[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kevin34

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:24

ellepel schreef:
foto's heb ik niet,lijkt me ook wat moeilijk van een headshaker?
maar filmpjes heb ik wel voor je,die staan al op youtube

Foto's met zn neus in de lucht en op zn been en dat soort foto's Tong uitsteken
maar dankje voor de reactie!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:25

B10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:43

Wij hebben een arabische merrie die veel met haar hoofd altijd van links naar rechts gooit,niet alleen onder het zadel ze doet dit ook buiten in de wei..
We hebben Irene Ouwehand van Horsepartner erbij gehaald en na een paar behandelingen gaat dit erg goed,bij mij doet ze het vrijwel nooit mee,bij anderen probeert ze het nog wel eens als je de teugels te los hebt,net of ze behoefte heeft aan die aanleuning..
Maar Irene is zeker een aanrader!!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:50

@B10. Wat voor behandelingen heeft jouw paard gehad dan?

B10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 19:07

Inoterry schreef:
@B10. Wat voor behandelingen heeft jouw paard gehad dan?

Shiatsu (drukpuntmassage)
Het bleek dat haar atlas wat scheef zat..
Anders moet je maar eens op www.horsepartner.nl kijken

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 19:36

B10 schreef:
Shiatsu (drukpuntmassage)
Het bleek dat haar atlas wat scheef zat..
Anders moet je maar eens op http://www.horsepartner.nl kijken

Ik had al op de site gekeken maar kon niks vinden wat bij de behandeling van hooikoorts patiënten leek behalve dan mischien de bach-bloesem therapie. Vandaar dat ik nieuwschierig werd Knipoog .
Maar een scheve atlas kan inderdaad ook een oorzaak van headshaken zijn. Wel fijn voor je dat je paard er vanaf is OK dan! .

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:39

Nou, Ino heeft er weer een reden bij om zijn field relief op te hebben. En waarschijnlijk ook te gaan schudden. Hij heeft een tumor op zijn ooglid Ach gut Huilen .
Voorlopig is het enige effect dat de traanbuis gedeeltlijk geblokkerd word en hij daarom zo vaak een traanoog heeft. En ik kan me zo voorstellen dat dat irriteert en dat je daar als paard zijnde van gaat schudden. Schudden doet hij gelukkig niet (even afkloppen) en ik hoop dat dat zo blijft. En dat het lang duurt voordat dat kreng gaat groeien, en liever helemaal niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 22:27

een tumor?
jee...en nu?
laat je dat weghalen?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 22:32

De DA wil zo lang mogelijk wachten met er iets aan te doen. Weghalen betekend littekenweefsel, en dat irriteert meer dan dat de tumor nu doet. Voorlopig is het pappen en nathouden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 22:33

ja meer kun je dan ook niet doen, hopelijk gaat het niet groeien

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 22:42

Die vrees is wel enorm aanwezig, er zijn meer tumorcellen in het afsgraapsel gevonden dan verwacht. Maar ik wacht het verder gewoon af. De DA zou in ieder geval elke keer als hij op stal komt meteen even Ino controleren. Hij word dus goed in de gaten gehouden.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:55

Jemig Ino, wat een domper zeg! Ach gut

Hoe moet je dat nu verder behandelen?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:35

Voorlopig met 2 keer per dag oogzalf op de dagen dat het oog veel traant en goed schoonhouden. Op het moment dat de tumor te groot word zal hij moeten worden weggehaald, en dan krijg je dus littekenweefsel. De DA was heel voorzichtig en terughoudend met wat hij me vertelde, maar ik vrees dat het er op neer gaat komen dat hij zijn oog kwijt raakt Huilen .
Ik werd trouwens vanacht wakker met de gedachte dat hij hierom al wel heeft lopen schudden (waar je in je slaap al niet al denkt Tong uitsteken Dromen ). Van de week wilde ik gaan rijden en er was een flink dik wolkenpak. Normaal kon ik dan zonder zijn masker rijden, maar nu begon hij iedere keer zodra hij zijn oog in de wind draaide te schudden. Ik vond het op dat moment vreemd en wat me ook opviel dat het over was op het moment dat hij zijn masker op had. Normaal schud hij altijd wel 1 of 2 keer na, nu niet. Als ik er achteraf over nadenk is het wel logisch.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:47

