[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:21

Als je wilt pb je assiepassie even . Die kan het precies vertellen :D
Zal wel even gaan zoeken hoor ...

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:37

Hoe het zit specifiek bij Insulineresistentie zou ik ook graag weten. Wat ik wel weet is dat paarden in het algemeen problemen kunnen krijgen met hun nieren en hun lever als ze te veel ijzer binnenkrijgen.
Een kennis van me gaf water uit een sloot aan haar paard, dit water was sterk ijzerhoudend en dat paard heeft zware leverproblemen gekregen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:03

En die lever heeft het al Mega zwaar te verduren bij een IR paard . Continu de suikers aan het bevechten .
Dus zal even logisch gedacht ijzer zeker bij IR paarden erg slecht zijn .

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 23:25

Even gevraagd , IR dieren hebben de neiging tot ijzer stapelen .
Waardoor dus die lever ook daarmee nog extra belast wordt . Daarom geen extra ijzer toevoegen in supplementen

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 23:29

Ja dat klinkt wel logische, dat het de lever nog zwaarder belast en dat het daarom nog eens extra slecht is IR paarden.

Ben alleen bang dat ik er weinig aan kan veranderen. De staleigenaar is over gegaan naar grondwater i.v.m de kosten, dus ik denk niet dat ze het weer om zal zetten naar kraanwater omdat er 1 paard is wat daar eigenlijk niet goed tegen kan. Water van huis meenemen is ook geen optie, dan moet ik elke dag tussen de 80 en de 120liter water mee slepen (hij staad met nog 2 andere)

Eens kijken of er iets is wat je kan doen om het ijzergehalte van het water te verminderen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 23:37

Miss valt het gehalte wel mee hoor .
Je kunt het meten .
Zal eens vragen waar mijn pa dat mee gedaan heeft voor mij op de andere wei .
Dacht ook ijzerrijk en viel mee . Niet veel erger als kraanwater .
En anders zorg je voor een steuntje als lever ondersteuning .
Ik Detox om die reden minimaal 2 x per jaar

EDIT : er zijn nou eenmaal helaas dingen waar je niets aan kunt doen , zoals je grondwater .
Daarom anders ondersteunen

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 00:13

Ja zag dat je het bij de GD ook kan laten testen, kost alleen wel 50 euro, dus zou mooi zijn als het makelijker/goedkoper getest kan worden.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 00:24

Waar ik navraag deed hoe het zit met ijzer zei me , je kunt het beste een ruwvoeranalyse laten doen en aan de hand daarvan je andere voer en supplement gaan zoeken of laten samenstellen .
Ruwvoer analyse staat bij mij in de planning bij de volgende oogst .
Daarom voer ik nu een compleet supplement wat is samengesteld aan de hand van de ruwvoeranalyse s die al bekend zijn .
De gemiddelde waarden zijn genomen en daarop gebaseerd de YHT .
Beste is toch kraanwater verstrekken ipv grondwater , soms kun je niet anders . Dan kun je ondersteunen met bv Detox !

Ik ben zelf heel benieuwd hoe mijn merrie zich houdt deze zomer . Haar gewicht is alrijd een probleem geweest kos moeite om haar op ggezond gewicht te houden ...
Ze was mooi van gewicht voor de pech die we hadden alweer. Nu staat ze alweer 6/7 weken wintervakantie te houden .
Einde van de week gaat ze weer aan het werk en hoop het dit jaar onder controle te houden qua gewicht ( vervet makkelijk ) en het schuren .
Beweging is een sleutelwoord bij IR paarden ...
Daarom ook een weide gehuurd , paddock paradise aan het realiseren nu opnieuw . En geen ophok meer in pension .

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 00:33

flappie2 schreef:
Ja zag dat je het bij de GD ook kan laten testen, kost alleen wel 50 euro, dus zou mooi zijn als het makelijker/goedkoper getest kan worden.

even hardop denken... Ik kon jaren terug een waterstaal meegeven aan een school. De leerkrachten daar vroegen aan de kinderen om putwater mee te brengen van thuis om zo zelf analyses te maken en "vervuiling" in kaart te brengen.
Ik herinner me dat er toen collega's waren die hun pun dichtgesmeten hadden...

Misschien kunnen jullie dat ook ergens binnenbrengen? Aanvoer van "didactisch materiaal"?

Bij ons was dit voor de chemielessen. Leerkracht is spijtig genoeg met pensioen gegaan....

