[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 20:29

als je wat wilt doen, probeer dan eerst eens maagcompositum of zo. Ga niet met rennies klooien. Kun je alleen doen als er ook een maagonderzoek plaatsvindt!!

Als hij daar zuigt, dan zou ik er wel wat aan doen. Wat dat metaal kan veel te veel slijtage veroorzaken. Geen idee hoe je daar rubber op kan krijgen dat hij er niet aftrekt. Ik zou toch zoeken naar zo'n ronde dikke voerbak van plastic dan. Of idd een rubber emmer in een houder.

En als je toch de voerbak verandert: hang hem dan iets lager. Dan trainen ze de bovenhalsspier i.p.v de onderhalsspier. Heb jij er ook nog wat aan. ;)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:34

HAhahahah :')
Sorry, dat vond ik grappig! :P Ja je hebt nog gelijk ook!
Loopt die nog lekker op zijn onderhals ook! :P

Maargoed. Kijk het zit zo.
Wij hebben wegens prive redenen straks onze bedrijf moeten verkopen.Dat is nou van de gemeente, en dat word binnen een half jaar gesloopt. Ik krijg dan een geheel nieuwe stal, maar die komt dan ergens anders te staan.
Deze staan nog achter het huis.
Alles moest namenlijk gerenoveerd worden.En wegens geldgebrek was dat er niet. Daardoor gaat dat weg en komen er wel nieuwe stallen, Maar dan zou het zonde zijn om zo'n nieuw ding aan te schaffen terwijl ik binnen een half jaar een geheel nieuwe stal krijg..
En rubber daar is inderdaad lastig..
Andere oplossing?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 20:37

eraf slopen en op de grond voeren
Of het een half jaar aanzien en wel zeer geregeld controleren of die tanden niet te gek slijten

En de nieuwe stal op luchtzuiger ontwikkelen. Dus gewoon een fijne luchtzuigplek maken, waar je makkelijk nieuw zeil of nieuw rubber omheen kunt doen (zeil is goedkoper, maar gaat sneller stuk, ik haal de restjes bij carpetland op).

En dan geen stalen voerbakken kiezen later.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:37

Bedankt! Ik zal er aan denken dan! :j

Maar geen Rennies dus? Ook niet voor een avondje proberen? :) Of is het beter van helemaal niet?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 20:38

Nee echt niet doen, er zijn betere middelen op de markt. Het blijft een middel voor mensen, de dosering is indertijd door mijn DA uitgerekend voor Lan. Niet zomaar mee gaan experimenteren dus.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:39

Oke harstikke bedankt! :j

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 20:41

graag gedaan!

xxHHxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:32

Anya schreef:
Giolli: het is niet schadelijk. Behalve eventueel voor de tanden. Die kunnen beschadigen dus je moet de luchtzuigplek zacht maken. Geen hout of staal o.i.d. Dat kun je afdekken. Je kunt een middel kopen dat de maag minder zuur maakt, dat kan het luchtzuigen verminderen. Verder altijd eerst hooi geven en daarna pas brok en weidegang wil ook veel helpen.

Nadia: als je een luchtzuiger hebt gekocht die dit binnen zeer korte termijn is gaan doen, dan heb je recht op teruggave van het paard. Of je zou korting kunnen vragen. Heb je het paard al enkele maanden dan wordt het moeilijker. Want dan moet je aantonen dat de stalomstandigheden bij jou niet zo zijn dat je grotere kans op luchtzuigers hebt. Staat het paard binnen bij jou of komt het op de wei? Hoe is het voerschema. Wat voer je, hoe ziet de stal eruit? Dat soort dingen.

Ik zou een goed paard niet laten staan vanwege luchtzuigen maar je moet ertegen kunnen.

Je weet wel heel zeker dat het paard luchtzuigt? Want ik ben eens iemand tegen gekomen die vertelde dat het paard luchtzoog, terwel het dier gewoon wat met haar tong speelde en af en toe teste ze eens uit hoe hard de stalrand was met haar tanden. Maar het typische geluid van een luchtzuiger maakte ze niet. Kortom: dat paard was echt geen luchtzuiger, terwijl iedereen op stal (met duidelijk weinig verstand van luchtzuigers) haar vertelde dat het dier luchtzoog.

