[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 14:56

ellepel schreef:
niwla dat is ernstig!!!
mag ik vragen waar je mee ontwormd?
er is namelijk ook een parasiet dit dit kan doen en het is belangrijk dat je goed ontwormd met een flinke dosis ivermectine
zorg er ook voor dat je pony precies de vitamine sen mineralen binnenkrigjt die het nu nodig heeft om de huid en afweer te doen helpen.
helemaal precies weet ik niet meer hoe het zat,maar hier staat wel meer info er over:
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... ject=12442

wat ik zelf dus een goed product vind tegen dit soort plekken is de sweet itch,wel elke dag even doen,maar het verkoelt ,geneest en houd ook de vliegen wat weg

Bedankt voor de tip. Voor wat betreft het ontwormen: dat wordt hier door de DA gedaan en ik weet zo niet welke hij de laatste keer heeft gehad. Zal het eens nakijken. Bedankt voor de info, ik ga je links doorlezen. Heb je nog tips voor wat betreft de mineralen en vitamines die ik extra kan geven?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:01

Ik heb een vraag voor de mensen hier.
Ik heb 2 zomer eczemers staan.
In principe voor mij totaal geen probleem, maar heb nu al 3× een nieuwe exceemdeken gekocht voor 1 er van omdat die steeds kapot gaat.
Het gaat dan om deze deken
http://www.ej.nl/products/10000313/3320 ... +EPPLEJECK
Daarvan heb ik nu 3 verschillende merken gehad maar ze gaan allemaal binnen de kortste keren kapot terwijl mijn paard totaal geen sloper is.

Nu ben ik aan het kijken naar een andere deken.
Hij schuurt enkel zijn manen en staart dus buik, benen etc hoeven niet bedekt te zijn.
Nu zit ik te kijken naar de
-rambo sweet itch
-sectolin-vliegendeken-combo
-Bucas Buzz off full neck

Kwa prijs liggen ze behoorlijk uiteen.
Heeft er iemand ervaring met deze dekens?

Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:04

Deken van EJ ziet er nochtans niet slecht uit, en is nu in promotie .. Aan de hals zit niks van gespen of klitteband ofzo hé? Trek je gewoon over het hoofd aan?

Verder geen ervaring met die dekens die je noemt, enkel de RSH van eczeempaarden.nl en de eczeemdeken van Horze.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:09

Die van EJ trek je inderdaad over het hoofd heen en maak je dicht bij buik en bij de achterbenen.
Maar het is gewoon heel dun stof zoals bij al die exceemdekens dus als ze hun hals over de grond schuren wordt het dun en de boel gaat allemaal kapot.
Dit werkt dus niet voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:13

Hmm ok, maar 'dikke' eczeemdekens zijn er volgens mij ook niet?
Ok, die van Rambo voelt wel heel anders aan, dat is waar, maar dat is hier dan weer geen optie omwille van de hoeveelheid gespen. En verder is het toch net de bedoeling dat het dun is en ademt?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:15

Ik ben fan van de RSIH!!!

De bucas buzz off full neck heb ik ook gehad, maar dat is een vliegendeken.
Sommigen verkopen het idd als eczeemdeken, maar dat is het absoluut niet!
Die van mij schuurde er alsnog mee...

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:20

Ik heb het eczeemdeken van EJ nu een paar jaar. Senna heeft dat deken niet vaak om, het is haar reservedeken. Ik vind het echt een flutdeken. Ten eerste houd ik er al helemaal niet om dat deken of haar hoofd te sjorren en ten tweede de elastieken lubberen heel snel onwijs uit. De hals was voor haar te kort en heb ik een stuk verlengd. RSIH bevalt mij veel beter.
@kirkelover: De laatste 2 dekens uit je lijstje (bucas en sectolin) dat zijn vliegendekens en niet echt geschikt voor eczemers ivm de mazen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:22

Ok, dus geen EJ :+
Als die RSIH nu eens zonder gespen bestond ... Heb echt schrik dat [***] de helft van de tijd zonder deken loopt, beest krijgt alles los :+

