Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caballos

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:09

Mijn merrie deed ook aan hooi soppen

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:51

die van mij deed het ook. Alleen als hij last van zn maag heeft.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:55

Pelryo schreef:
die van mij deed het ook. Alleen als hij last van zn maag heeft.

Ja haar stressniveau is omhoog gegaan met als resultaat dat ze waarschijnlijk weer last van haar maag heeft. Nu maar even symptoom bestrijding en alleen hooi in hooinet. De maagcompositum op max. Dosis en een schepje maagzout. Komende dagen rust, hopen dat het verbeterd.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:00

Dat heb ik die van mij nog niet zien doen, hooi soppen. Helaas niet bekend dus. Ik ben nu de omeprazol af aan het bouwen. Ze doet het veel beter laatste tijd, maar is wel afgevallen, ik zag laatst gewoon ribben en een dunner wordende nek! Dus nu krijgt ze nog meer ruwvoer omdat ik meer brok geen optie vind (op de een of andere manier denken veel mensen bij afvallende paarden meteen aan "meer brok?). Verder wordt de mest nog een keer nagekeken. Laatste keer (toen ik haar net had) zat er een fikse wormbesmetting in. Die is wel behandeld, maar we gaan nu een nieuwe check doen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:34

Met mijn sopper gaat het alweer een stuk beter *\o/* !! @Petitparis, je tip om maagzout te voeren heeft goed geholpen! Echt dank daarvoor +:)+ , ben helemaal blij dat het weer de goede kant uit lijkt te gaan met een simpel mespuntje maagzout door het voer. Kreeg gisterochtend zelfs een hinnik als begroeting, ze lijkt weer beter in haar vel te zitten. Viel me ook op dat haar mest steviger is geworden. Haar mest is eigenlijk altijd goed, maar nooit zo heel stevig dat het echt allemaal ballen blijven. Vaak vallen ze een beetje uit elkaar. Nu stevige donkere glimmende ballen.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:32

Hallo iedereen,

Ik kom ook meevolgen, mijn merrie is een moeilijk gevalletje op vele vlakken en dit voorjaar is ze behandeld geweest voor maagzweren na een lastige winter, maar dat heeft me niet zo veel resultaat gegeven. (2 weken GG)
Waar ik wel resultaat van heb gehad, is van pensionstal te veranderen waar ik zelf wat luzerne kon bijvoederen, en meer gevarieerd met haar kan werken (wandelmogelijkheid,...)

Toch lijkt ze het nu weer wat moeilijker te hebben, ze is weer extra prikkelbaar, heeft elke dag teveel energie, en heel agressief naar andere paarden toe, ook in het werk laat ze zich weer moeilijker los en snel gefrustreerd als ze het niet begrijpt.

Volgende week komt er een vrouw cranio-sacraal therapie doen, ze heeft haar al even bekeken, en het eerste woord wat eruit kwam was 'mogelijk maagzweren' zonder dat ze iets van haar voorgeschiedenis kende. :(

Dus we gaan de dingen deze keer proberen grondiger aan te pakken, ik heb al zeer nuttige dingen gelezen in dit topic, waarvoor alvast dank! Zo dacht ik dat mijn merrie gewoon gek was op haar likstenen, maar nu lees ik dat dit één van de symptomen van maagzweren kan zijn!

Ik ga me alvast over haar rantsoen buigen, momenteel krijgt ze 's ochtends: Lannoo Fibermix + Luzerne, dan hooi, 's middags 1/2 schepje Pavo All sports (biks), weer hooi, en 's avonds terug Fibermix + Luzerne en ik sluit af met Pre Alpin Wiesencobs (nat) en wat wortels na het werk. Meestal heeft ze dan ook nog hooi in de stal over. Ze gaat 2 uur per dag de wei op. Ik werk haar 5 x per week en de overige 2 dagen longe/ wandeling. ze krijgt ook Magnesium bij.

