staan voordat je weer een acth kan laten bepalen.
Ik zou echt niet ''blind'' ophogen in jouw geval.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 10:38

SuperRoos schreef:
Waarde is van eind oktober, zou erg snel zijn om nu weer te testen terwijl alle kenmerken alleen maar laten zien dat het slechter gaat..
Da heeft toen overlegd met utrecht en die zouden ook gewoon ophogen.. Denk dat het de enige optie die we nog hebben. Als ik dit niet doe gaat het ook niet zo verder op deze manier.. Is echt wel een laatste optie zo voor hem als ik zie hoe hij nu leeft..

Ik begrijp het , en snap dat de post van mij je niet echt helpt in het maken van een keuze.
Sorry daarvoor :o

Jij ziet je paard , en jouw dierenarts ook , doe maar precies waarbij jij je goed voelt , dat is nu gewoon de beste keus. :(:)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 10:45

SR - je schrijft dat jouw paard zo heftig reageert op pergolide .. zou je eens kunnen omschrijven wat die reacties eigenlijk zijn?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 14:13

Vanmorgen liep ze wel beter. Maar dat moet ook wel met 6 zakjes ascal en 2 zakjes bute gisteravond.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 16:20

Nammie schreef:
Gezien de enorme heftigheid qua reacties op de prascend van jouw paardje , zou ik echt willen weten of het nodig is om op te hogen. Ik deel de mening van Fargo hierin.
Je bent nog niet zolang bezig geloof ik , je moet toch minimaal 8 weken op een zelfde dosis staan voordat je weer een acth kan laten bepalen.
Ik zou echt niet ''blind'' ophogen in jouw geval.

Ik hoog niet blind op.. Is overlegd met Utrecht weken terug al.. Zij hadden liever al sneller opgebouwd dus heb het dan nog rustig aan gedaan.. Maar heb ook het gevoel dat we echt wat moeten nu omdat het zo gewoon ook niet gaat..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 16:23

Jannepauli schreef:
SR - je schrijft dat jouw paard zo heftig reageert op pergolide .. zou je eens kunnen omschrijven wat die reacties eigenlijk zijn?

Het is lastig om te zien wat nu door de prascend komt en wat door het ziek zijn is..
Nog regelmatig kom ik een helemaal omgewoelde stal tegen.. Hij heeft die ene nacht dus door de stal heen geslagen (dit was gelukkig eenmalig) maar wel na eerste toediening van de prascend..

Zweten soms ondanks geschoren te zijn, kan zowel symtoom als bijwerking zijn volgens mij..

Verder zie ik gewoon veel gedragsveranderingen bij hem maar ook hierin dus onzeker wat nou wat is..

Verder is bij hem gewoon bekend dat hij op allerlei medicatie heftig reageert..
Enting, ontwormen, bute, roesje etc hij is snel in een soort shock en valt dan gewoon om (2 maal gebeurd, 1 keer thuis met dierenarts erbij en 1 keer op grote kliniek.. Die wisten echt niet wat ze overkwam..)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 16:25

Ik ben juist blij hoor dat jullie allemaal zo meedenken maar alles is gewoon zo verwarrend... Je wil zo graag dingen proberen en het juiste vinden maar tegelijkertijd kijk ik naar mijn paard en weet ik dat onze band enorm sterk is, en wat ik nu van hem voel, dat wil ik niet voelen... En dat gevoel is gewoon enorm sterk nu.. Maar kortom, blijf vooral meedenken en doen, ik heb er veel aan..

En over het ophogen, dat is dus met eigen dierenarts en met Utrecht overlegd.. Niet dat het dan veilig is of verantwoord, maar in ieder geval niet een eigen idee van alleen mijzelf..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 17:11

Ik zou zeker ophogen en dan eventuele bijverschijnselen ( in de hoop dat die niet al te ernstig zijn) voor lief nemen. Misschien moet hij er 'doorheen'. En jij even de tanden op elkaar.. :(:)
Met kleine stapjes verhogen ( drie dagen ertussen, niet eindeloos blijven hangen) van 0,5 mg.

Ik snap dat je band met het paard sterk is, maar laat het geen self-fullfilling prophecy worden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 17:41

Jannepauli schreef:
Ik zou zeker ophogen en dan eventuele bijverschijnselen ( in de hoop dat die niet al te ernstig zijn) voor lief nemen. Misschien moet hij er 'doorheen'. En jij even de tanden op elkaar.. :(:)
Met kleine stapjes verhogen ( drie dagen ertussen, niet eindeloos blijven hangen) van 0,5 mg.

Ik snap dat je band met het paard sterk is, maar laat het geen self-fullfilling prophecy worden.