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:25

Niwla schreef:
ellepel schreef:
niwla dat is ernstig!!!
er is namelijk ook een parasiet dit dit kan doen en het is belangrijk dat je goed ontwormd met een flinke dosis ivermectine
zorg er ook voor dat je pony precies de vitamine sen mineralen binnenkrigjt die het nu nodig heeft om de huid en afweer te doen helpen.
helemaal precies weet ik niet meer hoe het zat,maar hier staat wel meer info er over:

wat ik zelf dus een goed product vind tegen dit soort plekken is de sweet itch,wel elke dag even doen,maar het verkoelt ,geneest en houd ook de vliegen wat weg

Bedankt voor de tip. Voor wat betreft het ontwormen: dat wordt hier door de DA gedaan en ik weet zo niet welke hij de laatste keer heeft gehad. Zal het eens nakijken. Bedankt voor de info, ik ga je links doorlezen. Heb je nog tips voor wat betreft de mineralen en vitamines die ik extra kan geven?

Ik geef sinds kort Equilife F4F. Dit zijn kleine brokjes met alle benodigde vitaminen en mineralen. De dames vinden het erg lekker.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:26

Die RSIH heb ik een tijd geleden voor een pony bij ons op stal gehaald (eigenares eindelijk overtuigd van toch een exceemdeken op te leggen). Ik moet zeggen, pony is een grote D pony, wel struis gebouwd, maar het deken past hem écht niet. Het spant langs alle kanten én schuurt zijn hele vacht eraf.
Maar ga dat maar eens uitleggen terwijl ze net 150-, hebben neergelegd voor zo'n supergoei deken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:28

Heb je daar geen maten in dan? :+

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:36

Ik heb ook de Rsih , Heb een breed gebouwde kruising haflinger , De maat die nog het beste zat zat ie nog steeds krap bij der borst , lengte was wel goed maar de nek was te lang .
Voorderest vind ik dat ie erg snel stuk gaat en mijn pony heeft gewoon nog steeds jeuk maar gelukkig wel minder maar ik vind het zeker niet dat geld waard :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:37

Toch stom hoe vaak het kan verschillen ... Voor de ene is het de redding, voor de andere is het bijna de hel :+ En dat is met al die dekens en producten en dergelijke zo, vreselijk :=

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:46

@Niwla, ik heb met mijn haflinger hetzelfde probleem. ik smeer cojosol of leem erop en dan toch een masker op.
die van mij krijgt het ook iedere keer weer voor elkaar om het masker af te doen, maar ik doe hem toch iedere keer weer op.

mijn RSHI is van voor ook veel te kort voor mijn haflinger en heeft op precies dezelfde plek als ik al vaker in dit topic gezien heb geen manen meer, toch vind ik het verder een fijne deken.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:59

Hier zou het gaan om een arabier van 1.52 groot met hengsten nek.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 16:01

Hammeke schreef:
Die RSIH heb ik een tijd geleden voor een pony bij ons op stal gehaald (eigenares eindelijk overtuigd van toch een exceemdeken op te leggen). Ik moet zeggen, pony is een grote D pony, wel struis gebouwd, maar het deken past hem écht niet. Het spant langs alle kanten én schuurt zijn hele vacht eraf.
Maar ga dat maar eens uitleggen terwijl ze net 150-, hebben neergelegd voor zo'n supergoei deken..

Heb je dan niet gewoon een maat te klein gekocht?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 16:19

Niwla schreef:
ellepel schreef:
niwla dat is ernstig!!!

zorg dat je dier in zo weinig mogelijk gras staat,en vul vitamines aan met een goed krachtvoer en eventueel een aanvullend supplement.
zelf vind ik die van NAF heel goed, je hebt kompleet en kompleet plus,die zijn zomers goed bij te voeren.
kijk even op de site van equimatch,daar kun je ze vrij goedkoop bestellen en staat wel info

