[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chanelly

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 08:42

ik zie verbetering met mijn eppeljeck moktabletten, en smeren met sudocreme. hopen dat het zo door gaat. het gaat niet snel maar ik zie resultaat en het word niet erger :D

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:21

okee! super ,bij mij ook! ik heb ook die tabletten en daarbij smeer ik ook nog met equimok gaat super zo!

Birgit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:09

Heeft er ook iemand ervaring met Wesso Horse Care. Dit is een spray voor wondjes en mok?

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:17

nee, nog nooit van gehoord......... sorry....

shain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:19

none schreef:
:D Een duidelijk topic. Fijn!

Mijn paard heeft een tijdje mok gehad. En nu heeft hij al maanden op allebei beven voorop een korsterig iets.
Kan dat dan ook niet gewoon mok zijn? Als het gewoon een wond is zou dat toch wel sneller weggaan lijkt mij.

Bij de mok zelf heeft wassen met betadineshampoo en daarna dagelijks insmeren met *zoekt naam*. (oef, ga de naam even opzoeken)

DIT KAN OOK HEEL GOED SCHRUFTMIJT ZIJN, MIJN TINKER HEEFT DAT OOK. KAN JE EEN AFSCHRAAPSEL VAN LATEN NEMEN DOOR DE DIERENARTS..

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 23:09

Boerentrucje en goedkoop; Zuurkool !

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:00

jahoor mijn paard stond gsiter weer rond om dik:S Door de mok.
gelukkig gaan we weg bij de stal (wel met een dubbel gevoel) en hopelijk trekt de mok weg zodra hij binnen staat)
en dan hopen dat de dikke benen dun worden en blijven.
ne beweging zijn ze wel dun maar toch komt het terug:S

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:29

Met Wasilia haar mok gaat het nog steeds goed! :) Weinig tot geen dikke benen/pezen meer & ze loopt nog mooi met haar blauwe voetjes rond. Paard heeft geen last meer van de mok (ze stond vaak met een voet omhoog vanwege de pijn). De mok is nog niet weg maar de 14 dagen zijn ook nog niet voorbij.
Zag trouwens op internet dat je die spuitbus op recept moet halen en dat het 10 euro is per bus.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:32

Monica hoe kom jij dan aan de bus?
Ik heb hoe lelijk ook de koten kort geknipt (heb haar nog nooit geschoren dus durfde dat ook niet). Ben gestopt met mokcreme (heb nu 2 type geprobeerd) en smeer nu uierzalf die bij de koeienafdeling staat en voor het eerst geen nieuwe korst, de wond lijkt zelfs dicht.

Weten jullie in hoevere stro of kuil eventueel invloed heeft of mok?

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:50

Ik heb mijn paard op een boerderij staan die het gebruiken voor de koeien, zit geloof ik ook een antibiotica in als ik het goed begrepen heb.

Stro heeft naar mijn weten geen invloed, en kuil denk ik ook niet. Kuil heeft wel invloed op de stalbenen bij mijn paard.

Chanelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:58

ligt eraan wat voor kuil voer, want te veel eiwit is slecht

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 23:03

Chanelly schreef:
ligt eraan wat voor kuil voer, want te veel eiwit is slecht

Dat is bij ons op stal lastig,het is steeds van verschillende kwaliteit!
De ene keer is het erg stevig en ruikt het zoet,andere keer is het net hooi.

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 15:04

hallo!
Ik kom even binnenvallen met een zeer dringende vraag en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Mijn vzp wordt misschien afgeschreven als we de mok niet kunnen verhelpen. We hebben al van alles geprobeerd en ben nu bokt aan het afzoeken naar tips. Nu zie ik hier een paar aparte dingen staan:
poedersuiker?
zuurkool
en ochtenurine
maar ook hydrocortiderm ( dit hoort vaak te helpen wat ik zie op bokt en ik ga dit ook zeker voorstellen )
maar wat is jullie ervaring met deze bovenstaande middelen?
zouden jullie dit mij aub. zo snel mogelijk willen laten weten?
alvast heel erg bedankt

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 15:44

Wij hebben voor een jaarling die hier een jaar geleden binnenkwam met Mok tot boven zijn knieeen en sprongen magistrale mokzalf gekregen.
Dat hebben onze dierenartsen zelf gemaakt of iets dergelijks.

