[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 09:51

Ik zou graag het slijm dat mijn merrie ophoest op kweek zetten.
Er ligt wel eens een flats. Maar die ligt er dan al een paar uur en is vies van de grond uiteraard.
Niet echt geschikt als materiaal voor een kweek lijkt me.

Is het dan toch noodzakelijk een scope of spoeling te doen om aan het slijm te komen?
En in dat geval; weten jullie artsen in de regio Utrecht die dit aan huis kunnen doen?

superpony

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 11:48

Bij ons is een scopie gedaan. Ze kijken dan meteen hoe het eruit ziet en waar de problemen zitten. Het is even rot, maar zo gebeurt.
Alle veeartsen/klinieken kunnen dit doen, lijkt me. Is toch vrij standaard procedure.

Qua hoesten en benauwdheid vond ik ze hier weer wat minder. Maar water moet van de buren komen en zoonlief had 3 keer voor ons gemest en ochtend hooi gegeven zonder nat te maken. 2 dagen in de regen hoopte ik ook dat het wel nat genoeg werd. Maar blijkt toch niet te kunnen zo.

Een veearts die bij ons was voor enten voert zelf wel voordroog bij eigen paard met luchtwegproblemen. Weet waar vandaan en is een groot bedrijf met meerdere soorten voordroog en kuil.

Nu ben ik tegen alles wat verpakt is, maar twijfel om half/half te gaan doen.

Natuurlijk is het vaak minder stoffig bij uit elkaar trekken. Maar maak voordroog en kuil nat en het water is net zo smerig. Al het zand en stof zit er gewoon aan.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 13:43

Nandos schreef:
OleJon schreef:
Ja maar dit is gewoon kuil kun je zo geven

Ik niet, dan hoest ze ook

oh zo, sorry dan verkeerd begrepen :o

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:32

ukkiepuk schreef:
Mijn pony heeft vorige week dinsdag een longspoeling gehad en gisteren kreeg ik de uitslag stofallergie.
Zijn segmentkernige granulocyten waren 19% (<5%) en de mastcellen waren 5% (<2%).

Volgende week gaat hij weer 24/7 het land op. Nu staat hij ongeveer 6 uur per dag op het land.
Als het na 3 weken 24/7 buiten niet weg is krijgt hij medicatie.
In de tussentijd ben ik hard aan het nadenken welk stalmanagement ik moet handhaven. In oktober komt hij weer naar binnen, met ongeveer 4-6uur paddockgang per dag.

Na 3 weken 24/7 buiten bleef hij toch hoesten tijdens het rijden. Hij heeft 10 dagen ventipulmin gehad. De eerste dagen waren tropisch dus heb ik niet gereden. Na een dag of 7 ventipulmin werd de temperatuur beter en ben ik weer opgestapt. Hij heeft 2 dagen vreselijk gehoest tijdens het rijden. Het kwam echt uit zijn tenen. Daarna niets meer gehoord en tot nu toe blijft hij stil!
Inmiddels ook verhuist naar een andere stal. Hij heeft een buitenbox en staat op vlas. Zijn buurvrouw staat op zaagsel, dus geen stof in zijn directe omgeving! Helaas geen 24/7 weidegang meer, maar wel lander door in het jaar. Vorig jaar gingen de paarden in december pas van het land. De banen worden regelmatig gesproeid en ik sta nu zelfs luxer en goedkoper.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:40

ukkiepuk schreef:
ukkiepuk schreef:
Mijn pony heeft vorige week dinsdag een longspoeling gehad en gisteren kreeg ik de uitslag stofallergie.
Zijn segmentkernige granulocyten waren 19% (<5%) en de mastcellen waren 5% (<2%).

Volgende week gaat hij weer 24/7 het land op. Nu staat hij ongeveer 6 uur per dag op het land.
Als het na 3 weken 24/7 buiten niet weg is krijgt hij medicatie.
In de tussentijd ben ik hard aan het nadenken welk stalmanagement ik moet handhaven. In oktober komt hij weer naar binnen, met ongeveer 4-6uur paddockgang per dag.