Ooh Ino ! Misschien dat Charlotte nog iets voor Ino kan doen ? Had ze er niets van uitgetest ?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:54

Maris, die kan ik inderdaad ook nog bellen. Het enige probleem is dat Ino niet meer in Waarde staat maar in Wouwse Plantage, dat is ietsiepietsie verder. En vervoer vinden is altijd een probleem. Met wat mazzel word dat probleem ook opgelost als ik zelf kan verhuizen.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:53

weet niet of het hier hoort maar mijn paard heeft een pollenallergie lichtelijk,hij schudt regelmatig met deze warmte met het hoofd alleen in de weide doet hij dat,rijdt al met een net relieff wat erg goed gaat,anders is rijden geen doen,constant op de rem omdat de neus jeukt,en dus aan de benen dat wil doen

nou is mijn vraag vandaag trof ik hem aan met een bloedneus in de wei uit een neusgat,kan dat hiermee in verband staan of is het gewoon een onschuldig adertje gesprongen?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 17:52

Emaartje schreef:
weet niet of het hier hoort maar mijn paard heeft een pollenallergie lichtelijk,hij schudt regelmatig met deze warmte met het hoofd alleen in de weide doet hij dat,rijdt al met een net relieff wat erg goed gaat,anders is rijden geen doen,constant op de rem omdat de neus jeukt,en dus aan de benen dat wil doen

nou is mijn vraag vandaag trof ik hem aan met een bloedneus in de wei uit een neusgat,kan dat hiermee in verband staan of is het gewoon een onschuldig adertje gesprongen?

Dat heeft mijn paard soms ook Emaartje, en zij heeft ook een pollenallergie. Dus volgens mij houdt het er wel mee verband.
Soms lijkt het erg te bloeden, maar dat komt meestal omdat madam dan met bloedneus aan haar voorbeen gekrabd heeft, waardoor alles 1 troep wordt.

Dit jaar ben ik begonnen met haar in te enten, en ze is van een vreselijk schudpaard naar al de ganse zomer helemaal schudvrij gegaan! Echt een aanrader!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 18:19

JoCo schreef:
Emaartje schreef:

Dat heeft mijn paard soms ook Emaartje, en zij heeft ook een pollenallergie. Dus volgens mij houdt het er wel mee verband.
Soms lijkt het erg te bloeden, maar dat komt meestal omdat madam dan met bloedneus aan haar voorbeen gekrabd heeft, waardoor alles 1 troep wordt.

Dit jaar ben ik begonnen met haar in te enten, en ze is van een vreselijk schudpaard naar al de ganse zomer helemaal schudvrij gegaan! Echt een aanrader!

waar laat je haar dan inenten? bloed jouw paard nu nog weleens dan? vertel ben benieuwd

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 18:28

Ik heb, na compleet radeloos te zijn, op aanraden van mijn Da haar bloed laten opsturen naar Immunopharm in België. Dan krijg je een overzicht thuis opgestuurd waar je paard precies allergisch voor is, en hoe erg.
Op basis hiervan, moet je met een inentingsprogramma starten. Je krijgt dus flacons opgestuurd, en je moet dan zelf spuitjes geven aan je paard.

Dit is natuurlijk niet intraveneus maar onderhuids. Hierdoor wordt het lichaam van je paard aangespoord om anti-stoffen tegen de allergie aan te maken.

Het is geen goedkoop proces (in het begin ben je toch wel een 350e kwijt, met testen en al) maar daarna kost het 80e per jaar. Mijn paard doet het er super op (snel afkloppen, want ik hoop dat dat zo blijft).

