[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 21:12

Hoedoen jullie derfen op? Heb tweemaal die kleine proefdinfen maar om het er.nou op te gieten ..
Pony staat nirt stil en san is het veel te snel leeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 21:12

Ik heb een tijd geleden per ongeluk een eczemer gekocht. Hij zou het niet hebben maar heeft het toch wel (moet ik ook weer achteraan want de verkoper laat niks meer van zich horen).
Nu heb ik van mijn DA Z-itch gekregen voor hem, wie heeft daar ervaring mee en hoe goed werkt het?

En wie weet er een eczeemdeken te koop voor een shire van 1,98m :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 21:27

minikatje schreef:
[***] schreef:
Ik ga morgen of overmorgen nog eens op zoek naar bestaande dekens. Misschien toch nog maar eentje bijhalen (maar dan een goedkopere variant dan van wat ik heb liggen, dan doet het niet zo'n pijn als het toch mis gaat). Misschien dat mensen hier mij op weg kunnen/willen helpen .. Ik zoek een deken zonder gespen, die je dus over het hoofd moet aantrekken en waar je enkel met de buikflap en aan de achterbenen gespen hebt. Een gewone RSIH is dus echt geen optie, het moet iets zijn zoals op eczeempaarden.nl (kan nu geen foto plaatsen). Zijn er nog zo merken/modellen waar ik naar kan kijken? Heb nu ook een deken van Horze maar dat is een ramp, deze ligt nu op bij gebrek aan maar het hoofdgedeelte hangt in z'n hals te bengelen want het blijft echt niet zitten (pensioneigenaresse zei ookal meteen dat ze het vandaag al 3x goed had gedaan en daarna had opgegeven :+ ). Zit ook velcro bij de hals en dat werkt ook niet, moet dus echt een deken zijn zonder teveel poespas. Iemand nog opties? :+

welke maat zoek je?
heb er nog 1 liggen die niet gebruikt wordt :)

Daar vraag je me wat :+
Van de RSH (die van eczeempaarden.nl) heeft hij maat 4 opliggen.
Als je dat bekijkt in de tabel op de site dan staat er 'dekenmaat 175cm', dus ik neem aan 175? Is dan de onderlengte zeker? Ik ken er niks van :=

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 22:34

Ziviaantje schreef:
Heeft iemand ervaring met PROB olie KLIK? Ik gebruik nu derfen, zo 1 x in de 2 - 3 dagen, werkt redelijk, maar deze week met het hele warme weer toch weer aan de staart geschuurd |(

Ik heb n.a.v. deze post een proefpakket aangeschaft (Shampoo, olie, zalf en paardendeo).
De geur komt overeen met Derfen met dit verschil dat je het gewoon met je blote handen kunt smeren en na 't wassen geen geur blijft hangen. Ik vind het perfect spul: zondag het paard mee gewassen en nu drie dagen met de zalf gesmeerd - mijn paard heeft niet meer geschuurd en de wonden zijn al aan het genezen; de huid is mooi soepel. De zalf werkt ook veel prettiger dan die van Derfen - is minder plakkerig en trekt snel in terwijl het de wondjes goed beschermt.
De paardendeo werkt ook heel goed: of het de eczeemmugjes weghoudt neem ik aan van wel, maar dazen en vliegen kwamen niet meer in de buurt van de paarden.

Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 22:44

Ben ook aan het kijken, klinkt veelbelovend ... Maar ik lees dit:
Citaat:
Op dit moment moet nog onderzocht worden of VUAA1 neveneffecten heeft, en of het bijvoorbeeld giftig is voor mens en dier.

Durf jij dit dan zomaar te gebruiken?
Staat verderop ook dat DEET uit de handel is in Zweden omdat het op lange termijn gevolgen had, en dit middel is 1000x sterker en daar weten ze nog niks van ... Ik weet het niet hoor :=

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 22:46

Anoniem schreef:
Ik heb een tijd geleden per ongeluk een eczemer gekocht. Hij zou het niet hebben maar heeft het toch wel (moet ik ook weer achteraan want de verkoper laat niks meer van zich horen).
Nu heb ik van mijn DA Z-itch gekregen voor hem, wie heeft daar ervaring mee en hoe goed werkt het?

En wie weet er een eczeemdeken te koop voor een shire van 1,98m :')

Dat word een moeilijke!
Is het alleen staart en manen? Dan zou je gedeeltes kunnen bedekken. Beetje naai en knipwerk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 22:53

Nee, hij heeft inmiddels hele stukken vlees uit zijn heupen geschuurd en zijn hoofd heeft ook aardig wat te verduren. Hij heeft nu een "Big Fella" deken aan met hals maar die sluit niet elastisch af en hij heeft hem binnen 3 maanden al bijna gesloopt bij manen en staart. Balen is dat er om mijn wei een kanaal loopt dus het stikt er van de dazen en muggen. Ik heb er ook 3 dazenvallen staan. Als ik had geweten dat hij ZE heeft had ik hem nooit gekocht. Nu heb ik hem al een paar maanden en een band met hem gekregen, de verkoper zou hem halen maar laat niks van zich horen dus het wordt zo langzaam wel een moeilijk verhaal...