Na 3 weken 24/7 buiten bleef hij toch hoesten tijdens het rijden. Hij heeft 10 dagen ventipulmin gehad. De eerste dagen waren tropisch dus heb ik niet gereden. Na een dag of 7 ventipulmin werd de temperatuur beter en ben ik weer opgestapt. Hij heeft 2 dagen vreselijk gehoest tijdens het rijden. Het kwam echt uit zijn tenen. Daarna niets meer gehoord en tot nu toe blijft hij stil!
Inmiddels ook verhuist naar een andere stal. Hij heeft een buitenbox en staat op vlas. Zijn buurvrouw staat op zaagsel, dus geen stof in zijn directe omgeving! Helaas geen 24/7 weidegang meer, maar wel lander door in het jaar. Vorig jaar gingen de paarden in december pas van het land. De banen worden regelmatig gesproeid en ik sta nu zelfs luxer en goedkoper.

Hee super zeg!! Dat hoesten is normaal in het begin tijdens het geven van ventipulmin, het maakt het slijm losser en stimuleert ook afvoer dus daardoor kunnen ze het makkelijker kwijt. Gelukkig gaat het goed met jouw paard!! :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 14:19

Is er specifiek een kliniek die het beste thuis is in luchtwegen onderzoeken? Ik wil direct raak schieten ;-)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 15:10

Ninx schreef:
Is er specifiek een kliniek die het beste thuis is in luchtwegen onderzoeken? Ik wil direct raak schieten ;-)

welke omgeving zit je :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 15:31

Utrecht

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 18:27

Vriendin van mij heeft de flexineb van DAP Krommerijnstreek. Zij heeft met hun goede ervaringen voor het paard met luchtwegproblemen.

Wij zitten iets verder weg, dus heb je niks aan, denk ik.

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 11:03

Mijn merrie zit al bijna drie weken aan de hoest en groen snot nu..
Ongeveer 2.5 week geleden is het spontaan op komen zetten, was met haar aan het longeren en bij het aandraven kuchte ze erg. Dacht toen dat er wellicht een stofje verkeerd zat, maar t is aan blijven houden.
Na een week toch de DA erbij gehaald. Ze had geen koorts, geen rare geluiden in de longen en heb sputolysin gekregen. Het kwam daarna duidelijk lekker los allemaal.
Nu 12 dagen later is het op, maar nog niet over. Hoest komt soms nog steeds uit haar tenen met snotexplosie. Moest het 2 weken aankijken dus dat ga ik ook doen. Maar intussen belemmerd het onze training (zitten in de beleerfase). Ook tijdens grondwerk, enkel in stap, verliest ze daardoor soms focus.
Iemand soortgelijke ervaring gehad? Zouden jullie toch asap de DA bellen of nog heel even aankijken?

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 16:55

Afspraak maken bij de kliniek, want met groene snot/slijm gaan bij mij de alarmbellen rinkelen. Mijn ruin begon met wit taai slijm en uiteindelijk in dat geel groenig geworden waardoor er vorig jaar doormiddel van een scopie en baltest chronische bronchitis ik geconstateerd. Wilt niet zeggen dat dat bij jou ook zo in, maar groen slijm duidt wel op een ontsteking.

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 17:53

Samantha89 schreef:
Afspraak maken bij de kliniek, want met groene snot/slijm gaan bij mij de alarmbellen rinkelen. Mijn ruin begon met wit taai slijm en uiteindelijk in dat geel groenig geworden waardoor er vorig jaar doormiddel van een scopie en baltest chronische bronchitis ik geconstateerd. Wilt niet zeggen dat dat bij jou ook zo in, maar groen slijm duidt wel op een ontsteking.

