[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:57

roylinde schreef:
ik ben trouwens van plan om van de paarden drogist de druppels die hun verkopen tegen ZE aan te schaffen ( puur culico )

iemand daar ervaring mee?

Ik heb dit vorig jaar gebruikt, heeft niets geholpen. Maar dat betekent niet dat dat voor ieder paard geldt. Maar bij ons was het iig niks.. :)

Kinke

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 14:09

Culico heeft bij Kinke ook niet geholpen.
Ik heb een aantal jaren geleden ook verschillende dingen geprobeerd maar het beste werkt een goede eczeemdeken en naar mate het seizoen vordert daarbij anti-vlieg gebruiken.
Het allerbelangrijkste.......de deken op tijd op en niet meer af doen tot het eind van het seizoen.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 15:41

Mijne staat nu een week onder de deken, maar vertoont gelukkig geen tekenen van jeuk. De manenkam is ook nog helemaal rustig.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:26

Hier ook alles rustig, nog geen dikke manenkam, niets.
Wel heel wat vliegen om d'r heen, af en toe wat meppen, meer niet. Krijgt nu 2x daags drainage, en vitaminepoeder

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:41

tug schreef:
zammie: het canadese onderzoek gaf aan dat je de eerste verbetering pas na 42 dagen voeren kon zien, het deed geen enkele belofte wat de beste tijd zou zijn om te beginnen, ik vind zo iets ook lastig om op te geven, ik zou waarschijnlijk zelf al in januari of februari begonnen zijn. om zoveel mogelijk effect na die 42 dagen mee te pikken.

helaas heb ik hier niemand van mijn studiegroep over kunnen halen om het uit te proberen op 1 van hun 4 eczemers, ik kan het dus niet van dichtbij volgen op dit moment. ze vinden het veel te gewoon, dat kan nooit een oplossing zijn. ik ben ook een groot voorstander van het principe dat je dat zelf mag en moet beslissen, ook hier kun je de uitwerking niet garanderen.

het feit dat het te doen is en ook nog normaal van prijs, is wel iets wat ik dan een groot voordeel vindt, ook hoef je weinig wat al helpt te laten, dat geeft meer lucht dan bijvoorbeeld je deken aflaten tijdens een medicijnentrial en je niet weet of je een placebo krijgt. jij en je paard zitten dan wel de rest van 2009 met de gebakken peren.

Ik voerde al lijnzaad, maar had geen manier om het zelf te kneuzen/malen. Heb nu mijn meelmolentje weer gevonden. Moet het gekneusd of kan het ook fijner?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:33

tamary schreef:
tug schreef:
zammie: het canadese onderzoek gaf aan dat je de eerste verbetering pas na 42 dagen voeren kon zien, het deed geen enkele belofte wat de beste tijd zou zijn om te beginnen, ik vind zo iets ook lastig om op te geven, ik zou waarschijnlijk zelf al in januari of februari begonnen zijn. om zoveel mogelijk effect na die 42 dagen mee te pikken.

helaas heb ik hier niemand van mijn studiegroep over kunnen halen om het uit te proberen op 1 van hun 4 eczemers, ik kan het dus niet van dichtbij volgen op dit moment. ze vinden het veel te gewoon, dat kan nooit een oplossing zijn. ik ben ook een groot voorstander van het principe dat je dat zelf mag en moet beslissen, ook hier kun je de uitwerking niet garanderen.

het feit dat het te doen is en ook nog normaal van prijs, is wel iets wat ik dan een groot voordeel vindt, ook hoef je weinig wat al helpt te laten, dat geeft meer lucht dan bijvoorbeeld je deken aflaten tijdens een medicijnentrial en je niet weet of je een placebo krijgt. jij en je paard zitten dan wel de rest van 2009 met de gebakken peren.

Ik voerde al lijnzaad, maar had geen manier om het zelf te kneuzen/malen. Heb nu mijn meelmolentje weer gevonden. Moet het gekneusd of kan het ook fijner?

Ik kook het gewoon heel. Gemaald kun je het volgens mij zo geven, volgens dat onderzoek. Ik ben toch huiverig voor de blauwzuur die vrij komt, dus kook het liever.

Lijnzaad koop ik gewoon bij mijn paardenvoerhandelaar. Is gewoon vogelvoer en ik koop altijd de zakken van 5 kg. Kun je eventjes mee vooruit. Ik voer het standaard al aan al mijn paarden 2 x per week, maar Zam krijgt nu dus dagelijks een portie.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:46

Afbeelding

Staart wordt steeds mooier, foto van manen heb ik niet gemaakt vandaag.
Morgen maar weer even alles voor de update op de foto zetten!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:31

Zammie schreef:
tamary schreef:

Ik kook het gewoon heel. Gemaald kun je het volgens mij zo geven, volgens dat onderzoek. Ik ben toch huiverig voor de blauwzuur die vrij komt, dus kook het liever.

