Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ukkiepuk schreef:Mijn pony heeft vorige week dinsdag een longspoeling gehad en gisteren kreeg ik de uitslag stofallergie.
Zijn segmentkernige granulocyten waren 19% (<5%) en de mastcellen waren 5% (<2%).
Volgende week gaat hij weer 24/7 het land op. Nu staat hij ongeveer 6 uur per dag op het land.
Als het na 3 weken 24/7 buiten niet weg is krijgt hij medicatie.
In de tussentijd ben ik hard aan het nadenken welk stalmanagement ik moet handhaven. In oktober komt hij weer naar binnen, met ongeveer 4-6uur paddockgang per dag.
ukkiepuk schreef:ukkiepuk schreef:Mijn pony heeft vorige week dinsdag een longspoeling gehad en gisteren kreeg ik de uitslag stofallergie.
Zijn segmentkernige granulocyten waren 19% (<5%) en de mastcellen waren 5% (<2%).
Volgende week gaat hij weer 24/7 het land op. Nu staat hij ongeveer 6 uur per dag op het land.
Als het na 3 weken 24/7 buiten niet weg is krijgt hij medicatie.
In de tussentijd ben ik hard aan het nadenken welk stalmanagement ik moet handhaven. In oktober komt hij weer naar binnen, met ongeveer 4-6uur paddockgang per dag.
Na 3 weken 24/7 buiten bleef hij toch hoesten tijdens het rijden. Hij heeft 10 dagen ventipulmin gehad. De eerste dagen waren tropisch dus heb ik niet gereden. Na een dag of 7 ventipulmin werd de temperatuur beter en ben ik weer opgestapt. Hij heeft 2 dagen vreselijk gehoest tijdens het rijden. Het kwam echt uit zijn tenen. Daarna niets meer gehoord en tot nu toe blijft hij stil!
Inmiddels ook verhuist naar een andere stal. Hij heeft een buitenbox en staat op vlas. Zijn buurvrouw staat op zaagsel, dus geen stof in zijn directe omgeving! Helaas geen 24/7 weidegang meer, maar wel lander door in het jaar. Vorig jaar gingen de paarden in december pas van het land. De banen worden regelmatig gesproeid en ik sta nu zelfs luxer en goedkoper.
Samantha89 schreef:Afspraak maken bij de kliniek, want met groene snot/slijm gaan bij mij de alarmbellen rinkelen. Mijn ruin begon met wit taai slijm en uiteindelijk in dat geel groenig geworden waardoor er vorig jaar doormiddel van een scopie en baltest chronische bronchitis ik geconstateerd. Wilt niet zeggen dat dat bij jou ook zo in, maar groen slijm duidt wel op een ontsteking.
Samantha89 schreef:Als ik je goed begrijp heb je een slijmoplossend middel gehad, nu dat de kuur klaar is moet je het nog 2 weken aankijken? Als jij dat wilt doen moet je dat zeker doen, alleen zo'n kuur werkt volgens mij geen 2 weken door nadat het afgelopen is. Dus mijn mening blijft nog steeds een kliniek contacten. Die van mij hoestte niet en bleek toch helemaal vol te zitten.
Mawrr schreef:Samantha89 schreef:Als ik je goed begrijp heb je een slijmoplossend middel gehad, nu dat de kuur klaar is moet je het nog 2 weken aankijken? Als jij dat wilt doen moet je dat zeker doen, alleen zo'n kuur werkt volgens mij geen 2 weken door nadat het afgelopen is. Dus mijn mening blijft nog steeds een kliniek contacten. Die van mij hoestte niet en bleek toch helemaal vol te zitten.
Nee ik bedoel totaa 2 weken, dus as woensdag
Idifix schreef:Ik heb toch maar de dierenarts gebeld gaat morgen eens komen kijken. Zijn hier oplossingen voor ?
Nandos wat bedoel je met sterker reageren ?
Idifix schreef:Dierenarts zegt dat ze een soort van dampig is .. ze heeft een infectie want had wat snot en was ook iets in de longen te horen. En opgezwollen klieren. Aangezien ze altijd buiten staat zegt hij wss van de droogte, pollen enzo maar ik vermoed pollen omdat in de winter ze hier nog nooit last van heeft gehad en het standaard begint in de lente altijd.
Nu antibiotica en nog iets anders geven, ben best bezorgd hoe de toekomst nu verder moet.
Idifix schreef:Nee nee hij heeft niet gezegt dat ze en infectie heeft van de pollen.maar wel dat er een infectie is. Die antibiotica is zoals ik het begreep voor de fluimen omdat er wel iets in de longen te horen was .. en der klieren zijn ook gezwollen.
Snot is meer wittig.
Ik heb trouwens even longemfyseem opgezocht maar gaat altijd over stof blijkbaar. De da zei ook het is wat als astma zal beteren maar kan terug komen. Maar als ik nu bv dampig zijn en astma opzoek is daar toch een verschil tussen. Volgens dokter Google komt astma van een allergie dus
Maar hij heeft ook gezegt dat ze zowat dampig is en dat te maken heeft met de pollen Enzo was
Ik begreep het ook meer als allergie want stof is er niet op de weide en het begint altijd in de lente.