Snap ik maar de dierenarts heeft dat groene snot destijds ook gezien. Dan had ie dat toch wel gelijk geadviseerd zou je zeggen.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 18:13

Als ik je goed begrijp heb je een slijmoplossend middel gehad, nu dat de kuur klaar is moet je het nog 2 weken aankijken? Als jij dat wilt doen moet je dat zeker doen, alleen zo'n kuur werkt volgens mij geen 2 weken door nadat het afgelopen is. Dus mijn mening blijft nog steeds een kliniek contacten. Die van mij hoestte niet en bleek toch helemaal vol te zitten.

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 10:39

Samantha89 schreef:
Als ik je goed begrijp heb je een slijmoplossend middel gehad, nu dat de kuur klaar is moet je het nog 2 weken aankijken? Als jij dat wilt doen moet je dat zeker doen, alleen zo'n kuur werkt volgens mij geen 2 weken door nadat het afgelopen is. Dus mijn mening blijft nog steeds een kliniek contacten. Die van mij hoestte niet en bleek toch helemaal vol te zitten.

Nee ik bedoel totaa 2 weken, dus as woensdag ;)

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:58

Mijn paard is nu 3 weken behandeld met de verdamper (flexineb).
Ik moest beginnen met dit de eerste 2 weken 2x per dag te doen, met pulimcort, silvaplex en balsamic air.
De laatste week mocht ik naar 1x daags.

Door zijn voer heeft hij ook 3 weken ventipulmin en equimucin gehad.

Na deze 3 weken heb ik contact gehad met de dierenarts.
Ik zie duidelijk dat zijn neusgaten kleiner zijn, ook na inspanning staat hij niet heel erg te pompen.
Ik heb niet veel gereden met hem tijdens de behandeling maar ik heb wel enkele keren een ritje gemaakt, bij inspanning kuchte hij soms in het begin bij het aandraven maar erna niet meer.

Ik moet nu nog 3 weken doorgaan met de verdamper, 1x daags met zoutoplossing.
Tijdens het verdampen moet ik hem laten stappen, en direct erna even laten draven aan de longe.

Ik ben benieuwd hoe dit gaat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 13:21

Oke, spannend. Maar wat moet je veel medicijnen geven.....

Wij hebben vernevelaar aan snoer, dus staan stil. Doe ze daarna aan de longe of wandel. In het begin hoesten ze dan, maar daarna veel effect.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 16:54

Mawrr schreef:
Samantha89 schreef:

Nee ik bedoel totaa 2 weken, dus as woensdag ;)

Ohh oké, nou hopelijk werkt het en ben je er na deze medicatie er van af! Mocht je het nou niet vertrouwen dan raad ik je toch aan om een scope te laten doen en eventueel een bal test, dan weet je waar je aan toe bent als je daar de uitslag van heb.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 13:41

Ik val even binnen, mijn merrie staat 24/7 buiten en toch telkens als we starten met rijden lijkt het of ze benauwd is ofja ze kreunt een beetje na tien min moet ze dan meestal een paar keer proesten en niezen dus niet hoesten maar enkel proesten. En dan lijkt het beter, heb al geprobeerd wat op te zoeken dacht aan allergie ofzo maar ze staan continu op de weide. Het lijkt ook of ze dan liefst altijd zo lang en laag mogelijk haar hoofd heeft.

Er is me al eens gezegt dat dit een soort van opstart dingetje zou kunnen zijn bij het rijden maar blijf me toch een beetje zorgen maken. In de winter komt dit nog weinig voor het begint meestal in de lente.
Straks was ik haar aan het longeren en zag dat het er gewoon niet door kwam het niezen enkele keren in haar neus geblazen en toen nieste ze . Valt me ook op dat als ze aan het werk is je plots heel snel der aders op haar lichaam ziet staan of hoe zeg je dat .. maar mss is dat normaal en heb ik er vroeger gewoon nooit op gelet. Ik moet ook niet te paranoia worden :D

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 16:45

Ik denk hierboven gelijk aan allergie voor bepaalde pollen. Zeker als er in de winter geen klachten zijn. Kan je vergelijken met hooikoorts bij mensen. Paardjes krijgen ong dezelfde klachten, jeuk aan ogen, jeuk aan de neus, veel proesten eventueel hoesten en benauwd etc.