Ik denk nu dat ik haar voeder ga aanpassen naar volledig graanvrij/suikervrij, het lijkt me dat hier veel paarden baat bij hebben, voor veel verschillende symptomen/aandoeningen. het enige jammere is dat ik al een peperdure pensionstal betaal, en dan nog volledig mijn eigen voeder moet geven, en geen vermindering krijg daarvoor :\
Nu zie ik wel door de bomen het bos niet meer zo goed, want er zijn héél wat nieuwe voeders op de markt die allemaal op hun manier claimen graanvrij/suikervrij etc te zijn...en ik weet dus niet goed wat kiezen...Cavalor FiberForce, Pavo Care4Life, Aveve Sport Zero, Lannoo Pro Plus....
Ook ben ik heel wat wijzer geworden van in hoe veel voeders er toch suikers/melasse inzit! Vooral van luzerne en grasmixen enzo :oo

Ik heb ook een manen analyse laten doen, hierop wordt bio resonantie toegepast, heel benieuwd wat daaruit zal blijken, donderdag heb ik hier resultaat van.

Waar kan ik makkelijk maagzout vinden? (Belgische winkels)

En zou ik dan zelf Abler proberen te geven? en wat moet ik daarnaast eventueel nog (bij)geven?

Sorry voor de lange tekst!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 16:36

@weidebloem: top dat zelfs zo'n kleine hoeveelheid verschil maakt. Ik vind het erg handig om bij te geven bij transport of idd andere ruiter of les maw kleine veranderingen die toch wat stress kunnen veroorzaken.

@diortje: zoals hier wel vaker gezegd is 2 weken GG of eender welk merk omeprazole veel te kort en al helemaal zonder afbouwfase. Mss best in overleg met je DA aan abler denken
Maagzout vind je in de supermarkt of aveve in de afdeling bakken (bakingsoda of natriumbicarbonaat)

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 17:19

Ja idd heb het hier gelezen ivm de GG, heb 3 verschillende DA's gehad, en niemand heeft me dus eigenlijk degelijk geholpen...heb het er wat mee gehad eigenlijk, ze laten je maar betalen en betalen, en achteraf stel je vast: je bent geen stap verder. Wie moet je op den duur nog nemen als DA...
Ook het cliché "ze ziet er toch kerngezond uit" ben ik moe gehoord...velen denken dat het niets voorstelt en dat mijn merrie gewoon 'een karaktertje' is. Ik ga niet beweren dat ze niet typische merrietrekjes heeft, maar ik merk echt wel dat ze ergens mee zit. Ze is ook erg hard voor zichzelf, dat maakt het niet altijd makkelijker...

Alvast erg bedankt petitparis! Ga dat maagzout zeker eens uittesten. Jij geeft de Cavalor Fibre Force, geef jij daarnaast nog extra luzerne bij?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 18:59

Diortje_vds schreef:
Waar kan ik makkelijk maagzout vinden? (Belgische winkels)

Ik weet niet of je ook de Tuinen in België hebt? Ik heb het daar gehaald onder de naam zuiveringszout. In Nederland is het best lastig te vinden. In de supermarkten en drogisterijen (Ethos/kruidvat/trekpleister) is het niet meer te vinden.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:17

Ik heb het in Nederland bij de DA gehaald.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 20:26

via de apotheek kan je het bij ons (België) ook halen, maar dan is het in verhouding duurder...

ikzelf geef geen fiberforce. 't is te zeggen dat het toeval wil dat ik vandaag een zak gaan halen ben.
Ik voer D&H Racingbalancer met ruwe spelt en luzerne (2x/dag 1/3schep muesli met 1/2 spelt en 2handen vol luzerne). Maar omdat knollie de luzerne van Hartog met periodes niet meer wil eten, de C4L niet het geweldigste effect heeft op haar darmen en ook vaak te fijn is, zijn we maar een zak fiber force gaan halen... Ze lijkt het graag te eten, maar denk dat ik Fiber Performance van D&H ga geven in de toekomst. Maar ik kom niet zo vaak in de buurt van de verdeler.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:15

Ik heb maagzout gevonden gisterenavond bij het Horta tuincenter, bij de bakbenodigdheden :)

Dus C4L niet tevreden van? Ik twijfel echt, ook wil ik de luzerne van Hartog of Daily Plus niet meer geven aangezien daar ook nog melasse en suiker inzit :-/
D&H ben ik altijd grote fan van geweest, heb dat vroeger gevoederd, maar sinds jaren vind je dat hier nergens in de buurt meer (rand Brussel)....

