[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:12

Pfff vidar word vandaag opnieuw geprikt omdat er iets fout is gegaan bij transport van het bloed! Dus nu is vorige bloed te oud en krijg je geen goede waardes! Dus hopelijk van de week de juiste uitslag van de test !

Moonlight17

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:38

Gisteravond kwam ik op stal en was ik lekker even aan het knuffelen op stal met mijn pony. Ik schrok me een ongeluk, want haar buik was gewoon hard. Dus pony mee naar buiten genomen en laten draven. Niks te zien. Paar minuten later komt m'n moeder en is de harde buik weer weg. Op hoop van zege dat er niks aan de hand is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:30

geerke schreef:
toch wormen dus...pffff...Ik hoop dat hij opknapt!(gaan ze moxidectine geven?als dat te risicovol is werkt 5 dagen panacur ook)
Ze kunnen flink ziek zijn van ingekapselde bloedwormen hoor.Inderdaad niet meer willen eten en vreselijke diarree.
Sterkte...hopelijk gaat het nu bergopwaarts!

Ik hoop ook dat het nu opgelost is en dat wij hem er weer bovenop geraken[/quote]

Ik hoop het ook!
Maar...het verklaart nog steeds niet het lage cortisol gehalte , dat zou juist hoog moeten zijn bij een worminfectie lijkt mij.[/quote]

ik weet niet in hoeverre slecht of niet eten invloed heeft op de cortisolspiegel?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:35

De wormenkuur was equest. Vanmiddag komt de da.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:35

Nammie schreef:
Maar...het verklaart nog steeds niet het lage cortisol gehalte , dat zou juist hoog moeten zijn bij een worminfectie lijkt mij.

Op grond waarvan denk je dat?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:39

OYYO schreef:
Superroos.
Zit Fiek nu inmiddels op de voor hem afgestemde dosis of ben je nog steeds voorzichtig aan het opbouwen. De symptomen die je beschrijft horen wel bij PPID. Daarnaast duurt het ook wel 4 tot 6 weken (volledige dosis) voordat de medicatie een beetje aanslaat en als je pech hebt nog een beetje langer.

Helaas gisteren niet met da kunnen overleggen hierover..
Paard weeg 420/430 kilo. Wat mag hij max hebben dan?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:43

SR, er is geen maximum aan prascend. Wel een gemiddelde waarde die de meeste paarden nodig hebben.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:50

SuperRoos schreef:
OYYO schreef:
Superroos.
Zit Fiek nu inmiddels op de voor hem afgestemde dosis of ben je nog steeds voorzichtig aan het opbouwen. De symptomen die je beschrijft horen wel bij PPID. Daarnaast duurt het ook wel 4 tot 6 weken (volledige dosis) voordat de medicatie een beetje aanslaat en als je pech hebt nog een beetje langer.

Helaas gisteren niet met da kunnen overleggen hierover..
Paard weeg 420/430 kilo. Wat mag hij max hebben dan?

De vuistregel/richtlijn wat een paard/pony op basis van zijn gewicht zou mogen hebben, is
0,002 x 425 = 0,85

Zit je nu nog op een kwart of ben je al op een halve aangeland qua opbouwen?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 13:34

Hij zit inmiddels al een hele tijd op een halve tablet..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 13:35

Maris schreef:
SR, er is geen maximum aan prascend. Wel een gemiddelde waarde die de meeste paarden nodig hebben.

Aangezien fiek er heftig op reageert ga ik hem er uiteraard niet meer van geven dan zijn lichaamsgewicht eigenlijk nodig heeft..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 13:49

SuperRoos schreef:
Hij zit inmiddels al een hele tijd op een halve tablet..

Dan zou je kunnen overwegen - ivm zijn aanhoudende klachten/symptomen - om naar 0,75 over te gaan. Evt eerst tussendoor nog een keer ACTH laten meten of is dat onlangs nog gebeurd misschien?

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 13:56

De mijne gaat heel slecht :(:) Ik vind het zo naar om te zien, hij heeft sinds vandaag echt pijn. Dierenarts komt straks gelukkig, sowieso ACTH bepalen en hopelijk iets geven waar hij van opknapt. Hij is de laatste jaren vaker bevangen geweest, maar zo erg...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:11

LETS schreef:
De mijne gaat heel slecht :(:) Ik vind het zo naar om te zien, hij heeft sinds vandaag echt pijn. Dierenarts komt straks gelukkig, sowieso ACTH bepalen en hopelijk iets geven waar hij van opknapt. Hij is de laatste jaren vaker bevangen geweest, maar zo erg...