Herkennen jullie dat jullie paarden met longproblemen sterker reageren als er een hoge luchtvochtigheid is? Ivm het natte en vochtige weer van de afgelopen dagen

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 16:54

Ik heb toch maar de dierenarts gebeld gaat morgen eens komen kijken. Zijn hier oplossingen voor ?

Nandos wat bedoel je met sterker reageren ?

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 17:28

Idifix schreef:
Ik heb toch maar de dierenarts gebeld gaat morgen eens komen kijken. Zijn hier oplossingen voor ?

Nandos wat bedoel je met sterker reageren ?

Ja pollenallergie zijn redelijk wat oplossingen voor, maar het is natuurlijk niet te vermijden want ze zijn er gewoon. Kan ook een allergie zijn voor een bepaalde plant/boom of grassoort die in bepaalde maanden aan het bloeien is. Ik heb puurpollen gekocht afgelopen lente ivm de bloesem (voornamelijk kersen hebben wij in de wei), toen had mijn paard last van snelle ademhaling. Het heeft wel iets geholpen, maar het ging niet helemaal weg.

Goed dat je de DA laat komen, longen vind ik altijd heel lastig en het is een heeeel belangrijk orgaan. Beter 1x te veel dan te laat laten komen is mijn mening!

Met sterker reageren bedoel ik meer klachten. Ik merk dat mijn paard (stofallergie, pollen en gewoon echt gevoelige longen..) last heeft tijdens vochtig weer. Als het flink wat heeft geregend dan ademt ze meer met haar buik (zeer lichte dubbelslag/knijpen). Echt niet extreem, maar als je weet waar je moet kijken etc dan zie je het wel. Ik weet dat longpatienten (mensen) ook door vochtig weer/regen/mist getriggerd kunnen worden en dat ze (meer) klachten hebben dan. Vroeg me af of mensen dit ook herkende bij hun paarden. Ik was eerst bang dat het hooi niet nat genoeg was, maar dat kan dus echt niet met al die regen haha. Nu schijnt de zon weer en knijpt ze niet meer!!

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 19:51

Dierenarts zegt dat ze een soort van dampig is .. ze heeft een infectie want had wat snot en was ook iets in de longen te horen. En opgezwollen klieren. Aangezien ze altijd buiten staat zegt hij wss van de droogte, pollen enzo maar ik vermoed pollen omdat in de winter ze hier nog nooit last van heeft gehad en het standaard begint in de lente altijd.
Nu antibiotica en nog iets anders geven, ben best bezorgd hoe de toekomst nu verder moet.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 21:46

Idifix schreef:
Dierenarts zegt dat ze een soort van dampig is .. ze heeft een infectie want had wat snot en was ook iets in de longen te horen. En opgezwollen klieren. Aangezien ze altijd buiten staat zegt hij wss van de droogte, pollen enzo maar ik vermoed pollen omdat in de winter ze hier nog nooit last van heeft gehad en het standaard begint in de lente altijd.
Nu antibiotica en nog iets anders geven, ben best bezorgd hoe de toekomst nu verder moet.

Als ik eerlijk ben vind ik dat een vreemde diagnose. Een infectie door pollen/droogte? Dat kan niet, dan spreek je van een allergische reactie. Een infectie gaat om een virus/bacterie, dan kan je idd antibiotica geven. Maar antibiotica voor pollen is echt totaal overbodig..

En dampig? Dat is wel een extreem zware diagnose want dat betekent dat ze eigenlijk COPD heeft.. Zoek maar eens op longemfyseem.

Welke kleur snot heeft je paard? Meer groen/gelig of juist meer wittig? Want dat zegt zeer veel (infectie of allergie).

Probeer een pollennetje!! :)

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 21:54

Nee nee hij heeft niet gezegt dat ze en infectie heeft van de pollen.maar wel dat er een infectie is. Die antibiotica is zoals ik het begreep voor de fluimen omdat er wel iets in de longen te horen was .. en der klieren zijn ook gezwollen.
Snot is meer wittig.