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:25

Diortje ik geef de mijne wel C4L en ben er echt goed over te spreken! Ze krijgt er veel meer energie van en zoveel krijgt ze helemaal niet. Merk verder niks negatiefs bij haar, dus ben er tevreden over!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:40

Mja, de luzernemix Hartog eet mijn paard niet altijd even graag (je hebt een niet gemelasseerde versie voor pluimvee). Van Pavo DP krijgt ze altijd platter mest dus tja, da's geen optie dan hé.
Mijten is moeilijker te verkrijgen en bevat ook melasse en is heel grof met heel fijn poederachtig gruis ertussen, wat hier dus niet goed gegeten wordt.

In hoeilaart zit een D&H verdeler, daar ga ik al jaren

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:01

Meer energie heeft mijn merrie zéker niet nodig, is nu al een Duracel konijn...maar idd heb al veel positiefs gelezen/gehoord ook over C4L, maar ook over de FiberForce van Cavalor en de Lannoo Pro Plus.
Aveve hun Sport Zero is nieuw dus nog niet echt iets over gehoord, maar een vriendin heeft het gekocht en lijkt op een volwaardige mengeling, veel korrels (ondanks graanvrij), er had wat meer grove luzerne in mogen zitten vind ik.
Equifyt/Agrobs heeft ook een graanvrije mengeling, maar heel duur. Ik geef van hen wel de Pre Alpin Wiesencobs en daar ben ik wel heel blij mee.
Ik ga zeker eens horen voor de pluimvee versie van Hartog dan, bedankt voor de info petitparis! Ga ook eens informeren voor de D&H in Hoeilaart.
De Optiform van Mijten ik heb hun specificaties per mail opgevraagd want er staat niets online qua suikergehalte e.d. maar tot nu toe geen antwoord.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:03

Heb antwoord gehad van Mijten ivm Optiform, ze hebben hun formule blijkbaar aangepast:

"Een maand geleden hebben wij de formule aangepast, waarvan jij nu ook de samenstelling gekregen hebt, en hierin zit 0% melasse. Deze aangepaste opti-form herken je aan de nieuwe verpakking. (zie foto)

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:05

dit is de samenstelling nu van Mijten Optiform:

toevoegingsmiddelen: saccharomyces cerevisea

Samenstelling: gras, luzerne, lijnzaad getoast, zemelen, biergist, soja-olie

ik heb ook de tabel met de waarden, maar die kreeg ik hier niet via copy-paste

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:15

Hallo allemaal,

Ik lees al een paar dagen mee maar heb nog niet gereageerd. Ben al een gehele tijd aan het twijfelen om op Bokt mijn verhaal te doen. Nu mijn merrie een aantal dagen aan de maagzuurremmers zit, besloten om in dit topic te reageren. Alvast excuses als het een lang verhaal gaat worden.