Dus zet je paard alleen zijn tanden op de voerbak? Of maakt hij ook geluid en wat hoor je dan?

Nou hij is terug hoor, heel jammer want het was een super leuk paard.
Maar hij deed echt luchtzuigen.
Zette zijn tanden op de rand, spande heel zijn nek, net alsof ie iets doorslikte en je hoorde van die soort boer geluiden.
Maar het is opgelost, wel jammergenoeg met een hoop gezeik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:41

Wat balen xxHHxx! Hopen dat je een ander leuk paard gaat vinden.

Ik heb even een vraag over de Pronutrin, ik ga nu dat voeren en mijn paard eet het zowaar zonder morren *doet vreugdedansje *\o/* *! Maar is het handiger om de porties over 's ochtends en 's avonds te verdelen of kan de dosis ook in 1 keer gegeven worden?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 10:51

als je kunt verdelen is verdelen beter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:28

Ok dankje! Dan gaan we het over 's ochtends en 's avonds verdelen :j

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:12

Ik lees hier altijd veel tips en ben wel blij dat ik eindelijk ook een tip kan plaatsen.

Mijn luchtzuiger zuigt in de lucht en vooral bij stress/spanning enz. Ze zuigt bijvoorbeeld niet in de wei en ook niet na het krachtvoer. Ze zuigt wanneer ik het zadel opleg, aansingel of wanneer ik stil sta tijdens het rijden om te kletsen met iemand aan de kant. Ze krijgt bijna onbeperkt ruwvoer maar wanneer ze net te kort heeft tot de volgende voerbeurt en ik dan aankom met een grote berg voordroog dan zuigt ze ook. Om even aan te geven wat het plaatje is zeg maar. Overleg met DA gehad. Hij dacht dat het niet aan de maag kon liggen (ze is ook te dik ipv te dun). Toch 3 maanden maagcompositum gegeven zonder effect.

Nu ben ik sinds een maand gestopt met krachtvoer. Met als reden oa mok en ik hoopte dat het ook iets tegen het luchtzuigen zou doen. In het begin merkte ik niet veel maar het valt me nu op dat ze echt minder luchtzuigt. Ik weet niet of het aan het krachtvoer ligt maar anders zou ik het niet weten. Ik zadel nog steeds op net zoals eerst en haar voer is verder ook niet veranderd. Ze doet nog steeds een zuigje als ik de singel vast maak maar dat is maar 1 zuigje ipv 5 of 6 zuigjes. Ze zuigt niet meer als ik klets met iemand langs de kant en ook in de stal is ze rustiger en relaxter. Het lijkt niet meteen krachtvoer gerelateerd maar wat het anders is zou ik niet weten.

Voor degene die er in geinteresseerd zijn: Ik heb een topic geopend om me te verdiepen in ander voer [VS] Natuurlijk voeren. Ik voer nu 2 x per dag een klein beetje grasbrokken met hier doorheen Marstall Force zodat ze alle dagelijkse vitamines en mineralen binnen krijgt. Ze krijgt de grasbrokken enkel omdat de andere paardjes op dat moment krachtvoer krijgen en anders is ze de enige die niks krijgt. Tevens is de grasbrok ook om de vitamines doorheen te mengen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 01:54

Was bij jullie paarden het luchtzuigen ook veel minder tijdens de afgelopen koude periode? Bij die van mij was het op bepaalde dagen helemaal weg! Toen het ging dooien en regenen begon het weer.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 10:29

Misschien iets te koude hekjes Lindy? Of vastvriesgevaar :P Die van mij kan nu overdag niet zuigen. De paddocks zijn rondom afgezet met stroomdraad aan de bovenkant, dus geen gezuig. Maar hij mist het niet, in plaats daarvan staat ie te spelen met de andere paarden. Die ouwe is zo vrolijk als wat momenteel :=

Melody94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 12:00

Die van mij zuigt nu juist meer.
Ze heeft geen last van koude palen of vastvriesgevaar.
De cribox is bijna niet smeerbaar op de palen.
Ik denk dat dit komt omdat ze niet zo veel kan doen. Glad, sneeuw, bak besneeuwd, alleen een beetje longeren.

