[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kiara

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 17:59

Rieja schreef:
Wat ik me afvraag: ik hoor iedereen hier over smeersels enzo. heeft iemand hier al eens iets in de alternatieve richting geprobeerd: homeopathie, chinese kruiden, bioresonantie, iets anders? Ik ben benieuwd.

Homeopathie heeft bij ons helaas geen enkele uitwerking gehad.
Dus het antwoord op je vraag: Ja Haha!

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 18:06

ankem schreef:
Iemand had de vraag wat te doen aan schuurplekken van de deken.
Ik heb iemand de tip gegeven om de vacht op de plek van de schuurplekken regelmatig in te spuiten met antiklit/glansspray. Hierdoor wordt de vacht heel glad en glijdt de deken er soepel overheen. Dat werkte bij diegene erg goed, de plekken waren weg.

Ja, wat goed dat ik dat even lees. Eigenlijk wist ik het al maar nu mijn eigen pony het heeft kwam ik er ineens niet op Knipoog. Dank je wel.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 18:14

atreyuevita schreef:
Heb bij HippWeert een fijne hoofdkap gekocht vorig jaar maar die was merkloos...

Mijn paard bleef jeuk houden met Natures Best, Subli Semit (te bestellen bij elke Boerenbond) zorgde wel voor een fikse vermindering van de jeuk. Kuil veroorzakt veel jeuk, vervang de kuil voor hooi.
Kiezelderma werkt bij mijn paard goed! Schijnbaar moet je het niet blijven geven maar elke keer een kuur van een paar maanden en dan weer even niet.

Ik heb een "paarden BH" gekocht tegen schuurplekken. BR heeft ze bijvoorbeeld. Helpt in ieder geval goed tegen schuurplekken van het winterdek van een ander paard van me. Het is van een gladde rekbare stof waar de deken zo overheen glijd.

Enne.. Silverlinde W spray werk overal goed op, op wondjes, kale plekken, jeukplekken etc.!

HippoWeert, is dat net zo'n winkel als Hippodam en Hippoplaza? En heb je misschien een foto of uitleg hoe de hoofdkap eruit ziet? Dan kan ik daarnaar op zoek.
Bedankt over Natural's Best. Kan natuurlijk absoluut een kwaad om Subli Semit te proberen. We hebben alleen een boerenbond in de buurt maar ik zal er eens naar op zoek gaan.
Ik ga de kiezelderma gewoon halen en proberen!
Ja, ik vond het ook nog lastig mn kuil. Maar ik vind het hooi op stal niet fijn, veel te stoffig. En mijn pony heeft een tijdje last van haar luchtwegen gehad..

Ja, de paardenbh daar dacht ik ook wel aan. Is die niet nog veel warmer in de zomer? Maarja het is kiezen of delen he.. Ik spuit gewoon even wat equi-star, zoals iemand ankem me aanraadde en anders zoek ik even verder.

Heel erg bedankt voor je reactie!

Scaramouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 18:32

Helaas is het bij onze Haflinger ook alweer begonnen.... en het wordt ieder jaar erger, ook voor haar het totale pakket anti-eczeem smeersels gebrobeert zonder resultaat. Pagony deken en een kap van Boett helpt wel, maar kunnen we er straks, verder in het seizoen er niet meer afhalen omdat ze dan echt helemaal gek wordt.... rijden kunnen we de hele zomer dan ook vergeten met haar. Heeft iemand ook zo'n extreem paard en hier misschien een oplossing voor gevonden? Je hebt je paard natuurlijk ook om te rijden en niet om haar een half jaar in het weiland te laten staan. Misschien staat dit probleem al ergens op de 131 Pagina's maar da's een beetje teveel om door te worstelen ; ).

linda_walter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 22:06

mijn shetlander heeft ook zomereczeem Boos!
ik heb al zoveel geprobeerd maar bijna niks helpt
nu heb ik een zalfje die wel supper goed is Haha! Go jij! Go jij! OK dan! Pling

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 23:04

Banjer is ook vandaag weer begonnen met schuren... Verdrietig
Toevallig was er een VA op stal voor een ander paard, dus gelijk maar Vetaderm gekocht...