Begin april heb ik een nieuwe pony gekocht, ik heb haar nu ruim 6 maanden. Grote D pony, NRPS, destijds 8 jaar. Ze stond voorheen 24 uur per dag buiten samen met twee andere pony's. Het was daar een nuchter, braaf beestje, niet gauw onder de indruk en die happy leek te zijn. Ik heb haar na 3x proefrijden zowel klinisch als rontgelogisch laten keuren. De volgende dag is ze bij ons op stal gekomen, dit is een pensionstal met veel activiteit en rumoer. Dat was zeer stressvol voor mijn pony. Ze was geen stal gewend, al die geluiden, prikkels. Ik had gekozen voor een buitenstal zodat ze nog wel enigszins zicht op de omgeving heeft. In eerste instantie worden nieuwe paarden in een weitje apart gezet zodat de staleigenaar het paard kan observeren. Mijn vorige pony stond altijd alleen in een wei (die was absoluut niet gesteld op gezelschap) deze wei is aangrenzend aan andere weilanden dus contact maken met anderen is mogelijk. Mijn nieuwe pony heb ik in deze wei gezet. De eerste dagen heeft ze alleen maar op en neer gelopen. Moet zeggen dat ze in de wei vrij snel rustig werd en stond te grazen. Heb haar de eerste weken geprobeerd om zoveel mogelijk met rust te laten. Ze was bang en gestrest. Haar flanken helemaal opgetrokken. Op de poetsplaats onrustig en bij elk geluid haar hoofd zo hoog als een hert en angstige ogen. Ze oogde ongelukkig, van de relaxte pony die ik had gekocht leek niets meer over. Ze was het natuurlijk allemaal niet gewend maar mijn zorgen begonnen vanaf dag 1.

Ik zou niet volledig beschrijven hoe al die maanden zijn verlopen, dat wordt een extreem lang verhaal. In het begin was ze rusteloos en angstig. Voornamelijk voor geluiden zonder te zien waar deze vandaan komen. Heb geen ervaring met maagzweren maar dacht door deze stress moet ik haar goed in de gaten houden. Ben toen na telefonisch overleg met de dierenarts met een pot Ekygard begonnen. Misschien bekend, dit is een supplement om aanmaak van het maagslijmvlies te stimuleren ter bescherming. Haar ademhaling was al vanaf het begin af aan vreemd te noemen, snel en knijpend. Ik had contact opgenomen met de keurend dierenarts, die vond het ook vreemd. Heb toen een bronchoscopie laten doen van haar luchtwegen om dampigheid uit te sluiten. Luchtwegen helemaal schoon. Dierenarts zei dat hij dacht aan stress, dat tijd nodig heeft. Toen ik haar zo'n 7 weken had en al wat longeerwerk had gedaan ben ik gaan rijden. Als ik nu terugkijk was mijn pony daar mentaal nog niet klaar voor. Ik kreeg na de 3e keer rijden veel verzet, bokte op mijn been. Ze liep haast onregelmatig, zo gespannen in haar lijf was ze. Na een paar weken ging het ietsje beter maar op een gegeven moment, toen er paarden uit de bak gingen en ik met haar alleen in de bak bleef is ze volledig geflipt. Dat heeft ze daarna nog 3x gedaan. Pff ik sch**t in mijn broek en was onder het zadel echt bang voor haar geworden. Daar liep ik dan 29 jaar met haar nieuwe pony te huilen als een klein kind...

In de tussentijd stond ze op stal veel en veel rustiger. Wel nog alert bij het horen van geluiden zonder te zien waar het vandaan kwam. Veel flemen, bleek dat de vorige eigenaresse dit aan had geleerd. Haar ademhaling bleef hetzelfde. Toen was het nog meer flemen dan gapen. Heb besloten om haar in het weitje te laten staan omdat het goed gaat. Ze staat rustig en relaxt. Maakt soms contact met de haflinger naast haar maar is vaker aan het grazen. Daarnaast ook in de tussentijd een aantal deskundige naar haar laten kijken. Dierenarts toen hij kwam enten, geluisterd en bekeken maar volgens hem niks verontrustend. Tandarts, osteopaat en masseur. Continu zat ze vast in haar kaken. De masseur was er eind augustus, zij zei tegen mij dat ze, ondanks dat ze 9 is, balans heeft voor een 5 jarige. Ik besloot om er voorlopig niet meer op te gaan. Grondwerk, rechtrichten en een band opbouwen. Geen singel meer om en geen bit in. Ze reageerde de laatste tijd erg heftig op de singel, bij aankoop duidelijk op gelet. Toen deed ze dat niet. Het ging beter omdat ik zelf ook beter kon ontspannen omdat ik er niet meer op ging. Ik heb les in het grondwerk en haar lijf qua beweging verbeterd met de dag. Alleen ze bleef en blijft heftig op de plaats van de singel reageren. Dat terwijl er al zeker 2 maanden geen singel meer aan te pas kwam. Op den duur reageerde ze ook wat narrig bij haar flanken. Daarnaast veel gapen, vooral na het grondwerk.