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:50

Godzijdank heeft iemand mij doorverwezen naar dit topic.
Mijn shet heeft echt hulp nodig, lijdt ook aan zomereczeem.
De prachtige manendos die ik van de winter nog zag, is verschuurd naar een fjordenkam..
Ik heb momenteel gel/zalf van de dierenarts, maar dit heeft weinig effect.
Paardenpyjama schuurt hij doorheen.
Overal open wonden, die ik telkens na het behandelen weer open terugzie. (behandel drie maal daags.)
Ik heb deze shet (met zijn maatje) begin dit jaar gekregen, zonder de opmerking dat hij dit heeft.
Heeft iemand een advies voor mij?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 06:33

ik las het in het anbdere topic, je shet heeft ook een prik gehad tegen de jeuk toch?

wat eet het dier nu?
heel belangrijk om het uit het gras te halen.
als ze erg veel jeuk hebben dan verergert gras het alleen nog maar omdat er toch wel suiker in zit en ze daar op reageren.

dus van het gras af of op een heel kaal stuk met wat hooi er bij.
zorg dan wel dat je iets van vitamines bij geeft omdat ze vaak wat tekort komen als ze zo erg last van de eczeem hebben.
je kunt een zak ponybrok van subli halen of de dieetmix en dan geef je daar daglijks wat van.afhankelijk van wat de shet verder doet aan werk denk ik zo een kwart tot halve voerschep per dag.
en laat het dier maar bewegen, zweten is goed voor de bloedsomloop en voor de afvoer van afvalstoffen.

wel een deken er op houden hoor,want anders werkt er niks!

ik heb mijn pony gisteren weer de boett e rop egdaan, hij lipe onder een vliegendeken vanwege de regen,die dekens drogen sneller.
mar dfan word hij toch weer teveel geprikt en had dus wat wondjes op zijn staart,ik smeer dat in met huidolie van leovet,dat is heel fijn spul

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 08:20

ellepel schreef:
furyke schreef:
Mag ik hier ook even binnen vallen?

Afgelopen week heb ik bij mn tinker beestjes in de manen gezien, de volgende dag waren ze weer weg, maar vond ik een gaatje in dr manen.
Deze is ook ontstoken.
Afgelopen weekend dr manen gewassen met betadine.
Vandaag vond ik 4 plekken in dr manen, sommige waar de pus uit komt, andere alleen rood en korstig.
Zou dit ZE kunnen zijn?
En is t mogelijk dat ze dit opeens ontwikkelen? Ze is nu 3 en nooit ergens last van gehad ( naja in die 2 eerdere zomers in dr korte leven).
En welke deken vinden jullie fijn? Mocht t ZE zijn, wil ik zo snel mogelijk een deken erop gooien.

veearts laten kijken want dit kan van alles zijn.
denk eerder aan een parasiet of misschien voedingsfouten,teveel gras krijgen ze ook jeuk van namelijk :j

Als t goed is komt de DA deze morgen.
Ja voeding is wel een goede, even met hem doorspreken.
Thnx!

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:07

Hoi,

Ik kom ook weer even binnenvallen. Sinds 3 jaar heeft mijn fjord ZE, maar met een deken was het altijd goed onder controle te houden. Dit jaar echter lijkt het vele malen erger te zijn. Hij schuurt zijn hele hoofd kapot, maar er is geen een masker dat hij op houdt in de wei. Ik heb van alles geprobeerd, van sliertjes, reguliere maskers met oren tot aan de speciale eczeem maskers waar een hals aan zit en die je aan de deken vast kunt maken. Niets helpt.. Heeft iemand tips? Zijn koppie wordt steeds erger en ik vind het echt zo sneu. :(:)

Foto's:
Afbeelding
Afbeelding

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:14

;( ahhh ook wij hebben fjord met eczeem ..ook in begin rond zijn ogen kapot ..gelijk derfen erop en masker ..misschien kan je hem ook insmeren en eerder naar binnen en later naar buiten?????????/

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:29

Derfen smeren en iets van een sleezy proberen voor je Fjord?

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:35

Derfen smeer ik al, maar het lijkt niet echt te helpen.. Ik durf het ook niet zo goed op de open plekjes te smeren eigenlijk.

Hij heeft dit masker: Afbeelding maar die krijgt hij af, zou een sleezy dan wel stevig genoeg zijn?

@zuma1: hij staat 24/7 buiten met schuilstal. Eerder stond hij wel op stal, maar daar werd hij niet gelukkiger van.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:39

Hmm dat is precies mijn haflinger, die heeft het ook zo erg.
Ik smeer er nu 2x per dag Derfen op, heb nog geen idee of het iets uithaalt...

