[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 14:13

Derven he? Wat is dat nu voor iets? Is dat gewoon een smeerseltje? Of is het poeder wat je moet geven?

Ik heb trouwens een kleine update van Cavallesse, Mijn paard had het echte middel gekregen.. dus het voorgevoel dat het hielp klopte. Ik krijg de onderzoeksresultaten nog binnen.. Dus dan laat ik het jullie weten!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 14:19

Haha, ja ik begrijp dat ik een deken kan kopen.
Maar liever besluit ik dan om haar terug te sturen.
Nogmaals, ze kwam niet met gescheurde manen, dus probleem van evt. eczeem was niet zichtbaar aanwezig. Ook niet voor vorige eigenaar. Hoefprobleem is dat ze aan alle 4 de hoeven een losse wand heeft, aan 1 hoef zelfs binnen en buitenwand. Ook een hoefzweer in de toon gehad. Ze loopt verder wel prima, dus goed onderhoud vanaf nu, kan het probleem verhelpen. Is dus niet grootste probleem, maar omdat ik aangespannen wil gaan rijden over de harde weg (straks) wel weer iets om rekening mee te houden dat het wel een probleem (kan) gaan worden (volgens hoefsmid).

Edit:
Wat foto's van de manenkam. Zegt misschien meer als wat ik probeer uit te leggen :+

Afbeelding
Ribbels in de nek (heeft mijn andere shet niet; las ergens dat dit een teken voor ZE 'kan' zijn).

Afbeelding
De afgeschuurde manen van opzij, en hieronder van bovenkant.

Afbeelding.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:23

isapaardje, ik zou de pony terug doen.
Ik heb van iemand gehoord (die handeld in paarden) dat je kunt voelen of een paard zomereczeem gevoelig is. De paarden die zomereczeem gevoelig zijn hebben volgens hem doorgaans een brede manenkam. Paarden zonder eczeem hebben een smalle manenkam(1 cm). Bij mij klopt dit. Ik heb een pony met eczeem en heeft wel 4 a 5 cm brede manenkam. Heeft redelijk behag. Ik heb ook een zwarte shetlander met super veel behang en die heeft maar een manekam van 1 cm breed. Ik ben dit aan het controleren bij meerder paarden (waarvan ik weet dat die eczeem hebben) en dan klopt het. Ik weet niet of er al mensen zijn die dit vaker gehoord of opgevallen is.

Ook met de hoeven zou ik huiverig zijn, want het is wel een risico voor als je vaak op het hard komt.

Succes met je keuze

Esther28

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:28

Ik weet niet hoelang je dit paardje al hebt?
Heb je het laten keuren?
Als de verkoper ook van niets wist vwb ZE en losse wand, en je hebt zelf niet aan je onderzoeksplicht voldaan, kan het nog wel eens heel lastig worden het paard terug te brengen, zeker bij een particulier.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:30

Ik heb op 't moment een pony met ZE, maar die heeft niet zoveel last van die ribbels.
Ook heb ik twee jaar geleden een paard gereden die het hele jaar door van die ribbels had, maar vertoonde verder geen enkele verschijnselen van ZE.
Dat ze die ribbels heeft zóú kunnen duiden op ZE, maar hoeft niet zo te zijn in alle gevallen.

Heb niet 't hele verhaal gelezen.. maar als je daadwerkelijk hebt gezien dat ze geschuurd heeft enzo dan zou ik haar ook terugbrengen als je er geen 'probleemkindje' bij wil.

Die hoeven zou ik meer een probleem vinden dan de ZE...

In inderdaad Esther28... daar zou je wel eens moeilijkheden mee kunnen krijgen :j (ligt er maar net aan wat voor verkoper je treft).