Nu wees de VA mij erop dat er een mogelijkheid is om te "enten"... je spuit dan een dubbele dosis Insol in, dat is een enting tegen schimmel...

Heeft hier iemand al ervaring met deze enting?

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 07:00

Een goed middel is sweat-itch healer, verkrijgbaar via de dierenarts. Dagelijks de haren even aan de kant en op de huid spuiten en uitwrijven. Je houd ze hiermee in mijn ervaring en dat van een kennis gaaf. Het is iets anders dan sweat-itch dat bij ons paard niet helpt.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 07:52

Banjer schreef:
Toevallig was er een VA op stal voor een ander paard, dus gelijk maar Vetaderm gekocht...

Nu wees de VA mij erop dat er een mogelijkheid is om te "enten"... je spuit dan een dubbele dosis Insol in, dat is een enting tegen schimmel...

een paar pagina`s terug gaat het daar ook over. maar bij sommige helpt het wel.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 09:23

ik had ook geinformeerd over insol.
weining goede reakties op gehad.
kvika staat nu weer alleen onder de deken. de huid van de lies en uiers zijn mooi droog en rutsig geworden.
na 3 dagen smeersel en leem erop gehad te hebben.
ik ben er opzich heel teverden over.
gr

Angela77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 09:53

Banjer schreef:

Vera, Aukje is ook ge-ent tegen schimmel. Maar ik merk geen verschil met de jeuk. Knipoog

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 10:48

Angela77 schreef:
Banjer schreef:

Vera, Aukje is ook ge-ent tegen schimmel. Maar ik merk geen verschil met de jeuk. Knipoog

Hier net zo

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:40

Bij Kinke had de Insol ook geen effect.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:51

bedankt voor de reacties zover... Lachen Als ik dit zo lees denk ik niet dat ik Banjer de enting ga laten krijgen... Lachen

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 13:10

sonjav schreef:
Helaas is het bij onze Haflinger ook alweer begonnen.... en het wordt ieder jaar erger, ook voor haar het totale pakket anti-eczeem smeersels gebrobeert zonder resultaat. Pagony deken en een kap van Boett helpt wel, maar kunnen we er straks, verder in het seizoen er niet meer afhalen omdat ze dan echt helemaal gek wordt.... rijden kunnen we de hele zomer dan ook vergeten met haar. Heeft iemand ook zo'n extreem paard en hier misschien een oplossing voor gevonden? Je hebt je paard natuurlijk ook om te rijden en niet om haar een half jaar in het weiland te laten staan. Misschien staat dit probleem al ergens op de 131 Pagina's maar da's een beetje teveel om door te worstelen ; ).

Rijden in de binnenbak dat gaat natuurlijk wel. Bij het longeren in de buitenbak laat ik de exceemdeken straks gewoon om of ik longeer in de binnenbak. Buiten rij ik met een bucas deken met zadeluitsparing, volledige hals, bijpassend masker en buikflap. ( Paardendrogist ) iedereen schrikt dan wel van mijn spook, maar het is zo wel goed te doen. Het is even een investering , maar de kwaliteit is goed. Ik hoop dat deze deken lang meegaat.

Armanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 15:55

Banjer schreef:

