Heb ik al eens eerder gedaan, maar kwam niks uit. Maar toevallig dacht ik daar vandaag ook weer aan en baalde ik, want gisteren was de DA hier voor de entingen. Had ik even eerder moeten bedenken, had t meteen mee gekund. Maar ja. Nog maar een x bellen dan.
petitparis
Geplaatst: 22-10-15 12:54
biergist en bietenpulp oid om de darmflora te verbeteren en eens een andere vitaminebrok proberen? Mss dat deze niet goed opgenomen wordt en hierdoor extra water in de darmen blijft ipv opgenomen...
Gapen, luchtzuigen, kribbebijten zijn gedragingen die ietsjes doen tegen maagpijn. Waarbij luchtzuigen en kribbebijten echt stereotype gedrag kan worden.
Ik kàn mij voorstellen -niet gezegd dat het zo ìs- dat in een enkel geval zoutbloklikken een vergelijkbare functie krijgt?
ja, altijd en liksteen ter beschikking. Maar gezien mijn paard er 3-4maand mee doet, maak ik mi jer niet druk in. Liever dat ze extra zout likt dan gaat luchtzuigen (tanden op weefrek, luchtzuigen en dan uitgebreid lippen en "bijtplek" likken)
Fabster
Geplaatst: 22-10-15 13:11
Kribbebijten doet ze inderdaad ook. Om dat tegen te gaan hebben we de houten delen die goed waren om in te bijten, met zink omhuld. Dus dat kan niet meer.
Aansingelen is ook altijd een probleem geweest. Maar ze is met allerlei slecht zittende zadels gereden, dus dacht toen, dat dat het probleem was. Nu gaat dat wel beter, maar blijft een puntje.
Bovendien heb ik haar na aankoop meteen laten doorlichten en had ook insuline resistentie. Ze schuurt ook wel, maar als ik haar van het gras hou, is dat redelijk onder controle.
wie heeft er hier toevallig nog een maagzweerpatiënt die te dik is?
Mijn merrie begint stilaan ronduit vet te staan. Op zich is de oplossing simpel: rantsoeneren. Alleen durf ik dat aan bij een maagpatiënt...
Bovendien zit k vast aan voordrooghooi gezien ze dampigheidsaanvallen gehad heeft. Gewoon droog hooi is vaak toch te stoffig, zelfs met spoelen en weken. Bovendien gaat het bij iets warmer weer gewoonweg broeien als ze niet alles opeet, zelfs al ligt/hangt het max 12u in het net...
Voorlopig ga ik wat stro door het hooi mengen en eventueel een hooinet met fijnere mazen. Iemand andere tips?
Mijn Cas is in de winter ook wat te dik... Omdat ik dan toch wat minder fanatiek train... Baal hier ook altijd een beetje van, maar durf ook geen voer te minderen. Cas krijgt nu ook sinds 1,5 maand bietenpulp.. eindelijk eens iets wat goed voor hem is, en wat hij ook echt lekker vindt... alleen heb ik het idee dat hij er wel dik van wordt...
Cas snapt slowfeeder helaas niet.. haha.. sufferd...
Paard heeft geen maagzweer maar wat aparte singelnijdklachten waardoor ik wat aan het rondkijken ben. Nu valt het me op dat hij in de winter minder reageert dan in de zomer op de singel (hij is gespannen vlak na singelen wat over is zodra ik opstap) . Beide jaargetijden staat hij 24/7 buiten maar in de zomer op gras en in de winter onbeperkt hooi.
Hebben mensen wel eens verschil gemerkt bij hun paarden tussen gras en hooi?
gras kan gaan gisten in de darmen. Maar da's vooral bij een te snelle overgang hoi vers gras,
hier juist altijd meer singelnijd in de winter dan in de zomer.
vind bietenpulp niet noodzakelijke en dikmaker. Als een paard slecht/weinig hooi eet en wel graag en veel bietenpulp, ja. Hangt er imo vooral van af of je het als extra geeft of ter vervanging...
Mwah mijn paard at onbeperkt hooi kwam hij niet van aan. Bietenpulp en zemelen gaan voeren op advies van kliniek gebruiken zij altijd als dikmaker. En inderdaad binnen maand op normaal gewicht....
