[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chesss

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:50

meer vezels safe en sound of luzerne al geprobeerd?

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 00:00

Safe and sound is zijn normale voer, dus ja... en onbeperkt hooi.
Geen krachtvoer, 24/24 7/7 buiten met schuilstal ...

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 01:03

Zinzi_jewel schreef:
Even gevraagd , IR dieren hebben de neiging tot ijzer stapelen .
Waardoor dus die lever ook daarmee nog extra belast wordt . Daarom geen extra ijzer toevoegen in supplementen

Hierbij nog een artikel:
http://www.thehorse.com/articles/31418/ ... n-overload

Annick_Gella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:06

We start te walk! :D
Ik ben vorige vrijdag begonnen met wandelen met mijn IR paardje. We zijn begonnen aan 20min, aan een heel stevig tempo. Toen we terug thuis waren, waren haar flanken, hals & billen toch heel warm, dus ik had wel de indruk dat ze er iets voor had moeten doen. Zaterdag was rust, zondag 20min wandelen, maandag grondwerk en gisteren 25min wandelen.
Maar nu weet ik niet goed hoe dit aan te pakken. Is 25min genoeg om effectief verschil uit te maken, of moet het gelijk een uur zijn ofzo vooraleer dit effect heeft?
Hoe pakken jullie dit aan?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:09

Nee, altijd opbouwen, zo doe je het goed. Per week telkens 10 minuten langer.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 02:11

10tje2 schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Even gevraagd , IR dieren hebben de neiging tot ijzer stapelen .
Waardoor dus die lever ook daarmee nog extra belast wordt . Daarom geen extra ijzer toevoegen in supplementen

Hierbij nog een artikel:
http://www.thehorse.com/articles/31418/ ... n-overload

Als je dit zo leest veroorzaakt ijzer een hoger insulin gehalte.
Dus er zou dan misschen toch een verband kunnen zijn tussen ijzer en IR

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 08:39

Dat staat er niet. Wat er staat is dat bij de onderzochte paarden ( 15 paarden, waarvan één met IR) variabele ferritin gehaltes gemeten werden na het toedienen van dextrose en graan. Suikers dus. En dat het ferritingehalte bij het IR paard het hoogst was.
Op basis van dit onderzoek kun je niet zeggen dat ferritin een hoog insuline gehalte veroorzaakt, maar wel dat een IR paard kennelijk door het niet kunnen verwerken van suikers, een te hoog ferritingehalte in het bloed toont. Waarom dat nu gebeurd is uit dit onderzoek niet duidelijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:56

paarden met IR hebben wel vaak chronische bloedarmoede....dus er is wel iets met de ijzeropname aan de hand vermoed ik.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:08

Vraagje?
Hoe zit dat met bruin bier en IR, begreep dat bier goed is voor je paard zijn stofwisseling en daarnaast ook voor zijn nieren etc?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:26

Het bovengenoemd onderzoek is al veel eerder sprake van geweest . Heb er niet opgelet van wanneer het is .
Maar het is niet nieuw in elk geval ..

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 02:09

Jannepauli schreef:
Dat staat er niet. Wat er staat is dat bij de onderzochte paarden ( 15 paarden, waarvan één met IR) variabele ferritin gehaltes gemeten werden na het toedienen van dextrose en graan. Suikers dus. En dat het ferritingehalte bij het IR paard het hoogst was.
Op basis van dit onderzoek kun je niet zeggen dat ferritin een hoog insuline gehalte veroorzaakt, maar wel dat een IR paard kennelijk door het niet kunnen verwerken van suikers, een te hoog ferritingehalte in het bloed toont. Waarom dat nu gebeurd is uit dit onderzoek niet duidelijk.

Haha, duidelijk. Tja engels is niet mijn sterkste kant.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:39

vraagje,

iik ben op,zoek naar een supplememt voor de spieren van mijn reus,, hij is niet heel bespierd, en. heeft nu last van dat de afvalstofffen niet zo makkelijk worden afgevoerd uit zn spieren. Hij krijgt al luzerne en muesli met aminozuren. wat kan ik hem anders geven, myoplast?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:43

Dat spul wat ik geef , hoor van diverse kanten dat de paarde soepeler worden .
Die van mij heeft ook meer zin in werk .
Sinds dit spul .
Pb maar even als je meer info wilt

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:11

tja ben ik weer :-(
Geef mn paard nu luzerne en marstall condicion, moet zeggen dat ik hem beter op gewicht krijg sinds de luzerne en zijn mest is beter. Wel is ie weer hard in de spieren geworden. contact gezocht met de martsall en hem nu op hun advies gehalveerd in de muesli en het gaat weer beter. nu ga ik hem ombouwen naar de fraser light. Zit wel beetje met de energie bron, hij gaat aan de scheiterij van olie, dus dat is geen optie. Vitamine E met seleen is ook geen optie, hij word er wel actief van maar niet handelbaar.

wie nog een idee.
Zit met de luzerne te dubben, eigenlijk wil ik hem daar niet vanaf halen, hij word er beter van en zou hem ook helpen bij de aanzet in zn spieren.Of moet ik de overstap maken naar Safe and Sound. Het concept van de cavelor strucomix sensetive spreekt me erg aan, of ga ik over naar de fraser light.

iemand die mee wil denken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:25

Ik zou luzerne houden--->mooie mest en eiwitten.

Muesli is een lastige. Als je paard echt reageert op de suikers(en zetmeel)is cavalor ook geen optie,want dat is ook graan gebaseerd.
Al zit er waarschijnlijk minder zetmeel en suiker in dan in de condicion.
Faser light ken ik niet zo..schijnt fijn spul te zijn.
Safe and sound ook,zit wel melasse in(weet niet dat dat een probleem voor je is. Zit in cavalor ook).