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:32

Esther28 schreef:
Ik weet niet hoelang je dit paardje al hebt?
Heb je het laten keuren?
Als de verkoper ook van niets wist vwb ZE en losse wand, en je hebt zelf niet aan je onderzoeksplicht voldaan, kan het nog wel eens heel lastig worden het paard terug te brengen, zeker bij een particulier.

daar ga ik in mee,
ik wilde in eerste instantie mijn paard ook meteen naar de vorige eigenaar terug brengen, maar had geen poot om op te staan.. hij is nl. niet specifiek gekeurd op ZE, en ik had geen koopcontract :\
Dus hij kan helaas niet meer terug.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:34

Zeker een hoefprobleem had met een keuring naar voren gekomen

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 18:21

Ze heeft de pony op proef

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:25

Ik heb de pony niet laten keuren.
Er zijn mondelinge afspraken gemaakt.
Lijkt misschien 'dom' maar ik ken de eigenaar heel erg goed en verwacht geen problemen in dat opzicht.
Denk dat hij wel verbaasd is want hij heeft een hekel aan 'schuurders' (hij is shetlandfokker en keuringsmeester). Maar nogmaals bij hem is de vlakte veel opener dan hier, dus het kan best zijn dat ze bij hem nooit last had gekregen. Heb ook de hele afstammeling van het beestje verzameld, en geen eczemers in de bloedlijnen voorzover ik kon achterhalen. Kan dus best zijn dat het toch meevalt en ik spoken zie, hoewel ik net weer een nieuw schuurplekje, nu achter het oor ontdekte.
Edit: die tip van de breedte van de manenkam zal ik dadelijk eens naar kijken. Het gaat neem ik aan om de manenkam zelf.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:27

Isapaardje schreef:
Ik heb de pony niet laten keuren.
Er zijn mondelinge afspraken gemaakt.
Lijkt misschien 'dom' maar ik ken de eigenaar heel erg goed en verwacht geen problemen in dat opzicht.
Denk dat hij wel verbaasd is want hij heeft een hekel aan 'schuurders' (hij is shetlandfokker en keuringsmeester). Maar nogmaals bij hem is de vlakte veel opener dan hier, dus het kan best zijn dat ze bij hem nooit last had gekregen. Heb ook de hele afstammeling van het beestje verzameld, en geen eczemers in de bloedlijnen voorzover ik kon achterhalen. Kan dus best zijn dat het toch meevalt en ik spoken zie, hoewel ik net weer een nieuw schuurplekje, nu achter het oor ontdekte.

nou als ik die foto's zo zie is het imo toch echt eczeem, zo ziet de manenkam van mijn merrie er momenteel ook uit ;(

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:41

Kan iemand mij een beetje een richtlijn geven wat ik qua vraagprijs kan vragen voor een paard met eczeem? Is dat enkel de slachtprijs, of kan ik nog wel een beetje een 'normaal' bedrag vragen?
Mijn huidige paard heeft ZE. Met deken en nu derfen gaat het echt super, echter was dit betreffende paard voor de fok aangekocht en heb ik besloten niet te fokken vanwege de ZE, maar hem te verkopen.
Maar het geen idee wat ik voor vraagprijs moet vragen, ik zou zelf nl. ook niet snel een paard met ZE kopen..

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:45

@Isapaardje: Ik denk ook dat het eczeem is, dit komt me heel bekend voor, het kan ook gemakkelijk komen doordat ze verhuist is, sommige plaatsten zijn niet goed voor eczemers.
En die losse wanden, komt dat niet door hoefbevangenheid?
Even nog wat, ik bedenk me opeens, hoe groot is de shet, is het een merrie en hoe oud is ze?
Want er is er vorige week eentje verkocht vanaf hier, zou dat haar kunnen zijn?
@Kytha, ik denk dat je gewoon een gedeelte van de prijs af moet halen van wat je normaal zou vragen.
Wel moeten de mensen heel duidelijk ingelicht worden over de eczeem.
Dan kunnen ze eerlijk beslissen wat ze er voor over hebben, je kunt ook in je advertentie zetten, dat de prijs bespreekbaar is voor een goed tehuis.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:47

MirandaFuego schreef:
@Kytha, ik denk dat je gewoon een gedeelte van de prijs af moet halen van wat je normaal zou vragen.
Wel moeten de mensen heel duidelijk ingelicht worden over de eczeem.
Dan kunnen ze eerlijk beslissen wat ze er voor over hebben, je kunt ook in je advertentie zetten, dat de prijs bespreekbaar is voor een goed tehuis.