Het werkt super,
Zuurkool werkt ook heel goed, maar dat is eerder voor wat kleinere plekjes.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 15:47

Hier nogmaals het lijstje wat we vorig jaar samengesteld hebben hier op bokt ;)

Citaat:
Misschien wel eens handig om een lijstje te maken met middelen die KUNNEN werken bij mok ... ( + uitsluiten dat het niet om mijten gaat )

- sudocreme ( is vet en droogt wat uit )
- zinkzwavel pasta
- honingzalf ( b.v. vetramil )
- mokzalf van de dierenarts
- droogzetters ( mengen door uierzalf b.v. ) Is op basis van penicilline en daarom alleen verkrijgbaar bij de da
- olie met wat zwavelbloempoeder erdoor heen
- hydrocortiderm
- vetaderm
- sebacil
- malaseb shampoo
- baby olie van zwitzal

Om te ontsmetten;
- betadine shampoo (niet te vaak gebruiken, max 1x per week, tast ook goede bacterien aan )
- groene biotex (ook niet te vaak)

Van binnenuit :

- moktabletjes
- drainage compositum
- mokthee ( oa van Huppa, mokcare.nl en van chevalcare ( chevadonyll)
- rozenbottel ( vanwege de vit C )

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:25

Ik blijf bij de baby olie, hoe het werkt weet ik niet maar ook bij ons trekpaardkruising krijgen we er de mok mee weg.

Ze had aan de achterbenen best erge mok en we hebben dat behandelt met baby olie en het is bijna helemaal weg :D.

Birgit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:11

Ik blijf bij de Sudocreme. Eerst goed ontsmetten in de vorm van weken in de Biotex en dan heel goed drogen. Vervolgens een hele dik laag Sudocreme erop en dan minimaal 2 dagen afwachten +:)+
Dit werkt bij mij nu het beste. Ik heb al vanalles geprobeerd van sprays, uierzalf en ochtendurine. Ik heb het nu 2x goed geweekt, gedroogd (met fohn, maar pas op het je paard niet brand) en daarna een hele dikke laag Sudocreme. Mijn paard loopt al 2 maanden met mok, waarvan het de laatste weken ook nog open is. Ik heb nu eindelijke het idee dat het wegtrekt, maar we zijn er nog niet :=

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:16

Birgit06 schreef:
Ik blijf bij de Sudocreme. Eerst goed ontsmetten in de vorm van weken in de Biotex en dan heel goed drogen. Vervolgens een hele dik laag Sudocreme erop en dan minimaal 2 afwachten.
Dit werkt bij mij nu het beste. Ik heb al vanalles geprobeerd van sprays, uierzalf en ochtendurine. Ik heb het nu 2x goed geweekt, gedroogd (met fohn, maar pas op het je paard niet brand) en daarna een hele dikke laag Sudocreme. Mijn paard loopt al 2 maanden met mok, waarvan het de laatste weken ook nog open is. Ik heb nu eindelijke het idee dat het wegtrekt, maar we zijn er nog.

Bij Dioos werkt dat ook erg goed. Eerst weken in de Biotex (groen), korstten eraf peuteren, goed drogen en dan sudocreme er opsmeren.
Zo zag het er bij Dioos uit:
http://lh3.ggpht.com/_rs30DvDLHV0/TNJ7ICOkRzI/AAAAAAAAAKM/3m1cC2N3b-s/s720/DSC00908.JPG
http://lh6.ggpht.com/_rs30DvDLHV0/TNJ7ITUOp4I/AAAAAAAAAKQ/irXhA7lrWDo/s720/DSC00909.JPG
Door het zand kan je het niet heel goed zien, maar het waren echt mega dikke korsten.

Na weken en korsten er afgehaald te hebben:
http://lh5.ggpht.com/_rs30DvDLHV0/TNO6oLCt3hI/AAAAAAAAAKk/seEUhMSOEKc/s720/04112010406.jpg
Daarna is de zalf er opgegaan.

Nu een paar dagen later zijn de korsten in de kootholte weg. Alleen die op de zijkant van de kogel zitten er nog een beetje. Over een paar dagen weer even weken en de korsten er afhalen. Haar andere benen gaan ook erg goed.