Lijnzaad koop ik gewoon bij mijn paardenvoerhandelaar. Is gewoon vogelvoer en ik koop altijd de zakken van 5 kg. Kun je eventjes mee vooruit. Ik voer het standaard al aan al mijn paarden 2 x per week, maar Zam krijgt nu dus dagelijks een portie.

Koken kan wel, maar mijn pietlut eet het dan niet. Nu voer ik gewoon een handje heel, maar dat onderzoek gaf aan vers! gebroken zou werken tegen de jeuk. Omdat ik het toch al voer kan een andere vorm proberen geen kwaad.

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:46

omdat ik de pagony een beetje krap vind worden, was ik eens gaan kijken naar andere dekens, bijv. de S&K van Annetje laatst, maar nu kwam ik deze tegen en deze ziet er toch ook wel handig uit, met name bovenop het hoofd, lijkt zo de voorpluk te beschermen of zie ik het nu helemaal verkeerd? Heb alleen ervaring met de Pagony (die het prima doet, alleen die hals zakt altijd af..), dus wilde eigenlijk eens weten wat jullie van deze vinden:

http://nlstore.get-equiproducts.com/ass ... ducts.com/

kan de foto hier niet plakken, maar het is de combo vliegen/eczeem deken.

Ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden, prijstechnisch gezien ook niet duur

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:26

oo dat vind ik wel een nette deken!!! ook de prijs is heel netjes!

alleen is de buik bescherming wat minder maar dat maakt natuurlijk niks uit als je paard daar geen last heeft van de mugjes.

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:34

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:46

nathalie25 schreef:
oo dat vind ik wel een nette deken!!! ook de prijs is heel netjes!

alleen is de buik bescherming wat minder maar dat maakt natuurlijk niks uit als je paard daar geen last heeft van de mugjes.

Dank je voor je reactie, ja, het lijkt mij zo op het eerst oog ook wel wat.. Kijk, en die buik had ik nog niet zo 1,2,3 opgemerkt,jij dan wel! Ze wordt altijd in haar navel gestoken, heel naar, maar die wordt sowieso ook niet door de Pagony bedekt.
En nu las ik 1 blz terug dat iemand zelf een uierflap maakte omdat de uiers jeukten, die van mij vindt het zomers ook heerlijk als ik aan die uiers zit, maar had geen idee dat dit ook met ZE te maken had (ze is vaak hengstig, dus had eerder die link gelegd..), dus dat zou dan evt. ook nog een idee zijn, zo'n uierlap..
Maar hij leek mij zo ideaal omdat hij zo op het oog de voorpluk lijkt te beschermen en daar heeft ze altijd erge jeuk..

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:50

hey :)
kunnen de lijnzaadvoerders mij wat tips geven? :o
ik wilde morgen bij de Boerenbond (welkoop) gaan kijken of ze het daar hebben (?) en ik heb gelezen dat je dan elke dag een senseokommetje kunt koken? (met 2 senseokommetjes water erbij?)
:)

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:53

Ja over die uierlap dat was ik ;) Bij mijn merrie heeft het 100% zeker met ZE te maken! Voel ook bultjes en warm. En het begint nu weer, de hele winter niet, nu met de beesten weer wel. En ze steken ook bij de navel. Ik denk dat je ervanuit kunt gaan dat het door de beestjes komt. Ergens in dit topic heb ik foto's geplaatst. Nog niet zo lang geleden, dus ff zoeken!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:08

Deaglán schreef:
Is er hier mss al iemand die ervaring heeft met het product; hippo-ex-cema. Ons paardje heeft tot op heden nog geen last van jeuk (afkloppen) maar als het even kan wil ik het voor zijn met dit middeltje.

Er was afgelopen seizoen een heel topic hierover. Via de zoekfunctie kan je hier ervaringen over lezen ;)
Mijn merrie heeft het toen ook gebruikt..
Veel succes, hopelijk werkt het spul goed bij jouw paardje..

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:08

Oh, dan ga ik eens even goed zoeken hoe jij dat geknutseld hebt! Bultjes heeft ze niet, maar vorig jaar zomer toen ik dat talg-achtige spul weghaalde vond ze het zo lekker, maar had de link met ZE niet gelegd, tot nu! Tja, die navel vind ik zo erg, heb ook het idee dat de dazen dat doen, soms tot bloedens toe, zo naar! Maar dan ga ik nu even zoeken naar je creatie!