Had mestonderzoek laten doen, geen zichtbare wormen, wel veel zand. Dus meteen begonnen met een kuur SandClear van 10 dagen. Maar ze bleef heftig op die plaatsen, het verergerde. Dierenarts heeft haar onderzocht. Geluisterd, niks verontrustends. Hij wijd haar ademhaling aan stress. Persoonlijk betwijfel ik dit omdat ze over het algemeen een heel stuk relaxter is geworden. Met het voelen aan haar buik kon hij een fikse trap incasseren. Toen heeft hij geadviseerd om 3 tubes Ulcergold (omreprazole) te proberen. Heb ook bloed laten tappen voor een algemeen onderzoek. Daar kwam een verhoogd betaglobuline gehalte uit wat kan wijzen op een bloedworm besmetting. Meteen ontwormd met Equest. Ulcergold Tube is voor 700 kilo waardoor ik 2 dagen met 1 tube kon doen. Als het na 6 dagen niet verbeterde hoefde ik niet verder te gaan. Na de vijfde dag dacht ik iets van verschil te merken, een vreugdebokje en ze leek wat vrolijker. Dus contact met de dierenarts opgenomen. Hij adviseerde om nog 2 tubes bij te halen zodat ik op 10 dagen zou zitten. Dan stoppen om te kijken of ze een terugval zou krijgen. Ik besloot om toch nog even langer door te gaan. Overal lees ik tenminste 28 dagen. Ik kocht op internet 7 spuiten, goed voor 14 dagen. Dus eerst deze opmaken en dan verder kijken.

Ik zit nu, met de 8 dagen die ik daarvoor al gaf op dag 15 van de Ulcergold. Met poetsen vindt ze het nog steeds niet leuk als ik onder haar buik poets. Zwiept met haar staart en dreigt soms met haar hoef. Dit is nog steeds een heftige reactie maar lang niet zo heftig als voor de medicatie. Haar flanken vind ik, vooral aan de linkerkant opgezet. Ze vindt het niet leuk als ik er aan zit. Duw ik er een beetje in, begint ze vaak te gapen. Als ik eronder voel moet ik maken dat ik weg kom. Maar het is natuurlijk een merrie en misschien is dit altijd al zo geweest.
Wat me wel opvalt is dat ze onder het trainen aan de hand veel met haar tanden aan haar flanken en buik krabt. Na het trainen staat ze uitgebreid te gapen. En haar darmen maken veel geluid. Ademhaling nog steeds snel en knijpend. Gisteren nog een paar mestballen in een zakje water gedaan. Zag niet verontrustend veel zand. Vanmiddag doe ik het nogmaals met een da handschoen.

Ik zit te bedenken wat ik het beste kan doen. Nog even afwachten, dierenarts bellen. Uiteraard besef ik dat een gastroscopie maken mij duidelijkheid geeft. Maar al die stress wil ik haar nu echt niet aan doen...

Nogmaals excuses voor het lange verhaal. Ik heb het zwaar ;(

Op dit moment krijgt ze dit te eten:

* 2 voerbeurten per dag (ochtend, eind van de middag) krachtvoer ==> een volle hand luzerne (Dailyplus) en een handje Fiberforce. De Fiberforce pas sinds afgelopen zaterdag, daarvoor was het een handje basisbrok.

* als aanvulling geef ik haar twee handen Dailyplus, 2 schepjes magnesium, scheutje zonnebloem olie en wat wortels.

* Ze staat op stro en krijgt zoveel mogelijk verdeeld over de dag portie kuilgras van droge kwaliteit. In iedere geval legt de staleigenaar altijd een portie apart zodat ik dat in de avond nog kan geven.