Ze zit al op een halve van 0,5 mg en wil naar 0,75, dus ze hoeft maar 1 stapje van 0,25 te gaan maken ;-)

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 17:50

Hey dames,

Mijn pony wordt morgen ACTH getest. Ik ben nu al aan het rondkijken voor medicatie kosten(aangezien ik wel een vermoeden heb dat cushing aanwezig is)

Hoeveel kost dat eigenlijk? wat zijn jullie kwijt aan medicatie?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 18:31

ik betaal 1.95 euro de pil

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 18:42

dookia schreef:
ik betaal 1.95 euro de pil

hoe is het met Sham?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 18:56

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 19:16

dookia schreef:
Heeft iemand van jullie ervaring met dit preventief te geven
http://www.medpets.be/hippoexlaminitis/ ... escription

Preventief niet...wel toen de merrie hoefbevangen was een paar weken gegeven naast haar dieet...
Gestopt nadat ik een uitgekiend dieet had uitgedokterd :o en ze toch enkel nog maar op strookbegrazing staat.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 19:30

dookia, hopelijk goed nieuws vanavond..

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 00:13

Hier eens een update, We zijn gisteren Shamrock gaan ophalen van Merelbeke. Hij zag er goed en levendig uit. Hem op de van geladen en richting huis gegaan. Toen we daar toekwamen was hij blij en ging meteen naar zijn stal. Hij at heel klein beetje maar kwam dan weer in een apatisch. Ik belde naar de apotheker van wacht op zijn medicatie te laten klaarmaken en belde naar mijn DA om te vragen of hij al vanavond een pil mocht hebben (omdat er op het voorschrift stond s'morgens) zij zei liever niet om de natuurlijke verloop van cortisone in het lichaam te respecteren. Ik wist dat dit voor de volgende morgen niet zo goed ging zijn...

Vanmorgen daar geweest en zoals ik had vermoed had hij terug diarree, maar ik had alvast al de prednisolone (400mg) Gezien hij weer niet meer wou eten heb ik deze gelule (op aanraden van de DA) opgedaan en met wat water opgelost en recht in zijn mond gespoten. Daarna heeft hij 15 min mogen grazen op een mini weitje waar hij alleen op durft. Gezien hij in zijn apatische staat alleen gras wilt eten en hij beetje mocht grazen van de DA. Daarna geweest gaan werken. In de middagpauze teruggeweest en nog steeds geen eetlust. Zijn voetjes afgepoeld met koudwater om proberen te vermijden dat hij bevangen zou worden. Ik heb hem daarna wat vers voordroog gegeven die in de regen had gelegen die dag en dat is hij beginnen met lange tanden.

Vanavond na het werk geweest en hij en hem 1 uurtje op de paddock gezet met zijn beste vriendin. Hij leek gelukkig, liep wat rond en speelde met haar. De paddock is van zand en lag redelijk nat wat dus ook weer goed is voor zijn hoeven. Toen ik hem weer binnenhaalde begon hij gretig zijn lucerne te eten.

Na mijn avondwandeling met Charlie (mijn hond) nog eens geweest en dan zijn hoevekes afgespoeld met water. Hij heeft dan nog beetje hooi gegeten en ik heb hem een halve prascend gegeven ( heb het geprobeerd met 1/4de maar das echt prutsen zelfs met pillensnijders pfff. )

Morgenvroeg pilleke nr 2 prednisolone.

Daarnet heb ik die hippo ex laminitis besteld op aanraden van een dierenartsvriendin met een dierenarts met een paard met cushing.

Hij moet dus nu 10 dagen 400mg prednisolone dan 10 dagen 200mg en dan nog 10 dagen 1 dag op 2 200 mg gedurende 10 dagen.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 00:34

hopen dat ie snel opknapt.... nu genoeg ellende gehad hoor :(:)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 02:27

SuperRoos schreef:

Lastige beslissing.. Waar doe je goed aan? Als je groen licht heb van je dierenarts en de kliniek zou ik ook kiezen voor verder opbouwen. Je hebt het tenslotte ook voor elkaar gekregen om tot een halve pil per dag te komen, wat in het begin haast onmogelijk leek. Hopelijk doet een hogere dosis ook echt wat.

Sterkte, kijk goed naar je paard, jij kent hem het beste. :(:)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 09:12

Thanks Jessix... :-)

Dookia, klinkt nog niet helemaal lekker allemaal, hopelijk knapt hij nu snel op in ieder geval!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 09:18

Dookia , wat een verhaal weer.
Het lijkt erop dat hij echt opknapt van de prednison. Ik hoop niet dat dat komt van de bijwerking[euforie] maar echt door de werking.
Het klinkt mij allemaal wel erg tegenstrijdig in de oren , maar goed , er staat een heel leger met dierenartsen achter deze behandeling en je moet wat...
Ik duim voor jullie!
Zet hem op!!!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 12:07

Dookia wat een zorgen allemaal. Hopen dat hij nu aan de beterende hand blijft.

De DA belde net acth waarde is 24.... verklaard dus zeker niet de hb...