Mijn pony krijgt sinds een aantal maanden ook een soort van enting tegen de zomerexeem. Dit is geen Insol, maar lijkt wel goed te werken.
Mijn zus (trisca op bokt) had onderzoek gedaan naar zomerexeem en alle mogelijke middeltjes. Ze kwam met goede resultaten over dit spul wat we nu gebruiken. Ik had er weinig vertrouwen in maar onze doerak (die best hevige zomerexeem heeft(had)) heeft nog nergens last van. Ik hoop zo dat het zo blijft. Nagelbijten / Gniffelen
Ik zal vanmiddag even op het doosje kijken hoe het nu heet.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 15:58

graag Armanda.... Lachen

Mariskas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 16:16

kvika schreef:
ik had ook geinformeerd over insol.
weining goede reakties op gehad.
kvika staat nu weer alleen onder de deken. de huid van de lies en uiers zijn mooi droog en rutsig geworden.
na 3 dagen smeersel en leem erop gehad te hebben.
ik ben er opzich heel teverden over.
gr

hoe heb je dat gedaan? welk smeersel en hoe met leem? Ik heb groene leem, dat geef ik door het voer als ik een reinigingskuur geef. Met water kun je er een papje van maken. Of koop je zo'n tube van vetargil of nog anders?
ben benieuwd, want die uiers van mijn haf blijft een drama.
ik heb uitwendig al van alles geprobeerd:
w-spray silverlinde
silitch
sweet itch van naf
gewone uierzalf
okozon producten
en nog veel waarvan ik de namen niet heb onthouden omdat het niet hielp...

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 16:24

mijn eczeemdeken is nu alweer helemaal stuk maar het was ook niet zon hele goede maar ik dagt dit is wel mooi voor 1 jaartje en dan volgend jaar weer een goede aanschaffen,
weten julllie goede eczeemdekens zoals een boett etc ?

Armanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 16:26

__KELLY schreef:
mijn eczeemdeken is nu alweer helemaal stuk maar het was ook niet zon hele goede maar ik dagt dit is wel mooi voor 1 jaartje en dan volgend jaar weer een goede aanschaffen,

Volgens mij gaan ze allemaal stuk Verdrietig . Ik heb nu verschillende gehad in één jaar maar de gaten zitten overal.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 16:30

Armanda schreef:
__KELLY schreef:

Volgens mij gaan ze allemaal stuk Verdrietig . Ik heb nu verschillende gehad in één jaar maar de gaten zitten overal.

Nagelbijten / Gniffelen
ja maar zon boett deken is tog hartstikke duur ? was die ook al snel kappot ?
die harry's horse deken heeft het nog het langstvol gehouden , die heb ik 3 seizoenen kunnen op doen

Afbeelding

dat van die eczeemdekens is echt van dat fijne stof dit was evengoed nog iets ruwer

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 16:32

nou, ik heb ook een harry`s horse zoals hierboven, maar die van mij kon na 3 weken al onder de naaimachine...

Armanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 16:38

De boett heb ik niet zelf gehad maar een vriendin van mij en haar paard had hem aardig snel stuk. Ik heb zelf de pagony uitvoering gekocht en die was nog sneller stuk. Verder heb ik de exeemdeken van hkm gehad maar die hielp niet goed genoeg. Die is denk ik vergelijkbaar met die van HH, alleen een vaste hals. En verder heb ik nog een deken uit duitsland, daar weet ik het merk niet van, maar die is wel een stuk sterker.
Laatst bijgewerkt door Armanda op 20-04-07 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 16:39

kun je eens kijken wat het merk daar van is? en kun je een foto maken? en hoe werkt die? goed?

nikita_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 16:41

heb hier al eerder gepost over ervaringen met azijn, wat ik van een oude man heb gehoord, die altijd paarden heeft gehad...
doe dit nu denk ik een maand of zo, elke dag na het rijden dus begin van de middag zet ik haar in puur azijn en het werkt! ze schuurt helemaal niet meer en heeft geen last van vliegen! Haha!
we hebben al zoveel middeltjes geprobeert doe allemaal veel duurder zijn, maar niet hielpen! dus ben erg blij met deze tip, voor ons werkt het super Lachen

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 16:42

ikenindi schreef:
nou, ik heb ook een harry`s horse zoals hierboven, maar die van mij kon na 3 weken al onder de naaimachine...

die van mij heeft het 3 jaar volgehouden , en volgensmij had ik ehm allleen maar weg moeten doen omdat het klittebnd gaar was