* Dagelijks weidegang. Bij droog weer gehele dag, afgelopen weken zijn ze met dat hele natte weer een halve dag naar buiten gegaan. Staleigenaar houdt hier rekening mee qua ruwvoergift. Het liefste heb ik het uiteraard onbeperkt maar mag niet klagen hoe het op onze pensionstal geregeld is.

Alvast bedankt voor het lezen.
Groetjes Kim

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:16

Wat vervelend dat je pony zo'n last heeft gehad van de verhuizing. Dat zie ik wel vaker om me heen, dat zoiets toch een enorme impact heeft op een paard. Zeker als ze dan op een andere manier gehouden gaan worden dan voorheen. Ik denk dat je erg goed op weg bent nu en je pony ook goed in de gaten hebt gehouden. Wel zou ik adviseren om echt die volledige 28 dagen omeprazol te geven en daarna heel langzaam af te bouwen. Het lijkt alsof ze toch behoorlijke maagklachten heeft en die zijn niet zomaar weg helaas.
Ik hoop dat je pony zich uiteindelijk gaat redden zonder medicatie op zo'n drukke pensionstal. Niet alle beesten zijn daarvoor gemaakt helaas. Geen verwijt overigens, want ik ervaar hetzelfde probleem!
Nog een vraagje, kreeg de pony bij haar vorige eigenaar ook kuil of droog hooi? Wat qua voer nog een goede toevoeging zou zijn is speedibeet. Dat werkt ook echt prettig voor de darmen. Verder moet je denk ik een beetje geduld hebben nu.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:41

Hoog je dosis ulcergold maar op. Grote volwassen D-pony zit zo rond de 400-450kg. Heb je iets van een hooinet met kleine maas om hooi uit te geven? En wat is de bodembedekking? Stro of iets van vlas (waar niet van te knabbelen valt).

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:20

Hoipiepeloii en Tamary,

Bedankt voor jullie reacties.

Bij de vorige eigenaar kreeg ze volgens mij hooi. Nu moet ik zeggen dat het kuilgras van droge kwaliteit is. Haar mest oogt normaal. Ik hoop ook echt dat ze kan aarden op deze pensionstal, heb al een aantal keer gedacht om haar kleinschaliger te stallen. Maar als ik zie hoeveel stress een verhuizing geeft, ga ik voorlopig nergens anders heen. Speedibeet had ik al vaker in het topic voorbij zien komen. Ik heb er een vraag over: worden paarden hier niet erg dik van? En wat doet het betreft geven van energie? Ik heb vorige week zemelen gekocht met de gedachte om haar iets te geven wat geen energie toevoegd maar wel haar darmen en het zand uit kan spoelen. Maar nu heb ik me specifiek verdiept in voeding betreft maagzweren. Begrijp dat zemelen (granen) helemaal niet goed is voor haar maag.

Heb vandaag wat drollen in een grote handschoen met water gedaan. Verschrikkelijk zoveel zand. Ik ga morgen contact opnemen met de dierenarts. Ga dan ook overleggen betreft de dosering van Ulcergold. Aangezien mijn dierenarts adviseerde om per dag voor 350 kilo te geven heb ik dat gedaan. Het is geen dikke forse pony maar verwacht dat ze zeker meer dan 350 kilo weegt. O ja, ze staat op stro dus kan eigenlijk de gehele tijd knabbelen als ze op stal staat.

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:35

Onderstaande foto's zijn van mijn zandtest van vanmiddag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 08:30

Gekookte lijnzaadjes helpen ook tegen zand.. en stukje voordeliger dan psyllium wat vaak wordt aangeraden bij zand

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 08:45

CharlyBrown schreef:
Gekookte lijnzaadjes helpen ook tegen zand.. en stukje voordeliger dan psyllium wat vaak wordt aangeraden bij zand

Hoe lang geef je dat dan? Of is dat éénmalig? Een paard van mij had ook wat zand. Niet zoveel gelukkig, maar wou al kuurtje zandweg geven. Maar lijnzaad heb ik nog wel staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 08:49

Psyllium werkt wel beter... En 15 voor een kuur psyllium valt nog wel mee :)