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 16:43

Krachtvoer krijgt hij nauwelijks omdat hij momenteel echt te dik is. Hij staat 24/7 op een schraal stukje land en krijgt kuil of hooi bijgevoerd. Ik merk de laatste dagen wel dat hij direct naar de liksteen toerent als hij terug gezet wordt in de paddock. Dat kan ook duiden op een tekort aan vitamines/mineralen toch?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 17:14

ja weet je als ze te dik zijn zet je ze op dieet,
maar in hooi of kuil zitten minder voedingsstoffen dan in gras.
dus missen ze er vaak een aantal die ze juist wel nodig zijn.
vandaar dat het ook heel belangrijk is dat als ze echt op weinig gras staan of op ruwvoer dat je dan wel voldoende vitamines bij geeft.
en van vitamines worden ze niet dik,van suikers uit hooi of gras juist wel :j

wat voor krachtvoer heb je ?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 17:36

@ kyrkelover,

ik heb vorig seizoen voor mijn fries zo'n deken gehad wat jij van de EJ hebt en heb daar toen 110 euro voor betaald, was ook heel snel kapot. Heb hem wel kunnen naaien. Daarbij vond ik het toch een stuk minder met aandoen van de deken, paardlief was het wel gewend dus was wel braaf maar toch.. Het halsgedeelte van deze deken zakte constant af, terwijl hij gewoon vastgemaakt werd aan het halster maar dit bleef nooit zitten, zeer storend. Dit seizoen voor de RSIH gekozen en nog steeds geen spijt van. Deken is super kwaliteit, kan goed tegen een stootje en is , vind ik dan, fijner om te doen aan het paard. Die van mij staat met een 3jarige die regelmatig in de deken bijt om te spelen enzo en mijn paard rolt zich elke dag en de deken doorstaat het allemaal prima tot nu toe. Zeer tevreden gebruiker hier van de RSIH. Ik zal nooit meer teruggaan naar zo'n deken als wat ik en jij had. Maar da's natuurlijk persoonlijk, er zijn genoeg mensen die die dekens super vinden. Maar ik ben helemaal weg van de Rambo hoor :)
Hij heeft wel een stukje net boven de schoft waar de manen kort blijven door de deken, verder past de deken echt super. Dus dat neem ik maar voor lief :) En de oortjes floepen telkens uit de oorgaten als hij zich rolt, maar het nekgedeelte zakt niet af door de fijne sluitingen wat eronder zitten. Ik zou er zo weer 150 voor neertellen. Je krijgt ze , als je goed zoekt, volgens mij al voor rond de 99euro zelfs!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 17:41

kyrkelover schreef:
Hammeke schreef:

Heb je dan niet gewoon een maat te klein gekocht?

Lijkt mij dan ook indd niet de goeie maat geweest zijn, want dit is wel erg extreem als de deken aan alle kanten spant en zijn hele vacht eraf schuurt.
Ik heb al vaker gehoord dat mensen aanraden 1 maatje groter te pakken. Ik heb voor mijn fries zijn normale dekenmaat aangehouden en dat zit prima bij hem

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 19:13

ellepel schreef:
ja weet je als ze te dik zijn zet je ze op dieet,
maar in hooi of kuil zitten minder voedingsstoffen dan in gras.
dus missen ze er vaak een aantal die ze juist wel nodig zijn.
vandaar dat het ook heel belangrijk is dat als ze echt op weinig gras staan of op ruwvoer dat je dan wel voldoende vitamines bij geeft.
en van vitamines worden ze niet dik,van suikers uit hooi of gras juist wel :j

wat voor krachtvoer heb je ?

Je hebt gelijk hoor, ik ben me nu aan het inlezen voor wat betreft de vitamines en ga ook zsm wat bestellen.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat voor krachtvoer hij krijgt. Ik vermoed het meest simpele, aangezien hij gewoon met de rest van de pensionstal meegevoerd wordt. Op dit moment krijgt hij alleen ruw.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 20:22