Ik heb trouwens even longemfyseem opgezocht maar gaat altijd over stof blijkbaar. De da zei ook het is wat als astma zal beteren maar kan terug komen. Maar als ik nu bv dampig zijn en astma opzoek is daar toch een verschil tussen. Volgens dokter Google komt astma van een allergie dus
Maar hij heeft ook gezegt dat ze zowat dampig is en dat te maken heeft met de pollen Enzo was

Ik begreep het ook meer als allergie want stof is er niet op de weide en het begint altijd in de lente.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 23:28

Idifix schreef:
Nee nee hij heeft niet gezegt dat ze en infectie heeft van de pollen.maar wel dat er een infectie is. Die antibiotica is zoals ik het begreep voor de fluimen omdat er wel iets in de longen te horen was .. en der klieren zijn ook gezwollen.
Snot is meer wittig.

Ik heb trouwens even longemfyseem opgezocht maar gaat altijd over stof blijkbaar. De da zei ook het is wat als astma zal beteren maar kan terug komen. Maar als ik nu bv dampig zijn en astma opzoek is daar toch een verschil tussen. Volgens dokter Google komt astma van een allergie dus
Maar hij heeft ook gezegt dat ze zowat dampig is en dat te maken heeft met de pollen Enzo was

Ik begreep het ook meer als allergie want stof is er niet op de weide en het begint altijd in de lente.

Oke duidelijk. Ik zal je mijn mening even geven, misschien haal je daar ook wat informatie uit. Wittig snot is een in bijna alle gevallen een allergie. Gezwollen klieren komen ook bij een allergie voor, een allergie heeft namelijk ook met je immuunsysteem te maken. Er hoeft dan dus geen sprake te zijn van een infectie (= ontstekingsreactie) maar wel van irritatie.

Laten we aannemen dat de pollen of het stof of de schimmelsporen de trigger is in jullie geval. Jouw paard reageert daarop: het irriteert de luchtwegen/keel/ogen bij contact & lichaam komt in actie (witte bloedcellen maken antistoffen aan, klieren zetten op etc). In het geval van de luchtwegen wordt slijm aangemaakt om de stofdeeltjes of pollen in te sluiten. Als de trigger niet weggehaald wordt zal de irritatie niet stoppen. Zal me niets verbazen als je in de stal of op de wei afgelopen weken wel eens een witte klodder snot hebt gevonden :Y)

Belangrijk bij allergie is de oorzaak (trigger!) weg te halen, je zult dan binnen enkele dagen verbetering zien. Kijk of je naast de medicatie iets kunt geven tegen pollen (kijk eens op paardendrogist) en stof/schimmelsporen even vermijden. Als het een allergie is kan je zoveel antibiotica erin gooien als je wil maar als je de trigger niet weghaalt zal er niets veranderen. Ik zou ook het hooi even nat maken, de luchtwegen zijn erg gevoelig nu en zullen op veel dingen reageren (dat beetje stof wat normaal niet voor irritatie zorgt kan een geïrriteerde luchtpijp nu misschien niet goed verdragen).

Dampig vind ik echt een zware diagnose. Dampige paarden hebben longemfyseem, dat is beschadiging van de longblaasjes. Hierdoor hebben de longen minder capaciteit en dit kan nooit meer hersteld worden. Vaak wordt het alleen slechter. Je kunt het vergelijken met COPD bij mensen... Als ik jouw verhaal hoor is jouw paard echt NO WAY dampig. Haal de trigger weg/verminder die en je gaat je oude paard terug zien. Klinkt mij meer als zoiets als RAO en dan door pollen bijv.

Ps, de wei is in de zomer altijd stoffig hoor. Niet zo extreem als een stal, maar stof is er overal en altijd..

Veel beterschap met je paard, ik zou direct een pollennetje kopen. Baat het niet schaad het niet ;)
Mocht je nog een goede slijmoplosser willen geven zodat je paard het slijm sneller kwijt komt : sputolysin (kan je zelf kopen maar dierenarts schrijft het ook voor).