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:12

Gevonden, pagina 104 als meer mensen benieuwd zijn.
Vind het reuze knap gedaan! Zelf ben ik een groot knutsel fan, maar als het op naaien/vermaken aan komt, dan heb ik een hele handige moeder vlakbij wonen.. Maar volgens mij heb je de lap van hetzelfde materiaal gemaakt of niet? Als dat zo is, gewoon van een oude deken of?

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:18

Haha, het moet mijn creatie nog worden ;) Deze foto heb ik van internet geplukt. Hopelijk lukt het. Ja ik ga het van een oude deken maken.

Die buikflap van de everline en de boett bedekt de navel wel. En bij mijn merrie waren het ook de gewone knutjes die daar staken! Nu met eczeemdeken is het echt verbeterd. Jeuk is zo naar!! Ze lag echt met haar buik over de grond te schuren, de schaafwonden onder haar buik waren helemaal vies! Gelukkig niet ontstoken oid. Wel 1 van de zwilwratten in dr sok aan het voorbeen was afgebroken! Ook bloederig. Brr het blijft naar. Ik ga gauw knutselen!

Truste :z

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:19

Naaltje schreef:
hey :)
kunnen de lijnzaadvoerders mij wat tips geven? :o
ik wilde morgen bij de Boerenbond (welkoop) gaan kijken of ze het daar hebben (?) en ik heb gelezen dat je dan elke dag een senseokommetje kunt koken? (met 2 senseokommetjes water erbij?)
:)

Kleine hoeveelheden kan je zo voeren. Het onderzoek in Canada waar Tug het over had ging over vers gekneusd lijnzaad, dit zou na 42 dagen voeren ook jeukvermindering gaan opleveren. Gekookte lijnzaad kan ook, maar dan 1 uur koken.
Laatst bijgewerkt door tamary op 05-04-09 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:25

oke, maar de kleine hoeveelheden bevatten wel het blauwzuur,wat niet goed is en dus toch een extra belasting vormt?
gekookt lijnzaad de werking niet?..
vers gekneusd lijnzaad bevat wel het blauwzuur nog?

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:26

Haha, heb net toevallig in een topic opgeschept over je dat je die zo mooi zelf geknutseld had, ging ook over bloedende navels, ach, alle eer is nog steeds voor jou, is iig een goed idee.
Nu dan idd nog een oplossing als ze bloot in de bak is, dan ben ik echt een levende vliegenmepper, arme ding kijkt niet eens meer op als ik als een ware godzilla tekeer ga tegen die nare vliegen.. En vliegenspul er preventief opsmeren lijkt niet te helpen, heb zelfs nog eens muggenmelk van mijn werk geprobeerd, geen idee of dat voor paarden schadelijk is, maar het is een handige roller die wel het redelijk lijkt te werken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:28

Naaltje schreef:
oke, maar de kleine hoeveelheden bevatten wel het blauwzuur,wat niet goed is en dus toch een extra belasting vormt?
gekookt lijnzaad de werking niet?..
vers gekneusd lijnzaad bevat wel het blauwzuur nog?

Sorry even geedit. Stukje van Tug over onderzoek staat op pag.76 en 77 van dit topic.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:32

1 úúr koken :oo
het stukje van tug had ik gelezen :j
ik ga bij de welkoop maar eens kijken of ze het hebben.. is er verschil in lijnzaad en lijnzaad? ik hoorde al iets over bruin en geel? :o

ano0uk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:59

Hallo :wave:
Ik kom me ook even melden.

Mijn pony heeft licht eczeem.. Alleen aan de bovenkant van zijn staartwortel. Nou vind ik het niet nodig om zo'n hele deken om te doen alleen voor dat ene stukje.
Ik heb een creme die redelijk helpt: eczema balsem. Maar ik wil graag een vettere creme, omdat zijn huid toch een beetje schilferig blijft. Heeft iemand een idee voor een vettere creme?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 23:02

Naaltje schreef:
1 úúr koken :oo
het stukje van tug had ik gelezen :j
ik ga bij de welkoop maar eens kijken of ze het hebben.. is er verschil in lijnzaad en lijnzaad? ik hoorde al iets over bruin en geel? :o

Geel lijnzaad zou geen blauwzuur meer bevatten, maar het is moeilijk verkrijgbaar en erg duur. Voor een kleine hoeveelheid is het blauwzuur geen probleem. Zelfs utrecht voert hele lijnzaad zonder te koken (half espresso kopje per dag). Zou ook niet zoveel voeren, het bevat veel vet en dus energie en alhoewel vet geen heetmaker is moet je paard het wel weer verbranden. Aangegeven wordt dat 100 gram voor een paard van 500kg veilig is, dus 20gr per 100kg.