Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
OleJon schreef:ja dat met die schimmel klopt inderdaad volgens mij zei ik het zelf toen. want de Da heeft mij toen gezegd. ik hou haar er gewoon aan want gaat nu goed met haar.
kun je makkelijk aan het onderdeel komen? weet je wel waar je het onderdeel kan kopen? maar als er slijm zit kunnen ze dat met het beluisteren toch horen? liet ze het vernevelen nog wel toe? staat ze ook op de wei?
Tancreda4 schreef:OleJon schreef:ja dat met die schimmel klopt inderdaad volgens mij zei ik het zelf toen. want de Da heeft mij toen gezegd. ik hou haar er gewoon aan want gaat nu goed met haar.
kun je makkelijk aan het onderdeel komen? weet je wel waar je het onderdeel kan kopen? maar als er slijm zit kunnen ze dat met het beluisteren toch horen? liet ze het vernevelen nog wel toe? staat ze ook op de wei?
Als het werkt inderdaad gewoon blijven geven, eventueel af en toe een weekje rust, maar als ze dan gelijk weer achteruit gaat zou ik dat niet zo snel doen. Als je het zo kan doen en ze laat het goed toe, prima toch! Ik vond het geven van flixotide wel echt een hele opgave. Twee keer daags naar stal moeten, wat niet altijd met alle banen te combineren is. Heb het toen geprobeerd ook uit handen te geven, maar ik was de enige die het mocht en kon doen. Ook dat vond ze naar. Ze deed het braaf, maar werd en wel wat meer schrikkeriger en kopschuw achtig van...
Ja het onderdeel is wel te bestellen gelukkig. Hele nare en stomme is dus dat je niets hoort en je schrikt als je er een endoscoop in gooit. Dat is ook zo tricky bij haar. Om die reden is het waarschijnlijk al jaren zo aan het sluimeren, ik heb tig keer per jaar controles laten doen (luisteren, ook met zak etc) maar was ze 9 van de 10 keer gewoon schoon. In Utrecht met 4 man staan luisteren en niets nada noppes. Tot ze erin gaan kijken. Dat maakt het ook zo lastig. Ook echt veel hoesten doet ze niet, dus dat ik ook geen lijdraad helaas. Ik hoorde het aan haar ademhaling, maar weet tegenwoordig ook niet meer wat nu goed of slecht is. Vind haar nu wel wat gehoriger en briest een stuk meer als ze in draf / galop moet.
Ze heeft het vernevelen een week goed vol gehouden, en toen ging dat ding kapot. Hoop niet dat hij toen al niet goed meer werkte en dat dat de reden is dat ze het prima vond, omdat het niets meer deedZe staat 24/7 op het land, al vanaf de tweede week van mei. En altijd buiten. Behalve met oud en nieuw.
@ Hjozzy, voer kan idd een hoop doen, dat geloof ik zeker! Maar zo moeillijk uit te zoeken wat nu wel en wat nu niet werkt en waar de trigger nu in zit.... fijn dat het bij jou beter lijkt te gaan zonder gluten!
@ KittyDylan, hopelijk komt ze er zonder medicatie uiteindelijk ook door heen. Hoest problemen hebben soms letterlijk en figuurlijk een lange adem nodig.... Mijn pony had nooit ergens last van en 1x een flinke infectie opgelopen en is nu ook wat gevoeliger en kucht wat sneller dan voorheen. Gelofo dat die luchtwegen echt flink gevoelig en fragiel zijn bij paarden...
@ Nandos, wat moeilijk zeg die combinatie en moeilijk dat zoeken naar de echte oorzaak. Andere bekapper had dus ook geen effect? Niets van de zool af halen? Sneu dat ze zoveel pijn heeft aan die voetjes... sterkte, ik hoop dat ze snel beter loopt!
@ MDJ; ik zou hem dolgraag van je over willen nemen, maar mijn paard vreet vrees ik veelte veel om met zo'n stomer toe te kunnen. Ze kaant in 24 uur zo 20 kilo weg,![]()
Zit te twijfelen om een keer een DA te laten komen gewoon om erbij te zijn als ik haar aan het longeren/ rijden ben. IK weet niet meer wat nu wel en niet geoorloofd is of kan, en of ik bij bepaalde geluiden of ademhaal frequentie nu moet stoppen of niet.
hjozzy schreef:Ik lees in dit topic veel over paarden die veel hoesten en benauwd zijn. Mijn paard is getest op een stofallergie en hoestte daardoor ook regelmatig. Vorig jaar is mijn paard geopereerd aan beide voorbenen (fragmenten in het hoefgewricht). Door de zware operatie was zijn weerstand helemaal weg. Hij kreeg koortsaanvallen van stro, dus op zaagsel gezet. Het hoesten bleef aanhouden en zijn benauwdheid werd steeds erger, het was zielig om te zien hoe hij pompte. Ondanks antibiotica, ventipulmin, sputalysin etc. etc. Niets werkte. In het verleden heb ik Windsor wel eens verdacht van een glutenallergie. Daarom heb ik Windsor van de gluten afgehaald en op volledig glutenvrij voer gezet. Gelukkig zag ook mijn DA hier wel een logica in, maar gaf wel aan dat ik er 6 weken voor moet uit trekken om echt te weten wat het resultaat is. Wij zijn nu 4 weken verder en zijn benauwdheid is bijna weg. Het hoesten is echt veel minder, maar zal nooit helemaal verdwijnen. Ik kon hem echter helemaal niet meer rijden zo benauwd was hij en hoestte hij. Nu doen we gewoon alles weer en hoor ik hem hooguit 1-2 keer hoesten
superpony schreef:Nandos, niet heel goedkoop, maar je hebt mobiele douches. Moet je wel thuis vullen, maar volgens mij kun je er echt een tijdje mee sproeien.