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:54

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:56

[***] schreef:
Ben ook aan het kijken, klinkt veelbelovend ... Maar ik lees dit:
Citaat:
Op dit moment moet nog onderzocht worden of VUAA1 neveneffecten heeft, en of het bijvoorbeeld giftig is voor mens en dier.

Durf jij dit dan zomaar te gebruiken?
Staat verderop ook dat DEET uit de handel is in Zweden omdat het op lange termijn gevolgen had, en dit middel is 1000x sterker en daar weten ze nog niks van ... Ik weet het niet hoor :=

Dan heb je niet goed gelezen - VUAA1 zit helemaal niet in hun producten. Het wordt op de site vermeld als een middel dat mogelijk in de toekomst ( na onderzoek en termijnervaring) hoop zou kunnen bieden voor onze geplaagde paarden. Maar in de huidige producten wordt het niet toegepast!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:03

Ah, zo had ik het inderdaad niet begrepen .. Snap ook niet dat ze dan uitleg daarover zetten in hun stukje met uitleg over hun producten, ik zou dit dan in een apart gedeelte zetten om verwarring te voorkomen :+

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:36

Mijn paard heeft ook haar manen kort geschuurd. Op aanraden van de DA wrijf ik regelmatig babyolie door de haarwortels. Sudocreme helpt ook wel.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:47

Niwla: Mijn haf haar ogen zagen er weliswaar iets minder erg uit, maar zijn op een paar weken tijd quasi genezen. Ik smeerde Exivetol, vergelijkbaar met Befix (ben daar nu op overgetapt omdat mijn pot leeg is). Derfen durf ik ook niet smeren op open wondjes, daar gebruik ik Befix voor.

Tapi's navel is ook bijna genezen. Na een weekje Befix smeren. Op de manen gebruik ik Derfen, lijkt stabiel. Staart had ze toch weer jeuk, aangezien de deken ook daar gesloopt is. :\

Ik heb begrepen dat er ook inspuitingen zijn tegen de jeuk? Iemand daar toevallig al ervaring mee? Ik zou er graag meer info over hebben, ga ook de DA raadplegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:50

Tja, wat versta je onder inspuitingen?
Hier heeft de DA ook wel eens een spuit gezet, maar dat is een spuit Cortisone en dat werkt als je geluk heb 2 weken. En om dit elke 2 weken te herhalen, daar maak je je paard kapot mee ... Cortisone is echt heel slecht voor het lichaam (voor mensen ook trouwens). Die van mij heeft het toch gehad omdat die naast z'n ZE nog ergens anders wat opgeraapt had, heel z'n hals stond onder de bultjes en hij wist echt niet waar te kruipen van de jeuk (ook met deken, had dus niks met zijn ZE te maken). Dus toen heeft hij zo'n spuit gehad zodat het kon kalmeren en ik tijd had om hem te wassen met immaverol en isobetadine. Daarna was het ook voorbij en is het gelukkig tot nu toe niet meer teruggekomen.

Moest het over andere spuiten gaan ben ik wel benieuwd :)
Ik weet dat je zou kunnen spuiten om je paard minder allergisch te maken, maar ik vraag me af of dit al werkelijk getest is en werkelijk werkt?

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:19

Bedankt voor de reacties! Ik ga eens kijken naar de sleezy en de befix. :j
Vie: nog even een vraagje: gebruik jij de lotion of de creme?

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:59

Mijn haflinger heeft nog steeds geen jeuk,

alleen nu heeft mijn shetlander dus hele erge jeuk en het lijkt op eczeeem, DA heeft vandaag bloed afgenomen dus ben echtbenieuwd naar de uitslag,

Anders heb ik 2 eczemers dat wil ik echt niet !!! ik heb die shetlander pas een jaar en vorig jaar in augustus had hij nog geen jeuk, die jeuk kwam pas in de winter met zijn dikke vacht, dus ik dacht eerst dat het daardoor kwam,,,,, dus ik hoop dat het iets anders is :(

ik geef hem al subli ponybrok een handje, zeewier knoflook en lijnzaadolie en ik smeer derfen.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 14:07

Ik gebruik de lotion. Vind ik gemakkelijker. (Met creme smeer ik altijd veel te veel...)

Sabine: Ik had gehoord over een inspuiting zonder cortisone, dus mssn idd om je paard minder allergisch te maken? Ik heb het dus ook maar horen vallen, vandaar dat ik meer info wil (zoeken).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 14:13

niwla dat is ernstig!!!
mag ik vragen waar je mee ontwormd?
er is namelijk ook een parasiet dit dit kan doen en het is belangrijk dat je goed ontwormd met een flinke dosis ivermectine
zorg er ook voor dat je pony precies de vitamine sen mineralen binnenkrigjt die het nu nodig heeft om de huid en afweer te doen helpen.
helemaal precies weet ik niet meer hoe het zat,maar hier staat wel meer info er over:
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... ject=12442

wat ik zelf dus een goed product vind tegen dit soort plekken is de sweet itch,wel elke dag even doen,maar het verkoelt ,geneest en houd ook de vliegen wat weg