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 00:37

Ik meen dat het kan met van die water staaltjes kaartjes ( predictor test vokr vijvers noem ik ze )
Daar kun je ph mee meten maar ook ijzer ed.
Aan de andere kant 50 € eenmalig een daarop een beeld hebben waar je mee verder kunt . Is geen gek idee
Hooi analyse kost rond de 80 € ook interessant en dan je aangspaste supplement laten samenstellen .
En je hebt een hoop leed minder .
Ik ga ervoor zodra ik weet welk hooi en waar en of ik voor een heel jaar kan inkopen .
Van dezelfde partij .

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 01:16

Ik ga morgen eens kijken bij de boerenbond of ze daar van die test strips hebben en ander misschien toch de GD.

Mijn paard heeft niet snel last van overgewicht, wel plaatselijke vetpockets op de schouders en een dikke koker. Ik laat hem iedere dag bewegen (rijden, longeren enz) hij staat 24/7 buiten met schuulstal. Straks enkele uren strip begrazing op de wei. Maar moet zeggen dat ik het wel spannend vind om het straks op het gras te zetten.

Wat ik voornamelijk lastig vind is om hem stabiel te houden. Hij is ook niet officeel IR, de test gaf aan dat hij het niet is (na 12 volledig nuchter) maar de symptomen zeggen dat hij wel IR is.
Het lukt me dus niet om hem stabiel te houden, met de vorst was hij weer licht HB en nu staat hij weer met een dikke koker. Kwa voeding krijgt hij ongeveer 10kg hooi (bij minder wordt hij te schraal) 1/3 schep senior priores met vit & min korrel, magnesium en balsamic tc voor zijn luchtwegen en zins kort een hand gedroogte brandneten in de hoopdat zijn koker weer dunner wordt.

Aan het voer kan het denk ik niet liggen, en hij krijgt voor mijn gevoel beweging genoeg. Opvallend is dat hij best veel drinkt en plast, urine is iets donker geel maar niet heel erg.

Zit er aan te denken om de gluco balans te gaan uitproberen. Het blijft lastig en zal nog wel een hele puzzel worden om het onder controle te krijgen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 08:20

Misschien een idee om hem eens door " Den Hoek "te laten doormeten !
De symptomen lijken nu op lever/nier probleem en ik kan de link IR wel leggen hierin .
Zomaar van alles geven lijkt me niet oke .
Mijn paard is echt geholpen door Den Hoek . Kijk maar eens in mijn profiel .
Zonder Den Hoek ( annika had ik daar in samenwerking met Eric ) was mijn merrie al 2 jaar dood .
Zij kunnen je ook zeggen of hij IR is en hem juist ondersteunen met bv liver comp of Detox en evt Gluco Balance .
De IR bloedtesten worden vaak niet op de juiste manier afgenomen en zijn daardoor niet geheel betrouwbaar .
Er zijn ook mensen zoals bij Den Hoek die aan huis komen , scheelt je een rit .
Maar niet iedereen is even goed vindt ik .
Mijn voorkeur ligt bij Den Hoek .

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 09:59

Ik ga hier nog eens inbreken...

Ik heb een pot van 500 gr biergist gekregen... Vroeger gaf mijn grootvader wel eens een kuur vloeibare biergist... maar zelf heb ik dat nooit gedaan. Deze is in poedervorm.

Zou een paard met IR er baat bij hebben? 500 gr is denk ik goed voor een 2 weken? Wat denken jullie?

Alvast bedankt voor de info!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 10:15

Nee, daar heeft een IR paard geen speciaal baat bij.
Biergist kan in bepaalde gevallen de darmflora ondersteunen, maar als het niet nodig is: niet geven.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 10:52

Jannepauli, dankjewel!
Dus ik mag mijn ander paard met te platte mest het wel geven? Hij heeft al diverse middeltjes van de dierenarts gekregen... maar het blijft bij hem. Hij heeft slechte tanden en de platte mest zou daarvan het gevolg zijn. Tandarts komt 2x per jaar voor hem (EORTH) Heb hem al yakult gegeven, maar daar zag ik geen baat bij.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:04

Voor het verbeteren van de goede bacteriën zijn er betere middelen verkrijgbaar die echt specifiek ondersteunen. Yakult is voor paarden nou niet echt geschikt.
Kan geen kwaad maar haalt niks uit ( zoals je zelf al ontdekte)

Beter is Yea-Sacc van Dodson&Horrell

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:36

Yea sac idd of prebiotica van bv groene oss .
Kuur onze pony ook nu , platte mest van verkeerd geleverd hooi en daar kan onze knul niet tegen

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 16:05

Yea-sacc helpt niet, heb ik ook uitgeprobeerd. Het komt echt door zijn tanden. Ondanks dat hij 2x per jaar (misschien gaat dat meer worden) wordt nagekeken door een zeer goede paardentandarts... maar aan de EORTH kan zelf niet verholpen worden.
Buiten zijn platte mest lijkt hij geen last te hebben, hij eet goed (maakt zeer veel proppen) en krijgt nog voldoende voedsel "binnen", hij is dus nog niet vermagerd door zijn aandoening. Ikzelf erger me vooral aan zijn platte mest ...