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:26

Die van mij kijgen wat seniores priores met wat herbamix van mijten . De herbamix bouwen we af en vervangen we voor de care 4 life . Daarbij geef ik ze het supplement van horsefood4thought en een scheutje olie erdoor opdat de vitamine E in supplement beter opgenomen wordt .
Verder bijna continu droog grofstengelig hooi en 2 x per dag verdeel ik een kruiwagen gesealed hooi over de 4 .
Heb een bewezen IR merrie , een minipaard met hoefbevangen verleden , C pony die om niks aan de diaree gaat en een bijna 3 jarige merrie die smorgens kuchte als ze van stal kwam .
Heb dit beleid sinds september 2012 allemaal gaan ze heel goed .
De IR merrie krijg Gluco Balance bij .
En ben heel tevreden over hoe het gaat .
Ik heb de cavalor sensitive ook bekeken maar zag meer voordeel in de Care 4 Life voor mijn club . Met hetgene ze mankeren .
Ik denk dat het supplement voor jou paard zeker kan helpen chess . Vitamine e zit erin maar ook zink , koper en magnesium dingen die IR paarden vaak tekort komen . Ook IR paarden missen deze mineralen en vitamine . Tenzij je er de aanbevolen hoeveelheid krachtvoer inpompt . Maar dan moet je al gauw een kg of 3/4 per dag voeren .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:30

Ik vind zelf de marstall force prima,die is ook hoog in vitaminen/mineralen..

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:31

@ dark chrystal: luzerne wil ik idd om die reden houden
@zinzi: dat supplement ga ik doen, bestel je het gewoon bij haar op de site?

moeilijkheidsgraad qua muesli is dat ie care4life echt niet te eten vond. omdat de strucomixmsensitive gebaseerd is op,luzerne met kruiden dacht ik is dat misschien een optie. Buiten het feit dat hij kieskeurig is is het echt een hard keeper, ik heb hem nu amper op gewicht voor het mooie zou er nog 50 kilo bij mogen
dussss..... lastig dubben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:37

Ken dat, de mijne houd ik meestal ook moeilijk op gewicht tot ik hem vorig voorjaar bijna overvoerd had met gevolg dikke kam,jeuk en alle ellende.
Seniores priores van subli doet de mijne het ook goed op.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:40

Voor dat gewicht zou je seniores priores kunnen overwegen .
Onze C pony is er zo van opgeknapt . Is voor oude paarden of paarden die moeite hebben ruwvoer te verwerken .
Geef hem een kwart of half schepje per dag . Moet wel geweekt worden .
Top spul .....
Je kan haar een mailtje sturen en via mail vragen hoe je het supplement kan bestellen .
Ik vindt de sensitive jammer door de granen . Daar reageren veel IR paarden op .
Hoe lang heb je de C4L geprobeerd . Mijn merrie liep weg van de bak eten waar de c4l door de sp zat . Na een paar dagen ging het beter en heb de C4L ook als beloning gebruikt ...
Was al bijna bang dat ik dadelijk met het voer zou blijven zitten maar nu vindt ze het lekker .
Ze moeten eraan wennen , het is erg laag in suikers en zetmeel en onze paarden hebben graag dat zoete eten .
Jij hebt miss ook wel liever een Mars als een bruine volkorenbrood .
Zo is dat met de paarden ook ;-) afkicken van de suikers .

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:54

ik heb de pavo 3 zakken lang geprobeerd. Hij is inmiddels redelijk van de suikers afgekikt.
ik zal haar ff mailtje sturen idd.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 23:05

Dan vindt hij het echt niet lekker ;)
De mijne heb ik ook op marstall vito gehad maar daar zit knoflook in en werd niet goedgekeurd .
Marstall faser ligt was het ook niet .
Uiteindelijk na diverse omwegen de Subli dieetmix , maar de herbamix van mijten paste me beter omdat dat beter paste bij de hele club . Ben daar ook heel tevreden over .Maar wil dan toch de care 4 Life gaan proberen .
Bevalt het niet ga ik terug naar de herbamix en verander ik niks meer .

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:39

Zijn er hier mensen die glucobalance aan hun paard voeren?
Snow kreeg het aan het eind van het seizoen vorig jaar, hij werd toen wat schrikachtig, maar toen ging hij weer op dieet en viel hij te veel af, ik ben toen weer gestopt met de glucobalance. Nu krijgt hij het weer, maar hij is echt super schrikachtig, tot doodsbang! Bij mij verzorgster heeft hij zich zelfs losgetrokken... Dat doet hij anders nooit. Het enige wat verandert is, is dat hij de glucobalance weer krijgt.

Herkent iemand dit?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:47

Die van mij krijgt het nu een jaar of zo, maar ik merk dat niet heel erg. Ik vond hem wel meer "alert / vlot", maar had het idee dat dat meer kwam omdat hij veel afgevallen was, dus minder gewicht mee hoefde te zeulen. Ik durf ook niet echt goed te stoppen, omdat ik bang ben dat die nek dan weer nog dikker gaat worden.

Mensen daar ervaring mee?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:57

Mijn Haf krijgt nu ongeveer 1,5 jaar glucobalance. Ze is goed afgevallen, buik is strakker...de ruggegraat ligt nog wel in een speklaagje.

Ze is niet schrikkeriger maar zit wel duidelijk beter in haar vel. Maakt gekke sprongen als ik haar loswerk..iets wat ik vroeger niet gauw zag :)
Er zit meer dynamiek in ;)