Als je een half schepje per dag geeft kan het niet zoveel kwaad maar grotere hoeveelheden worden ze degelijk dik van.
CharlyBrown
Geplaatst: 23-10-15 10:02
Half schepje, geweekt, of droog? Cas krijgt 3/4 voerschep droog (en vervolgens dan geweekt.. uiteraard) per dag
Mijn paard kreeg 1,5 schep per dag droog om aan te komen. Dat afgebouwt naar 3/4 schep en nu krijgt hij 1/4 schept nog om te voorkomen dat hij te dik wordt.
Pumpkins
Geplaatst: 23-10-15 10:06
CharlyBrown schreef:
Ik ga wel proberen om wat te minderen
Afgelopen week zag ik op eens dat hij toch wel erg rond aan het worden is...
hoeveel bietenpulp voer je nu? Ik heb mijn brok een jaar geleden vervangen voor bietenpulp met een beetje C4L(voor de smaak). Ik voer nu 400gram bietenpulp +1/2 schep C4L verdeeld over twee porties. Mijn paardje blijft hiermee goed op gewicht, hier geen kenmerken dat ze er dikker van wordt. Gelukkig, want het voerregime bevalt mij en paard goed.
Ik ga kijken hoe hij t blijft doen met 1/2 schep... of zich lijkt me die 3/4 niet extreem veel... hij krijgt er wat lucerne (van marstall) en gekookte lijnzaadjes doorheen.. en voor de rest hooi...
Zijn er hier meer eigenaren van paardensoppers? Het afgelopen jaar (incl. winter) is heel goed verlopen. Paard verhuisd naar een andere stal waar ze duidelijk veel meer op haar gemak is en het voermanagement veel beter aansluit. Ze stond dag en nacht buiten en ook de fase van overdag buiten en voor het donker op stal ging eigenlijk heel goed. Nu heeft er eergister een stalgenootje op mijn paard gereden. Er zit wel vaker even iemand anders op, maar dat is vaak van korte duur. Nu werd er fanatiek gereden voor een half uurtje. Blijkbaar was dat een te grote stressfactor, want de volgende ochtend had ze echt heel haar stal nat. Ze neemt een hap hooi en sopt deze in de drinkbak om vervolgens het hooi op een andere plek van haar stal op te eten waarbij ze de helft van het water weer uit haar mond laat vallen….. Ik heb een grote slowfeeder in haar stal hangen waar zo’n 12kilo hooi in gaat. Zolang het hooi in de slowfeeder zit gaat het goed. Sochtends krijgt ze er nog een paar kilo los bij in haar stal gegooid. Normaal gesproken kliedert ze dan ook een beetje met water maar is het wel te overzien. Het beperkt zich meestal tot nat stro bij de drinkbak. Nu dus moooi niet meer…. Echt haar hele stal is zeiknat. Zelfs de bak onder haar drinkbak is half vol met water. Ik ben gelijk weer maagcompositum gaan bijvoeren van de paardendrogist, maar vrees toch voor een grotere terugval die niet met een beetje kruiden op te lossen is. Wat denken jullie? Verstandig om weer een kuur te starten of om het even aan te zien? Vandaag was de tweede dag met in de ochtend een doorweekte stal, gelukkig gaan ze om 9.00 naar buiten.
sorry geen ervaring met hooisoppers. Dus is voor mij niet direct iets wat ik zou linken met maagproblemen. Maar jij kent jouw paard het best. Toevallig geen nieuw/ander pak/lot hooi dat net iets harder/stekeliger is? Ik zou denken dat als je een keer of 2 20ml Gaviscon of eetlepel maagzout geeft je verschil in het sop gedrag zou moeten merken als het echt zuiver maag is.
Hier gaat het stilaan beter, ben 4 weken Abler aan het geven (volledige dosis verdeeld over de zakje en de pasta) en ga nu stilaan afbouwen. Ze tekent nog lichtjes af voor de maag. Maar heb ze gelongeerd en ze heeft niet proberen bijten of slaan bij het aansingelen, zelfs het zuur kijken was beperkt. Hopelijk kan ik het werk nu gaan opbouwen en de medicatie afbouwen.