Vandaar dat ik me soms toch laat verleiden om "andere middeltjes" toch uit te proberen zoals de yacult (hier gelezen op bokt)

Eigenlijk is mijn IR fjord op dit moment de "gezondste", hij doet het goed, mooie mest, mooie vacht, ruift nu goed uit, loopt vrij soepel... maar wil niet vermageren en blijft een harde manenkam hebben en vetophopingen ...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 16:39

Gluco balance en genoeg bewegen . Heb je dat al geprobeerd ?
Evt Detox kuur .

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:18

Gluco balance is ook in dit geval niet hét middel. Maar we komen er wel!
Die detox kuur is te overwegen, maar zoals eerder geschreven... die EOTRH kan niet opgelost worden, die is er gewoon.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:26

Vanmorge is mijn DA geweest om mijn paard te enten. Gelijk ff met hem besprokenn dat ik hem nog niet helemaal goed in z'n vel vind zitten. De DA vroeg me z'n deken ff te doen, en zei gelijk dat hij hem er een beetje opgeblazen uit vind zien, ook vond hij z'n koker te dik en viel hem de pockets op zijn schouders ook op. Hij denkt dat mijn paard wat problemen heeft met het goed verteren van zijn voer en niet de juiste voedingstoffen uit het voer haalt. Hij vond ook dat zijn mest te droog was en dat er te veel onverteerd hooi in de mest zat. Hij heeft naar z'n darmen geluisterd en hoorde te veel gas in de darmen.

Ik heb nu van hem een pot equilin balancer gekregen, hier zitten vit & min, pre en probiotica in en het zou ook een goede (suiker)stofwisseling bevorderen.
Iemand bekend met dit middel?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:38

TanteFlavie schreef:
Gluco balance is ook in dit geval niet hét middel. Maar we komen er wel!
Die detox kuur is te overwegen, maar zoals eerder geschreven... die EOTRH kan niet opgelost worden, die is er gewoon.

Wat is de EOTRH ?

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:07

Equine odontoclastic tooth resorption and hypercementosis

Of in "gewone mensentaal" een soort auto-immuunziekte waarbij het lichaam het gezonde tandweefsel aanvalt zodat de wortels van de tanden overcementeren en loskomen. De tandarts komt elk half jaar controleren en in januari werd vastgesteld dat nu de kiezen loskomen. Max is officieel (volgens de chip) 15 jaar oud en heeft dus last met zijn tanden. Zo lang hij niet ziek is, zijn voer nog uit zijn voedsel kan halen om voldoende voedingsstoffen op te nemen en zo lang hij paardwaardig paard mag zijn weiger ik hem in te laten slapen.
De nadelen van zijn slechte tanden probeer ik op te lossen door extra supplementen te zoeken om bijvoorbeeld zijn platte mest op te lossen.
Hij maakt tegenwoordig gigaveel proppen, vandaar zijn frequent tandartsbezoek. Tegen de EOTRH kan je niet veel beginnen, je krijgt véél tips van mensen die het ook hebben bij hun paarden (via bokt) maar de middellen die zij voorstellen gaan het probleem niet oplossen, maar dat wil niet zeggen dat ik ze niet uitprobeer of wil uitproberen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:19

Oké , duidelijk .
Had eigenlijk alleen je laatste allinia goed in me opgenomen . Over het niet vermageren en de harde manenkam .
Vandaar dat ik dus Gluco Balance riep .
Heb je yea sacc of probiotica geprobeerd , dat zou nl zijn platte mest kunnen verbeteren

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:21

Yeasacc is uitgeprobeerd... het is zoeken zoeken zoeken... Dierenarts helpt me daarbij, maar tot nu toe... Maar zoals gezegd hij is niet echt "ziek", hij doet het eigenlijk goed in verhouding tot. Enkel die platte mest.
Max is de "gezonde", Winnie is de Insulineresistente... en die laatste is het best op dit moment.