Bedankt, dat is misschien idd de beste optie.
Uiteraard wordt vermeld dat hij eczeem heeft :j en wat er bij hem het beste helpt.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 21:05

Caesar schreef:
...en daarnaast was ik haar staart dagelijks met betadine.

Niet doen hoor, is echt niet goed! Jood heeft namelijk ook negatieve invloed op de aanmaak van nieuwe huidcellen. Betadine altijd eenmalig gebruiken voor het schoonmaken van vieze/ontstoken huid, daarna niet meer.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 21:11

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:08

Isapaardje: Als ik dit zo hoor (nou ja in dit geval lees) denk ik eerder dat je paard tegen hoefbevangenheid aanzit of het al geweest is of op dit moment aan het ontwikkelen is.
Ik zou haar rap van het gras afhalen, en er drainage ingooien.
Evt. een DA raadplegen zou ook niet verkeerd zijn (IR test).

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:47

Mirandafuego; nee dat is ze niet.
Beauty is bijna 2 jaar en 104 cm groot op dit moment.
Ze is van fokker naar fokker gegaan voor nieuwe bloedlijn, maar de verwachting is dat ze te groot gaat worden voor rasechte shet. Ik zocht een grote shet voor de wagen. Vandaar dat ik haar kon kopen.
Hier een foto van haar in het geheel:
Afbeelding

Het is geen moddervette shetlander dus :D
Bevangenheid heeft de hoefsmid niets van gezegd. Ze loopt overigens uitstekend. Ze staat hier bij mijn vermoedelijk IR, ex bevangen pony, en krijgt hetzelfde dieet. Dat is dus geen graan en/of krachtvoer, geen mals vers gras, grof stengelig voedingsarm hooi en voor de vitamines grasbrok met poedersupplement van de paardendrogist.
Vanavond was het hier echt raak met de mugjes (had er zelf ook last van), dus allebei flink ingesprayed met Bremsen Bremse.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:52

prijs van een eczemer hangt af van de mate waarin ze eczeem hebben vind ik zelf. Heb er bij mijn haf die ik verkocht met zeer milde eczeem niets vanaf gedaan, bij mijn welshje ook nauwelijks. Mijn huidige paard (ook gekocht als dekhengst die eczeem bleek te hebben ontwikkeld bij de vorige eigenaren) heb ik wel wat van de prijs afgepraat wegens het eczeem EN goed tehuis. Voor het juiste paard EN een niet te erge eczemer en een eerlijke verkoper die een juist tehuis zoekt, is het niet altijd een probleem. Trek bijvoorbeeld 15% van je verkoopprijs af voor een leuk tehuis?

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 00:40

@ Isapaardje: Als ze ook nog hoefproblemen heeft, zou ik haar zeker proberen terug te brengen. Dat geeft dan wel een beetje de doorslag denk ik. En misschien gaat het dan ook beter met de jeuk in de oude omgeving? Nu is er misschien nog weinig blijvende schade en Isabella vindt het vast ook geen gemis ;) Nee zonder grapjes, ik hoop dat je er met de fokker uit komt en misschien heeft hij iets anders voor je staan?

Voor de rest zit ik hier fijn na te genieten van de Derfen geur dankzij scheurende handschoentjes |o Jakkes wat stinkt dat naar teer zeg! Ik hoop bijna dat het NIET helpt :o

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 01:00

Wel een mooie Shet daarom. :)

Eczeem balsem deed hier niets. Jammy's plekken door de Derfen zijn weer mooi genezen. Ga het nu proberen in combi met Vaseline. In de tussentijd even een koeienoormerk ding opgehangen en de Endure en ze blijft netjes.