o0melis0o schreef:
@ kyrkelover,

ik heb vorig seizoen voor mijn fries zo'n deken gehad wat jij van de EJ hebt en heb daar toen 110 euro voor betaald, was ook heel snel kapot. Heb hem wel kunnen naaien. Daarbij vond ik het toch een stuk minder met aandoen van de deken, paardlief was het wel gewend dus was wel braaf maar toch.. Het halsgedeelte van deze deken zakte constant af, terwijl hij gewoon vastgemaakt werd aan het halster maar dit bleef nooit zitten, zeer storend. Dit seizoen voor de RSIH gekozen en nog steeds geen spijt van. Deken is super kwaliteit, kan goed tegen een stootje en is , vind ik dan, fijner om te doen aan het paard. Die van mij staat met een 3jarige die regelmatig in de deken bijt om te spelen enzo en mijn paard rolt zich elke dag en de deken doorstaat het allemaal prima tot nu toe. Zeer tevreden gebruiker hier van de RSIH. Ik zal nooit meer teruggaan naar zo'n deken als wat ik en jij had. Maar da's natuurlijk persoonlijk, er zijn genoeg mensen die die dekens super vinden. Maar ik ben helemaal weg van de Rambo hoor :)
Hij heeft wel een stukje net boven de schoft waar de manen kort blijven door de deken, verder past de deken echt super. Dus dat neem ik maar voor lief :) En de oortjes floepen telkens uit de oorgaten als hij zich rolt, maar het nekgedeelte zakt niet af door de fijne sluitingen wat eronder zitten. Ik zou er zo weer 150 voor neertellen. Je krijgt ze , als je goed zoekt, volgens mij al voor rond de 99euro zelfs!

Heel erg bedankt voor het delen van je ervaring.
Ik denk inderdaad dat het deze deken wordt gezien de andere toch meer vliegendekens zijn.
En tjha een paar manen weg, nu heb ik een paard die tot bloedens toe de manenkam geschuurd heeft omdat zijn deker alweer kapot is.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 20:53

ellepel schreef:
ik las het in het anbdere topic, je shet heeft ook een prik gehad tegen de jeuk toch?

wat eet het dier nu?
heel belangrijk om het uit het gras te halen.
als ze erg veel jeuk hebben dan verergert gras het alleen nog maar omdat er toch wel suiker in zit en ze daar op reageren.

dus van het gras af of op een heel kaal stuk met wat hooi er bij.
zorg dan wel dat je iets van vitamines bij geeft omdat ze vaak wat tekort komen als ze zo erg last van de eczeem hebben.
je kunt een zak ponybrok van subli halen of de dieetmix en dan geef je daar daglijks wat van.afhankelijk van wat de shet verder doet aan werk denk ik zo een kwart tot halve voerschep per dag.
en laat het dier maar bewegen, zweten is goed voor de bloedsomloop en voor de afvoer van afvalstoffen.

wel een deken er op houden hoor,want anders werkt er niks!

ik heb mijn pony gisteren weer de boett e rop egdaan, hij lipe onder een vliegendeken vanwege de regen,die dekens drogen sneller.
mar dfan word hij toch weer teveel geprikt en had dus wat wondjes op zijn staart,ik smeer dat in met huidolie van leovet,dat is heel fijn spul

Bedankt!
Ik heb alleen helaas geen kale wei.
Mijn vier paarden staan met z'n vieren op ons land, achter het huis.. Geen kale wei, helaas.
Zijn deken schuurt hij er helemaal af, dat is niet normaal.
Direct sloopt hij zo'n ding!
Bedankt voor de meuslivoer tip, ga ik zeker doen.
Bedankt!

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 20:55

Vie schreef:
Niwla: Mijn haf haar ogen zagen er weliswaar iets minder erg uit, maar zijn op een paar weken tijd quasi genezen. Ik smeerde Exivetol, vergelijkbaar met Befix (ben daar nu op overgetapt omdat mijn pot leeg is). Derfen durf ik ook niet smeren op open wondjes, daar gebruik ik Befix voor.

Tapi's navel is ook bijna genezen. Na een weekje Befix smeren. Op de manen gebruik ik Derfen, lijkt stabiel. Staart had ze toch weer jeuk, aangezien de deken ook daar gesloopt is. :\

Ik heb begrepen dat er ook inspuitingen zijn tegen de jeuk? Iemand daar toevallig al ervaring mee? Ik zou er graag meer info over hebben, ga ook de DA raadplegen.

Mijn shet is ook ingespoten tegen de jeuk.
Moet ook tweemaal/driemaal daags smeren, maar de spuit werkt wel, zegt de DA.