Birgit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:21

Citaat:
Bij Dioos werkt dat ook erg goed. Eerst weken in de Biotex (groen), korstten eraf peuteren, goed drogen en dan sudocreme er opsmeren.
Zo zag het er bij Dioos uit:
http://lh3.ggpht.com/_rs30DvDLHV0/TNJ7ICOkRzI/AAAAAAAAAKM/3m1cC2N3b-s/s720/DSC00908.JPG
http://lh6.ggpht.com/_rs30DvDLHV0/TNJ7ITUOp4I/AAAAAAAAAKQ/irXhA7lrWDo/s720/DSC00909.JPG
Door het zand kan je het niet heel goed zien, maar het waren echt mega dikke korsten.

Na weken en korsten er afgehaald te hebben:
http://lh5.ggpht.com/_rs30DvDLHV0/TNO6oLCt3hI/AAAAAAAAAKk/seEUhMSOEKc/s720/04112010406.jpg
Daarna is de zalf er opgegaan.

Nu een paar dagen later zijn de korsten in de kootholte weg. Alleen die op de zijkant van de kogel zitten er nog een beetje. Over een paar dagen weer even weken en de korsten er afhalen. Haar andere benen gaan ook erg goed.

Ik kan de korsten er nog niet helemaal goed afkrijgen, maar we zetten door met weken en dan in de Sudocreme, maar ik ben sowieso nog wel een week of 2 bezig denk ik. Maar ik geef de moet niet op. Hopelijk is het voor volgende week zaterdag wat opgeknapt, want dan hebben we weer wedstrijd.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 22:18

Mijn paard heeft mok aan de achterbenen, de benen zijn aan de koten ook dik (na het rijden is dit wel weer even weg) Ze staat 24/7 buiten (met inloopstallen) en de paddocks zijn erg blubberig nu, lastig om de mok goed te bestrijden dus. Momenteel schrob ik de koten proper met isobetadinescrub, probeer zoveel mogelijk korst weg te hebben elke keer en dan doe ik er zalf op. Maar ja, dan gaat ze terug op de paddocks en wordt alles stilletjes aan terug lekker smerig ...

Ik vraag me af of ik de koten en onderbenen wat zou scheren zodat ik het beter proper kan houden en zodat er minder vuiligheid in de haren rond de mok kan blijven zitten. Is dit een goed idee of maak ik het dan nog erger?

chico_lama

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 22:23

ik weet van stallen waar ik heb gewerkt.. dat ze altijd alles er af pulkte met Malaseb(geen idee of ik het goed schrijf) betadine kan ook en alles er af pulke de korstjes zodat het droog is. dan of sudocream er op maar ik gebruikte zelf gewoon de goedkoopste tandpasta wel witte gewoon bij de action of iets dergelijks vandaan en dan 3 maal perdag opsmeren en dan is het binne de kortste keren weg.

maar per paard is het gewoon verschillend bij de ene helpt dit en bij de ander helpt er weer iets heel anders..

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 22:27

Tandpasta? Hoe werkt dit dan in op de mok?
Ik moet er altijd maar zalf opsmeren die de boel soepel houdt (zinkzalf enzo) maar tandpasta droogt toch net uit, niet?

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:07

ik doe er altijd Equimok op, en dat spul werkt nog altijd super! daarbij geef ik dan mokpillen van epplejeck, en samen is het binnen 2-3 weken weg!

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:45

Weer een update-tje van mijn paard! Heb vandaag de mok weer eens goed bekeken (mag er nog niet aankomen). De mokplekjes zijn een soort van open gebarsten en de zijkanten van de plekjes zijn nu zwart hard (soort afsterven dus) en daaronder een heel mooi roze huidje! :) De mok op de pezen is al weg, dat waren niet echt plekken maar kleine plekjes.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 23:02

Ik zie in het lijstje dat er 2 zeer goede producten niet bij staan. Panalog en Flammazine worden gebruikt bij zeer hardnekkige mok. Deze 2 producten gebruiken wij bij de paarden die zeer ernstige mok hebben en waarbij alles al is geprobeerd.

Nadeel van deze producten is dat niet elke Veearts ze wil geven. Waarom weet ik niet, wij krijgen het ook van een belgische veearts. Maar ze helpen echt ontzettend goed.