Ze vindt het echt heerlijk zonder deken. :) En ze krijgt weer zo'n heerlijke volle staart. :D

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 07:15

Isapaardje is het toch geen White Line Disiese bij je shet? Die schimmel veroorzaakt ook losse wanden en is heel erg moeilijk, niet onmogelijk overigens ,te genezen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 08:00

Ik vertrouw maar op mijn hoefsmid dat het niet zo super erg is en dat het met goede verzorging goed kan komen.
Hij rook ook even aan iedere hoef, maar het stonk niet. Ook heeft hij de hoeven beklopt en onderzocht met visiteertang. Geen reacties. Het is waarschijnlijk gevolg van veel te lange tijd te lange hoefwanden en dan opstapeling van zand. Ze loopt verder echt heel goed (enorm ruim ook).
En ja het is echt een heel mooie shetlander met goede afstammeling, hoog op de benen, vast een mooie menpony. Maar als ik daar niet eens mee het bos in kan in de late namiddag vanwege jeuk, is het natuurlijk ook niets.
Keus is gemaakt hier ... kijken of ze terug kan naar haar oude plekje. Erg jammer, maar inderdaad Isabella zal haar niet zo erg missen ... met haar voeder- en aandachtnijd :D
http://www.youtube.com/watch?v=kNuzl2ByQTI

Dank allemaal voor jullie reacties en meedenken.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:43

Nou, dat is echt heel toevallig, ze lijkt echt sprekend op de pony die hier pas geleden verkocht is!
(stond bij onze paardjes in de wei)
Die is ook (te) groot voor een shet, slank gebouwd en heeft slechte hoeven, is in het verleden hoefbevangen geweest!
En heeft dus ook zomereczeem, ik heb wel foto's van haar maar alleen met deken dus daar zie je niks op, haha!
Alleen deze pony is al 16, ze is in de buurt verkocht, maar ik dacht even, het zal toch niet? :oo
Maar losse hoefwanden zijn wel een teken van hoefbevangenheid hoor, kijk zelf eens op de paard natuurlijk site daar staat het heel duidelijk uitgelegd.
Het kan ook zijn dat het wat ouder is en dat ze daarom nu niet meer zo gevoelig is.
Maar goed, het wordt toch niet jouw karrepaardje, alleen het kan altijd handig zijn om te weten, ook voor het volgende paardje waar je naar op zoek gaat!

mistiquem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:06

Hoi Bonika,

Wil nog even op je bericht reageren. Denk nl. dat het geen zomereczeem is maar iets anders. Bij mijn paard helpt het ook niet echt, maar denk dat het ook bij mijn paard wat anders is. Bijna alle paarden bij ons op stal schuren. De meesten aan de staart, maar toch ook wel aan b.v. schouders e.d. En begin deze maand is er een nieuw paard op stal gekomen die nu ook ineens schuurt waar hij dat voorheen niet deed. Zijn vorige stal staat net over de dijk, dus aan het gebied kan het ook niet liggen. Ik heb de da gevraagd onderzoek te komen doen. Wat er precies nodig is weet ik nog niet maar dat kan bloed afnemen zijn, een schraapsel afnemen om te onderzoeken, geen idee. Wil gewoon weten of het geen luis of mijt o.i.d. is en ik er dus wat anders aan moet doen.

Succes in ieder geval, hoop dat je paard van de jeuk af komt.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:53

MirandaFuego schreef:
Maar losse hoefwanden zijn wel een teken van hoefbevangenheid hoor

Ik heb helaas veel ervaring met hoefbevangenheid. Weet dat het kan, maar gezien de rest van de staat van de hoeven, denk ik het niet. Hieronder even foto van de onderzijde van zo'n plek. Heeft ze dus aan alle hoeven. http://www.mijnalbum.nl/Foto-PHYTBPSQ.jpg

Maar goed is het niet, dat is duidelijk. Een gezonde hoef hoort niet zulke plekken te vertonen.
En dan nog het schuren erbij is voor mij een reden om inderdaad actie te ondernemen.

Wel heel jammer, want het is niet alleen een mooi paardje om te zien, maar ze heeft ook een super karakter. Verder is ze heel dapper. Ze is niet bang om ergens op af te stappen en te onderzoeken. Ondanks dat ze niet halstermak was, loopt ze heel goed mee aan het halster. Ze laat zich makkelijk pakken, wil graag voor je werken en heeft er zichtbaar ook plezier in. Wat dat betreft was ze helemaal het ideale paardje. Alleen de omgeving hier is niet ideaal voor haar ;(