Wij maken nat met de slang en doen 2 balen hooi in de netten. Gister had ik 1 baal door de helft gedaan en dan in beide bakken even een half baaltje tot de avond. Het was toch nog vrij droog binnenin en mn ruin hoestte wel een tijdje flink. Maar onder dompelen hebben we ook niet echt een mogelijkheid voor.
Water is als je dat doet erg snel vies en stilstaand water is ook niet best om dagen te laten staan.
Nu is het vrij droog, maar is het geen idee om iets van een waterton aan te schaffen. Ik heb ze gezien dat je er gewoon ene tuinslang op aan kan sluiten. Als het niet regent, moet je hem vullen, en anders heb je regenwater.
Nandos schreef:superpony schreef:Nandos, niet heel goedkoop, maar je hebt mobiele douches. Moet je wel thuis vullen, maar volgens mij kun je er echt een tijdje mee sproeien.
Wij maken nat met de slang en doen 2 balen hooi in de netten. Gister had ik 1 baal door de helft gedaan en dan in beide bakken even een half baaltje tot de avond. Het was toch nog vrij droog binnenin en mn ruin hoestte wel een tijdje flink. Maar onder dompelen hebben we ook niet echt een mogelijkheid voor.
Water is als je dat doet erg snel vies en stilstaand water is ook niet best om dagen te laten staan.
Nu is het vrij droog, maar is het geen idee om iets van een waterton aan te schaffen. Ik heb ze gezien dat je er gewoon ene tuinslang op aan kan sluiten. Als het niet regent, moet je hem vullen, en anders heb je regenwater.
Dat is wel een idee inderdaad, ga me er eens in verdiepen. Bedankt!!
Het geweekte hooi eet ze dus niet, ik duw het nu max 10 min onder water dan eet ze het wel. Zal ook wel aardig smaakloos zijn als het zo lang geweekt wordt. Nu ik het korter "week" blijft het water ook wat schoner. Ik probeer er max 2 dagen mee te doen anders vind ik het ook smerig..
Rowenaduke schreef:Ik ben vandaag begonnen met de flexineb verdampen. De komende 3 weken even flink aan de slag.
Ik moet hem 2x per dag verdampen de komende 2 weken, met budesonide (pulmicort), silvaplex en balsamic air. De 3e week moet ik hem 1x per dag behandelen stoppen met de silvaplex en de budesonide en balsamico air nog gebruiken.
Hij moet ook equimucin en ventipulmin door zijn voer de komende 3 weken.
Ik ben benieuwd, ik hoop dat het allemaal gaat aanslaan!
Nandos schreef:Ja wij hebben zelf voordroog gemaakt OleJon maar dat moet nog wel ff staan voordat het gebruikt mag worden. En die grote pakken kom ik nu niet mee uit want ze krijgt 3 kleine porties per dag omdat we niet zeker zijn van bevangenheid.. Ze staat dus nu schraal..Dus ik blijf maar even weken en slepen met jerrycans want ja ; alles voor onze paardjes he haha
Ze loopt nu zonder pijnstilling goed op zowel hard als zacht behalve op kiezels. Daar blijft ze gevoelig, precies wat ze na de vorige bekapping ook had. Ze loopt over de kiezels niet de hele tijd gevoelig maar af en toen zet ze een pas en dan zie ik echt dat een kiezeltje haar ergens verkeerd raakt en ze zich snel verstapt. Alsof je zelf op een legoblokje trapt.. Maar dus niet de hele tijd.
Zit dus nu meer richting bekapping te denken, een hoefbevangen paardje zal toch elke stap op de kiezels last hebben? En dan ook op t asfalt? Pff ik zit echt met mijn handen in t haar ik voel me er echt verschrikkelijk onzeker en ook verdrietig over.. Hoefsmid blijft volhouden dat het niet aan de bekapping kan liggen (ook echt irritant dus ik zoek nu een vervanger voor een second opinion maar je hoort zoveel verschillende ervaringen dat dat ook weer lastig is) en dierenarts neigt meer naar bekapping omdat het zo plots na de bekappingen optreed en ook snel verdwijnt + geen warme hoeven en weinig pulsatie gehad (alleen avond na bekappen en morgen erna).
Maarja positief blijven en maar gewoon ff doorgaan en oplossingen zoeken
Samantha89 schreef:Ik kan kuil of voordroog ook niet zo geven hoor, ik moet het ook eerst weken. Da bij Bodegraven benadrukte ook echt dat ik alles moet weken en niks meer droog mag geven. Zelfs zijn muesli met kruiden voor luchtwegen ben ik sinds een tijdje nat gaan maken.