Gwen666

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:42

Hier ook een paard wat in de lucht zuigt en eigenlijk alleen bij het poetsen en opzadelen. Ook doet ze het niet altijd en niet veel (een paar keer). Maar ja, in de wei en op stal ben ik er natuurlijk ook niet de hele tijd bij.
Je ziet eigenlijk niks aan haar, je hoort gewoon opeens een kort geluid, net alsof je een wind laat zeg maar. Ik kan ook niet ontdekken of er nou echt een bepaalde aanleiding voor is, het lijkt nu meer alsof het een gewoonte is. Compositum heeft ook niet geholpen.
Ze heeft nog nooit koliek gehad hiervan (wel een keer van medicijnen) en is verder ook zo gezond als een vis. Ik ben zelf eigenlijk geneigd het maar te accepteren en me er niet zo druk om te maken, maar ik weet niet zeker of ik daar wel goed aan doe?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:10

@Gwen666: Daar doe je juist heel goed aan! Als jij het kan accepteren en je erbij neer kan leggen wordt het voor zowel je paard als jouzelf een stuk aangenamer leven. Je paard zuigt lucht, so what? Ze wordt er niet minder lief om en ze zal het toch voor de rest van haar leven blijven doen, dus waarom zou je je er nog aan ergeren? :)

Hmm ik moet zeggen dat Whis juist meer lucht heeft gezogen in die echt koude periode. Vooral als ze in de paddock stond met haar vriendinnetje, ze vond er geen ruk aan met al die sneeuw en kou :o Ik geef nu de pronutrin door haar muesli en er is aanzienlijk verbetering trouwens! Daarnaast ben ik ook overgegaan op ander voer, ik geef nu de structuurmuesli van subli met een schep luzerne door het hooi om haar spijsvertering etc te verbeteren. Ze doet het er super op en het luchtzuigen doet ze nu alleen tijdens/na het eten (en zowaar op het touwtje dat sinds een tijdje in haar box hangt :D ).

lotje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 13:06

Mijn paard is ook een luchtzuiger. Hij doet het voornamelijk tijdens en na het eten van krachtvoer of wat lekkers. Maar het valt mij op dat hij het nu ook tijdens het eten van ruwvoer doet.

Hij komt iedere dag buiten in de paddock of in de bak samen met 2 andere ruinen. Vooral met het 1,5 jarige paard speelt hij heel veel. Ze krijgen verspreid over de dag voldoende ruwvoer, dus hebben eigenlijk altijd wel wat te doen.
Maar ik heb ook het gevoel dat hij het momenteel erger doet dan anders. Laatst stond hij in de paddock en toen was hij ook aan het luchtzuigen op een houten afrastering.

Ik heb hem sinds juli 2008 en heb nog geen medicijnen geprobeerd. Maar ik vraag me af of dat zin heeft, als het inderdaad verveling zou zijn? (in deze tijd van het jaar)

lotje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:21

Even iets corrigeren.... heb hem sinds juli 2009 :o

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:10

met mijn 'luchtzuiger' gaat het goed!
ik heb al een aantal maanden alles luchtzuigvrij gemaakt en ze taalt er ook niet naar...
heeft 24/7 hooi tot beschikking en vriendjes dus gaat helemaal goed!

shannonh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:39

hey
weet je wat je moet doen als je paard luchtzuigt
geef hem een week lang 8 rennie s per dag
dit is geen grapje het werkt echt!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:13

shannonh123 schreef:
hey

Misschien moet jij eens dit topic doorlezen. :+

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:51

shannonh123 schreef:
hey

Joh, wat geweldig! Lopen we hier met z'n allen zo moeilijk te doen! Zou de Etos nog open zijn :=

(eh, ik sluit me aan bij skippy1)

angeltjelieb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:44

wij hebben ook een luchtzuiger... en zijn begonnen met voeren op andere tydstippen dan normaal....
dan "vergeet " ie te zuigen...hij doet t namelijk alleen rond voertyd.

lotje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:03

shannonh123 schreef:
hey

Tja, als het zo eenvoudig was....