Dit jaar heeft ze nog geen bloedneus gehad, maar vorig jaar, toen ze nog volop jeuk had, wel regelmatig. Komt door het harde proesten,dan springt er inderdaad een adertje.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:57

Inoterry schreef:
Voorlopig met 2 keer per dag oogzalf op de dagen dat het oog veel traant en goed schoonhouden. Op het moment dat de tumor te groot word zal hij moeten worden weggehaald, en dan krijg je dus littekenweefsel. De DA was heel voorzichtig en terughoudend met wat hij me vertelde, maar ik vrees dat het er op neer gaat komen dat hij zijn oog kwijt raakt Huilen .
Ik werd trouwens vanacht wakker met de gedachte dat hij hierom al wel heeft lopen schudden (waar je in je slaap al niet al denkt Tong uitsteken Dromen ). Van de week wilde ik gaan rijden en er was een flink dik wolkenpak. Normaal kon ik dan zonder zijn masker rijden, maar nu begon hij iedere keer zodra hij zijn oog in de wind draaide te schudden. Ik vond het op dat moment vreemd en wat me ook opviel dat het over was op het moment dat hij zijn masker op had. Normaal schud hij altijd wel 1 of 2 keer na, nu niet. Als ik er achteraf over nadenk is het wel logisch.

Jemig, ik heb helemaal deze post gemist Bloos

Wat erg zeg dat hij z'n oog wss gaat verliezen! En dat er je nu zo moet achterkomen dat het schudden daar vandaan komt?!

Heel veel beterschap toegewenst!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:58

Joco, dat is idd een erg dure behandeling. Maar als het voor jouw paard werkt is het wel een uitkomst. Misschien ook voor andere paarden!
Succes met behandelen!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 15:08

Joco das een duur geintje,maar als je paard er echt zovele last van heeft dan moet het maar,maar voor mij niet te betalen,hij krijgt zijn pollendruppels en daar doet hij er verders goed op,alleen gisteren dus voor de eerste keer die bloedneus maar dat moet ik dan maar voor lief nemen ,bij hem is het gelukkig nog niet zo erg,.,

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 15:12

Mijn paard heeft door het vele briesen nu een poliep in zijn neus zitten. Tenminste ik denk dat het daar door komt .

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 16:38

Kun je in een week al een headshaking herkennen?
Ik heb nu een 3 jarige 2 weken op proef. Hij is net onder het zadel. Maar schudt tijdens het rijden ook heel erg met zijn hoofd. Hij raakt met zijn neus zijn borst aan om hem dan omhoog te gooien. De mensen waar ik hem van heb zeiden dat hij het een halve maand geleden niet deed. En dat hij jeuk heeft aan zijn neus.
Hij doet het alleen met rijden. Ik dacht meer aan een rijtechnische probleem. Hij is nog jong en net onder het zadel. Maar wil dit wel graag zeker weten. Voor ik besluit om hem te houden.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 20:03

ceesje schreef:
Vandaag heeft mijn paard haar eerste consult gekregen bij een Osteopathe/Dierenarts.We gaan een tamelijk lang behandeltraject in. En hoop dat mijn paard zich niet meer schurend openhaalt aan de muur.( zo werklustig als zij is , zou het leuk zijn als zij ook onder het zadel weer oke is.... maar dat is geen hoofdzaak) fijn zou zijn als zij geen pijn meer heeft in haar hoofd.Dit wilde ik even aan jullie kwijt , aangezien mijn paard in de zomer vakantie heeft omdat zij niet te rijden is.(kopschudden , jeuk aan de rechter kant van haar hoofd)
Uit het consult blijkt dat er heel wat aan de hand is.
Inzet is dat mijn toutje weer blij en pijnvrij in de wei staat.
Groetjes Ceesje

Na twee jaar is Toutje er niet meer .de behandelingen hebben wel verlichting gegeven , ik heb vorige week besloten , dat er geen volgende zomer voor haar komt.5 september is haar leven beeindigd. Ik vond het geen paardwaardig bestaan voor haar , in de dagelijkse zorg van haar was de basiszorg niet meer te geven,zij was altijd een energiek paard (dit was voor mij de basis voor mijn beslissing).Zij heeft nu haar welverdiende rust.