Wat een naar bericht dat je paardje pijn heeft, heel veel sterkte, hopelijk knapt hij snel wat op!
Het is het beste om 'smorgens vroeg de ACTH te laten bepalen omdat deze dan het hoogst is. Zoals ik het nu lees, komt de DA zometeen pas hiervoor..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:17

Je wekt nu de indruk Fargo, dat de ACTH bepaling dan niet goed zou zijn. Dat is natuurlijk niet zo - ACTH fluctueert altijd wel enigszins maar er komt heus wel een betrouwbaar resultaat uit. Het is echt niet zo dat als je 's middags bloed afneemt, het ACTH zodanig gedaald is dat je geen afwijkingen meer zou kunnen constateren.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 15:29

Vorige keren hebben we het ook 's middags gedaan. Het zal misschien wel iets verschillen, maar hij is vast nog steeds veel te hoog. Bovendien is de belangrijkste zaak nu het wegnemen van de pijn en de bevangenheid, arm beest. Zit nu op DA te wachten, ben benieuwd.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 16:23

LETS, sterkte met je paardje!

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 16:39

@superroos
Logisch dat je het beste wil voor Fiek. Meer medicatie dan nodig is heeft geen zin. Maar Fargo heeft een mooie vuistregel die ook gehanteerd word door DA.
Het lijkt erop dat je dus te weinig medicatie geeft en dan kan deze natuurlijk ook niet haar werk doen.

Ik denk dat jij en Fiek geen andere keuze hebben dan ophogen en afwachten wat dit met haar gaat doen. De klinische symptomen moeten dan afnemen.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:05

Jannepauli schreef:
Nammie schreef:
Maar...het verklaart nog steeds niet het lage cortisol gehalte , dat zou juist hoog moeten zijn bij een worminfectie lijkt mij.

Op grond waarvan denk je dat?

Een dermate ernstige worminfectie [als dat het probleem is] zet het lichaam in stress stand.
Het lichaam wil proberen zichzelf te genezen , en stress geeft verhoogde cortisol waarden , zowel lichamelijke stress , als geestelijke stress.
Cortisol verminderd de gevoeligheid voor infecties , en zorgt er op die manier voor dat ontstekingen minder groot worden en door de verminderde weerstand er niet snel elders in het lichaam ontstekingen ontstaan.
Dit is de verkorte versie ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:17

ik weet het niet hoor....ik denk dat geen of verminderde opname van voedingsstoffen door ernstige diarree en niet eten ook een rol speelt?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:32

OYYO schreef:
@superroos
Logisch dat je het beste wil voor Fiek. Meer medicatie dan nodig is heeft geen zin. Maar Fargo heeft een mooie vuistregel die ook gehanteerd word door DA.
Het lijkt erop dat je dus te weinig medicatie geeft en dan kan deze natuurlijk ook niet haar werk doen.

Ik denk dat jij en Fiek geen andere keuze hebben dan ophogen en afwachten wat dit met haar gaat doen. De klinische symptomen moeten dan afnemen.

Ik ga het proberen.. En als dit over een paar maanden geen resultaat heeft en de situatie blijft hetzelfde dan... Sja, zien we dan wel weer.. Het is zo lastig om vol te houden als je bij je paard al maanden geen of nauwelijks levensvreugde ziet... Hoe lang ga je door, en krijg je straks geen spijt dat je te lang bent door gegaan..

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:34

Dierenarts is geweest. En helaas is ze weer bevangen.. Ik kan wel janken. Tranquigel, asfalt, bute daar gaan we weer. Is ook bloed afgenomen om de acth waarde weer te testen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:36

Dacht de da dat het door de wormkuur kon komen ? Of misschien toch een te lage dosering prascend ? houdt je magnesium ook in je achterhoofd ?! Of geef je dat al ?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:50

We hopen dat de prascend omhoog moet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:28

Ipsilonka schreef:
Dierenarts is geweest. En helaas is ze weer bevangen.. Ik kan wel janken. Tranquigel, asfalt, bute daar gaan we weer. Is ook bloed afgenomen om de acth waarde weer te testen.

Asfalt?? :+

Hou er rekening mee dat de ACTH wel 's veel hoger kan zijn nu dat je paard bevangen is..

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:36

Haha fijn de ipad. Ascal natuurlijk. Dat zei de da ook over de waarde. Maar ze heeft er geen stress van zo op het oog. En vorig jaar met testen was ze ook hb.